صفر تا 100 بارداری چیست؟ حامله شدن چگونه صورت میگیرد؟

5 152,462
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

بارداری یا حاملگی، زمانی رخ می‌دهد که در رحم یک خانم، یک یا چند فرزند، در حال رشد هستند. بارداری پس از لانه گزینی شروع می‌شود و حدود 40 هفته طول می‌کشد. دانستن اینکه چه چیزی باعث بارداری می‌شود و اینکه چه چیزی در انتظار شما است می‌تواند به محافظت از سلامت خود و کودکتان کمک کند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به چگونگی فرایند بارداری و شکل گیری جنین بپردازیم.

حامله شدن چگونه صورت میگیرد؟ علائم حاملگی چیست؟ نشانه های بارداری چگونه نمایان می‌شوند؟ علائم بارداری در هفته اول چگونه است؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به همه چیز درباره بارداری بپردازیم.

بارداری چیست؟

برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، اسپرم شریک زندگی‌تان باید از طریق رابطه جنسی با تخمک شما جفت شود. بارداری به طور رسمی زمانی آغاز می‌شود که یک تخمک بارور شده در پوشش رحم لانه گزینی کند. سپس ۲ تا ۳ هفته پس از رابطه جنسی طول می‌کشد تا بارداری اتفاق بیفتد. بارداری در واقع یک فرآیند بسیار پیچیده است که چندین مرحله دارد. در این فرایند، همه چیز با سلول‌های اسپرم و یک تخمک آغاز می‌شوند.

اسپرم‌ها سلول‌های میکروسکوپی هستند که در بیضه‌ آقایان ساخته شده و شکل می‌گیرند. اسپرم با سایر مایعات مخلوط می‌شود تا مایع منی را تشکیل دهد که در هنگام انزال از آلت تناسلی آقایان خارج می‌شود. هر بار که انزال در آقایان اتفاق می‌افتد میلیون‌ها اسپرم خارج می‌شوند اما تنها ۱ سلول اسپرم لازم است تا بارداری اتفاق بیفتد(1).

حامله شدن چگونه اتفاق میوفتد؟
حامله شدن چگونه اتفاق میوفتد؟
  • فرایند تخمک‌گذاری و بارداری

تخمک در تخمدان‌ها قرار دارند و هورمون‌هایی که چرخه قاعدگی شما را کنترل می‌کنند باعث می‌شود هر ماه تعدادی از تخمک‌های شما بالغ شوند. وقتی تخمک بالغ شود، به این معنی است که شما برای بارور شدن توسط یک سلول اسپرم آماده‌اید. این هورمون‌ها همچنین پوشش داخلی رحم را ضخیم و اسفنجی می‌کنند که بدن شما را برای بارداری آماده می‌کند. تقریباً در نیمه‌ی چرخه پریود، یک تخمک بالغ، تخمدان را ترک می‌کند که این فرایند تخمک‌گذاری نامیده می‌شود و از طریق لوله فالوپ به سمت رحم شما حرکت می‌کند. تخمک حدود 12 تا 24 ساعت بیرون می ماند و به آرامی در لوله فالوپ حرکت می‌کند.

  • فرایند لقاح و بارداری

اگر منی وارد واژن شود، سلول‌های اسپرم می‌توانند از طریق دهانه رحم به بالا شنا کنند. اسپرم و رحم با هم همکاری می‌کنند تا اسپرم را به سمت لوله‌های فالوپ حرکت دهند. اگر یک تخمک همزمان از طریق لوله‌های فالوپ شما حرکت کند، اسپرم و تخمک می‌توانند به هم بپیوندند. اسپرم تا شش روز فرصت دارد تا قبل از اینکه بمیرد، با یک تخمک پیوند بخورد. هنگامی که یک سلول اسپرم به تخمک متصل می‌شود، بلافاصله لقاح اتفاق نمی‌افتد. از آنجا که اسپرم می‌تواند تا ۶ روز پس از لقاح در رحم و لوله فالوپ باقی بماند، تا ۶ روز بین رابطه جنسی و لقاح زمان وجود دارد.

