علت گشادی مقعد چیست؟ + عکس و بهترین روش درمان گشادی مقعد

187 151,588
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

مقعد بخشی از روده بزرگ است و وظیفه دفع مدفوع را بر عهده دارد. گشادی مقعد علت‌های مختلفی دارد و می‌تواند باعث آسیب‌هایی آزاردهنده مانند بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز معده شود. حال چه زمانی می‌توانیم متوجه گشادی مقعد شویم؟ روش تشخیصی برای مقعد گشاد شده وجود دارد؟ آیا رابطه مقعدی باعث گشادی مقعد می‌شود؟ درمان گشادی مقعد چیست؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم به بررسی، علت و راه‌های درمان گشادی مقعد می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

گشادی مقعد چیست؟

زمانی که اندازه دریچه مقعد به بیش از 2 سانتی‌متر برسد، به طور معمول می‌گویند فرد دچار گشادی مقعد شده است. همانطور که اشاره شد این عارضه دلایل زیادی دارد. توجه داشته باشید که اگر فرد به هر دلیلی دچار گشادی مقعد شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کند. زیرا در طولانی مدت می‌تواند با آسیب‌های دیگری همراه باشد. همچنین ممکن است رفته رفته دردناک شود(1).

علائم گشادی مقعد

گشادی مقعد مانند هر عارضه دیگری با علائمی همراه است که شامل:

علائم گشادی مقعد
علائم گشادی مقعد

در زیر می‌توانید تصویر واقعی و عکس گشادی مقعد را مشاهده کنید:

علت گشادی مقعد

گشادی مقعد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل گشادی مقعد اشاره می‌کنیم.

علت گشادی مقعد
علت گشادی مقعد

رابطه مقعدی

رابطه مقعدی شایع‌ترین دلیل گشاد شدن مقعد محسوب می‌شود. در این حالت فرد ممکن است دچار بی‌اختیاری در گاز روده و مدفوع شود. البته این حالت پس از گذشت زمان زیاد رخ می‌دهد و معمولاً با دفعات اول ایجاد نخواهد شد.

رابطه مقعدی باعث آسیب دیدن عضلاتی مانند اسفنکترهای مقعدی می‌شود. دریچه مقعد دارای حالت ارتجاعی نیست به همین دلیل پس از گشاد شدن به حالت اولیه خود بازنمی‌گردد. در شرایطی نیز ممکن است باعث بواسیر، شقاق یا پارگی مقعد نیز بشود. همچنین در این‌باره بیشتر بخوانید: آیا رابطه مقعدی باعث بیماری می‌شود؟

یبوست

یبوست نیز یکی دیگر از دلایل گشادی مقعد است. افرادی که به یبوست دچار هستند، در دفع مدفوع دچار مشکل می‌شوند. زیرا مدفوع بسیار سفت بوده و حرکت و خروج آن از دریچه مقعد بسیار سخت می‌شود. در این حالت به عضلات اسفنکتر و سایر عضلاتی که به حرکت و خروج مدفوع کمک می‌کنند، فشار زیادی وارد می‌شود. معمولاً افرادی که به طور دائم به یبوست مبتلا هستند، در طولانی مدت به گشادی مقعد نیز مبتلا خواهند شد.

کهولت سن

افزایش سن با ضعیف شدن عضلات اندام‌های مختلف همراه است. همانطور که می‌دانید مثانه یکی از اندام‌هایی است که عضلات آن به خصوص در زنان ضعیف می‌شود و قدرت قبلی را ندارد. این مسئله در مورد مقعد هم رخ می‌دهد. به نحوی که فرد به دلیل ضعف دریچه مقعدی با مشکلی مانند ناتوانی در کنترل دفع مدفوع مواجه خواهد شد.

جراحی‌های مقعد

گاهی بیماران به خاطر مشکلاتی مانند سرطان مقعد مجبور به انجام جراحی در ناحیه مقعد می‌شوند. به همین دلیل به مرور زمان ناحیه مقعد را گشاد خواهند کرد.

بواسیر

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری‌های مربوط به مقعد است که در صورت بروز باید سریعاً درمان شود. درمان بواسیر با لیزر، جراحی و شیاف آنتی هموروئید امکان‌پذیر است. در صورتی که بواسیر درمان شود، ممکن است در طولانی مدت باعث گشادی مقعد شود.

شقاق یا پارگی مقعد

شقاق مقعد یکی دیگر از دلایل گشادی مقعد محسوب می‌شود. شقاق مقعدی به پارگی مخاط مقعد یا مجرای مقعدی گفته می‌شود. شقاق می‌تواند دردناک یا با خونریزی همراه باشد.

