درمان و علائم سرطان دهانه رحم

2 2,788
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

همه بانوان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم یا به انگلیسی Cervical Cancer هستند. این سرطان اغلب در بانوان بالای 30 سال رخ می‌دهد که، در سلول‌های دهانه رحم (قسمت پایین رحم که به واژن متصل می‌شود) رخ می‌دهد. گونه های مختلف ویروس HPV که یک عفونت شایع مقاربتی است، در ایجاد بیشتر سرطان دهانه رحم نقش دارند. زمانی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، قابل درمان است. اما علت این سرطان دقیقا چیست، چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را تشخیص دارد؟ آیا درمان دارد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ تمام سوالات شما در این‌باره بپردازیم.

علت سرطان دهانه رحم چیست؟

علت سرطان دهانه رحم، جهش DNA در سلول‌های سالم دهانه رحم است که با سرعت مشخصی رشد و تکثیر می‌شوند و در نهایت در زمانی مشخص از بین می‌روند. جهش در یک سلول این فرآیند را برهم می‌زند و سلول‌ها به طور غیرطبیعی انباشته می‌شوند و یک توده (تومور) را تشکیل می‌دهند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چه عاملی باعث به وجود آمدن سرطان دهانه رحم می شود، اما طبق تحقیقات پزشکی، عوامل زیر ممکن است در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش داشته باشند:

سرطان دهان رحم خانم ها
سرطان دهان رحم خانم ها

علائم سرطان دهانه رحم

این سرطان در مراحل اولیه هیچ نشانه یا علائمی ندارد یا افراد علائم به علائم مشاهده شده توجه نمی‌کنند، اما با پیشرفت این سرطان علائم زیر پدیدار می‌شوند که شامل:

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند؟

این بیماری در افرادی که شرایط زیر را دارا هستند شیوع بیشتری دارد: افراد در معرض خطر سرطان دهانه رحم

  • افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند
  • زنانی که زایمان و بارداری‌های مداوم داشته‌اند
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و مدام دارو مصرف می‌کنند
  • افرادی که ایدز دارند
  • افرادی که بیش از 5 سال از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرده‌اند
  • افرادی که رابطه جنسی خود را در سنین پایین آغاز کرده‌اند
  • کسانی که از کمبود اسید فولیک، ویتامین A و C رنج می‌برند
  • کسانی که دچار چاقی مفرط هستند
  • افرادی که هیچ‌گونه بارداری را تجربه نکرده‌اند

لازم به ذکر است به طور معمول این بیماری در زنانی که مقاربت داشته‌اند، شیوع پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط:

انواع سرطان دهانه رحم

دانستن انواع سرطان دهانه رحم به درمان شما کمک می کند. که عبارتند از:

سرطان سلولی سنگفرشی (فلسی)

این نوع سرطان دهانه رحم در سلول‌های نازک و مسطح (سلول‌های سنگفرشی) پوشاننده قسمت بیرونی دهانه رحم که به داخل واژن می‌رود شروع می‌شود. بیشتر سرطان‌های دهانه رحم، سرطان سلول سنگفرشی هستند.

آدنوکارسینوما (Adenocarcinoma)

این نوع سرطان دهانه رحم از سلول‌های غده‌ای ستونی شکلی که کانال دهانه رحم را پوشانده اند شروع می‌شود. گاهی اوقات، هر دو نوع سلول در سرطان دهانه رحم نقش دارند. به ندرت، سرطان در سلول‌های دیگر دهانه رحم رخ می‌دهد.

راه‌های تشخیص سرطان دهانه رحم

آزمایشات مختلفی برای تشخیص و غربالگری سرطان دهانه رحم از جمله تست HPV، تست سیتولوژیک و کولپوسکوپی استفاده می‌شود که در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم موثر است. غربالگری می‌توانند علائم بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد و امکان درمان و مدیریت مؤثر بیماری را فراهم کنند. سرطان دهانه رحم یکی از قابل پیشگیری ترین و قابل درمان ترین انواع سرطان می‌باشد.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، انواع تست HPV با بالاترین دقت و کیفیت قابل انجام است، شما می‌توانید جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان جهت انجام تست HPV روی تصویر زیر کلیک کنید. تا دیر نشده اقدام کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

مطالب مرتبط:

درمان سرطان دهانه رحم

درمان رایج برای اکثر بیماران سرطان دهانه رحم، شیمی درمانی و پرتو درمانی است. این روش‌های درمانی ممکن است کارایی بالایی نداشته و اغلب با مشکلات جانبی شدیدی برای بیمار به همراه داشته باشد.

