زنگ خطر 3 ویروس جدید کرونا اسفند 1402 | سویه اریس، پیرولا و JN۱

599 459,523
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید ویروس کرونا با نام EG.5 که برخی آن را اریس می‌نامند و BA.2.86 که به آن پیرولا نیز می‌گویند شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 17 درصد از موارد ابتلا به کووید 19 در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه سوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در اسفند 1402 هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN۱ نیز درحال شیوع است.

با توجه به شیوع بیماری در ایران، آیا دوباره شاهد همه گیری ویروس جدید کرونا در کشور خواهیم بود؟ ویروس جدید چه علائمی دارد و آیا خطرناک است؟ دوباره محدودیت ها و زدن ماسک برمی‌گردد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما درباره شیوع سویه جدید کرونا که از مرداد 1402 آغاز شده پاسخ دهیم.

آیا ویروس جدید کرونا 1402 خطرناک‌تر است؟

بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.5 ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد. بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید ویروس کرونا که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.”

ویروس جدید JN۱ کرونا به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند.

ویروس جدید کرونا 1402
ویروس جدید کرونا 1402

سویه Eg.5 و BA.2.86 کرونا در کدام کشورها شیوع یافته؟

سویه جدید به نام EG.5 یا کرونا اریس، اکنون در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند و گفته می‌شود در 51 کشور دنیا نیز شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری درحال پخش است. موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. متخصصان می‌گویند زمستان و سردی هوا در پیدایش و شیوع سویه‌های جدید این ویروس نقش داشته است.

علاوه بر آن، زیرسویه BA.2.86 با نام کرونا پیرولا، در 4 کشور دنیا شناسایی شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا خطر جدی دنیا را با این ویروس جدید تهدید می‌کند یا خیر. این زیر سویه جدید، با بیش از 30 تغییر ژنتیکی در تاج پروتئینی خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است که برخی احتمال افزایش خطر مرگ و میر در کشورهای آسیب پذیر با این ویروس جدید را داده‌اند.

سویه جدید کرونا 1402 در ایران

بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. وزیر بهداشت بالاخره پس از مدت طولانی ورود این سویه جدید به ایران را تایید کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در اول اسفند 1402 اعلام کرد: سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است. مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.

پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از 7 تا 14 بهمن 1402، 297 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه 14 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این تعداد ابتلا به نسبت یک ماه اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و امید است رفته رفته با کاهش مبتلایان مواجه باشیم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد 1402 درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید ویروس کرونا عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده است ویروسی که این روزها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس کرونا، آنفولانزا و سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس‌ وی) است. ایشان ادامه که علائم کرونای جدید ریه را درگیر نمی‌کند و کشندگی بالایی ندارد و باعث سایر علائم و ناتوانی خواهد شد.

علائم سویه جدید ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید ویروس کرونا 1402 به شرح زیر است:

همچنین به گفته متخصصان زیرسویه جدید BA.2.86 یا پیرولا، 4 علامت اختصاصی دارد؛ گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (خلط دار یا بدون خلط) و سردرد. آیا شما علائم دیگری داشتید؟ در پایان همین مقاله بنویسید.

سایر علائم ویروس جدید مانند سویه های قبلی است که به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: علائم سویه جدید کرونا 1402

اولین اقدامی که پس از تجربه علائم کرونا جدید باید انجام دهید، انجام تست کرونا و مراجعه به پزشک برای اطمینان از وجود ویروس در بدن شماست. اگر تست کرونا شما مثبت شد خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید تا از ابتلای سایرین جلوگیری نمائید. درصورتی که ساکن تهران یا حومه هستید می‌توانید از خدمت تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان بهره‌مند شوید. برای ثبت درخواست همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آیا به تزریق مجدد واکسن نیاز است؟

دکتر اریک توپول اعلام کرد که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹‌ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه ای.جی. ۵ / EG.5 مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به‌ طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

شیوع همزمان ویروس جدید کرونا و آنفولانزا

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خطر و شیوع زیر سویه جدید EG.5 هشدار داد و گفت همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای مهرماه اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفولانزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم. همچنین دکتر کریمی اعلام کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام نمایند. ضمناً بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده نمایند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ویروس غالب در ماه مهر و آبان آنفولانزا است. طبق تست‌های اعلام شده به وزارت بهداشت، در شهریور 1402، زیر سویه کووید امیکرون و ویروس آنفولانزا در مهر ماه 1402 غالب بوده است. ایشان همچنان توصیه کرد هنوز هم اگر شهروندان نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نکرده‌اند، تزریق کنند، چراکه هنوز برای گرفتن این واکسن زمان مناسب است. سه توصیه مهم همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌هاست.

