تفسیر آزمایش ایدز (HIV) مثبت و منفی

254 24,489
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیماری ایدز (AIDS) مجموعهای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس HIV پدید می‌آید. با توجه به میزان شیوع این بیماری، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی تفسیر آزمایش ایدز و انواع آن پرداخته‌ایم. لازم است در صورت داشتن فعالیت جنسی، به خصوص روابط پرخطر حتماً یکی از انواع آزمایش تشخیص ایدز را در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه کیوان انجام دهید.

ویروس HIV

ویروس HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان یکی از انواع ویروس‌های خانواده لنتی ویروس (lentivirus) و دارای تایپ یک و دو است. این ویروس با ورود به بدن، سیستم ایمنی را هدف قرار داده و آن را دچار نقص می‌کند. در نتیجه انواع بیماری عفونی، برخی از سرطان‌ها و انواع دیگر بیماری‌ها می‌توانند ظاهر شوند. این بیماری جزو بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و با روابط جنسی قابل انتقال است.

روش‌های انتقال ایدز یا HIV
روش‌های انتقال ایدز یا HIV

روش‌های انتقال ایدز یا HIV

به طور کلی ویروس HIV فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می‌تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد. بنابراین سایر تماس‌های روزمره مانند دست دادن، بغل کردن و بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. می‌توان گفت راه‌های زیر متداول ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز محسوب می‌شوند:

  • هر نوع رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HIV
  • استفاده از وسایل شخصی آلوده مانند تیغ، مسواک و سرنگ
  • انتقال از مادر به جنین در طول دوره بارداری، زایمان، شیردهی
  • دریافت عضو یا خون از فرد مبتلا به ایدز
  • انجام خدماتی مانند خالکوبی، پرسینگ، ختنه و موارد مشابه در محیط آلوده

مطالب مرتبط:

انواع آزمایش ارزیابی ایدز و تفسیر آن

ویروس HIV می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود. جالب است بدانید که در طول این دوره حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است. امروزه آزمایش‌ها یا تست‌های زیر برای تشخیص ابتلا به ویروس HIV وجود دارند. این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه تفسیر آزمایش ایدز و انواع آزمایش‌های مرتبط با آن را تشریح می‌کنیم.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی

این نوع از آزمایش تشخیص ویروس HIV، دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود. عملکرد این گونه تست‌ها بر اساس آنتی بادی‌های تولید شده علیه ویروس HIV است. در واقع این گروه از آزمایش‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم ویروس را شناسایی کنند. بنابراین در صورتی که هنوز آنتی بادی در بدن تولید نشده باشد، با وجود ابتلای فرد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. همچنین نتیجه مثبت این گروه از آزمایش‌ها نشان دهنده مواجهه فرد با ویروس HIV در گذشته است. از همین رو از این نوع تست‌ها برای تشخیص ابتلا نوزاد استفاده نمی‌شود. چرا که آنتی بادی‌های منتقل شده از مادر آلوده به جنین تا ماه هجدهم می‌توانند باقی بمانند.

بنابراین برای نوزادان بی سرپرست یا نوزادان دارای والدین مشکوک باید از تست فوری HIV استفاده شود. تا بعد از به دست آمدن نتیجه، اقدامات لازم صورت گیرد. البته نتیجه به دست آمده از تست فوری HIV باید از طریق یک آزمایش دیگر نیز مورد تأیید قرار گیرد.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

این گونه از آزمایش تشخیص ویروس HIV چندین نوع تست مختلف را شامل می‌شود. آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن HIV حساس تر و گران تر هستند.

انواع آزمایش ایدز
آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

مطالب مرتبط:

تست HIV-PCR

تست (DNA) ویروس HIV را در نمونه خون جستجو می‌کند. تست (HIV-PCR) از دقت بسیاری بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند ویروس HIV را در دوره نهفتگی نیز شناسایی کند. معمولاً مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست از 5 تا 7 روز است. به دلیل حساسیت بالای این آزمایش، بهتر است برای اطمینان خاطر تست سرولوژیک همراه باشد.