شقاق مقعدی ممکن است در هر فردی با هر سنی رخ دهد. با بالا رفتن سن افراد، شانس ابتلا به شقاق مقعدی کاهش می‌یابد. همچنین باید بدانید افرادی که در گذشته دچار شقاق بوده‌اند، در آینده نیز به احتمال زیاد دچار شقاق خواهند شد.

چه مواردی باعث ایجاد شقاق مقعدی می‌شود؟

شقاق مقعدی می‌تواند در اثر ضربه به مقعد و کانال مقعد ایجاد شود. در ادامه به مواردی که باعث ایجاد شقاق مقعد می‌شوند پرداخته‌ایم.

باید بدانید که شقاق مقعدی نیز در نوزادان خردسال و در زنان پس از زایمان شایع است. بیشتر درباره شقاق مقعدی را اینجا بخوانید: علت و درمان شقاق یا زخم مقعدی چیست؟

همچنین در صورتی که به درد و تیر کشیدن در ناحیه مقعد دچار شده‌اید می‌توانید اینجا درباره آن بخوانید: درد مقعد و تیر کشیدن ناگهانی مقعد نشانه چیست؟

عوارض گشادی مقعد چیست؟

گشادی مقعد در صورت عدم درمان می‌تواند عوارضی را برای فرد ایجاد کند. از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بی اختیاری مدفوع یا گاز
  2. از دست رفتن اعتماد به نفس فرد
  3. استرس و اضطراب مداوم به دلیل بی اختیاری
  4. گوشه گیری و و عدم حضور در اجتماع و مکان‌های عمومی
  5. بروز درد و مشکلات جسمی

درمان گشادی مقعد

برای گشادی مقعد درمان‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه به انواع روش‌های درمانی گشادی مقعد می‌پردازیم.

درمان‌های خانگی

روش‌های درمانی خانگی همیشه برای برخی از بیماری‌ها تأثیر زیادی دارند و حتی می‌توانند بیماری را به طور کامل از بین ببرند. درمان گشادی مقعد با استفاده از درمان‌های خانگی نیز امکان‌پذیر است. البته این مورد به شدت عارضه بستگی دارد. با این حال شما در صورت بروز مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است مشکلات داخلی باعث ایجاد این عارضه شده باشد یا به هر دلیلی پزشک توصیه‌های مؤثر و سریع‌تری برای شما داشته باشد.

ورزش کگل

یکی از روش‌هایی که برای درمان گشادی ناحیه مقعد کاربرد دارد، تقویت ماهیچه‌های آن قسمت از بدن است. برای این منظور انجام نرمش‌های مشخصی مانند ورزش کگل می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. دلیل تأکید پزشکان بر تمرینات کگل نسبت به سایر ورزش‌های موجود این است که تمرینات کگل عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند، که باعث مراقبت از سلامتی مقعد، رحم، مثانه، روده کوچک و راست روده می‌شوند. شما می‌توانید تمرینات کگل را که به عنوان تمرین عضلات کف لگن نیز شناخته می‌شوند، در هر زمانی انجام دهید. بنابراین بدون نیاز به حضور در مراکز درمانی و در منزل قابل اجرا هستند.

به طور خلاصه نحوه انجام ورزش کگل به این شرح است: در مرحله اول باید عضلات کف لگن را پیدا کنید. زنان می‌توانند با وارد کردن انگشت تمیز خود در واژن و منقبض کردن عضلات دور انگشت، آن را پیدا کنند. همچنین مردان و زنان می‌توانند با متوقف کردن ادرار خود در میانه جریان، عضلات قابل انقباض را پیدا کنند. حالا که منقبض کردن عضلات کف لگن را یاد گرفته‌اید می‌توانید این ورزش را سه بار در روز و هرمرتبه 10 بار انجام دهید. ساده‌ترین روش انجام آن به صورت خوابیده است.

همچنین مطالب بیشتر درباره کگل را در اینجا بخوانید: ورزش کگل چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه انجام می شود؟

تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی مغذی و حاوی فیبر می‌تواند راه دیگری برای تقویت عضلات مقعد و درمان گشادی این ناحیه از لگن باشد. در این مسیر متخصص تغذیه می‌تواند بیمار را راهنمایی کرده و دستور غذایی مناسبی به او ارائه دهد تا بعد از مدتی این مشکل رفع شود.

زور نزدن هنگام دفع مدفوع

افرادی که از یبوست رنج می‌برند، باید مدت زمان بیشتری را صرف دفع مدفوع کنند. وارد کردن فشار به راست روده و مقعد، راهکار این افراد برای خارج کردن مدفوع است. اما این رفتار باعث ایجاد بواسیر و شقاق در ناحیه مقعد می‌شود که ادامه یافتن آن باعث گشادی مقعد خواهد شد. به همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند که افراد سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا مشکل یبوست را رفع نمایند. در نتیجه از بروز گشادی مقعد جلوگیری خواهد شد.