واکسن مدرنا برای ویروس جدید کرونا 1402

شرکت دارو سازی مدرنا که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است در تاریخ 26 مرداد 1402 اعلام کرده که واکسن‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، در برابر سویه اریس کرونا موثر خواهد بود. این واکسن‌های جدید در صورت تایید توسط سازمان‌های ناظر مربوطه، جهت تزریق وارد بازار جهانی خواهد شد. البته که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده این سویه جدید کرونا، واکسن گریز است.

سازمان جهانی بهداشت، به کشورها توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه کرونا جدید، محدودیت‌هارا به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.

راههای انتقال ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس کرونا می‌تواند از راه‌های مختلفی منتقل شود که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

انتقال از فرد مبتلا: اگر فردی مبتلا به ویروس شده باشد، چه علائم داشته باشد و چه هنوز علائمی نداشته باشد، می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

انتقال از راه تماسی: فرد مبتلا به کرونا هنگام صحبت یا سرفه ویروس را به هوا منتشر می‌کند و ممکن است دست‌ها آلوده شده و از طریق تماس با صورت ویروس را منتقل کنند.

انتقال از راه تنفسی: ویروس در هوای محیط پخش شده و می‌تواند تا 3 ساعت زنده بماند. با تنفس هوای محیط آلوده ویروس به ریه شما منتقل می‌شود.

انتقال از طریق لمس سطوح: ویروس می‌تواند حدود 2 یا 3 روز روی سطوح باقی بماند. اگر این سطوح را لمس کنید و دست آلوده را به بینی و دهان بزنید ویروس به شما منتقل می‌شود.

انتقال از سرویس بهداشتی فرد آلوده: اگر فرد مبتلا از سرویس بهداشتی استفاده کند و دست‌های خود را نشوید می‌تواند ویروس را به سطوح منتقل کند. از طریق تماس با این سطوح شما می‌توانید به ویروس مبتلا شوید.

پیشگیری از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و کاهش نرخ ابتلا شما باید موارد زیر را مد نظر داشته و رعایت کنید:

  1. تا جایی که می‌توانید از رفتن به محیط‌های شلوغ و پرجمعیت اجتناب کنید.
  2. در صورت حضور در فضاهای عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.
  3. دستان خود را تمیز نگه داشته و به صورت مکرر بشویید.
  4. از مواد ضدعفونی کننده و الکل استفاده کنید.
  5. از تماس فیزیکی با دیگران خودداری کنید.
  6. واکسن کرونا را تزریق کنید.
  7. در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید و تست کرونا بدهید.

شما چه علائمی دارید؟ حتما تجربه خودتون رو در خصوص ابتلا به ویروس جدید کرونا و روش‌هایی که برای بهبود بیماری استفاده کردید در قسمت دیدگاه بنویسید که به ما و افراد مبتلا کمک کنید.

علائم سویه جدید کرونا 1402 چیست؟

سویه‌های جدید کرونا با علائمی از قبیل تب و لرز، گلودرد، گوش‌درد، اسهال و استفراغ، بدن درد و ضربان بالای قلب را همراه بوده‌اند.

با شیوع سویه جدید کرونا آیا دوباره باید ماسک بزنیم؟

اگر می‌خواهید به ویروس جدید مبتلا نشوید بهتر است در مکان‌های شلوغ ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را حفظ نمائید. با اینکه هنوز مراجع رسمی شیوع سویه جدید کرونا در ایران را اعلام نکرده‌اند، اما زدن ماسک برای پیشگیری خالی از لطف نیست.