تست (P24 antigen)

این تست معمولاً برای ارزیابی‌های زودهنگام می‌تواند مفید واقع شود. عملکرد این تست به این گونه است که آنتی ژن (P24) را که پروتئینی از ساختار ویروس HIV است را در خون تشخیص می‌دهد.

تست (RNA)

این تست، (RNA) را به عنوان قسمتی از ماده ژنتیکی ویروس HIV، از طریق نمونه خون تشخیص می‌دهد.

مطالب مرتبط:

تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test)

این تست برای ارزیابی میزان عفونت فعال حاصل از ویروس HIV به کار می‌رود. یعنی از طریق این تست می‌توان میزان ویروس HIV در حال رشد و تقسیم را تشخیص داد.

آزمایش‌های نسل چهارم

این گروه از آزمایش‌ها ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ‌ژن و آنتی ‌بادی است که (th generation Ag/Ab combination assay4) نام دارند. معروف ترین این گروه از آزمایش‌ها، تست (HIV Ag/Ab combo assay) است. این تست با دقت خوبی آنتی ژن (24P) و عفونت ناشی از HIV را شناسایی می‌کند.

آزمایش کامل خون یا آزمایش (CBC)

با پیشرفت ویروس HIV در بدن شخص مبتلا، معمولاً یکی از بیماری‌های آنمی (کم خونی)، نوتروپنی (کم بودن تعداد نوتروفیل ها) و ترومبوسیتوپنی (کم بودن تعداد پلاکت های خون) پدید می‌آید. بنابراین انجام آزمایش خون می‌تواند اطلاعات کاربردی را در اختیار قرار دهد. در آزمایش کامل خون فاکتورهای مختلف خونی به خصوص مقدار لنفوسیتهای (4CD) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر مقدار لنفوسیت‌های (4CD) از 20 درصد پایین تر باشد، خطر پیدایش عفونت یا بدخیمی ناشی از ایدز وجود دارد.

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV
نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

در تفسیر آزمایش ایدز توجه به این موضوع ضروری است که مثبت بودن نتیجه آزمایش (HIV) الزاماً به معنی ابتلا به ایدز نیست. همچنین منفی بودن نتیجه آزمایش، عدم وجود این ویروس در بدن شما را تضمین نمی‌کند. اصطلاحاً گفته می‌شود که ممکن است نتیجه آزمایش شما مثبت کاذب یا منفی کاذب(1) باشد. در واقع نتیجه آزمایش شما نیاز به بررسی‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های دیگر دارد. تا در نهایت بتوان به طور قطع ابتلا یا عدم ابتلا شما به بیماری ایدز را تشخیص داد.

جمع بندی

  • بیماری ایدز (AIDS) مجموعه ای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس (HIV) پدید می‌آید.
  • به طور کلی ویروس (HIV) فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد.
  • ویروس (HIV) می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود.
  • در طول دوره نهفتگی حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است.
  • آزمایش‌ها یا تست های تشخیص ابتلا به ویروس (HIV) عبارتند از آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی، آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن، آزمایش‎های نسل چهارم و آزمایش خون یا تست CBC.
  • این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود.
  • تست‌های ارزیابی آنتی ژن شامل تست (HIV-PCR)، تست (RNA) و تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test) است.
  • آزمایش‌های نسل چهارم ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن و آنتی بادی محسوب می‌شوند.

آیا نیاز است که نتیجه مثبت آزمایش ایدز خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

بله، شما حتماً باید شریک جنسی خود را از نتیجه آزمایش ایدز خود مطلع سازید.

آیا کیت‌های خانگی برای انجام آزمایش ایدز در منزل وجود دارد؟

بله، در کشورهای پیشرفته کیت‌های خانگی آزمایش ایدز به راحتی در دسترس هستند. در ایران نیز می‌توان این گونه کیت‌ها را یافت. توجه داشته باشید که چنین آزمایش‌های خانگی به اندازه دیگر آزمایش‌ها دقیق و معتبر نیستند.

