تفسیر آزمایش ایدز (HIV) مثبت و منفی

400 32,385
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیماری ایدز (AIDS) مجموعهای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس HIV پدید می‌آید. با توجه به میزان شیوع این بیماری، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی تفسیر آزمایش ایدز و انواع آن پرداخته‌ایم. لازم است در صورت داشتن فعالیت جنسی، به خصوص روابط پرخطر حتماً یکی از انواع آزمایش تشخیص ایدز را در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه کیوان انجام دهید.

ویروس HIV

ویروس HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان یکی از انواع ویروس‌های خانواده لنتی ویروس (lentivirus) و دارای تایپ یک و دو است. این ویروس با ورود به بدن، سیستم ایمنی را هدف قرار داده و آن را دچار نقص می‌کند. در نتیجه انواع بیماری عفونی، برخی از سرطان‌ها و انواع دیگر بیماری‌ها می‌توانند ظاهر شوند. این بیماری جزو بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و با روابط جنسی قابل انتقال است.

روش‌های انتقال ایدز یا HIV
روش‌های انتقال ایدز یا HIV

روش‌های انتقال ایدز یا HIV

به طور کلی ویروس HIV فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می‌تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد. بنابراین سایر تماس‌های روزمره مانند دست دادن، بغل کردن و بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. می‌توان گفت راه‌های زیر متداول ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز محسوب می‌شوند:

  • هر نوع رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HIV
  • استفاده از وسایل شخصی آلوده مانند تیغ، مسواک و سرنگ
  • انتقال از مادر به جنین در طول دوره بارداری، زایمان، شیردهی
  • دریافت عضو یا خون از فرد مبتلا به ایدز
  • انجام خدماتی مانند خالکوبی، پرسینگ، ختنه و موارد مشابه در محیط آلوده

مطالب مرتبط:

انواع آزمایش ارزیابی ایدز و تفسیر آن

ویروس HIV می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود. جالب است بدانید که در طول این دوره حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است. امروزه آزمایش‌ها یا تست‌های زیر برای تشخیص ابتلا به ویروس HIV وجود دارند. این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه تفسیر آزمایش ایدز و انواع آزمایش‌های مرتبط با آن را تشریح می‌کنیم.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی

این نوع از آزمایش تشخیص ویروس HIV، دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود. عملکرد این گونه تست‌ها بر اساس آنتی بادی‌های تولید شده علیه ویروس HIV است. در واقع این گروه از آزمایش‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم ویروس را شناسایی کنند. بنابراین در صورتی که هنوز آنتی بادی در بدن تولید نشده باشد، با وجود ابتلای فرد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. همچنین نتیجه مثبت این گروه از آزمایش‌ها نشان دهنده مواجهه فرد با ویروس HIV در گذشته است. از همین رو از این نوع تست‌ها برای تشخیص ابتلا نوزاد استفاده نمی‌شود. چرا که آنتی بادی‌های منتقل شده از مادر آلوده به جنین تا ماه هجدهم می‌توانند باقی بمانند.

بنابراین برای نوزادان بی سرپرست یا نوزادان دارای والدین مشکوک باید از تست فوری HIV استفاده شود. تا بعد از به دست آمدن نتیجه، اقدامات لازم صورت گیرد. البته نتیجه به دست آمده از تست فوری HIV باید از طریق یک آزمایش دیگر نیز مورد تأیید قرار گیرد.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

این گونه از آزمایش تشخیص ویروس HIV چندین نوع تست مختلف را شامل می‌شود. آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن HIV حساس تر و گران تر هستند.

انواع آزمایش ایدز
آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

مطالب مرتبط:

تست HIV-PCR

تست (DNA) ویروس HIV را در نمونه خون جستجو می‌کند. تست (HIV-PCR) از دقت بسیاری بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند ویروس HIV را در دوره نهفتگی نیز شناسایی کند. معمولاً مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست از 5 تا 7 روز است. به دلیل حساسیت بالای این آزمایش، بهتر است برای اطمینان خاطر تست سرولوژیک همراه باشد.