آیا محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها با شیوع سویه جدید کرونا مجدد اعمال می‌شود؟

به دلیل واکسینه بودن بسیاری از افراد جهان و همچنین مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد، احتمال اینکه با همه گیری عظیمی مانند گذشته مواجه شویم بعید است، و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های سنگین کرونایی اعمال نخواهند شد.

599 نظر
  1. فرداد گفت

    بهتون قول میدم اگه اسپری کمتریل که روزانه در آسمان کشور توسط ایرلاین های خارجی انجام میشه، متوقف بشه، تمام این مریضی ها تموم میشه، ویروسی وجود ندارد، هیچ پزشکی درمانی نمی شناسد، هیچ دارویی هم موثر نیست، خودتان را در این مطب ها خسته نکنید. موادی که در آسمان پخش میشه نانو ذرات اکسید آلومینیوم و مواد دیگری شامل باریم و استرنتیوم است که فقط از طریق هوا و سیستم تنفسی فوقانی وارد سینوسها و مخصوصا اعصاب بویایی میشه به مغز نفوذ میکنه. نتیجه واکنش های آلرژیک و مشکلات عصبی، حالت های آلرژی و شبه مسمومیت…

  2. M گفت

    سلام خسته نباشید
    اسفند ماه بود که پاهام گزگز میکردو بی حس میشدو خارش پوست کمی هم دلدرد داشتم به مرور گلودرد وسرفه هم داشتم قفسه سینمم درد میکردبعد از یه مدت سرفه خوب شد الان پاهام و گلوم و در د شکمم مونده احتمال داره سویه جدید کرونا باشه؟البته داروی هورمونی تو اون مدت استفاده میکردم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال ابتلا وجود دارد.
      اگر علائم ادامه دار بود و رو بهبودی نرفت، به پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

  3. شیرین گفت

    سلام من 25 روزه مریضم اولش بدن درد بود تا 5 روز از روز 6 از زانو به پایین درد افتادم تو تخت راه نمیتونم برم کارم از دست دادم هیچ دکتری هم تشخیص نداده از اول عید تا الان 10 تا دکتر رفتم بی نتیجه و بی دارو

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      چه تشخیصی داده اند؟

    2. رسولی گفت

      عزیزم کرونا جدید هست من رو پنج ماهه درگیر کرده از MRI کلی آزمایش های خون تخصصی و اختصاصی آخرشم هیچی . با تحملش کنی تا بهتر بشی

  4. محدثه گفت

    سلام من از روز جمعه لرز و معده درد و سوزش معده و ضعف معده و یهو عرق میکنم21سالمه عطسه میکنم آیا ویروس جدیده؟

  5. سعید گفت

    سلام من الان دو هفته است گرفتم اولش خیلی بد نبود گلو درد داشتم و حالت سرما خوردگی ولی از چهار روز پیش یک دفعه داخل گوشم باد افتاد و دچار وزوزگوش شدم که هنوز هست و کلافم کرده تمام صورتم درد می کنه سرفه می کنم و خلط زیادی از گلو و بینی خارج میشه تب هم دارم دکتر فاموتیدین و کلاریترومایسین برم هگزین و هیدروکسی زین داده نمی دونم فاموتیدین برای چی داده؟ من که مشکل گوارشی ندارم. برا همین نخوردم. ان شا ا.. همه زودتر خوب بشوند.

  6. فرامرز گفت

    2 روز هست که مبتلا شدم . 24ساعت بدن درد. تب . سردرد که هیچ جوری خوب نمیشه. دلپیچه . اسهال

  7. مهران گفت

    سه هفته است درگیر این بیماریم خیلی عصبیم میکنه… گهگاه خوبم گهگاه خیلی کوفته و خسته ام… خیلی ابریزش بینی با خون دارم… عجب دردهایی میبینیم… ی ویروس یماه ادمو زمین گیر میکنه… ویروسها هم عجیب غریب شدن… ارزوی تندرستی