انجام آزمایش HIV برای زنان باردار ضروری است؟

بله انجام این آزمایش برای زنان در ابتدا و اواخر حاملگی ضروری است.

254 نظر
  1. مهدیه گفت

    سلام بعداز ۱۱۵روز آزمایش abدادم آیا جواب منفی معتبره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله معتبر است و منفی هستید.

  2. سارا گفت

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    تورو خدا به سوال منم پاسخ بدید
    من بعد از ۹۰ روز از از زمانی ک شک کردم دقیقا در ۹۱ روزگی ازمایش hiv دادم که در برگ ازمایش دقیقا اینجوری نوشته بودhiv ab (۱ ۲ ) p24 ag (ecl) و نگاتیو شد
    خواستم بدونم ایا این ازمایش معتبره ؟ نیازی به تکرار هست ؟؟؟ خیلی استرس دارم اقای دکتر تورو خدا جواب بدید الان ۲ماهه همش سرفه میکنم خیلی استرس دارم 🤕

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منفی هستید حتما نگران نباشید.
      نیازی به انجام تست دیگری نیست.

  3. hosein گفت

    سلام آقای دکتر وقت بخیر من تو بیمارستان نیدل شدم چند روز بعد آزمایش hiv ab ag میتونم بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بهتره از بیماری که باهاش نیدل شده اید خون بگیرید و آزمایش کنید که اگر مثبت است PEP را شروع کنید.

  4. سحر گفت

    سلام آقای دکتر
    لطفا جواب منم بدید استرس زندگیمو مختل کرده.
    آقایی که باهاش رابطه داشتم ۴۵ روز بعد از رابطه بامن
    آزمایش hivداد ومنفی شد .خودمم بعداز ۲ماه مواجهه تست کیت سرانگشتی در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری دادم اونم منفی شد.
    توروخدا بگید نتیجه ۱۰۰ درصد درسته؟ این امکان هست که تست زود انجام شده نتیجه منفی کاذب باشه؟ باید ۳ماه و۶ماه بگذره؟؟؟خیلی میترسم و استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید معتبر است.

  5. مهدی گفت

    با سلام.

    1.آقای دکتر برخی از متخصصین عفونی و سایت (cdc) ابراز می‌کنند که ابتلای همزمان به hiv و هپاتیت c باعث میشه که تا یکسال آزمایش ها نتونه عفونت هپاتیت یا hiv رو شناسایی کنه چون ابتلای همزمان باعث میشه تولید آنتی بادی برای هپاتیت به تاخیر بیفته….جسارتا ممنون میشم این موضوع رو توضیح بفرمایید؟
    ۲. آیا ۶ ماه پس از مواجهه تست منفی hiv نسل چهار و تست منفی آنتی بادی هپاتیت c قطعی هست یا باید تکرار شود؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      چنین چیزی امروزه با کیتهای نسل جدید امکان نداره و جواب آزمایش شش ماه بعد قطعی و صحیح است.

  6. سایه گفت

    با سلام. میشه به سوال من هم جواب بدین لطفا. من بعد از ۴۵ روز آزمایش hiv دادم که جوابش منفی بود ولی نمی دونم نسل ۳ بود یا نسل ۴. باز هم دوباره باید آزمایش بدم ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      خیر نیاز به تکرار نیست.