تست (P24 antigen)

این تست معمولاً برای ارزیابی‌های زودهنگام می‌تواند مفید واقع شود. عملکرد این تست به این گونه است که آنتی ژن (P24) را که پروتئینی از ساختار ویروس HIV است را در خون تشخیص می‌دهد.

تست (RNA)

این تست، (RNA) را به عنوان قسمتی از ماده ژنتیکی ویروس HIV، از طریق نمونه خون تشخیص می‌دهد.

مطالب مرتبط:

تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test)

این تست برای ارزیابی میزان عفونت فعال حاصل از ویروس HIV به کار می‌رود. یعنی از طریق این تست می‌توان میزان ویروس HIV در حال رشد و تقسیم را تشخیص داد.

آزمایش‌های نسل چهارم

این گروه از آزمایش‌ها ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ‌ژن و آنتی ‌بادی است که (th generation Ag/Ab combination assay4) نام دارند. معروف ترین این گروه از آزمایش‌ها، تست (HIV Ag/Ab combo assay) است. این تست با دقت خوبی آنتی ژن (24P) و عفونت ناشی از HIV را شناسایی می‌کند.

آزمایش کامل خون یا آزمایش (CBC)

با پیشرفت ویروس HIV در بدن شخص مبتلا، معمولاً یکی از بیماری‌های آنمی (کم خونی)، نوتروپنی (کم بودن تعداد نوتروفیل ها) و ترومبوسیتوپنی (کم بودن تعداد پلاکت های خون) پدید می‌آید. بنابراین انجام آزمایش خون می‌تواند اطلاعات کاربردی را در اختیار قرار دهد. در آزمایش کامل خون فاکتورهای مختلف خونی به خصوص مقدار لنفوسیتهای (4CD) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر مقدار لنفوسیت‌های (4CD) از 20 درصد پایین تر باشد، خطر پیدایش عفونت یا بدخیمی ناشی از ایدز وجود دارد.

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV
نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

در تفسیر آزمایش ایدز توجه به این موضوع ضروری است که مثبت بودن نتیجه آزمایش (HIV) الزاماً به معنی ابتلا به ایدز نیست. همچنین منفی بودن نتیجه آزمایش، عدم وجود این ویروس در بدن شما را تضمین نمی‌کند. اصطلاحاً گفته می‌شود که ممکن است نتیجه آزمایش شما مثبت کاذب یا منفی کاذب(1) باشد. در واقع نتیجه آزمایش شما نیاز به بررسی‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های دیگر دارد. تا در نهایت بتوان به طور قطع ابتلا یا عدم ابتلا شما به بیماری ایدز را تشخیص داد.

جمع بندی

  • بیماری ایدز (AIDS) مجموعه ای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس (HIV) پدید می‌آید.
  • به طور کلی ویروس (HIV) فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد.
  • ویروس (HIV) می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود.
  • در طول دوره نهفتگی حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است.
  • آزمایش‌ها یا تست های تشخیص ابتلا به ویروس (HIV) عبارتند از آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی، آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن، آزمایش‎های نسل چهارم و آزمایش خون یا تست CBC.
  • این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود.
  • تست‌های ارزیابی آنتی ژن شامل تست (HIV-PCR)، تست (RNA) و تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test) است.
  • آزمایش‌های نسل چهارم ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن و آنتی بادی محسوب می‌شوند.

آیا نیاز است که نتیجه مثبت آزمایش ایدز خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

بله، شما حتماً باید شریک جنسی خود را از نتیجه آزمایش ایدز خود مطلع سازید.

آیا کیت‌های خانگی برای انجام آزمایش ایدز در منزل وجود دارد؟

بله، در کشورهای پیشرفته کیت‌های خانگی آزمایش ایدز به راحتی در دسترس هستند. در ایران نیز می‌توان این گونه کیت‌ها را یافت. توجه داشته باشید که چنین آزمایش‌های خانگی به اندازه دیگر آزمایش‌ها دقیق و معتبر نیستند.