  8. علیرضا گفت

    سلام من ۲هفته بیشتره اولش با خونریزی دسگا گوارش و سردرد شدید شروع شد و با عفونت روده و نفخ شدید و بعد تب ملایم و بی حالی و خستگی الان ۳هفته هم بیشتر شده شایدم یک ماه ولی همچنان درگیرم و دل و روده و معدم گیریپاژ کرده کلا ولی گلو درد و تنگی نفس و ابریزش و این هارو اصلا ندارم
    روی زبونم صبح ها سفید میشه مث گچ و خستگی و بی حالی و حس بویایی و چشایی کلا تعطیل رسمی شده کلا به دکتر هم علاقه ای ندارم راهنمایی کنید اگه کسی چنین ایرادی خورده به تنضیماتش مرسی

  9. مری گفت

    من الان یازده روزه این ویروس رو گرفتم، حالم بهتره فقط گاهی بسیار بیحال میشم و دوباره عطسه میکنم و آبریزش بینی دارم، یهو همه چی قطع میشه و کاملا خوبم. فرداش دوباره بی‌حال میشم، حالم از غذا بهم خورده، نمیدونم چیکار کنم، اعصابم داغونه، دکتر اصلا نرفتم. چون سریعا امپول های کورتون مثل دگزا و کتورولاک تجویز میکنن، اینا خطرناکن و ریزش موی شدید میارن، خودم خودمو درمان کردم، دمنوش های پنیرک، گل ختمی و … روزی ۱۵ لیوان خوردم، سوپ و مایعات
    خیلی باید مایعات خورد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله متاسفانه در برخی افراد علائم و عوارض بیماری طولانی تر خواهد بود. همانطور که ذکر کردید، مایعات فراوان و استراحت می‌تواند ویروس را از بدن خارج کند.

  10. سعید گفت

    سلام من اقا هستم و ۳۰ سالمه
    یه نوع سرما خوردگی دارم از کجا بفهمم کروواسی یا نه علائم اینه
    سردرد دارم چشام تیر میکشه و میلرزه زیر چشام کبود شده گلوم گرفته هرچی که میخورم به زور میره پایین گلوم فقط میخواره و سرفه مکرر دارم طوری که حرف که میزنم سرفه میکنم اسهال که چی بگم آبکی حالت تهوع دارم ولی استفراغ نمیکنم از کمر به پایینم حدودا بی حس شده طوری که با کمک دست بلند میشم و پاهامو که زمین میزارم کل پاهام درد میکنه دستام عین آتیش میسوزه و پاهام یخ یخه
    ۰۹۳۸۴۹۹۳۱۷۱ این شمارمه هرکی میدونه چیه تو اس بهم بگه ممنون♡

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است به ویروس جدید کرونا مبتلا شده باشید.
      استراحت کنید و مایعات کافی و مقوی مصرف کنید و صبر کنید تا بهبود یابید. اگر علائم خیلی شدید و اذیت کننده است به پزشک متخصص نیز مراجعه کنید.

  11. گندم گفت

    من اوایل مچ پام درد میکرد بعد کل ی هفته زبان کوچیکم متورم شده بود تا اینکه ریم درگیر شد و لوزه هام و گوشم درد میکردن بدنم ضعیف و بی حال بود درد میکرد شونه هام دستام و ران پای چپ رفتم دکتر دو تا آمپول و شربت و سرماخوردگی داد و آزیتروماسین ولی چهار روزه هنوز خوب نشدم فقط ریه هام درد ندارن
    خسته شدم از بس چیزای گرم خوردم 😭😭کی خوب میشم دو هفته شده شاید

  12. اسمعیل بایی سرخی گفت

    من هم متاسفانه از امروز دچارش شدم ،همرا مریض تو بیمارستان بودم که بدبختانه حال مریضمون هم وخیم شده،ولی میخواستم از عوارض کروناهای قبلی که دچارش شدم ،بگم،
    بعد از آخرین کرونا خلط پشت حلق پیدا کردم وادامه داره،وتو سرم صدای شدید جیرجیرک میپیچه،در طی روز خیلی اذیت نمیکنه ،ولی قبل خواب وبعد خواب ومواقعی که‌ محیط آرام وسر وصدا نیست ،عذاب آور میشه،اگر دوستان تجربه مشابه دارند وموفق به حلش شدند ،لطف کنند کامنت بزارن.سپاس