مطالب مرتبط:

استفاده از پماد

پماد یکی از ابزارهایی است که برای درمان گشادی مقعد استفاده می‌کنند. در واقع پمادهایی مانند تتراسایکلین برای درمان علل به وجود آوردن این مشکل مانند شقاق و بواسیر با تجویز پزشک استفاده می‌شوند. زیرا درمان این علل منجر به رفع مشکل اصلی خواهد شد. شما با مراجعه به پزشک و بررسی دلیل ابتلا به گشادی مقعد، می‌توانید از بهترین پماد استفاده کنید.

لیزر درمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان گشادی مقعد با استفاده از لیزر است. استفاده از لیزر برای درمان زمانی کاربرد دارد که بتوان علت به وجود آورنده گشادی مقعد را از بین برد. در واقع درمان با لیزر زمانی کاربرد دارد که دلیل این عارضه شقاق یا بواسیر باشد. در این حالت لیزر در سریع‌ترین زمان تأثیر درمانی خود را خواهد گذاشت.

روش بیوفیدبک

بیوفیدبک که با نام‌های الکترومیوگرافی سطحی (SEMG) یا نوارعضله سطحی نیز شناخته می‌شود، روش درمانی جدیدی برای گشادی مقعد محسوب می‌شود. این روش به تقویت عضلات و ماهیچه‌ها می‌پردازد. بیوفیدبک روشی است که برای بسیاری از بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در این فرآیند از امواج الکتریکی استفاده می‌شود و در طی چند جلسه درمان، دریچه مقعد به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در حالی که درمان با انجام نرمش‌های مختلف زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و دیرتر به ثمر می‌رسد.

چطور از گشادی مقعد پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از گشاد شدن مقعد به این موارد توجه کنید:

  • به مدت طولانی ننشینید و اگر شغلی دارید که باعث نشستن طولانی مدت می‌شود، حتما هر نیم ساعت یک بار قدم بزنید و نرمش کنید.
  • سعی کنید ورزش کگل را در برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید تا به سفت شدن عضلات و ماهیچه‌های مقعد کمک کند.
  • هنگام مدفوع کردن زور نزنید و اگر به یبوست مبتلا هستید حتما راهی برای درمان آن بیابید.
  • برنامه غذایی مناسب که شامل فیبر زیاد باشد داشته باشید. میوه جات و سبزیجات به درمان یبوست کمک می‌کنند.
  • از رابطه جنسی مقعدی تا جایی که می‌توانید اجتناب کنید.

جمع‌بندی

  • مقعد بخشی از روده بزرگ است و وظیفه دفع مدفوع را بر عهده دارد. بعضی موارد ممکن است باعث گشادی مقعد شوند.
  • از مهم‌ترین دلایل گشادی مقعد می‌توان به رابطه مقعدی، یبوست، شقاق، کهولت سن و بواسیر اشاره کرد.
  • روش‌های درمانی گشادی مقعد شامل لیزردرمانی، روش‌های خانگی، جراحی و روش بیوفیدبک می‌شود.
  • درصورت بروز مشکل فرد باید حتماً به پزشک مراجعه کند. زیرا در طولانی مدت ممکن است با موارد خطرناک دیگری روبه‌رو شود.

حتماً سوالات و تجربیات خود درباره این بیماری را در پایین همین صفحه برای ما بنویسید.

شقاق مقعد چیست؟

شقاق مقعد یکی از مهم‌ترین دلایل گشادی مقعد محسوب می‌شود. شقاق مقعدی به پارگی مخاط مقعد یا مجرای مقعدی گفته می‌شود. شقاق می‌تواند دردناک یا با خونریزی همراه باشد.

علائم گشادی مقعد چیست؟

خونریزی، درد و سوزش، باز شدن ناحیه بیش از حد معمول، بی‌اختیاری در مدفوع، بی‌اختیاری در خروج گاز روده، ترشحات مقعدی از علائم گشادی مقعد هستند.

گشادی مقعد چگونه درمان می شود؟

جراحی، روش‌های خانگی، بیوفیدبک، لیزر درمانی از روش‌های درمان گشادی مقعد هستند.

منبع adlermicromed
187 نظر
  1. رضا گفت

    با سلام من بی اختیاری گاز معده دارم الان کمتر شده
    ترشحات بد بو و دهانه مقعد گشاد شده
    و نه رابطه ای و هیچی نداشتم میتواند بیماری باشد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است جهت معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  2. ناشنااااس گفت

    سلام آقای دکتر.من پسر هستم و ۳۷ ساله.قبلا یکی دوبار خیار وارد مقعدم کردم و الان دجار بی اختیاری گاز روده شدم.برای درمان به متخصص گوارش مراجعه کردم و بعد اندوسکوپی گفت ورم معده و زخم معده داری.گفت باید سیگار وقهوهتو ترک کنی تا خوب بشی.اما هنوز بعد از ترک باز مشکل بی اختیاری دلرم.چکار کنم.باید به چه دکتری برم.مگه ورم وزخم معده اینقد باد معده ایجاد میکنه وه همیشه نفخ دارم.