انجام آزمایش HIV برای زنان باردار ضروری است؟

بله انجام این آزمایش برای زنان در ابتدا و اواخر حاملگی ضروری است.

400 نظر
  1. فرزام گفت

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من‌ چنین آزمایشی دادم بعد از حدودا ۷ ماه منفی شده خواستم بدونم این ازمایش نسل چهار است و اینکه جواب قطعیه ممنون میشم دقیق جواب بدید
    Hiv (I&II) با متود clia
    خواهشمندم جواب کامل بدید

  2. omid گفت

    سلام و خسته نباشید
    آزمایش (hiv ab and p24 ag(ECL علاوه بر نوع۱ میتواند اچ آی وی نوع ۲را بررسی کند؟؟ با توجه به متن آزمایش ننوشته که نوع۱و۲ مورد بررسی هست
    ممنون میشم از شما جواب من را بدهید
    اگر نتواند به من اطلاع دهید برم آزمایش دیگری بدهم

  3. سهیل گفت

    سلام دکتر عزیز ۳ماه بعد از رابطه پرخطر
    آزمایشp24منفس شد خداروشکر ولی ۳بار ک آزمایش دادم لنوفوزیت ها نسب ب آزمایش های قبل از رابطه کم شدن قبل رابطه تمام ازمایشات لنفوزت بین ۲تا ۲.۵بود حدو۴۰٪ولی بعد رابطه بین۱.۳۰تا۱.۶۰وحدود۳۰٪بودن میشه بفرماید براچی میتونه باشه آیا به علت ۲تا واکسن هپاتیت و پاپیلوگارد ک بعد رابطه تو ۲روز زدم یا بخاطر قرصهای پیشگیریpepک۲۸روز خوردم یا استرس شدید میتونه باشه یا اچ ای وی ک نشون نمیده
    ببخشید طولانی شد ولی هرکی یچیزی میگه ب کمک شما احتیاج دارم

  4. z گفت

    سلام و وقت بخیر
    بعد از 49 روز آزمایش فقط آنتی بادی HIV AB(1+2) دادم که عدد نداره فقط نوشته Non reactive
    و فکر کنم ازمایش نسل ۳ باشه
    آیا منفیش قابل اطمینانه؟
    آیا نیاز هست آزمایش نسل ۴ یا ازمایش دیگه ای انجام بدم؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منفی هستید و نیاز به تست مجدد نیست.

  5. صدف گفت

    سلام اقای دکتر من ازمایش نسل۴ اچ ای وی دادم و جوابش ۰.۰۹ شده و زده منفی دکتر ازمایشگاه گفت عددش مهم نیست جواب منفی، بنظر شما باید تکرار کنم؟ عددش نزدیک به ۱ نیست؟ خیلی نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر در زمان درست انجام دادید منفی هستید نگران نباشید.
      اعداد زیر یک هیچ ارزشی ندارند.

  6. فرهاد گفت

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما اساتید محترم
    من بعد از 6 هفته آزمایش HIV Ab (1,2) به روش ECL دادم Non-Reactive بود
    بعد از 7 هفته آزمایش Ab (1,2),Ag به روش CLIA-Abbott دادم باز هم Non-Reactive بود
    آیا لازمه بعد از 3 ماه آزمایش رو تکرار کنم؟ ممنونم از پاسخگویی شما عزیزان.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیز نیازی ندارید و منفی هستید.

      1. فرهاد گفت

        بسیار ممنونم از پاسخگویی شما.