    1. فرید گفت

      دوست عزیز منم عوارضی مشابه این که شما فرمودین دارم و خواب برام عذاب اور شده تا جایی که مراجعه کرده ام برای گوش حلق بینی و مغز و اعصاب و نمی دونم صدا از داخل گوشم یا سرم
      شما برای درمان چیکار کردین لطفا من و راهنمایی کنید

  13. چینی سازی گفت

    سلام خوب گوش کنید بیماری با گلو درد و گوش درد و بدن درد شروع میشه و بعدهم تب و لرز پشت سرش هست و بعد عرق کردن سر و بدن و خلط سبز و..‌‌.
    حتما روز دوم به دکتر مراجعه کنید و از سرم و چندتا سوزن استفاده کنید روز دوم را کامل بخوابید و از روز سوم شروع کنید مایعات زیاد بخورید حتی شده در روز 5تا پارچ آب بخورید
    روزچهارم یکم حالتتون شدید میشه تا ظهر پنجم و از ظهر پنجم تا روز هفتم تمام میشه به شرطی که آب زیاد بخورید .
    ضمنا دود مثل اسفند یا هر دودی برای این بیماری سم هست از بوی تند مثل وایتکس و مواد شوینده دور بمانید تا زودتر درمان شوید

  14. تجربه درمان سریع گفت

    سلام
    من و خانواده هم گرفتیم.
    ضعف شدید بدن و درد مفاصل. سوزش گلو و خلط دار شدن سینوسا و بعدشم تا چند روز خلط خونی از سر و حلق و بینی. کاهش شنوایی و درد گوشم برای بچه ها بیشتر بود.
    اما از تجربه اوایل کرونا استفاده کردیم و توی ۴ روز تقریبا درمان کامل شدیم.
    ۱) مصرف روزانه دوسین (سیاه دانه ۱ واحد+ عسل ۳ واحد) که در واقع به جور آنتی بیوتیک قوی طبیعی هست. در طب سنتی این ترکیب هست و در روایات هم در مورد شفا بودن سیاه دانه برای بیماری ها مشابه عسل تاکید شده.
    ۲) دمنوش بابونه. هم بخورش خوبه هم خوردنش. ما برای تشدید اپرش پنیرک و مقدار کمی آویشن و دارچین هم اضافه کردیم. اگر خیلی تندیش اذیت می کرد چند شکوفه گل محمدی لطافت بیشتری بهش میده.
    ۳) پیشنهاد دکتر دستجردی که ایام کرونا هم عالی بود تجربه اش، یعنی زنجبیل و عسل. در حد ۱ قاشق مرباخوری عسل رو به قدری زنجبیل قاطیش کنید که شبیه ارده بشه. بخورید روزانه ۱ تا ۲ بار. هم تایید طب مدرن داره و هم طب سنتی و تجربه اش هم جواب داده. زنجبیل جز تقویت عمومی و کاهش خلط، به ویژه دردهای مفاصل و عضلات رو خیلی کاهش میده‌.
    ۴) برای درد یا چرک گوش، روغن سیاه دانه چند قطره در گوشی که درد میکنه ریخته بشه. تقریبا تا چندساعت بعد درست میشه و اگر درد برگشت، دوباره ریختنش هیچ عوارضی نداره. البته بیش از حدش موجب سوزش یا گرمی شدید میشه و کلا هیچ چیزی افراط در مصرفش خوب نیست. اگر نبود، روغن بنفشه هم جوابه.
    اینم بعد از چندبار تجربه اش در هر باری که کرونا گرفتیم، دیگه برامون تثبیت شده و اولین اقدام مون قبل از هر کاری همین شده. چون عوارضی نداره و خیلی سریع هم اثر می کنه.

    ۵) استراحت و پوشاندن سر و گردن از باد و سرما و خیسی. خیلی نکته مهمیه که متاسفانه کمتر دیدم گفته بشه. به محض باد و سرما حتی چند ثانیه این بیماری بدتر میشه. در طول مدت بیماری سر و گوش و گردن رو بپدشانید و گرم نگه دارید.