  7. فرح گفت

    سلام آقای دکتر کیوان
    اگر جلوی آزمایش Hiv Duo (elfa) کلمه ultra/quick ننوشته باشد باز هم ag/ab هست؟
    چون جلوی آزمایش من فقط نوشته Hiv Duo (elfa)

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله نسل چهارم است و هم انتی ژن و هم انتی بادی را شناسایی میکند

  8. Mohamad گفت

    سلام خسته نباشید دکتر جان من بعد از مواجهه قرص های پیشگیری یک ماهه استفاده کردم و بعد از ۲۷ روز رپید تست دادم منفی شد و بعد از ۳۶ روز ازمایش انتی بادی hiv ab 1+2 دادم متد الایزا ک اونم منفی شد و بعد از 48 روز هم تست hiv ab ag p24 به روش ecl دادم ک عددش کمتر از یک شد ۰.۵۶ شد ک none reactive شد آیا بازم لازمه من تست بدم یا کافیه آقای دکتر؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اصلا نیازی به آزمایش دیگه ای ندارید.

  9. مهدی گفت

    با سلام.

    1.آقای دکتر برخی از متخصصین عفونی و سایت (cdc) ابراز می‌کنند که ابتلای همزمان به hiv و هپاتیت c باعث میشه که تا یکسال آزمایش ها نتونه عفونت هپاتیت یا hiv رو شناسایی کنه چون ابتلای همزمان باعث میشه تولید آنتی بادی برای هپاتیت به تاخیر بیفته….جسارتا ممنون میشم این موضوع رو توضیح بفرمایید؟
    ۲. آیا ۶ ماه پس از مواجهه تست منفی hiv نسل چهار و تست منفی آنتی بادی هپاتیت c قطعی هست یا باید تکرار شود؟

  10. محمد 22 گفت

    سلام بعد از 37 روز تست آنتی بادی آنتی ژن دادم تو برگه زده بود الیزا منفی بود
    دوباره بعد از 44 روز تست دادم p24 دادم منفی بود
    آیا نیاز هست دوباره سه ماهگی تست بدم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر نیازی به تست ندارید.

  11. سارینا گفت

    سلام دکتر جان خسته نباشید
    دوره پنجره برای نسل چهارم تو ازمایشگاه ها معتبر چقدره؟ من بعد از ۱۸ یا ۱۹ روز(دقیق یادم نیست ۱۸ بود یا ۱۹) تو ازمایشگاه شما(کیوان) تست دادم با نسل چهار و بعد از سه ماه تو یک ازمایشگاه معتبر دیگه که منفی شدند. چرا نظرات متخصصین عفونی اینقدر فرق داره بعضیا میگن ۱۶ روز بعضیا ۱۸ و بعضی ها ۴۵ روز و بعضیا سه ماه .این تفاوت ها از کجاست؟الان میشه با قاطعیت رد کرد یا نه؟ ممنون میشم توضیح بدید.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بعد از ۱۸ روز در آزمایشگاه کیوان جواب قطعی است. این تفاوت در نظرات بدلیل عدم اطلاع از کیتها و دقت انها است.

  12. ماهی گفت

    سلام آقای دکتر تورو خدا جواب بدید از شدت استرس زندگیم مختل شده 🥺 من دقیقا بعد از ۹۰ روز مواجهه با خطر احتمالی آزمایش Hiv دادم که به این صورت تو جواب آزمایشم قید شده بود hiv ab (۱+۲)&(p24ag) (ecl) و Negative شد. آیا نیازی به تکرار هست ؟ بخاطر خدا جواب بدید خیلی فشار روحی دارم😞

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر نیازی به تکرار آزمایش نیست.

  13. حامد گفت

    سلام دکتر کیوانی سه سئوال داشتم
    ۱) ایا آزمایش hiv duo elfa یک آزمایش ag/ab و نسل چهار است؟
    ۲) جلوی آزمایش من فقط نوشته بود hiv duo elfa اما ننوشته بود quick یا ultra من نمیدونم کدوم یک از اینهاس؟
    ۳) و اینکه ایا شخصا خودتون به این سئوالات تخصصی ما جواب میدید؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله ازمایش نسل چهار است.
      سوالات را هم بنده خودم جواب میدهم.

  14. محسن گفت

    سلام دکتر 28روز از رابطه پر خطر میگذره آزمایش نسل چهار الیزا دادم p24 منفی بود آیا نیاز هم دوباره تست بدم یا به زندگی برسم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر نیازی به آزمایش مجدد نیست و جای نگرانی هم نیست.

