بیماری مقاربتی چیست؟ انواع و علائم آن

0 3,381
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

در این مقاله به بررسی بیماری مقاربتی خواهیم پرداخت و شما را با علائم، انواع و سایر موارد مرتبط با این موضوع آشنا خواهیم کرد. در نتیجه برای آشنایی بیشتر با موارد مرتبط با عفونت‌ها، علائم شروع بیماری‌های مقاربتی، نحوه ابتلا و بیماری‌های مرتبط با ما همراه باشید.

عفونت های مقاربتی (STI)

عفونت‌های مقاربتی STI یا (sexually transmitted infections) زمانی در بدن شما ایجاد می‌شود که باکتری، ویروس و انگل به بدن شما حمله کرده باشد و بدن شما در مرحله قبل از بیماری قرار داشته باشد. اما sexually transmitted diseases یا همان بیماری‌های مقاربتی به مرحله بعدی عفونت گفته می‌شود که بدن شما به بیماری حاصل از باکتری، ویروس و یا انگل مبتلا شده باشد.

به این نکته دقت داشته باشید که تمامی بیماری‌های مقاربتی (STD) همیشه با عنوان یک عفونت مقاربتی (STI) شروع به کار می‌کنند. اما تمامی عفونت‌ها به طور قطعی به بیماری ختم نخواهند شد. حالا که با تفاوت بین بیماری و عفونت‌های مقاربتی به عنوان یک پیش زمینه بسیار مهم آشنا شدید، به سراغ بررسی انواع بیماری‌های مقاربتی که در حال حاضر وجود دارند می‌پردازیم. همچنین نحوه درمان و پیشگیری از ابتلا به آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

کیت تشخیص STD - رادمان تشخیص پارس
کیت تشخیص STD – رادمان تشخیص پارس

علائم شروع یک بیماری مقاربتی (STD)

فرد در صورت ابتلا به بیماری مقاربتی احتمالا یکی یا چند یک از علائم زیر را احساس خواهد نمود:

  • احساس درد، ناراحتی و یا تیر کشیدن واژن در حین انجام فعالیت‌های جنسی و یا در زمان ادرار.
  • مواجه شدن با زخم و یا برجستگی‌های نامتعارف بر روی واژن، آلت تناسلی، مقعد، ران و دهان.
  • خون‌ریزی غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی
  • احساس ناراحتی و درد در ناحیه کیسه بیضه و رو‌به‌رو شدن با بیضه‌های متورم و همراه با درد.
  • احساس خارش در نواحی بیرونی یا داخلی واژن. (خارش واژن)
  • شروع دوران قاعدگی در زمان‌های نامتعارف و غیر منتظره و مواجه شدن با خونریزی بعد از رابطه جنسی.

به این نکته دقت داشته باشید که تمامی بیماری‌های مقاربتی دارای علائم فوق نبوده و ممکن است فرد بیمار، هیچ یک از علائم بالا را نداشته باشد. در مواردی هم ممکن است که فرد بیمار با علائمی کاملا بی‌ربط با بیماری‌های مقاربتی رو به رو شود. از سری عواملی که تفاوت بسیار زیادی با درد و خونریزی در نواحی تناسلی دارند می‌توان به تب، احساس خستگی، از دست دادن حافظه و فراموشی، حالت تهوع، کاهش وزن، تغییر در بخش بینایی اشاره کرد.

نحوه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

اغلب بیماری‌های ناشی از عفونت‌های مقاربتی، معمولا از طریق تماس‌های جنسی، مایعات بدن و تماس‌های پوستی منتقل می‌گردند.

نکته: ویروس هپاتیت A در دمای 85 درجه سانتیگراد از بین می‌رود. باید توجه کرد که بیماران مبتلا به هپاتیت A ، ویروس را از طریق مدفوع دفع می‌نمایند!