    ۶) تخلیه خلط ها به جای پایین دادن و بلعیدن. تا میتونید آنچه از خلط هست رو از همون سر بیرون بدید. با خیال راحت دستمال مصرف کنید تا زودتر خالی بشن! باقی ماندن خلط در بدن همان و ادامه ی بیماری، همان. از سرم بهداشتی یا خانگی آب و نمک هم برای قرقره و استنشاق بینی استفاده میشه کرد. بخور هم خیلی به نرم شدن و تخلیه بهتر کمک می کنه.

    ۷) در نهایت مصرف روزانه ۳ لیوان شربت آبلیمو و عسل با آب جوشیده ی گرم (نه داغ) به تقویت سریع تر و ترمیم بهتر بدن کمک می کنه.

    ۸) از مصرف لبنیات و میوه های سرد مثل خیار و گوجه و محصولات بسته بندی نوشیدنی (به ویژه هرچه شامل شکر یا اسید سیتریک هست) و هر چیز با دمای سرد در طول بیماری به شدت پرهیز کنید. به محض مصرف خواهید دید که حجم خلط و شدت ضعف بدن تان بیشتر خواهد شد.

    ۹) برای چرک و قی چشم هم همان روغن سیاه دانه در گوشها، یا مستقیم در بینی طوری که بره به سمت پیشانی ریخته بشه، رفع چرک رو خیلی سریع میکنه.

    ببخشید طولانی شد، ولی تجربیاتی بود از درمان ۴ تا ۵ روزه کرونا بدون اقدام خاصی دیگر در طول ۳ سال گذشته.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بسیار ممنونیم از اشتراک‌گذاری نظر و تجربیات خودتون با ما و مردم عزیز.
      امیدواریم همیشه سالم باشید و هیچ شخصی در هیچ جای دنیا به بیماری سختی مبتلا نشود.

  15. مهسا گفت

    من چهارمین روزه از مریضیم میگذره و هر روز حال عمومیم و حالتهام از روز قبل داره بدتر میشه آخرین باری که بیماری به این شدت و وحشتناکی و گرفتم واقعا یادم نمیادش چیزی به اسم بهبود وجود نداره و هر روز ضعف و بی حالی از روز قبل بدتره من و همسرم همزمان باهم گرفتیم تقریبا علائممون شبیه به همه فقط چیزی که خیلی داره عذابم میده سرگیجه های شدیده تمام خونه دور سرم میچرخه و حالم و بدتر میکنه از شدت کمر درد هم دارم میمیرم انگار یه فیل از روم رد شده خیلییی مریضی وحشتناکیه تمام دلشورم اینه که فقط دخترم نگیره ۲۱ ماهشه خیلی کوچیکه برای این ویروس سنگین
    روزا مادرم میاد میبرتش آخر شب میارتش واسه خواب چون فقط تو اتاق خودش میخوابه تمام خونه رو ضدعفونی میکنم ماسک میزنم اسفند دود میکنم این بچه فقط مریض نشه واقعا نصیب دشمن نکنه انقدر بده علائمش که هرچی بگم کمه فقط مراقب خودتون باشین که شب عیدی خونه نشین نشید مکانهای شلوغ نرید و فعلا ماسک بزنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله متاسفانه این ویروس جدید در برخی افراد با علائم شدیدی بروز خواهد یافت.
      استراحت کنید، مایعات کافی و مقوی مصرف کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
      پس از چندروز علائم کاهش یافته و بهبود می‌یابید.
      اگر علائم خیلی شدید است به پزشک نیز مراجعه کنید.
      کار خوبی می‌کنید برای مبتلا نشدن فرزند عزیزتان اما نیازی به ضدعفونی تمام خانه نیست.
      با آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما.

    2. رضا گفت

      عالی بود خدا خیرت بده

  16. نوید گفت

    جدا از آنتی بیوتیکی که حتما پزشک باید تجویز کند. اسپری بینی فلومیست برای کاهش انسداد سینوس و کاهش آبریزش بینی بشدت مفید و تاثیر گذار است.