  15. محسن گفت

    سلام تست p24 ایدز دادم قسمت نتیجه نوشته non Reactive ولی تو قسمت refrennce rang زده 1Negative>
    equivocal 1_1.2
    1.2postive<
    آیا نتیجه تست منفی هست
    اخه عدد بالا یک هست

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله منفی است

  16. محمد ۳ گفت

    سلام دکتر تست آنتی ژن آنتی بادی دادم 35 روز پیش تست منفی بود ولی الان علائم پوستی دارم آیا نیاز هست دوباره تست بدهم

  17. کورش گفت

    با سلام.
    سوال اول: آیا ابتلای همزمان به hiv و هپاتیت بی یا سی تاثیری بر دوره پنجره hiv یا هپاتیت دارد؟

    سوال دوم: آزمایش منفی hiv (نسل چهارم الایزا) و هپاتیت بی و هپاتیت سی بعد از ۷ ماه از مواجهه احتمالی قطعی است؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      ۱) خیر
      ۲) بله کاملا قابل اطمینانه

      1. کورش گفت

        جسارتا نیازی به تست مجدد برای هپاتیت(b و c) یا hiv نیست در آینده؟ یا تکرار شود؟
        (باتوجه به منفی شدن هرسه در ۷ ماه پس از مواجهه….)

  18. مهدی گفت

    سلام‌دکتر عزیز ترخدا کمکم میکنید
    من یه رابطه پرخطر داشتم و ۲۱ساعت بعدش قرص های پیشگیری اچ ای وی مصرف کردم برای ۲۸روز و بعد از۴۶روز از رابطه آزمایشah1&2 anp24agالایزا در آزمایشگاه مرکزی شهریار دادم منفی شد ولی علائمی مثل تب و مشکلات پوستی دارم آزمایش قابل اطمینانهه ترخدا کمکم کنید دارم میمیرم از ترس

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      آزمایش کاملا قابل اطمینانه و علائم ربطی به HIV ندارند.

      1. مهدی گفت

        ممنون از شما پروفسور عریز هرکی یک چیزی میگفت ک باید ۴۵روز بعد قرصا آزمایش بدی این قبول نیستو
        ولی الان ک شپا فرمودید دیگه حرف دکتر و کسی مهم نیس
        ازمایش pcrهم لازم نیس دیگه دکتر؟

  19. محمد گفت

    سلام دکتر من 37 روز بعد از رابطه تست آنتی بادی آنتی ژن دادم منفی بود آیا نیاز هست باز تست بدم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      خیر نیاز نیست

      1. محمد گفت

        مرسی دکتر جان خدا خیرتون بده

  20. فریده گفت

    سلام میبخشید ایا ازمایش hiv Duo elfa آنتی ژن رو هم بررسی میکند؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله

  21. مهدی گفت

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من ۴۶ روز پیش رابطه پرخطر داشتم فرداش رفتم مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و بهم۲تا قرص پیشگیری دادن ۲۸روز خوردم و بیشتر علائم رو دارم و استرس دارم میمیرم ۳۶روبعد رابطه ینی ۷‌روز بعد قرصا ازمایش p24agدادم منفی شد و ۴۶ روز بعدرابطه ینی ۱۷روز بعد قرصا ab+agالایزا دادم منفی شد یکی میگفت باید ۴۵ روز از قرصا بگذره ک نشون بده ترخدا کمکم کنید از استرس دارم میمیرم

  22. مریم گفت

    سلام
    بعد از ۶۸ روز تست رپید دادم با کیت نسل سوم . بعد از ۷۵ روز و ۹۰ روز تست نسل چهارم دادم در یک ازمایشگاه معتبر و منفی شدند. آیا نیاز به تکرار هست؟ یکسری علایم هم دارم مثل معده خراب و حالت تهوع که مدت طولانیه هست. ترو خدا سریع جواب بدید ممنون.

