کورک پوستی یا دمل؛ علت‌، علائم و بهترین درمان‌های دمل پوستی

0 163
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

کورک پوستی یا دمل، نوعی عفونت پوستی است که در نتیجهٔ ورود باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) به فولیکول‌های مویی ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند در هر بخشی از بدن به وجود آید، اما به‌طور معمول بر روی ناحیهٔ صورت، گردن، زانو، بازو، شانه و باسن تشکیل می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید. تا به علت‌ها، علائم و روش‌های درمان کورک پوستی بپردازیم.

کورک پوستی چیست؟

کورک پوستی یا دمل یکی از بیماری‌های پوستی شایع است که بیشتر در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. این بیماری به علت توسعه باکتری‌های پوستی مانند باکتری‌های Propionibacterium acnes و Staphylococcus epidermidis رخ‌می‌دهد. این باکتری‌ها باعث ترشح چربی از غده‌های چربی پوستی شده که باعث بروز التهاب در پوست می‌شود. در این مقاله به بررسی علل، علائم، تشخیص و درمان کورک پوستی پرداخته خواهد شد.(1)

علت ایجاد دمل چیست؟

در اغلب موارد، دمل‌ها به دلیل باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود. هنگامی که برش یا خراشی بر روی پوست شما ایجاد شود، این باکتری به درون فولیکول مو راه یافته و باعث بروز عفونت می‌شود. دیگر عواملی که باعث بروز این عفونت هستند، عبارتند از:

  • تولید چربی بیش از حد: یکی از علل اصلی کورک پوستی، تولید چربی بیش از حد در پوست است. در صورتی که پوست چرب باشد، باکتری‌های موجود در پوست به راحتی رشد کرده و باعث بروز التهاب در پوست می‌شوند.
  • تحریک هورمون‌ها: تحریک هورمون‌ها نیز می‌توانتد یکی از عوامل اصلی ایجاد کورک پوستی باشند. در دوران نوجوانی، هورمون‌های تستوسترون در بدن افزایش می‌یابند که باعث ایجاد چربی بیش از حد در پوست می‌شود.
  • عوامل وراثتی: عوامل وراثتی نیز می‌تواند عامل ایجاد کورک پوستی باشد. اگر پدر یا مادر شما کورک پوستی داشته باشند، احتمال اینکه شما نیز این بیماری را داشته باشید بیشتر است.
  • مصرف برخی داروها: مصرف برخی داروها نیز می‌تواند باعث ایجاد کورک پوستی شوند. داروهایی مانند استروئیدها، لیتیوم، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و آندروژن‌ها نیز می‌توانند عامل ایجاد کورک پوستی باشند.
  • برخی محصولات آرایشی و پوستی: مصرف برخی محصولات پوستی مانند روغن‌های گیاهی، کرم‌های ضد آفتاب و محصولات ضد آکنه نیز می‌تواند باعث ایجاد کورک پوستی شوند.

 علائم کورک پوستی چیست؟

کورک پوستی یا دمل‌ها اغلب اندازه‌ای همچون یک نخود داشته اما در برخی موارد نیز می‌توانند به بزرگی یک توپ پینگ پونگ، رشد کنند. علائم این ضایعات پوستی عبارتند از:

  • جوش‌های قرمز رنگ: یکی از علامت‌های اصلی کورک پوستی، جوش‌های قرمز رنگ در پوست است. این جوش‌ها شامل سرسیاه‌ها، پوسته‌ها و گوشتی‌ها هستند.
  • درد و احساس حساسیت در جوش: در برخی موارد، جوش‌های کورک ممکن است دردناک بوده و حساسیتی در منطقه اطراف جوش ایجاد کنند.
  • پوست چرب و لکه‌دار: بیماران با کورک پوستی معمولاً پوستی چرب و لکه‌دار دارند که به دلیل ترشح بیش از حد چربی از غده‌های چربی پوستی‌شان رخ می‌دهد.
  • التهاب پوست: بیماران با کورک پوستی ممکن است التهاب پوست داشته باشند که به دلیل واکنش پوست به باکتری‌ها و رشد زیاد جوش‌های‌شان در پوست رخ می‌دهد.
کورک پوستی یا دمل
کورک پوستی یا دمل