  3. میشل گفت

    چه کامنتای جالبی:)

    1. Saye گفت

      منم داشتم نظرات و میخوندم فقط :))

  4. امین گفت

    سلام من امروز هم انگشت کردم هم شونه به خودم کردم احساس بی اختیاری باد معده دارم بنظرتون به حالت عادی برمیگرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از انجام مجدد اینکار پرهیز کنید.
      با یکبار اتفاقی نمی‌افتد ولی تکرار نکنید.

  5. ناشناس گفت

    سلام
    من پسرم و چند باری تاحالا با دوتا انگشت م رو وارد مقعدم کردم و بار اخر با نوک ۳تا انگشت بود که ترسیدم دیگه گشاد شه نکردم ولی هیچ رابطه مقعدی نداشتم همش استرس دارم دچار گشادی مقعد بشم،ایا میشه با این شرایط که دچار گشادی مقعد شده باشم؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر؛ ولی توصیه می‌شود اکیدا از انجام مجدد اینکار خودداری کنید که عوارض جبران‌ناپذیری بیشتر از گشادی ایجاد خواهد کرد.

  6. علی گفت

    سلام
    من یه کونم و خیلی پشیمانم از این کار
    معقد من ۴ یا ۵ سانت گشاد شده
    بوی بد
    زرد شدن شورت
    میخواستم بگم میشه به حالت اول برگردم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از انجام مجدد رابطه مقعدی اکیدا خودداری کنید.
      برای درمان به متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید.

  7. ناشناس گفت

    سلام اقا من پسری حدود 19 20 ساله هستم یه مشکل دارم وختی که کوچیک بودم بادمجون بزرگ . را داخل ک ن کردم خون آمد یه زره و الان هم همین کار ها را میکنم معتاد شدم اگر نکنم حساس میکنم خوشم نمیاد آیا یه دارو نیست که استفاده کنم فکر میکنم 2 سانت بزرگ کشاد شده خوب بشم خیلی می شرمم پیش دکتر برم الان باید چی کار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود اکیدا از انجام مجدد اینکار خودداری کنید.
      چراکه عواض جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت.
      اینکار را نکنید و اگر دچار بی اختیاری گاز روده و مدفوع شده‌اید به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه کنید.

  8. یاس گفت

    باسلام من خانم 32 ساله هستم.یک زایمان طبیعی داشتم و چندبار رابطه از مقعد ولی نه زیاد. چندماهی متوجه شدم موقع دفع مدفوع کامل تخلیه نمیشه و موقع شستن خودم احساس میکنم دهنه مقعدم باز میشه و ببخشید هی مدفوع میاد. نزدیک ده پانزده دقیقه هی خودمو میشورم ولی تمیز نمیشم. کنترل باد معده هم ارثی هست از همون بچگی موقعی که میخابم نمیتونم کنترل کنم ب تازگی هم زیاد شده چیکارکنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر گشادی مقعد شما اذیت کننده است، بهتر است به متخصص بیماری‌های مقعدی جهت بررسی مراجعه کنید.
      احتمالا ورزش کگل به تقویت عضلات کف لگن شما کمک خواهد کرد.
      ضمنا سعی کنید از انجام رابطه مقعدی پرهیز کنید، چراکه منجر به عوارض خطرناک‌تری به جز گشادی خواهد شد.
      همچنین گشادی مقعد پس از زایمان کمی طبیعی است و با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

  9. حسین گفت

    سلام آقای دکتر من ۳۵ سال دارم دیشب متاسفانه رفتم رابطه مقعدی داشتم چون تنگ بودم با مرا انگشت کرد و ۱۰ دقیقه انجام داد دیگه نتونستم نذاشتم الان خیلی پشیمون هستم میترسم گشاد شده باشم این حس دارم آیا دوباره مثل اول خواهم شد چقدر زمان میبره خواهش میکنم آیا با همین یکبار در ۱۰ دقیقه گشاد شدم و دیگر مثل اولم نمیشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با یکبار رابطه مقعدی، احتمالا دچار عوارض و گشادی مقعد نخواهید شد.
      نگران نباشید.
      اما حتما از تکرار آن خودداری نمائید.

  10. ناشناس گفت

    سلام
    دکتر من حدودا یه ساله که درد مقعد دارم
    دوربر مقعد هم جوش و چرک سیاه دارم
    و بعد از دفع مدفوع سوزش بسیار زیادی دارم
    موقع نشستن و اینا اذیت میشم
    عارضش چی می‌تونه باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به عفونت یا یک بیماری مبتلا شده باشید. بهتر است به متخصص گوارش مراجعه نمائید تا با معاینه فیزیکی علت و درمان مشخص گردد.