  23. صدف گفت

    سلام وقت بخیر،من ۵۱ روز بعد از رابطه پرخطر در آزمایشگاه مرکزی فردیس آزمایش hiv ab/ag p24 به روشclia دادم و جواب فقطnegative نوشته بود و هیچ عددی نبود در جواب آزمایش،بنظرتون آزمایشم درسته؟نیاز به تکرار هست بعد از ۹۰روز؟توروخدا اگه ۱درصدم نیاز به تکرار هست بگین،واقعا از زندگی افتادم دارم از استرس میمیرم،ممنون میشم زود جواب بدین🌷🙏🙏🙏

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله آزمایش درسته، نگران نباشید.

  24. مهدی گفت

    سلام من دوسال از رابطه پر خطرم میگذره ۳۵ روز بعد از رابطه ریپید تست دادم منفی شد بعد الایزا هم تست دادم منفی بود یه مدته استرس گرفتم ک نکنه زود آزمایش دادم ،ایا نیازی ب تکرار هست؟؟ چون خیلی دارم بش فکر میکنم و داره مختل می‌کنه زندگیمو

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام.
      اصلا نگران نباشید صددرصد منفی هستید.

  25. پیروز گفت

    با سلام،
    من بیش از دو سال پیش یک رابطه پر خطر را تجربه کردم و اصلا هم به این موضوع فکر نکردم که بعد از آن بروم تست HIV بدهم.پس از آن رابطه نیز اصلا با کسی ارتباط نداشته ام همچنین اهل تزریق و مواد مخدر هم نیستم. در دی ماه گذشته غدد بزاغی من در هر دو طرف متورم شد و دهان خشک و زبان سفید هم عوارض دیگر آن بودند. تست HIV 1-2 ab/ag p24 Eclia را دادم که جوابش منفی بود خواستم از لحاظ روحی به این ثبات برسم که ردیابی آنتی بادی و آنتی ژن بعد از گذشت دو سال از مورد مشکوک با این دست تستها قابل اعتماد است یا خیر؟ لطفا با پاسخ خود مرا از شر این وسواس و عذای الیم برهانید.
    با سپاس

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      صد درصد قابل اعتماد است.

  26. مو گفت

    خواهشمندم به من جواب بدید چون اصلا از لحاظ روحی خوب نیستم. من بیش از دو سال پیش یک رابطه پر خطر را تجربه کردم و پس از آن نیز کلا با کسی وارد هیچ رابطه ای نشده امِ،اهل تزریق و مواد مخدر هم نیستم. ۳ ماه پیش تست HIV 1-2 ab/ag p24 Eclia را دادم که جوابش منفی بود و از آن پس هم رابطه ای نداشته ام. خواستم از لحاظ روحی به این ثبات برسم که خطر وجود نداره و من تنها دچار ترس هستم چون جایی خوندم که ردیابی p24 بعد از گذشتن مدت زمان طولانی بعلت اینکه گویا ترشح اش کند میشه با تستهایی از نوع تست من امکانپذیر نیست و وقتی p24 ترشح اش نامحسوس باشه آنتی بادی هم به همون واسطه کمتر ترشح میشه. لطفا به من بگید که اینها همه وسواس فکری است. زندگی ام فلج شده.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      به هیچ وجه جای نگرانی نیست.

  27. مهدی گفت

    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    من بعد از ۲۸ روز ازمایش‌الایزا دادم و تو برگه نوشته بود با کیت GBC انجام شده و جواب منفی بود
    میخواستم ببینم نیاز به تکرار هست؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر نیاز به تکرار آزمایش نیست.

  28. مهدی گفت

    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    من بعد از ۲۸ روز ازمایش الایزا نسل۴ دادم که تو برگه نوشته بود با کیت GBC انجام شده و منفی بود
    میخواستم ببینم نیاز به تکرار هست ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      خیر نیاز به تکرار آزمایش نیست.