لازم به ذکر است که برخی از عفونت‌ها به بیماری مقاربتی ختم نمی‌شود و به صورت خود به خود رفع می‌شوند. اما برخی از عفونت‌ها به ویژه اگر پاتوژن‌هایی که باعث عفونت شده‌اند به بافت یا سلول‌های بدن آسیب برسانند، به بیماری مقاربتی تبدیل خواهند شد. در نتیجه طی این فرایند STI به STD تبدیل خواهد شد.

بیماری مقاربتی
بیماری مقاربتی

مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشند که در این بخش از مقاله به معرفی تعدادی از مهم‌ترین آن ها خواهیم پرداخت:

سیفلیس

سیفلیس یکی از بیماری‌های مقاربتی بسیار خطرناک است. در مراحل ابتدایی این بیماری، یک عفونت نسبتا غیر معمول وارد بدن شده و به صورت زخم‌های کوچک و گرد در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. این زخم ها ممکن است در دهان یا مقعد افراد نیز به وجود بیایند. در صورت ظاهر نشدن علائم، سیفلیس به مرحله نهفتگی وارد می‌شود. مرحله نهفتگی این بیماری هیچ علائمی ندارد. پس از مرحله اولیه، حدود یک چهارم افراد مبتلا به مرحله سوم وارد شده که این فرآیند بین ۱۰ الی ۳۰ سال طول خواهد کشید. بیماری سیفلیس می‌تواند عواقب بسیار جدی و ناگواری مثل از دست دادن بینایی، از دست دادن شنوایی، از دست دادن حافظه، بیماری‌های قلبی را به همراه داشته باشد.

سرطان

بسیاری از افراد جامعه بیماری سرطان را در لیست بیماری‌های مقاربتی قرار نمی‌دهند. اما این بیماری نیز می‌تواند به عنوان یک sexually transmitted diseases شناخته شود. سرطان‌هایی مثل سرطان دهانه رحم، سرطان فرج، سرطان مربوط به آلت تناسلی و سرطان مقعد در لیست بیماری‌های مقاربتی قرار می‌گیرند. برخی از گونه‌های HPV عامل اصلی به وجود آمدن اغلب این سرطان‌ها می‌باشند. لازم به ذکر است که علائم هر یک از سرطان‌های فوق با یکدیگر فرق می‌کند. لازم به ذکر است که اگر سرطان زود تشخیص داده شود، درمان آن از طریق روش‌های مثل شیمی درمانی، جراحی و رادیوتراپی راحت‌تر خواهد شد.

زگیل تناسلی

برخی از گونه‌های کم خطر ویروس HPV می‌توانند باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مثل زگیل تناسلی شوند. زگیل‌های تناسلی اغلب همرنگ با پوست یا سفید رنگ بوده و در ناحیه مقعد یا ناحیه تناسلی افراد ظاهر می‌شوند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود سالانه بیش از ۳۵۰ هزار نفر در سال به این بیماری مبتلا شوند.

مطالب مرتبط:

نتیجه گیری

در انتها به این نتیجه می‌رسیم که به هیچ عنوان نباید بیماری‌های مقاربتی را دست کم بگیرید. بیماری‌هایی مثل ایدز نیز در لیست این بیماری‌های قرار گرفته که می‌توانند آسیب‌های بسیار جدی برای شما به همراه داشته باشند.

آیا تمامی عفونت‌های مقاربتی به بیماری ختم می‌شوند؟

خیر، همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله به این موضوع اشاره شد، تمامی عفونت‌های به بیماری منجر نخواهند شد.

آیا تمامی علائم فوق همزمان ظاهر خواهند شد؟

خیر، نوع بروز علائم بیماری در هر فرد متفاوت بوده و بستگی به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، قدرت سیستم ایمنی دارد.

بهترین روش پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی چیست؟  

داشتن روابط جنسی کنترل شده بعد از ازدواج، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های فوق می‌باشد.

منبع nhs.uk CDC healthline.com
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.