  • فرایند لانه گزینی و بارداری

اگر یک سلول اسپرم با تخمک شما ترکیب شود، تخمک، بارور شده و از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. سپس تخمک بارور شده شروع به تقسیم شدن به سلول‌های بیشتر و بیشتر می‌کند و در حین رشد، یک توپ سلولی را تشکیل می‌دهد که به آن (بلاستوسیست) گفته می‌شود. توپ سلولی حدود 3 تا 4 روز پس از لقاح به رحم می‌رسد سپس برای 2 تا 3 روز دیگر در رحم شناور می‌ماند. اگر بلاستوسیست به پوشش داخلی رحم شما بچسبد، لانه گزینی نامیده می‌شود که از آن به بعد رسماً بارداری شما شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه بچه دار شویم

بعضی از زوج‌ها خیلی زود رابطه‌شان به بارداری می‌انجامد و برای برخی دیگر این فرآیند زمان می‌برد. حتی ممکن است فیلم طریقه باردار شدن را در اینترنت جستجو کرده باشید، اما در اینجا به نکات مهمی که برای باردار شدن باید رعایت کنید و بدانید اشاره می‌کنیم.

برای به حداکثر رساندن امکان بارداری چه کنیم:

  1. به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید. بیشترین میزان بارداری در زوج‌هایی رخ می‌دهد که هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی دارند.
  2. نزدیک به زمان تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. اگر داشتن رابطه جنسی هر روز ممکن یا لذت بخش نیست، هر 2 تا 3 روز در هفته بلافاصله پس از پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید. این می‌تواند به شما اطمینان دهد که در زمانی که بیشترین احتمال باروری را دارید، رابطه جنسی داشته‌اید.
  3. وزن طبیعی خود را حفظ کنید. زنان دارای اضافه وزن و یا کم وزن در معرض افزایش خطر اختلالات تخمک گذاری هستند.
  4. در مورد برنامه ریزی قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند سلامت کلی شما را ارزیابی کند و به شما در شناسایی تغییراتی که ممکن است شانس بارداری سالم شما را بهبود بخشد کمک کند. پزشک شما مصرف اسید فولیک را چند ماه قبل از بارداری توصیه می‌کند تا خطر ابتلا به اسپینا بیفیدا و سایر نقایص لوله عصبی را کاهش دهد.

برای به حداکثر رساندن امکان بارداری از چه چیزهایی اجتناب کنیم:

  1. سیگار نکشید. دخانیات به غیر از سلامت عمومی شما و سلامت جنین، اثرات منفی متعددی بر باروری دارد،. اگر سیگار می‌کشید، قبل از شروع تلاش برای باردار شدن، از پزشک خود بخواهید که به شما کمک کند تا آن را ترک کنید.
  2. الکل ننوشید. مصرف زیاد الکل ممکن است منجر به کاهش باروری شود. به طور کلی، اگر قصد بارداری دارید، بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید.
  3. مصرف کافئین را مهار کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کمتر از 200 میلی گرم کافئین در روز بر باروری تأثیر نمی‌گذارد. این میزان حدود 1 تا 2 فنجان از 6 تا 8 اونس قهوه در روز است.
  4.  در ورزش‌های سنگین زیاده روی نکنید. ورزش شدید و سنگین بیش از پنج ساعت در هفته با کاهش تخمک گذاری همراه است.
  5.  در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. برخی داروها – حتی آنهایی که بدون نسخه در دسترس هستند – می توانند باردار شدن را دشوار کنند.

نشانه های بارداری

حتی قبل از انجام تست بارداری ممکن است برخی علائم و نشانه‌های بارداری را مشاهده کنید. برخی از این علائم بارداری هفته‌ها بعد ظاهر می‌شوند، زیرا سطح هورمون شما تغییر می‌کند. نشانه‌های بارداری را در ادامه توضیح خواهیم داد؛ همچنین شما می‌توانید به طور مفصل در این‌باره را اینجا بخوانید: علائم بارداری چیست؟

عقب افتادن قاعدگی

عقب افتادن قاعدگی یکی از اولین علائم بارداری و شاید رایج‌ترین آنهاست. با این‌حال، تاخیر در پریود لزوماً به معنای حامله بودن شما نیست، به خصوص اگر اغلب، پریود نامنظم داشته باشید. بسیاری از عوامل و شرایط می‌تواند باعث عقب افتادن قاعدگی شوند.

سردرد در اوایل بارداری

سردرد در اوایل بارداری شایع است. سردرد در اوایل بارداری معمولاً به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها و افزایش گردش خون ایجاد می‌شود.