  7. مریم گفت

    سلام آقای دکتر . من سه هفته بعد از مواجهه آزمایش نسل چهار دادم منفی شده. نیازی هست دوباره آزمایش بدم ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر

  8. Rb گفت

    سلام خسته نباشید بعد از ۳۸ روز از رابطه با کاندوم آزمایش hiv clia دادم منفی بود آیا بازم نیاز هست ازمایش

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اساسا نیازی به انجام آزمایش نبوده است

  9. الهه گفت

    سلام امکان ابتلا ب اچ ای وی از طریق سوزن دستگاه تشخیص قند خون در صورت عدم تعویض آن وجود دارد؟متاسفانه بدلیل بی توجهی سوزن شخص قبلی رو برای من استفاده کردن ب فاصله دو دقیقه تقریبا و اینکه من بعد دوهفته دچار بدن درد گلودرد و تب شدم واین موضوع منو نگران کرد که شاید سوزن الوده بوده

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله امکان دارد و اگر فرد قبلی دارای رفتار پر خطر بوده است باید از فرد قبلی ازمایش بعمل بیاورید و اگر مثبت بود اقدامات پیشگیرانه بعد از مواجه را هر چه زودتر و قبل از ۷۲ ساعت انجام دهید.

  10. سمانه گفت

    سلام وقت بخیر دکتر کیوان
    سوال اول… بعد از گذشت ۴۲روز مناسبترین ازمایش برای تشخیص hiv کدام هست که انجام بدم واین مدت زمان برای تشخیص قطعی کافی هست؟
    سوال دوم..در هفته سوم دچار سرماخوردگی همراه با گلودرد خلط دار شدم و حدود دوهفته بیمار بودم این از علایم ابتلا ب hiv هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید باتشکر

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بهترین آزمایش الایزا نسل چهارم است و با توجه به فصل سرماخوردگی احتمال زیاد علائم شبیه به سرماخوردگی ربطی به اچ ای وی ندارد با این حال انجام آزمایش تعیین کننده است.

  11. سعید گفت

    با سلام
    ایا از طریق شیشه موبایل شکسته انتقال ایدز ممکنه در صورتی که وارد دست شود زخمی کند یعنی موبایل شخص مشکوک تو دستت باشه و در هنگام کار کردن شیشه وارد دست بشه من ال سی دی رو هنگام کار کردن نگاه کردم خونی نبود .خواهشن منو راهنمایی بکنید
    بنده آزمایش دادم بعد 80 روز hiv ab با متود ecl که منفی شد آیا این روش نسل چهارم است و معتبر است ایا نیاز به تکرار ازمایش هست خواهشا و لطفا منو راهنمایی کنید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام انتقال از این طریق غیر ممکن است و آزمایشی که انجام داده اید هم نسل چهارم است و نتیجه ان کاملا قابل اعتماد است.

    2. سعید گفت

      با سلام
      ایا اگر از قبل شیشه شکسته موبایل وارد دست فرد مشکوک بشه و زخمیش بکنه و دسته بنده نیز وارد احتمالا همون شیشه بشه ولی شیشه خونی نباشه ایا احتمال انتقال وجود داره بنده اومدم در ازمایشگاه شما تست نسل چهارم بعد از ۸۵ روز دادم منفی شد ولی علائمی از قبیل وزوز گوش و سرگیجه بعد از دو هفته مواجهه داشتم که تا الانم بعضی مواقع ادامه دارد باتشکر منو خاهشا راهنمایی کنید

  12. مهرداد گفت

    سلام آقای دکتر بنده بعد از ۵۰ روز از رابطه محافظت نشده تست hiv ag/ab combo_ecl_s دادم و منفی بوده..آیا این تست نسل چهار بوده؟ و آیا جواب قطعیه ؟؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      منفی هستید و نیازی به تست مجدد ندارید.

  13. سعید گفت

    با سلام خسته نباشید
    آزمایش ایدز دادم بعد 80 روز hiv ab با متود ecl منفی بود ایا این روش نسل چهارم است ایا معتبر است همچنین با کیت abbott هم دادم بعد 80 روز منفی بود ایا نیاز به تکرار ازمایش می باشد
    با تشکر

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      نگران نباشید، منفی هستید و نیازی به آزمایش مجدد نیست.

