بیماری پارانوئید + درمان اختلال پارانوئید

0 455
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

اختلال شخصیت پارانوئید و یا پارانویا یک اختلال روانی است که با بی اعتمادی و سوء‌ظن نسبت به دیگران بدون دلیل کافی برای مشکوک بودن مشخص می شود. اگر میخواهید بدانید اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟ ویژگی های بیماری پارانوئید را بدانید و می خواهید به سوال اختلال پارانوئید چگونه درمان می شود؟ پاسخ دهید، این مقاله را از مجله سلامت کیوان تا انتها بخوانید.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

اختلال شخصیت پارانوئید (Paranoid personality disorder) نوعی اختلال روانی است که فرد مبتلا به آن بر این باور است که دیگران سعی در آسیب رساندن یا تهدید او را دارند. این باور‌ها معمولا بی پایه و اساس است و می‌توان گفت اصلی ترین ویژگی این اختلال شک و بدبینی فرد بیمار به دیگران و یا خود است.

علائم و ویژگی‌های افراد مبتلا به اختلال پارانوئید

ممکن است افراد مبتلا به این اختلال برای ایجاد رابطه نزدیک با دیگران مشکل داشته باشند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع به تجربه علائم و نشان دادن علائم این بیماری می‌کنند. همچنین افراد مبتلا به اختلال پارانوئید رفتار خود را در واکنش به دفاع از خود در برابر نیت‌های بد و فعالیت های غیرقابل اعتماد اطرافیان می دانند. معمولا افراد مبتلا به پارانوئید این ویژگی‌ ها را دارند:

  • فردی که مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید است، رفتار مشکوک خود را غیرعادی یا ناموجه نمی بیند.
  • به تعهد، وفاداری یا قابل اعتماد بودن دیگران شک دارند، باور دارند که دیگران قصد فریب آنها را دارند.
  • تمایلی به افشای اطلاعات شخصی خود ندارند زیرا فکر می‌کنند ممکن است این اطلاعات بر علیه آنها استفاده شود.
  • درگیر شک و تردیدهای ناموجه در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان یا اطرافیان هستند.
  • بیش از حد حساس هستند وسخت انتقاد را می‌پذیرند.
  • احساس عصبانیت و خشم سریع و غیر قابل کنترل نسبت به دیگران دارند.
  • از دیگران کینه به دل می‌گیرند.(1)

چه چیزی باعث اختلال شخصیت پارانوئید می‌شود

افراد مبتلا به بیماری پارانوئید همیشه مراقب هستند و بر این باورند که دیگران دائماً در تلاش برای آسیب رساندن به آنها هستند، به همین دلیل اغلب آنها فکر نمی‌کنند که رفتار و طرز فکرشان مشکل ساز باشد. علت دقیق بروز این اختلال مشخص نیست، اما احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی شامل بروز این اختلال می‌شود. تجارب اولیه دوران کودکی، از جمله آسیب‌های جسمی یا عاطفی، نیز نقش پررنگی در ایجاد شخصیت پارانوئید دارند.(2)

اختلال شخصیت پارانوئید
اختلال شخصیت پارانوئید

درمان اختلال شخصیت پارانوئید

اولین چالش بزرگ برای افراد پارانوئیدی این است اختلال خود را بپذیرد. معمولا افراد مبتلا به بیماری پارانوئید خیلی سخت به پزشک مراجعه می‌کنند زیرا باور دارند که رفتار و قضاوت‌هایشان درباره دیگران درست است به همین دلیل افرد مبتلا به این اختلال معمولا به دنبال کمک نمی‌روند و معمولاً روند درمانی خود را قطع می‌کنند.

در صورت عدم درمان این بیماری، ممکن است فرد دچار مشکلات بیشتری در خانه و محل کار شود. مطلوب ترین درمان برای اختلال شخصیت پارانوئید، روان درمانی است. هیچ دارویی به طور خاص برای درمان اختلال شخصیت پارانوئید طراحی نشده است، اما از برخی از دارو‌ها ممکن است برای درمان برخی علائم اختلال پارانویا استفاده شود.

درمان مناسب می تواند به فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید کمک کند تا علائم بیماری را کنترل کند و عملکرد روزانه خود را بهبود بخشد. با وجود چالش های شدیدی که این اختلال دارد، شما در برخورد با این گونه افراد کاملا ناتوان نیستید. اقداماتی وجود دارد که می توانید برای تشویق عزیزتان برای کمک و حمایت از درمان او و حفظ سلامت روانی خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید

کلام آخر

اگر یکی از عزیزان شما مبتلا به پارانوئید است به خاطر داشته باشید که سعی نکنید رفتار او را اصلاح کنید یا فرد مبتلا را مجبور به اصلاح رفتارشان کنید. تلاش برای وادار کردن افراد مبتلا به PPD به جستجوی کمک اغلب نتیجه معکوس خواهد داشت و به مقاومت آنها می‌افزاید و به پارانویای آنها دامن می‌زند. با این‌حال، می‌توانید آنها را تشویق کنید که به یک مشاور مراجعه کنند و از این طریق از آنها حمایت کنید.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

اختلال شخصیت پارانوئید یک اختلال روانی است که با بی‌اعتمادی نسبت به دیگران و شک و بدبینی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به پارانوئید همیشه مراقب هستند و بر این باورند که دیگران دائماً در تلاش برای، آسیب رساندن به آنها هستند.

ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

ویژگی هایی مثل شک به قابل اعتماد بودن دیگران، شک و تردیدهای ناموجه در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان یا اطرافیان، احساس عصبانیت و خشم سریع و غیر قابل کنترل نسبت به دیگران، حساسیت بیش از حد، عصبانیت و پرخاشگری و …

چه چیزی باعث اختلال شخصیت پارانوئید می‌شود؟

علت دقیق PPD مشخص نیست، اما احتمالاً ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی را شامل می‌شود. تجارب اولیه دوران کودکی، از جمله آسیب های جسمی یا عاطفی، نیز مشکوک به نقش داشتن در ایجاد شخصیت پارانوئید هستند.

درمان اختلال شخصیت پارانوئید چگونه است؟

روان درمانی و دارو درمانی از روش‌های درمان اختلال شخصیت پارانوئید هستند. اما روان درمانی مطلوب ترین روش برای درمان این اختلال به شمار می‌آید. هیچ دارویی به طور خاص برای درمان اختلال شخصیت پارانوئید طراحی نشده است، اما از برخی از دارو‌ها ممکن است برای درمان برخی علائم اختلال پارانویا استفاده شود.

منبع my.clevelandclinic webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.