لکه بینی در اوایل بارداری

برخی از زنان ممکن است در اوایل حاملگی خود، خونریزی خفیف و لکه بینی را تجربه کنند. این خونریزی اغلب در نتیجه لانه گزینی اتفاق می‌افتد. لانه گزینی معمولا یک تا دو هفته پس از لقاح اتفاق می‌افتد. خونریزی زودهنگام بارداری همچنین می‌تواند ناشی از شرایط نسبتاً جزئی مانند تحریک یا عفونت واژن باشد. بیشتر بخوانید: علت عفونت قارچی واژن

افزایش وزن در اوایل بارداری

می‌توانید انتظار داشته باشید که در چند ماه اول بارداری بین 6 تا 8 کیلو وزن اضافه کنید. همچنین افزایش وزن در ابتدای سه ماهه بارداری بیشتر می‌شود.

فشار خون بالا ناشی از بارداری

یکی دیگر از علائم حامله شدن، فشار خون بالا است که برخی مادران باردار در این دوران تجربه می‌کنند. با این‌حال تعدادی از عوامل می‌تواند خطر ابتلا شما به این عارضه را افزایش دهند، از جمله:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • داشتن سابقه قبلی یا سابقه خانوادگی فشار خون بالا ناشی از بارداری

سوزش سر دل

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند گاهی اوقات می‌توانند دریچه بین معده و مری را شل کنند. هنگامی که اسید معده به بیرون نشت می‌کند، می‌تواند منجر به سوزش معده و سر دل شود که به آن رفلاکس معده نیز گفته می‌شود.

یبوست در اوایل بارداری

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می‌تواند بر سیستم گوارش شما تاثیر گذاشته و آن را کند کند. در نتیجه ممکن است زنان باردار دچار یبوست شوند.

گرفتگی عضلات در اوایل بارداری

همانطور که عضلات رحم شروع به کشش و انبساط می‌کنند، ممکن است یک احساس شبیه به درد پریودی را تجربه کنید. اگر لکه بینی یا خونریزی در کنار گرفتگی عضلات شما رخ دهد، می‌تواند نشانه سقط جنین باشد.

تغییرات در اندازه سینه

تغییرات در اندازه و شکل سینه یکی از اولین علائم قابل توجه بارداری است. سینه‌های شما ممکن است حساس، متورم و به طور کلی سنگین یا پر شوند و درد سینه را تجربه کنید. همچنین ممکن است دچار درد نوک سینه‌ شوید و نوک سینه‌های شما بزرگ‌تر و حساس‌تر از حد معمول خود شوند و آرئول‌ (هاله) سینه‌های شما ممکن است تیره تر از حد معمول شوند.

بیشتر بخوانید:

مراقبت‌های پزشکی در اوایل بارداری

به نظر بسیاری از کارشناسان رعایت برخی نکات در اوایل بارداری امری ضروری تلقی می‌شود، به همین دلیل بهتر است مادرانی که پیش از شروع دوره حاملگی خود، برای آن برنامه ریزی کرده و تحت مراقبت‌های شدیدی دوره بارداری خود را سپری می‌کنند، دوران بارداری بهتری داشته و نوزاد سالم‌تری را به دنیا آورند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • مشورت با پزشک متخصص زنان

بهتر است به محض آن‌که متوجه علائم و نشانه‌های بارداری در خود شدید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و آزمایش سونوگرافی انجام دهید. به طور کلی بسیار مهم است تا در طول بارداری به طور مداوم تحت نظر یک پزشک متخصص بوده و آن‌را از علائم خود مطلع کنید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم

بسیار مهم است تا در طول دوره بارداری رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید. شما می‌توانید با پزشک خود درباره مصرف برخی مکمل‌ها و یا داشتن یک برنامه غذایی سالم مشورت کنید. همچنین بهتر است مصرف کافئین را متوقف و یا حذف کنید. و از مصرف دخانیات مانند سیگار و مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی در طول بارداری جدا خودداری کنید. مصرف دخانیات و الکل در طول دوره بارداری می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری در فرزندتان شود.

  • دوری از استرس

یکی از نکات مهمی که در طول بارداری باید رعایت شود، دوری از استرس و هر نوع تنش است. در طول بارداری، شما ممکن است با استرس زیادی مواجه شوید، زیرا تولد نوزادتان به معنای تغییرات بزرگی در زندگی، روابط شخصی و حتی امور مالی شماست.