  17. احسان گفت

    گوش درد
    سردرد ناشی از سینوس
    خیلی اذیتم میکنه

  18. ماهان گفت

    باسلام
    نزدیک به ۱۵ روزه درگیر این ویروس شدیم.خیلی بده روز اول گلودرد خفیف ولی از روز دوم شدیدتر شد با بدن درد ،سردردهای خیلی شدید،خلط و عفونت،تب و لرز شدید ،تهوع و اسهال،معده درد.
    سه بار آمپول و سرم تزریق کردیم زیاد نتیجه نداد. بالاخره متخصص عفونی رفتیم دکترش قرص های متفاوت نوشت یکم تاثیر داشت.البته در کنارش از داروهای طب سنتی هم استفاده میکردیم.
    باید ۲۰ _۲۵ روز تحمل کنیم تا رفع بشه
    حالا من میگرن هم داشتم سردردهام افتضاح بود.من و پسرم و همسرم هر سه درگیر این بیماری شدیم.
    خیلی مواظب خودتون باشین بیماریش وحشتناکه…

    1. کالی گفت

      دوست عزیز ممنون میشیم بگین چه داروهای براتون نوشتن

  19. سعید گفت

    سلام دوستان منم درگیر این ویروس هستم سه روزی میشه لرز شدید بعد تب شدید همش میاد سراغم، هر وقت اینطور میشم دیگه سریع شیاف دیکلوفناک 100 میزنم بعد نیم ساعت آروم میشم، خواستم کمی باشه برای دوستان این شیاف خیلی خوبه…

  20. محیا گفت

    اتفاقا همسر منم چشماش داغونه نمیدونم چ راه درمانی هستش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر چشم شما زیاد قی می‌کند احتمالا چرک دارد و باید با مشورت پزشک از چرک خشک کن استفاده کنید.
      اگر فقط قرمزی و سوزش است با ضدعفونی و شست و شوی چشم با قطره اشک مصنوعی و نفازولین احتمالا بهتر خواهد شد.

  21. شادی گفت

    به خدا تا نکشن ما رو یا کنترلمون نکنن اینا دست بردار نیستن، تقریبا ۱ ماهه درگیرشم،این جهش یافته ی کروناست، همش هم برای کنترل جمعیته.میخوان مریض ها یا پیرا رو بکشن، تا میتونید مایعات مصرف کنید و استراحت کنید.استرس هم نداشته باشید و علامتش برای من بدن درد و سرفه ی خشک بود اولش . الان از گلوم خلط پرت میشه بیرون.😂😂😂😂گوشام عفونت کرده و گلو درد داشتم ۴ جعبه دستمال ۲۰۰ برگ مصرف کردم.حالا حساب کن با اسباب کشی و تعمیرات خونه ی جدید چی میکشم.قبلشم مهمان داشتم.میگن زن های جدید تنبلن ولی زن ها قلب خونن.حدودا ۱ ماه میشه مریض شدم و خوب نمیشه

    1. محمد گفت

      سلام
      یک هفته هست که من و مادرم هم درگیرش شدیم و هر کدوم دوبار رفتیم دکتر و سرم زدیم و کلی دارو دادن، هر دکتری میری داروی قبلی رو قبول نداره و داروی جدید میده میگه این جدیدارو بخور اونارو بذار کنار، علائم اول بیماری گلودرد و گوش درد بود که دو روزه با خوردن کلی چرک خشک کن رفع شد ولی حالت تهوع و مشکلات گوارشی و بیحالی و ضعف شدید داریم، کنار همه ی اینا بی اشتهایی بدترین چیزه که حتی میل به آب خوردن هم نیست و داریم هر روز تحلیل میریم، خلط گلو و آبریزش بینی و گرفتگی صدا هم از علائمش هست و ما همچنان درگیرشیم.
      یک هفته هست که نتونستم از جام بلند بشم از کار و زندگی افتادیم تمام جنس هایی که برای شب عید گرفته بودم موند و یک ریال نتونستیم کار کنیم و تمام برنامه ریزی هامون ریخت بهم.
      واقعا بیماری بدی هست و دقیقا همون کروناست، من عین همین حال رو اوایل شیوع کرونا تجربه کردم و واقعا این بیماری رو جدی بگیرید بسیار سریع پخش میشه و حتی چند لحظه کنار فرد بیمار باشید درجا بهتون انتقال پیدا میکنه، مراقب خودتون و خانواده تون باشید 😞😞

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیرضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما و خانواده گرامی
        بله متاسفانه در برخی افراد با علائم شدیدی بروز خواهد کرد.
        بهترین راهکار استراحت و مصرف زیاد مایعات مقوی است. به زور هم شده مایعات زیاد مصرف کنید.
        تا چندروز آینده بهبود خواهید یافت و انشاءالله به کارهای قبل از عید خواهید رسید.