یکی از چالش‌های سرطان دهانه رحم متاستاز این سرطان است که غیرقابل درمان است، حتی اگر تشخیص آن در مراحل اولیه باشد و جراحی برای برداشتن آن انجام شود. از این رو، توسعه یک درمان سرطان با کارایی بالا برای کشتن سلول‌های بدخیم مهم است. ویروس درمانی با استفاده از ویروس‌های انکولیتیک(1) به عنوان یک درمان قوی سرطان پیشنهاد می‌گردد. این ویروس‌ها به طور انتخابی در سلول‌های تومور تکثیر می‌شوند و موجب نابودی سلول‌ها شده و در نهایت فعالیت ضد تومور را انجام می دهند.

از آنجایی که سرطان دهانه رحم یک بیماری تهدیدکننده محسوب می‌شود، لذا توسعه رویکردهای حساس برای تشخیص و یافتن راهبردهای جدید برای درمان آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تاثیر سرطان دهانه رحم در بارداری

بانوانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، نسبت به افراد عادی توانایی باروری کمتری دارند و ممکن است به روش‌های کمک باروری نیاز داشته باشند. این بانوان بهتر است قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند. همچنین قبل از شروع به درمان سرطان پزشک می‌تواند بافت تخمدان را برداشته و فریز کند تا پس از درمان سرطان با بافت رحمی سالم بارداری صورت بگیرد.

افرادی که ازدواج کرده‌اند می‌توانند قبل از شروع پرتو درمانی یا شیمی درمانی با انجماد تخمک یا نطفه، بعد از درمان سرطان باردار شوند. در صورتی که سرطان بسیار پیشرفت کرده باشد و نیاز به جراحی باشد، شانس بارداری بسیار پایین می‌آید.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از به سرطان دهانه رحم

برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

با پزشک جهت دریافت واکسن HPV مشورت کنید

دریافت واکسن برای جلوگیری از عفونت HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های ناشی از HPV را کاهش می‌دهد. واکسن‌های گارداسیل (4 و 9 ظرفیتی) و سرواریکس (2 ظرفیتی) از رایج‌ترین واکسن‌های شناخته شده در بین زنان و دختران می‌باشند که آنان را در برابر انواع پرخطر HPV محافظت می‌کنند.

آزمایش پاپ اسمیر را به طور مداوم انجام دهید

تست پاپ اسمیر می‌تواند مراحل اولیه سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد، بنابراین می‌توان از این طریق از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری شود.

رعایت نکات بهداشتی در مقاربت

با انجام اقداماتی برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی، مانند استفاده از کاندوم در رابطه جنسی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید، با پزشک در مورد راهکارهایی که به شما در ترک سیگار کمک می‌کند صحبت کنید.

سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد؟

سرطان دهانه رحم در اوایل ممکن است علائم و نشانه‌هایی ایجاد نکند. سرطان پیشرفته دهانه رحم ممکن است باعث خونریزی یا ترشحات از واژن شود که عادی نیست.

چه چیزی باید در مورد غربالگری بدانم؟

دو تست غربالگری می تواند به پیشگیری از سرطان دهانه رحم یا تشخیص زودهنگام آن کمک کند: تست پاپ اسمیر و تست HPV.

آیا سرطان دهانه رحم درمان دارد؟

سرطان دهانه رحم به چند روش درمان می شود. این به نوع سرطان دهانه رحم و میزان گسترش آن بستگی دارد. درمان ها شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم چه کاری می‌توان انجام داد؟

مهم ترین کاری که می توانید برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام دهید این است که از سن 21 سالگی به طور منظم آزمایش های غربالگری را انجام دهید.

منبع wikipedia.org
2 نظر
  1. منیره گفت

    سلام
    وقت بخیر
    Pcr مثبت با ct 18 یعنی چه؟ عدد ct نشانگر چیه ؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      عدد ct نشان دهنده دوره بیماری هست. از عدد 14 شروع میشه و تا 35 وجود داره تقریبا.. هرچی عدد ct پایین تر باشه به این معنیه که شما در دوره اولیه بیماری هستین و روز به روز این عدد بالاتر میره تا به عدد 35 برسه که معمولا با این عدد جواب شما منفی میشه.. بیشتر درباره عدد ct در این مقاله بخونین
      https://keyvanlab.com/blog/interpretation-pcr-antibody-test-results/

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.