کورک پوستی بیشتر در کجای بدن تشکیل می‌شود؟

کورک پوستی یا دمل‌ها می‌توانند در هرکجای بدن شما پدیدار شوند اما اغلب این عارضه پوستی بر روی گردن، صورت، شانه‌ها، زیر بغل، کمر می‌کنند. درواع این عارضه بیشتر بر نواحی پر مو، مرطوب یا پر اصطکاک بدن بروز می‌کند.

آیا کورک پوستی یا دمل مسری است؟

خیر. با این‌حال عامل بروز این عارضه پوستی می‌تواند از طریق تماس پوستی مستقیم و اشیا آلوده به دیگران منتقل شوند. هرچند این باکتری تا زمانی که از طریق یک برش وارد پوست شما نشده باشد، معمولا باعث بروز دمل نمی‌شود.

تشخیص کورک پوستی

تشخیص کورک پوستی معمولاً توسط پزشک و با بررسی پوست بیمار انجام می‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است نمونه‌ای از بافت پوستی شما را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال کند تا هر عاملی که ممکن است باعث بذوز این عارضه شده است به دقت بررسی شود.

درمان خانگی کورک و دمل پوستی

در اغلب موارد افراد می‌توانند با مراقبت‌های خانگی از دمل‌‌های چرکی و جوش‌های خود رهایی یابند. در ادمه به بهترین روش‌های خانگی درمان کورک و دمل پوستی می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشد.

  • استفاده از محصولات ضد آکنه: استفاده از محصولات ضد آکنه مانند کرم‌ها و ژل‌های ضد آکنه می‌تواند به کاهش شدید جوش‌ها و بهبود پوست کمک کند.
  • مصرف داروهای ضد التهاب: در برخی موارد، مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌تواند به کاهش التهاب پوست و درمان کورک پوستی کمک کند.
  • درمان با لیزر: در برخی موارد، درمان با لیزر می‌تواند به کاهش شدید جوش‌ها و بهبود پوست کمک کند.
  • رعایت بهداشت پوستی: رعایت بهداشت پوستی مانند شستشوی منظم پوست، استفاده از محصولات پوستی مناسب و عدم لمس پوست با دست‌های کثیف می‌تواند به بهبود کورک پوستی کمک کند.

کلام آخر

کورک پوستی بیماری پوستی شایعی است که بیشتر در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. تولید چربی بیش از حد، تحریک هورمون‌ها، عوامل وراثتی، مصرف برخی داروها و محصولات پوستی می‌توانند عامل ایجاد کورک پوستی باشند. علائم کورک پوستی شامل جوش‌های قرمز رنگ، درد و حساسیت در منطقه جوش و داشتن پوستی چرب هستند.

کورک چیست؟

کورک پوستی یا دمل یکی از بیماری‌های پوستی شایع است که بیشتر در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. همچنینی کفگیرک، آبسه پیلونیدال و گل مژه از دیگر انواع دمل و یا کورک هستند.

 علائم کورک پوستی چیست؟

کورک پوستی یا دمل‌ها اغلب اندازه‌ای همچون یک نخود داشته و یکی از علامت‌های اصلی آن‌ها، بروز جوش‌های قرمز رنگ در پوست است. همچنین چرب شدن و یا لکه‌دار پوست نیز از علائم بروز کورک پوستی یا دمل‌ها هستند.

آیا برای درمان کورک به متخصص پوست نیاز است؟

در صورتی که کورک و دمل پوستی شما پس از گذشت یک هفته مراقبت برطرف نشود بهتر است با پزشک و یا متخصص پوست تماس گرفت.

منبع msdmanuals
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.