کولپوسکوپی چیست؟ چگونگی و هزینه آزمایش کولپوسکوپی

0 24,926
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی ساده است که توسط متخصص زنان و زایمان برای بررسی دهانه رحم انجام می‌شود. در این روش، پزشک با استفاده از دستگاهی به نام کولپوسکوپ، سلول‌های دهانه رحم را از نظر سرطان دهانه رحم بررسی می‌کند. در صورت مشکوک بودن نتایج بررسی، از بیمار نمونه گیری شده و برای انجام بررسی بیشتر، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. میزان دقت در این روش حدود ۹۹ درصد است که با کمک آن می‌توان سلول‌های بدخیم سرطانی را به درستی تشخیص داد.

جهت آشنایی بیشتر با این روش و اطلاع از هزینه کولپوسکوپی، قصد داریم در این مطلب از مجله سلامت کیوان به بررسی آن بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

علت انجام کولپوسکوپی

آزمایش تشخیصی کولپوسکوپی به دلایل مختلفی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. در زیر به چند مورد از دلایل انجام کولپوسکوپی اشاره می‌کنیم.

  • در صورتی که نتایج تست پاپ اسمیر غیرعادی باشد.
  • در صورتی که مراجعه کننده بعد از انجام رابطه جنسی خونریزی داشته باشد.
  • هنگامی که زائده یا رشد غیرطبیعی در دهانه رحم، ولو و واژن مشاهده شود.
  • برای تشخیص و زمانی که درمان بیماری زگیل تناسلی شروع می‌شود.
  • برای تشخیص و در زمان شروع درمان بیماری التهاب دهانه رحم (سرویکس) نیز به کار می‌رود.
  • کولپوسکوپی همچنین در تشخیص سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم، پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و ولو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونگی انجام کولپوسکوپی

به طور معمول عمل کولپوسکوپی، فرایند پیچیده ای نیست و نیاز به بیهوشی هم ندارد. این عمل به راحتی و در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود.

ترتیب روند انجام کولپوسکوپی را می‌توان در مراحل زیر برشمرد.

  1. نحوه قرار گرفتن بیمار همانند انجام تست پاپ اسمیر یا زمان معاینه لگن است. به گونه ای که شخص به پشت دراز می‌کشد و پاها را در دو طرف تخت ژنیکولوژی قرار می‌دهد.
  2. پزشک متخصص با قرار دادن یک اسپکولوم در واژن، باعث باز نگه داشته شدن دیواره‌های واژن می‌شود. سپس با قرار دادن دستگاه کولپوسکوپ در چند سانتی متری از ولو، امکان مشاهده دهانه رحم برای پزشک به راحتی امکان پذیر می‌شود.
  3. ابتدا لازم است با استفاده از پنبه و سرکه، دهانه رحم و واژن پاکسازی شود. در این صورت با از بین رفتن مخاط رحم، سلول‌های غیرطبیعی برجسته و ظاهر می‌شوند. بنابراین تشخیص به راحتی انجام خواهد شد.
  4. توجه داشته باشید که دستگاه کولپوسکوپ به هیچ وجه با بدن شما تماس پیدا نمی‌کند تنها ممکن است در مناطق مشکوک، از سلول‌ها عکس و نمونه برداری انجام شود.
  5. در نهایت بعد از انجام بیوپسی، معمولاً جهت کنترل خونریزی، از محلولی به نام مونسل استفاده می‌کنند که ممکن است به مدت چند روز بعد از انجام کولپوسکوپی، شخص ترشحات تیره رنگ داشته باشد.
مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

آمادگی جهت انجام عمل کولوپوسکوپی

با وجود اینکه انجام عمل کولپوسکوپی در اکثر موارد بدون درد یا عارضه خاصی انجام می‌شود اما بهتر است فرد از قبل، نسبت به چگونگی انجام آن آمادگی لازم را کسب کرده باشد. توجه به نکات زیر کمک می‌کند فرد در رابطه با انجام این عمل، کمتر دچار استرس یا هر گونه مشکل احتمالی شود.

  • کسب اطلاعات لازم از پزشک مربوطه در مورد جزئیات آزمایش
  • در صورت بارداری یا احتمال حاملگی، در میان گذاشتن موضوع با پزشک
  • موکول کردن زمان انجام کولپوسکوپی در دوره قبل یا بعد از پریود

نکته: برای انجام کولپوسکوپی، داشتن خونریزی قطره ای در دوره اوایل پریود یا اواخر آن ایجاد مشکل نمی‌کند. هرچند بهتر است در این باره از قبل با پزشک خود مشورت کرد.

  • استفاده نکردن از دوش واژینال، پمادها و کرم‌های واژینال، ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش
  • گذشتن حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت از زمان آخرین رابطه جنسی
  • استفاده نکردن از تامپون حداقل تا چند روز بعد از انجام آزمایش
  • خالی کردن مثانه و روده، قبل از انجام آزمایش
  • همراه داشتن پد یا نوار بهداشتی جهت استفاده بعد از انجام آزمایش

آیا عمل کولپوسکوپی درد دارد؟

به طور کلی آزمایش کولوپوسکوپی، عمل دردناکی نیست و با دور کردن اضطراب از خود می‌توان بر درد ناشی از آن غلبه کرد و آرامش را برای خود برگرداند. نفس کشیدن‌های طولانی و عمیق به این امر کمک خواهد کرد.