  29. ساحل گفت

    سلام اقای دکتر
    من در ازمایشگاه بیمارستان پارس ازمایش hiv دادم و جواب 0.235 و نوشته بود منفی، ایا این عدد روی borderline محسوب میشه؟عدد بالاست؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این عدد مربوط به جذب نوری مواد ضمیمه است و تا ۰/۹ هیچ معنی خاصی ندارد و شما منفی هستید.

  30. مینا گفت

    جواب منفی ازمایش hiv duo elfa معتبر است؟ پس از ۱۶۵ روز معادل ۵/۵ ماه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله معتبر است.

  31. مریم گفت

    سلام
    تست نسل چهارم در روز ۱۸ و ۷۵ در ازمایشگاه معتبر و منفی چقدر قابل استناده؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بله صد در صد

  32. امیررضا گفت

    با سلام خسته نباشید
    من ۲۰ روز از رابطه محافظت شده که گذشته بود تست نسل چهارم (cmia) دادم آنتی ژن و آنتی بادی که non reactive شد نیاز هست ۲۸ روز و ۴۵ روز هم تست بدم
    یا همین کفایت میکنه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله کفایت میکنه

  33. شیدا گفت

    سلام وقتتون بخیر، بعد از ۵۰ روز ایا ازمایش hiv ab/ag به روش cliaجواب قطعی میده? و اینکه قرصای عفونت واژن روی ازمایش تاثیری داره؟
    البته من ۲۲روز بعد از مواجه در ازمایشگاه مرکزی فردیس hivpcr کیفی دادم منفی شد،ولی باز استرس دارم نکنه درست انجام نداده باشن،تو فکر اینم بیام ازمایشگاه شما ازمایش بدم

  34. مجید گفت

    سلام
    من پس از اتفاق مشکوک دوبار در زمان مناسب در کیوان تست pcr دادم. قبلشم در زمان زود (ابتدای دوره پنجره در روش انتی ژن انتی بادی) تو کیوان p24 دادم و تست سرانگشتی هم تو ماه دوم با کیت معتبر انجام دادم(کیتش فقط انتی بادی بود نه انتی بادی انتی ژن). همه منفی اما یکسری علایم دارم که دو ماهه نمیره و دکتر رفتم میگه از استرسه و بهم داروی استرس داده که بارزترینش گز گز شدن نوک انگشتامه. ولی نمیتونم با این علایم مطمن شم. ترو خدا راهنمایی کنید چیکار کنم؟ بازم تست بدم؟ آیا تست انتی بادی هم بدم لازمه؟

  35. حامد گفت

    با سلام.
    ۷ ماه پس از مواجهه احتمالی در آزمایشگاه شما (کیوان) تست آنتی بادی و p24 به روش الایزا انجام دادم و پاسخ negative بود….پاسخ صدرصد هست؟ نیاز به تکرار تست در آینده هست؟
    طی ۷ ماه هم هیچ مواجهه دیگری نبوده.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منفی هستید و نیاز به تست مجدد ندارید. نگران نباشید.

  36. مجید گفت

    سلام دکتر
    من در روز ۴۵ در کیوان تست pcr دادم و منفی ولی یکسری علایم دارم. آیا باید دوباره تست بدم ؟رسیدم به حوالی هفته ۱۲ آیا لازمه تست انتی بادی هم بدم یا خیر؟چرا بعضیا میگن pcr قابل اطمینان نیست و دقیق ولی بعضیا میگن خیلی دقیقه و دقیق ترین تسته؟خواهشا جواب بدید .

    1. شیدا گفت

      سلام وقتتون بخیر
      ایا قرص های عفونت واژن روی ازمایش hivpcr تاثیری داره؟من ۲۳ روز بعد از اتفاق مشکوک ازمایش دادم منفی بود،میترسم یوقت ازمایشم درست نباشه بخاطر مصرف قرص،خیلی استرس دارم،ممنونتون میشم زود جواب بدین خیلی نگرانم

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        خیر تاثیری نداره.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.