      1. ۰۰۰ گفت

        سلام من یه پسر ۱۸ ساله ام حدودا ۲ سالی میشه که به باسن خودم اشیا وارد میکنم تا تحریک شم برای خود ارضایی .. قبلا فقط یه چیز کوچیکی وارد میکردم ولی الان میوه های مثل خیار و اینارو وارد میکنم و تا زمانی که ارضا بشم ادامه میدم ولی کلا با صابون و اینا انجام میدم تا درد نباشه الان فکر کنم مقعدم یکم بیرون زده گی داره میشه بگید چطور درمان میشه و آیا این رو تو سربازی بررسی میکنم ؟
        به خدا من خودم این ها رو اصلا بلد نبود یه بار وقتی ۱۵ سالم بود پسر خالم این کار رو کردن منم از روی احمق بازی انجام دادم اون رو باهم رابطه داشتیم ولی بعد اون نه ولی بعدش خودم این کارو کردم حالا باید چیکار کرد

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌شود اکیدا از انجام این کار خودداری کنید. ممکن است به بواسیر مبتلا شده باشید. اگر بیرون زدگی شدید است و علائم دیگری دارد به پزشک متخصص آنورکتال و کولون مراجعه کنید.
        خیر در سربازی چنین آزمایشی گرفته نمی‌شود.

  11. بی نام گفت

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    دو بار رابطه از پشت داشتم
    ولی بی اختیاری مدفوع ندارم
    و نمیدونم گشاد شدم یانه ولی خارش دارم گه گاهی
    چکار کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با دوبار رابطه خیلی اتفاق خاصی نخواهد افتاد. سعی کنید از انجام دوباره آن خودداری کنید.
      اگر خارش مقعدی دارید ممکن است نشان دهنده عفونت یا ابتلا به بیماری باشد که در صورت ادامه دار بودن توصیه میشود به پزشک مراجعه کنید.

  12. مرتضی گفت

    ببخشید من زمانی که با همسرم رابطه مقعدی برقرار میکنم باید چند سانت از التم دخول کنه که برا همسرم مشکل نیاد و اینکه قطر مقعد نباید به چقدر برسه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به دلیل اینکه مقعد برای انجام رابطه جنسی ساخته نشده است، هرگونه دخول منجر به عوارض برای طرفین خواهد شد.
      بهتر است به طور کلی از انجام رابطه مقعدی پرهیز کنید.
      اینجا می‌توانید بیشتر بخوانید: عوارض رابطه مقعدی

      1. ناشناس۲ گفت

        سلام و خسته نباشید
        آقای دکتر من پسرم و۱۷سالمه نه تا حالا رابطه مقعدی ونه چیز دیگه ای چون جرعت نمیکنم می ترسم ولی موقعه ای که میخوابم به هر سمت دراز میکشم مقعدم کامل باز میشه و باد میره داخل یا حتی میرم دست شویی باز میشه تا آخر لطفاً کمکم کنید می‌خوام برم نظام و از این میترسم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        شاید خودتان حس میکنید و اگر بی اختیاری در مدفوع و گاز معده ندارید مشکلی نیست. اما اگر فکر میکنید اذیت کننده است به پزشک متخصص گوارش جهت معاینه مراجعه نمائید.

      3. علی گفت

        سلام من سرطان روده داشتم رودمو کلا برداشتن روده کوچکو به مقعدم پیوند زدن عمل جی پاچ کردن الان یک ماه میگذره از عمل همش سوزشو خارش دارم یه چند مدت دقت کردم مقعدم گشاد شده ایا نگران کننده هست
        دکتری که عمل کرده میگه باید سه جهار ماه تحملی کنی هیچ غذایی هم نمیتونم بخورم بدتر میکنه چیکار کنم

      4. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام بله باید تحمل کنید که وزخمها و جای جراحی بهبود پیدا کنه. برای اینکه نمیتونید غذا بخورید باید زیر نظر متخصص تغذیه از مکملها و ویتامینهای مخصوص این بیماران استفاده کنید. دو تا از این مکملها تا یکماه دیگه وارد بازار میشن بنام های:
        Sleeve daily
        و
        Sleeve daily plus

  13. داود گفت

    سلام خسته نباشید من بیماری سرطان خون دارم بعد 3سال درمان نزدیک به یک سال است گشادی معقد گرفتم بی اختیاری دفع گاز دارم لطفا راهنمایی کنید با تشکر از شما

  14. ..... گفت

    سلام من در زمان دستشویی این اشتباهو میکردم و برای خروج مدفوع از این حرکت ناشایست استفاده میکردم بچه بودم نمیفهمیدم و متاسفانه تکرار داشت برای تست ارتش میخوام شرکت کنم دچار مشکل خواهم شد میتونم حلش کنم با روش های خانگی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر تغییر ظاهر قابل توجه است به پزشک بیماری های مقعدی جهت بررسی مراجعه نمائید.