البته در برخی از خانم‌ها ورود اسپکولوم در واژن ممکن است همراه با درد خفیف و ناخوشایندی باشد یا برخی دیگر با سوزش ناشی از محلول سرکه استفاده شده، مواجه شوند.

در مواردی هم مانند نمونه برداری از دهانه رحم یا نمونه برداری از واژن ممکن است فرد با دردهای کمی روبرو شود. در زیر به طور خلاصه به توضیح این دو مورد می‌پردازیم.

نمونه برداری از دهانه رحم

همان طور که گفته شد، انجام‌ کولوپوسکوپی بدون درد است. اما گاهی اوقات در برخی از خانم‌ها ممکن است در حین انجام بیوپسی یا نمونه برداری از دهانه رحم، نوعی گرفتگی و خونریزی همراه با درد ایجاد شود. در این صورت امکان دارد پزشک قبل از انجام آزمایش از بی حسی استفاده کند یا برای ۳۰ دقیقه قبل از عمل، مسکن تجویز کند.

نمونه برداری از واژن

نمونه برداری از واژن در اکثر موارد بدون درد است و فرد آن را احساس نمی‌کند. در واقع فرد تنها در بخش تحتانی واژن درد احساس می‌کند که در این صورت هم پزشک از بی حسی موضعی برای آن قسمت استفاده می‌کند.

هزینه آزمایش کولپوسکوپی

هزینه کولپوسکوپی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بر اساس آن‌ها میزان هزینه پرداختی تعیین می‌شود. به عنوان مثال نیاز به انجام بیوپسی یا نمونه برداری و درخواست دریافت پرینت رنگی از جواب آزمایش کولپوسکوپی از مواردی هستند که در تعیین میزان هزینه کولپوسکوپی مؤثر خواهند بود.

البته با توجه به نوع تشخیصی و پیشرفته بودن این آزمایش، بخش زیادی از هزینه آن توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود. در واقع با توجه به این که پزشک متخصص با استفاده از این روش در جهت تشخیص سرطان‌های بدخیم و سرطان دهانه رحم گام برمی‌دارد، بیشتر بیمه‌های تکمیلی آن را پوشش می‌دهند.

اقدامات لازم بعد از انجام آزمایش کولپوسکوپی

آزمایش کلوپوسکوپی یک عمل ساده است که اگر توسط یک پزشک متخصص حاذق انجام شود، عوارض حاد و خطرناکی ندارد. با این حال، رعایت نکات زیر بعد از انجام کلوپوسکوپی توصیه می‌شود.

  • در صورت انجام بیوپسی همراه با کولپوسکوپی، احتمال بروز درد در ۲ تا ۴ روز وجود دارد. بنابراین استفاده از قرص‌های مسکن با مشورت پزشک توصیه می‌شود.
  • بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از انجام آزمایش، از انجام رابطه جنسی خودداری کرد.
  • در صورت خونریزی شدید واژینال بهتر است به پزشک مراجعه شود.
  • در شرایطی که درد ناشی از بیوپسی با مسکن برطرف نشد، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر مسئله را با پزشک خود در میان گذاشت.

جمع بندی

  • آزمایش کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که توسط پزشک متخصص زنان انجام می‌شود.
  • انجام این روش برای تشخیص و شناسایی سلول‌های سرطانی بدخیم، سلول‌های غیرطبیعی و پیش سرطانی اهمیت دارد.
  • گاهی اوقات بنا بر تشخیص پزشک، در هنگام انجام کولپوسکوپی، بیوپسی و نمونه برداری نیز برای بیمار انجام می‌شود.
  • هزینه کولپوسکوپی به عوامل مختلفی مانند انجام بیوپسی در حین انجام آن و درخواست پرینت رنگی جهت دریافت جواب آزمایش بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

آیا کولپوسکوپی عوارض دارد؟

خیر. کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که عوارض و خطرات خیلی کمی دارد. با این وجود در موارد نادر، امکان بروز درد لگن، تب و لرز و خونریزی زیاد و مداوم وجود دارد. در این صورت بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد.

هزینه کولپوسکوپی چقدر است؟

به طور قطعی نمی‌توان مبلغ ثابتی را برای هزینه کولپوسکوپی بیان کرد. در واقع قیمت آن به عوامل مختلفی مانند انجام نمونه برداری یا بیوپسی همراه با آن بستگی دارد.

آیا بیمه‌های تکمیلی مختلف هزینه کولپوسکوپی را پوشش می‌دهند؟

بله. با توجه به تشخیصی بودن این آزمایش بسیاری از بیمه‌های تکمیلی هزینه آن را پوشش می‌دهند.

آزمایش کولپوسکوپی برای چه افرادی انجام می‌شود؟

در بسیاری از موارد مانند غیرطبیعی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر، افراد با ترشحات غیرعادی و دارای زخم دهانه رحم، افرادی که پس از رابطه جنسی دچار لکه بینی می‌شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.