  14. یاسر گفت

    سلام دکتر کیوان
    من ازمایش Hiv Duo(elfa) بوسیله ی vidas and elisa reader دادم اما جلوی آزمایشم نه کلمه ی ultra و نه کلمه quick هیچ کدوم از این دو کلمه ننوشته بود فقط نوشته بود Hiv Duo (elfa) همین
    ایا آزمایشم ag/ab است؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بله منظور از Duo هم آنتی ژن و هم آنتی بادی است.

  15. محسن گفت

    سلام جناب دکتر،
    من پرسشی دارم به این صورت که:
    ۱.آیا نتیجه منفی آزمایش خون HIV1-2 ab/ag p24 با روش eclia آنهم پس از تقریبا ۳ سال از مواجهه احتمالی با توجه به اینکه فرد در این برهه طولانی مواجهه دیگری نداشته، قابل اعتماد است؟
    ۲.من با وجود گرفتن نتیجه منفی ولی بصورت دوره ای دچار ضعف،خستگی،حالت تهوع و خشکی دهان هستم.گلوی من مدتهاست عفونی است و دلپیچه گاه و بیگاه سراغم می آید.در پشت گوش خود و زیر بغل و کشاله رانها احساس ناخوشایندی دارم.زمستان گذشته غدد پاروتید من در هر دو طرف برای مدت ۲ ماه متورم باقی ماندند و من برای همین تست هپاتیت و HIV دادم که هر دو منفی شدند.
    ۳.لازم است دوباره تست بدهم و یا اینکه باید برای این موارد بر روی بیماریهای دیگر متمرکز باشم.
    پیشاپیش از مهر و محبت شما سپاسگزارم که زمان خود را به پرسشهای ما اختصتص میدهید.
    با احترام

  16. زیبا گفت

    سلام آقای دکتر
    ببخشید چند وقت بعد از مواجهه می تونیم آزمایش نسل ۴ hiv بدیم . یه جا تو سوالات گفتین ۱۸ روز یه جای دیگه گفتین ۱ تا ۲ ماه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اگر ازمایش در جای معتبر انجام بشه با کیتهای نسل چهار بعد از ۱۸ روز نتیجه ازمایش قابل قبول است ولی هر چه بیشتر‌ از زمان مواجهه بگذرد تشخیص راحت تر و مطمین تر است.

  17. مهرداد گفت

    سلام آقای دکتر ممنون میشم پاسخ بدید..
    من بعد از ۵۰ روز از رابطه محافظت نشده ازمایش hiv ag/ab combo_ecl_s تو آزمایشگاه تهران دادم و جوابش منفی بود خواستم بدونم که نسل چهار بوده و آیا جواب قطعی است؟

  18. هدی گفت

    سلام دکتر کیوان
    ایا ازمایش آنتی بادی پس از ۱۷۵ روز صد در صد قطعی هست؟ لطفا خودتون پاسخ بدین

  19. میثم گفت

    سلام پروفسور عزیز.بنده ۸۱ روز پس از رابطه تست آنتی بادی،آنتی ژن به روش ecl انجام دادم که نتیجش ۰.۳۲۹ بود.بعد از ۱۳۰ روز آنتی بادی منفی و آنتی ژن ۰.۳ بود.پس از ۶ ماه آنتی بادی آنتی ژن به روش elisaانجام دادم که ۰.۴۳۹شد نتیجش.دلیل این افزایش اعداد چیست؟ نیاز به آزمایش مجدد هست؟امکان منفی کاذب هست؟ ممنون میشم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این اعداد پایینتر از ۱/۱ هیچ ارزشی ندارند و شما منفی هستید نگران نباشید.

  20. Ali گفت

    سلام عرض ادب و احترام خدمت شما ، خسته نباشید ببخشید من دستم اگزمای خیلی شدید داره یک پشه رو با دستم له کردم و دستم خونی شد و این خون تماس پیدا کرد با کف دستم ، لازم هست نگران باشم بابت hiv؟ ۳۰ ثانیه بعد ناحیه رو شستم با صابون

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام هیچ جای نگرانی نیست انتقال از این طریق امکان پذیر نیست.