      1. حمید گفت

        من گشادی هستم بیاو ببین، حالا چه خاکی تو سرمون کنیم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        دور از جون…
        باید ببینید به چه علت این مشکل رخ داده و نسبت به برطرف کرن آن اقدام کنید.
        اگر بی اختیاری مدفوع یا گاز معده دارید و علتی برای آن نمی‌یابید به پزشک متخصص گوارش یا بیماری‌های مقعدی مراجعه نمائید.

  15. جعفر گفت

    سلام من حدود دو ساعت پیش مدفوع کردم و بد از دو ساعت ناگهان مایع لزجی به رنگ زرد از مقعدم خارج شد علتش چیه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر ادامه دار بود به متخصص گوارش مراجعه نمائید.

  16. فرزانه گفت

    سلام جناب دکتر من مشکلم اینه که بعد از یبوست و شقاقی که دوباره زخمش باز شده، مقعدم گرفته و تنگ شده، تو تشت آب گرم هم میشینم فایده نداره و برای دفع بعدی خیلی ترس دارم چون حتی گاز معده هم خارج نمیشه. چی کار کنم این انقباض رفع بشه زودتر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک متخصص گوارش و بیماری‌های مقعدی مراجعه نمائید.

  17. لیلا گفت

    سلام وقت بخیر
    من کنسر روده داشتم مجبور به جراحی شدم بعد از عمل برام کیسه گذاشتن بین عمل اول و دوم وقفه ایجاد شد با اینکه یه سال از عمل دوم میگذره ورزش ک مربوط به بی اختیاری مدفوع تو خونه انجام میدم به توصیه یکی از پزشکا ده جلسه بیوفیدبک انجام دادم ولی نتیجه حاصل نشد همچنان بی اختیاری مدفوع دارم به نظر تون چیکار کنم اگر راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر این عارضه با ورزش برطرف نشد ممکن است لازم به اقدامات درمانی تکمیلی داشته باشد که باید با پزشک خود مشورت نمائید.
      با آرزوی سلامتی.

    2. زیبا گفت

      سلام آقای دکتر
      من در اثر فرو کردن جسمی به مقعدم دچار گشادی مقعد شدم ولی اونطور نیست که نتونم مدفوع رو کنترل کنم ولی برای کنترل گاز یکم مشکل دارم.
      میخام درمان شم و میگن که درمانش بیوفیدبک هست. خیلیا نوشته بودن که از بیوفیدبک جوابی نگرفتن. آیا روش بیوفیدبک برای من موثر است؟ دختر هستم و روی ازدواجم تاثیر داره ممنون میشم که درست جوابمو بدید.

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر این اتفاق یکبار رخ داده، نگران نباشید، با گذشت زمان و عدم انجام مجدد اینکار، به حالت قبل باز خواهد گشت.
        درصورتی که تغییر قابل توجه و اذیت‌کننده است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه، بهترین راهکار برای شما اعلام شود.

  18. .... گفت

    سلام.
    با عرض پوزش من دوسالیه که با اشیاء به خودم فرو میکنم و بخاطر لذش نتونستم ترکم کنم و در ترک آن شکست خوردم. و الان احساس میکنم کمی گشاد شده نه سوزشی دارم و نه بی اختیاری ای. اگر دیگه کاری انجام ندم ایا به حالت اول بازمیگرده و قابل تشخیص نمیشه؟ خیلی ممنون اگه جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اکیدا از انجام مجدد این عمل خودداری نمائید. با ترک آن به مرور زمان به حالت قبل بازخواهد گشت.

    2. بابک گفت

      شما دختری

  19. حسین گفت

    با سلام
    اقای دکتر بنده از زیر بیضه تا مقعدم سوزش و خارش شدید دارم
    در حالتی ک راه میرم خیلی زیاد میشه جوری ک ب زور مسیرمو ادامه میدم
    و از طرفی هم بعد از مدفوع هر چند بار که دستمال میکشم مقعدمو بازم لکه های قهوه ای میافته و مدفوع میاد روش
    ایا همون قارچیه ک دکتر عمومی گفته یا احتمال داره مقعدم گشاد شده باشه؟
    چون حس میکنم کامل بسته نمیشه ک دستمال میزارم قهوه ای میشه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام احتمال داره همون قارچ یا اگزما باشه بهتره به متخصص پوست مراجعه کنید.

