شیوع بیماری های اربعین 1402 بین زائران + علائم و پیشگیری

10 24,150
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

با آغاز راهپیمایی اربعین حسینی، نگرانی‌ها بابت شیوع بیماری‌های واگیردار بین زائران و همچنین انتقال آنها به دیگر افراد، افزایش یافته است. معمولا در رویدادها و مکان‌هایی که حجم انبوهی از مردم از اقصی‌نقاط جمع می‌شوند، گسترش بیماری‌های عفونی امری طبیعی است.

اما شایع‌ترین بیماری مسافران اربعین چیست؟ چطور ‌می‌شود از شیوع این بیماری‌ها در ایام مراسم و انتقال آنها پس از بازگشت زائران پیشگیری کرد؟ رعایت چه نکاتی برای زائران و اطرافیان ضروری است؟ حالا که کم‌کم به پایان این مراسم مذهبی بزرگ نزدیک می‌شویم بد نیست اطلاعاتی کلی درباره این بیماری‌ها و نکات ایمنی و بهداشتی داشته باشیم. تا انتها با ما همراه باشید.

شایع‌ترین بیماری های اربعین چیست؟

شایع‌ترین بیماری‌هایی که زائران و اطرافیان آنها در ایام اربعین با آنها مواجه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  1. بیماری آنفولانزا: با توجه به اینکه مراسم اربعین امسال زمانی برگزار شده که هوا به تدریج رو به سردی می‌رود، و همچنین زائرانی از کشورهای سردتر هم در این مراسم شرکت می‌کنند، احتمال ورود ویروس آنفولانزا به عراق و انتقال آن به بقیه زیاد است.
  2. بیماری کرونا: همانطور که می‌دانیم این روزها با سویه جدید کرونا مواجهیم، ویروسی که خیلی از افراد را همچنان درگیر خود کرده. امکان انتقال این ویروس در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ بسیار زیاد است.
  3. بیماری گوارشی: یکی دیگر از بیماری‌های شایع مسری در مراسم اربعین بیماری‌های گوارشی مثل اسهال و استفراغ است. جمعیت زیاد، تماس با آب یا غذای آلوده، سبزیجات و میوه‌جاتی که خوب شسته نشده‌اند و همچنین مکان‌های آلوده به ویروس، می‌تواند باعث گسترش بیماری‌های عفونی گوارشی بین زائران شود.
  4. تب و لرز: ابتلا به تب و لرز یکی از نشانه‌های وجود منبعی عفونی در بدن افراد است که در ایام اربعین به وفور مشاهده شده است.
  5. سرماخوردگی: سرماخوردگی از شایع‌ترین بیماری های اربعین است. حضور طولانی‌مدت در هوای بیرون، میان جمعیت زیاد، و مکان‌های آلوده به ویروس، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بالا می‌برد. سرفه، سردرد، بی‌حالی و آبریزش بینی از علائم این بیماری واگیردار و شایع در ایام اربعین است.
  6. وبا: وبا، یک بیمار حاد است که از طریق خوردن آب و مواد غذایی آلوده به ویروس منتقل می‌شود. شایع‌ترین علائم وبا، اسهال شدید است. وبا باعث از دست دادن مقدار زیادی آب و مواد معدنی بدن می‌شود و اگر به موقع نسبت به درمان اقدام نشود ممکن است با خطر مرگ همراه باشد. برای پیشگیری از این بیماری، قبل از غذا دست و صورت خود را بشویید و از مصرف مواد غذایی غیر بهداشتی خودداری نمائید.
پیشگیری از بیماری های سفر اربعین
پیشگیری از بیماری های سفر اربعین

چطور از انتقال بیماری های اربعین پیشگیری کنیم؟

پس از بازگشت زائران از سفر اربعین حسینی، امکان انتقال بیماری‌ها به اطرافیان بسیار زیاد است، اما با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی می‌توان تا حد زیادی از سرایت این بیماری‌ها پیشگیری کرد. مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماریهای اربعین شامل موارد زیر هستند:

  1. تقریبا هر سال با پایان یافتن مراسم اربعین شاهد شیوع گسترده آنفولانزا هستیم. تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. به خصوص حالا که به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم. تزریق این واکسن به ویژه برای زنان باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند توصیه شده است.
  2. زائران در طول مراسم اربعین باید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند تا امکان ابتلا به بیماری یا انتقال آن را به حداقل برسانند.
  3. زائران در طول راهپیمایی اربعین باید از مصرف غذا، آب، سبزیجات یا میوه‌جاتی که از تمیزی و سلامت آن اطمینان ندارند، تا حد امکان خودداری کنند.
  4. حفظ فاصله حداقلی و عدم تماس جسمی و روبوسی و دست دادن در طول راهپیمایی، از نکاتی است که زائران باید برای جلوگیری از انتقال ویروس در نظر داشته باشند.
  5. همراه داشتن داروی ORS برای جلوگیری از ضعف و درد عضلانی.
  6. بهتر است زائران بازگشته از سفر، به مدت پنج تا ده روز در دیدار با خانواده و آشنایان از ماسک استفاده کنند تا در صورت مبتلا بودن به بیماری، آن را به دیگر افراد انتقال ندهند. به خصوص کودکان، افراد سالمند و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خیلی بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند. بنابراین رعایت این نکته می‌تواند از گسترش بیماری بین این افراد جلوگیری کند.
  7. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، الکل، و شستن دست‌ها بعد از سرویس بهداشتی و پیش از مصرف آب و غذا، هم برای زائران بازگشته و هم برای افراد خانواده ضروری است.
  8. در صورتی که علائمی مثل سرفه، بدن‌درد یا حتی علائم گوارشی داشتید، بهتر است حتما جهت اطمینان برای تست کرونا اقدام کنید و داشتن این علائم را به پای یک سرماخوردگی ساده نگذارید. چون ویروس کرونا در بسیاری از موارد علائمی شبیه موارد بالا دارد. توجه داشته باشید که تنها راه تشخیص قطعی، انجام تست PCR کرونا است.