  21. Firooz گفت

    سلام آقای دکتر لطفاً جواب من را هم بدهید
    من دوبار بعد از رابطه پر خطر آزمایش دادم یکی ۱۸ روز بعد دومی هم پنجاه روز بعد روی برگه جواب آزمایش نوشته بود
    Hiv
    None reactive
    با میتود الیزا

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام کافی است خیالتون راحت باشه مشکلی ندارید.

      1. Fiooz گفت

        سلام آقای دکتر من بعد از هفتاد و پنج روز دوباره آزمایش دادم
        نتیجه آزمایش
        Hiv
        None reactive
        Method
        الیزا
        آقای دکتر خیلی استرس دارم کافیست یا باز باید آزمایش بدم؟

  22. zahra گفت

    سلام وقتتون بخیر من یه رابطه با کاندوم داشتم ولی یه خراش رو واژنم داشتم بعد از یک روز داروی پروفیلاکسی رو به مدت ۷روز استفاده کردم بعد از گذشت ۱۶روز ازمایش p24 antigen و anti body دادم منفی بود
    ایا جواب دقیق؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اساسا نیازی به پروفیلاکسی و آزمایش نبوده است.

      1. سعید گفت

        سلام اقای دکتر ممنون از اطلاعات خوب شما من چند وقت پیش رابطه با کاندوم داشتم از اول تا اخر ایا نیاز هست ازمایش بدم

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام خیر.

  23. حمید گفت

    پرفسور کیوان عزیز اگر میشه یه مطلب درباره تست ها توضیح کامل بدید که دوستان از گمراهی در بیان دیگه شما خودتون روی hiv کار کردین بهتر میدونید

    1. Yas گفت

      سلام. من بعد از گذشت ۵ هفته تقریبا ۴۰ روز آزمایش hiv i ll antibody and p24 antigen ازمایش نسل چهارم دادم. جواب منفی هست. نیاز به ازمایش مجدد هست ؟؟؟
      چون کمی استرس دارم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بعد از 40 روز دقیق است نگران نباشید.

  24. سعید گفت

    سلام دکتر عزیز من ۲ماه بعد از رابطه پرخطر در ازمایشگاه بیمارستان بقیت الله pcrکمی دادم و در ماه سومp24وهپاتیت هارو انجام دادم همش تو بیمارستان بقیت الله انجام دادم و ب این روش ها بودن
    تست HIVوHCV به روش ELISA و کيت DIAPRO و دستگاه HUMAN PROCESSOR ELISA انجام می گيرد.
    پنل هپاتيت به روش CHEMILUMINESCENCE وکيت DIASORIN ,دستگاه LIAISON انجام میشود.
    لطفا بگید معتبرن و اطمینان کنم ممنون میشم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      صددرصد معتبرند.

  25. محمد 22 گفت

    سلام دکتر کیوان عزیز ممنون میشم درباره دوره پنجره تست های اچ آی وی توضیح دهید با کدوم روش
    صددرصد مطمئن بشیم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله روش الایزا نسل چهارم بعد از سه تا ۴ هفته کاملا قابل تشخیص است.

    2. مریم گفت

      سلام آقای دکتر . من تلفنی با دکتر آزمایشگاه کیوان صحبت کردم گفتن نسل ۴ رو دو هفته بعد می تونیم آزمایش بدیم . الان شما میفرمایین ۳ تا ۴ هفته باید گذشته باشه از مواجهه. میشه جواب صحیح رو بفرمایید.

  26. محمد22 گفت

    سلام دکتر این که بعضی از دکتر ها میگن یک ماه سه ماه شش ماه باید تست بدی قبول صددرصد
    نظر شما چیه بعد از چند روز تست بدیم
    که صددرصد باشه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بسته به کیت مورد استفاده از سه هفته تا سه ماه نشون میده.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.