  20. ناشناس گفت

    دوست من قبل سه سال پیش 10 بار رابطه مقعدی داشته و اگر الان معاینه مقعدی کنند میفهمند رابطه داشته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به گفته برخی از متخصصان انجام مکرر رابطه مقعدی فارغ از زمان قابل تشخیص خواهد بود با معاینه و توسط پزشکی قانونی

      1. فرهاد گفت

        سلام وقت بخیرمن قبلاچندین بار رابطه ی مقعدی داشتم الان۲سالی میشه که انجام نمیدم موقع رفتن به باشگاه احساس میکنم آبی ازمقعدخارج میشه یا اینکه گازهایی خارج میشن ازبالاتاپایین۲بندانگشت هست چکارکنم

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        باید برید متخصص گوارش معاینه کنند و یا کولونوسکوپی بشید شاید آبسه ای در اون محل هست.

  21. ناشنااااس گفت

    سلام خسته نباشید من حدود هفت ماه پیش رابطه مقعدی داشتم ولی فقط یکم وارد شد ی دو سه سانتی و فقط هم یکبار (تلمبه نبود) حس میکنم مقعدم یذره بازتر شده زیاد نیس کمه، گشاد شده الان یعنی؟ خون ریزی و یبوست هم ندارم، چیکار کنم جمع تر بشه یا امکانش نیس دیگه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط گشادی و تغییر شکل مقعد رخ نخواهد داد. نگران نباشید. اگر یبوست دارید می‌تواند یکی از علل تغییر شکل مقعد باشد که باید نسبت به درمان اقدام نمائید.
      ضمنا مواردی که شدید نیستند با انجام ورزش‌هایی مانند کگل و عدم تکرار رابطه مقعدی برطرف خواهند شد.

  22. محمد گفت

    سلام وقت بخیر
    من مشکل شقاق مقعد دارم به نظرم دو سانت مقعدم گشاد شده و از این بابت خیلی رنج میبرم چون که نفخ معده هم منو بی اندازه اذیت میکنه گاهی اوقات میرم دستشویی نزدیک به یک ربع اونجا هستم روزی دو سه بار مدفوع میکنم
    میخواستم منو راهنمایی کنید داخل تهران برای لیزر کجا باید برم تا این شقاق برطرف بشه ممنون

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      اقای دکتر عالم رجبی فوق تخصص جراحی مقعد در بیمارستان فیروزگر تهران، میدان ولیعصر را به شما توصیه میکنیم.

      1. فرهاد گفت

        میتونیدبه منم کمک کنید

  23. مرتضی گفت

    با سلام پسر 18 ساله ای هستم که نزدیک به 3 تا 4 سالی میشه که اشیاء و میوه جات و … به مقعدم دارم وارد میکنم و بعد از هربار انجام دادن ناراحتی تمام وجودم رو میگیره.هر بار هم می خوام ترکش کنم اما به دلیل لذتش دوباره انجام میدم.بعد از انجام مقعدم بعد از چند روز به حالت اول برمیگرده.اوایل مشکلاتی وجود داشت اما الان هیچ اتفافی نمی افته بعد از وارد کردن شی ء و بعد از چند روز به حالت اول برمیگرده.اما مشخصه که تمام مقعد و باسنم از حالت اول خود خارج شده و می خوام این مشکل حل بشه.البته هرگز رابطه مقعدی نداشتم و امیدوارم مشکلم حل بشه.ممنون میشم اگه کمکم کنین.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با ترک اینکار و به مرور زمان عوارض ایجاد شده تا حدودی برطرف خواهند شد.

  24. علی گفت

    باسلام خدمت آقای دکتر بنده ۸ماه پیش تصادف کردم و استخوان گردن فمورم شکسته نا گفته نماند که بنده بعد از ۴۰روز کما آوردنم خونه که مدت ۳ماه از مقعد بنده عفونت می اومد ودرد خیلی خیلی شدیدی داشتم و از اون موقع تا الان دچار گشادی مقعد و بی اختیاری مدفوع و گاز معده دارم بیزحمت راه درمانش رو بگین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک متخصص کولورکتال یا جراح عمومی مراجعه نمائید.

  25. Mobin گفت

    سلام آقای دکتر من زیر باسنم گاز های بد بو میاد پس از چند ساعت پاهام عرق می‌کنه میسوزه و باسنم گازی که بیرون پس از چند ساعت داغ میشه و غذا هم میخورم باز هم بد بو میشه علتش چیه

  26. الینا گفت

    سلام آقای دکتر من دیروز توسط پسرای سر کوچه مورد تجاوز قرار گرفته ام من اونقدر کردن از پشت که الان گشاد شدم و نمیتونم برم دسشویی خیلی درد میکنه فقط خون میاد مدفوعم خود به خود بیرون میاد و گفتن که اگه هر روز نیای بکنیمت ابروت و پیش همسایه ها می‌بریم من چیکار کن میترسم گفتن اگه امروز ساعت 6 نیای ابروت می‌بریم منم میترسم و میخوام برم ولی خیلی درد داره من چیکار کنم درد کمتری بکشم فقط جیغ میکشم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از بابت اتفاق رخ داده متاسفیم. توصیه میکنیم حتما این مورد را از مراجع قانونی پیگیری نمائید و با والدین خود مطرح کنید.