دیگر نیازی نیست برای انجام تست کرونا اربعین، به آزمایشگاه یا بیمارستان مراجعه نمائید، شما می‌توانید در منزل بمانید و به راحتی و بدون نیاز به حضور در مکان‌های آلوده از انجام تست کرونا در یکی از معتبرترین مراکز ایران بهره‌مند شوید. جهت ثبت درخواست تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان با کمترین قیمت، روی تصویر زیر کلیک کنید.

مراسم اربعین با حضور میلیون‌ها زائر، یکی از بزرگ‌ترین مراسم مذهبی جهان است. برگزاری این مراسم می‌تواند به تجربه‌ روحانی و معنوی فوق‌العاده‌ای برای زائران تبدیل شود. و اما رعایت نکات بهداشتی و ایمنی با جدیت و اهتمام، می‌تواند سلامت زائران و همچنین سلامت خانواده و آشنایان آنها بعد از بازگشت از این سفر را تضمین کند. بنابراین آگاهی از شایع‌ترین بیماری های اربعین و راه‌های پیشگیری و کنترل آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد.

علائم بیماری های عفونی مراسم اربعین چیست؟

بیماریهای اربعین اغلب شامل بیماری‌های تنفسی و عفونی و گوارشی می‌شوند که معمولا با علائمی چون: سرفه، سردرد، بدن‌درد، اسهال و استفراغ و ضعف جسمانی همراه هستند. درصورتی که علائم فوق را داشتید حتما نسبت به انجام تست کرونا اقدام نمائید.

10 نظر
  1. حمید گفت

    آقا تو عید رفتیم با بچه ها ۳ شب موندیم کربلا روز آخری تو کربلا کمی سرفه داشتم . الان چند روز میگذره سردرد ، بدن درد ، سرگیجه ، بی اشتهایی ، تهوع ، ضعف شدید ، سرفه ، خلط سیاه ، آبریزش بینی ، تغییر صدا . بچه هام با خانم هم گرفتن خفیفتر . چه غلطی کردم رفتم کربلا . منکه مذهبی نیستم بخاطر خانمم رفتم .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به ویروس جدید مبتلا شده باشید، چندروزی را استراحت کنید، مایعات کافی و مقوی مصرف کنید روند بهبودی شما تسریع خواهد شد.
      اگر علائم تشدید یافت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  2. پدر گفت

    دختر هفت سالم ۱۲ روز پیس بدلیل همین انفوالنزا یی که این احمق ها اوردن فوت کرد ، و ما بد بخت شدیم.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از بابت اتفاق رخ داده بسیار متاسفیم. تسلیت مارا پذیرا باشید، خدا رحمتشون کنه و به داغداران صبر عطا کنه.

  3. محمد گفت

    اول دخترم و بعد خودم آنفلوآنزا گرفتیم.به خاطر یه مشت آدم نفهم که به خاطر خودنمایی میرم کربلا .خرجی چند روزمو دادم دوا دکتر،تو این اوضاع گرونی

  4. صادق گفت

    مگه امام حسین فقط روز اربعین هست بقیه روزا نیستن یعنی این چه کاریه درست نیست بخدا الان افتادم خونه سرفه هام قطع نمیشه نکنید این کارو با مردم درست نیست مردم نمیفهمن شما که می فهمید

    1. محسن گفت

      خدا لعنتشون کنه که مریضی رو آوردن سه هفتس افتادم خونه بچه کوچیکمم گرفته

  5. حمزه گفت

    سلام منم ایلام زندگی میکنم بخدا دیگه خسته شدیم هر سال یکی از عضایی خانواده ام بستری میشه خوب طبیعی هم هست یارو باید خودش عقل داشته باشه تو شهر هایی ایران وضعیت اب و هوا خیلی بهتر از عراق هستش یارو بچه همدان با ۳۵ درجه گرما یا اراک فوق گرماش ۳۸ درجه یا قم به ۴۰ درجه یا هر شهر دیگه از ایران فوق ۴۵ درجه یهو میان میرن به ۶۰ درجه تو خنک ترین شهر عراق میرسن با وضعیتی تو کلیپها و فیلمهایی از طرز قضا درست کردنشون و سبزی شستنشون معلومه میری وبا و تب و کرونا و هزار تا مریضی میاری اولین خاهم میرسن همه رو مریض میکن تا وقتیمیرسن به خونه و خانواده خودش که. اونهام به صد نفر دیگه انتقال میدن پس یک زره به فکر مردمم باشید تو خودت میری صدنفر دیگه رو مریض میکنی امام حسینم بخدا راضی نیستش و اصلنم قبول نیست بخدا

  6. میثم گفت

    خدا لعنتشون کنه میرن مریضی میارن پخش میکنن تو مردم.الان پنج روزه افتادم تو خونه از کارو زندگی افتادم

    1. محسن گفت

      خدا با شیاطین نیست

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.