بیشتر بخوانید: آیا میتوانیم رابطه جنسی در بارداری داشته باشیم؟ چگونه؟

کلام آخر

بارداری پس از لانه گزینی شروع می‌شود و حدود 40 هفته طول می‌کشد. برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، اسپرم شریک زندگی‌تان باید پس از رابطه جنسی با تخمک شما جفت شود. بارداری به طور رسمی زمانی آغاز می‌شود که یک تخمک بارور شده در پوشش رحم لانه گزینی شود. در واقع بارداری یک فرآیند بسیار پیچیده است که چندین مرحله دارد. خزن حامله علائمی را هنگام بارداری تجربه خواهد کرد که در مقاله به کار مقاله ذکر شد. همچنین مادر باردار پس از اینکه متوجه بارداری خود شد، باید سبک زندگی خود را عوض کند، از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

حامله شدن چگونه صورت میگیرد؟

برای اینکه حامله شوید، اسپرم شریک زندگی‌تان باید پس از رابطه جنسی با تخمک شما جفت شود. بارداری به طور رسمی زمانی آغاز می‌شود که یک تخمک بارور شده در پوشش رحم لانه گزینی شود. سپس تا ۲ تا ۳ هفته پس از رابطه جنسی طول می‌کشد تا بارداری اتفاق بیفتد. بارداری در واقع یک فرآیند بسیار پیچیده است که چندین مرحله دارد.

بارداری از چه زمانی شروع می‌شوند؟

هفته اول بارداری شما بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی شما است. آخرین قاعدگی شما هفته 1 بارداری در نظر گرفته می‌شود. تاریخ زایمان شما با توجه به آخرین روز قاعدگی شما محاسبه می‌شود.

علائم بارداری در هفته اول چیست؟

به طور کلی در هفته اول بارداری ممکن است علائمی را تجربه نکنید، چون در واقع شما هنوز باردار نیستید. برخی زنان ممکن است در هفته اول، علائمی مانند حساسیت سینه، افزایش وزن بدن، گرفتگی عضلات و خونریزی لانه گزینی را تجربه کنند.

علائم بارداری در ماه نهم چیست؟

از علائم بارداری در ماه آخر می‌توان به: کمردرد، احساس فشار در لگن، خستگی، یبوست، تکرر ادرار، تغییر اشتها و پاهای متورم اشاره کرد.

منبع healthline
5 نظر
  1. فاطمه گفت

    سلام من ۱۸سالمه کلاس یازدهمم از سال ۱۲ و نه ماه اولین بار پریود شودم روز اول یکم قلقلکی در می کنه اما بعد نه هیچ ادیتی نداره ولی ۲ تا نوار بهداشتی میزارم بازم کافی نیست و لباس نجس میشه از روز سوم نزدیک غروب خون ریزی کم میشه ۵ روز خون ریزی دارم که به ۸ روزم گاهی کم پیش اومده اما کشیده شده آبان ماه ۸ روز دیر تر پریود شودم همیشه ۲۶ روز بود خون دماغ شودم فرداش پریود شودم سرگیچه داشتم حالم بهم خورد توی مدرسه بالا آوردم خیلی شدید بالا اوردم پهلو هام دلم درد می کرد خیلی کم می تونستم چیز بخورم همونم بالا می اوردم یک هفته بعد پریود خوب شودم اما هنوز یک هفته قبل و در پریود و یک هفته بعد پریود حالم خوبه ولی احساس میکنم حالت تهوع دارم میخوام بالا بیارم اما بالا نمیارم از بوی غذا تا خوردنش این حس بهم دست میده هر ماه یک ربع یک بار اینجوری میشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      قطعا احتمال بارداری که وجود ندارد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تا با شرح علائم و بررسی وضعیت سلامتی شما، اقدامات لازم انجام گردد.

  2. .... گفت

    لطفا عکسهای باحجاب بگذارید

    1. حامد گفت

      این همه مطلب مفید و با دقت تمام خوندم تا رسیدم به نظر این آدم احمقی که نوشته “عکس با حجاب بگذارید” !!!

      آخه مریض روانی من هیچ عکسی ندیدم از بس که حواسم به مطالب بود تو از مس مغزت فاسد و پوسیده است که به عکسها نگاه می کنی!!!!

      دنبال چه چیزی می گردید شما و طرز فکر شما؟؟؟؟

      به زباله دان تاریخ پیوستید

      1. Nd گفت

        ببند بابا

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.