    2. محمدحسین گفت

      الان جداً این واقعی بود یا ایسگا کردی؟!
      حس میکنم پسری

  27. رضا گفت

    سلام یبار انگشت داخل مقعد شده
    در حال حاضر سولاخ مقعد الان باز شده است؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      خیر.

  28. .... گفت

    سلام من 3بار انگشت کوچیکم‌ را وارد خدم کردم آیا گشاد شده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام خیر
      از انجام مجدد این عمل پرهیز کنید.

  29. ناشناس گفت

    سلام دکتر جان خسته نباشید من حدودا پنج شیش باری رابطه ی مقعدی داشتم احساس میکنم مقعدم خیلی گشاد شده ولی عوارضی مثل بی اختیاری گاز روده و مدفوع ندارم
    میخواستم بدونم با عدم تکرار رابطه به حالت اولش برمیگرده یا نه خیلی استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از انجام مجدد خودداری نمائید، به مرور زمان این عارضه بهتر خواهد شد.

  30. محسن گفت

    با سلام در بچگی بهم تجاوز شده میخواستم ببینم مقعدم گشاد شده یا نه می‌خواره اطراف مقعدم بعضی وقتا بی اختیاری مدفوع دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از بابت اتفاق رخ داده متاسفیم.
      توصیه می‌شود جهت معاینه و درصورت نیاز درمان به پزشک متخصص کولورکتال یا جراح عمومی مراجعه نمائید.

  31. امیر گفت

    سلام من یه چند باری تو بچگی چهار بار شیع دو سانت قطرش وار مقعدم کردم ولی تو یه بار نه تو سال های مختلف که 2یا 1 سال بینش فاصله هست و یبوست داشتم تازه گیا تو این سال شدید بود ایا تو معاینه پزشکی استخدامی نظام اگه بگن چطور ثابت کنم که این از یبوست بود
    ممنون ازتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      در این شرایط گشادی مقعد رخ نخواهد داد. توصیه می‌کنیم برای درمان یبوست نیز اقدام کنید.

      1. ناشناس گفت

        سلام خسته نباشید
        بنده آقا هستم،33ساله.برخلاف بقیه دوستان نه رابطه مقعدی داشتم نه چیزی توی خودم فرو کردم.الان چند سالی هست ک به بی اختیاری دفع و عدم کنترل مدفوع و گاز معده دچار شدم.قبلا یخورده یبوست داشتم اما الان ندارم
        میخواستم بدونم با ورزش میشه مشکلم رو حل کنم،روم نمیشه برم پیش دکتر و متاسفانه دکتر هم توی شهر ما نیست.لطفا جواب بدهید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        یکی از علل ابن مشکلات ممکن است ابتلای شما به یبوست باشد.
        درصورتی که مشکل حاد نباشد می‌توان با تمرینات کگل کمی بهبود داد. روش‌های انجام ورزش کگل را در مقاله‌ای جداگانه ذکر کردیم که می‌توانید مطالعه کنید: ورزش کگل
        ضمنا هیچوقت برای درمان خجالت نکشید. درصورتی که مشکل حل نشد حتما پزشکی را نزدیکی خودتان پیدا کنید و مراجعه کنید.

  32. محسن گفت

    با سلام آقام 35ساله در بچگی رابطه مقعدی داشتم الان به نظرم مقعدم گشاد شده چه کار باید بکنم راهنمایی کنید ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر این گشادی منجر به برهم خوردن کارهای روزمره شما و عدم توان نگه داشتن مدفوع یا گاز معده شده به پزشک متخصص رکتوم مراجعه نمائید.

  33. .... گفت

    سلام وقت بخیر
    من یک سال پیش ۱۰ کیلو وزن کم کردم و غضلات بدنمم دچار ضعف شد و از همون موقه خط باسنم گود شد و مقعد پایین تر رفت که خیلی ازار دهنده هست مقعد هم گشاد شد که تا الان با گذشت زمان خدارو شکر تنگ تر شد و مشکلی نداره
    تا الان که یک سال گذشته گودی هنوز به حالت اولش باز نگذشته اگه ورزشی برای درست شدنش هست بگید لطفا مشکل گودی خط باسن هست با افزایش وزن درست میشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که این مورد شدید نباشد، انجام ورزش‌هایی مانند کگل ممکن است به سفت شدن عضلات کف لگن کمک کند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.