  22. ترانه گفت

    من یه ماه درگیرم ،اولش خیلی حالم بد شد سردرد تب و لرز بعدا تبدیل شد به بدن درد ،بعدش اسهال ،دوباره سردرد،بعداز زدن ده تا آمپول تو سرمم بهتر شدم دوباره شروع شد سرفه های خشک نمتونم نفس بکشم قفسه سینم همچنان تنگ شده ،اولشم قفسه سینم درد گرفته بود الان یک ماه گذشته دوباره حالم بده تنگی نفس و سرفه همراه با فشار بالا و سردرد امونم و بریده گاهی فکر میکنم که دیگه میمیرم چرا خوب نمیشم 🤕🤒

  23. ح الف گفت

    من هم این ویروس جدید رو گرفتم علاعم سرماخوردگی شروع میشو وبه تب لرز اا به این لحظه

  24. مینا65 گفت

    من تازه فهمیده بودم باردارم که این ویروس را گرفتم تب و لرز و بدن درد شدید و سرفه های خشک وحشتناک، دکتر هم رفتم با توجه به اینکه تو هفته های اول بارداری بودم غیر استامینوفن چیزی نداد…عذاب کشیدم چندکیلو وزن کم کردم ۱۰ روز تمام زجر کشیدم آخرشم بچم سقط شد….نمیدونم بخاطر ویروس بود یا نه ولی غیر این ویروس و اون عذابی که کشیدم فکرم جایی قد نمیده… هنوز مات و مبهوتم که چه اتفاقی افتاده دکترا هم که ماشالا هیچی نمیدونن گفت علت خاصی نداشته سقطت..

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بابت این اتفاق بسیار متاسفیم.
      به دلیل همه گیری و گسترش ویروس‌های نوظهور، هنوز بسیاری از پزشکان اطلاعی دقیق از ویروس‌های جدید و نحوه درمان آنها ندارند.
      با آرزوی سلامتی برای شما.

  25. محمد بن علی گفت

    سلام من همه نظرات رو خواندم من هم همچین علائمی دارم فقط چیزی که برای من بولد هست صبح ها که از خواب پامیشم چشم هام به شدت قی و چرک داره و قرمز و متورم همراه درد که این از علائم جدید این ویروس به اصطلاح کرونای 2024 که حمله جدیدش به چشم ها هست همه اینها برنامه ریزی شده و دارن چیزی هایی رو تست می کنن برای نسل آینده فقط خدا به داد همه برسه چه خواهد شد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله در برخی افراد عفونت و چرک چشم رخ می‌دهد که منجر به ایجاد قی چشم در صبح‌ها می‌شود.
      به پزشک مراجعه کنید، احتمالا نیاز به مصرف چرک خشک کن برای چشم خواهید داشت.
      مصرف نفازولین و قطره اشک مصنوعی نیز ممکن است مفید باشد. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

  26. امیرحسین گفت

    با سلام..بنده الان ۳ روزه درگیر یه ویروسی شدم که نمیدونم واقعا چیه؟ کروناس یا هر چی تب و لرز داشتم گلو درد شدید تک سرفه که هنوزم دارم…۳ بار سرم زدم ۳ تا ۱ گرمی آمپول سفازولین زدم و ۲ بار کترولاک و غیره تعجب میکنم به شدت بویایی و چشاییم هم دوباره ضعیف شده!!! و بعد از ۳ سال تازه بهتر شده بود…ممکنه راهنماییم کنین آیا این واقعا کروناس و دوره اش چقدر طول میکشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در این فصل از سال و عدم اطلاع‌رسانی و دانستن نوع ویروس امکان تشخیص قطعی نیست.
      ممکن است به ویروس جدید کرونا مبتلا شده باشید، بهترین راه درمان استراحت، مسرف مایعات مقوی و کافی و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

      1. محسن گفت

        سلام من هم بیشتر از یک ماه هست که مبتلا به این بیماری شدم علائمش اب ریزش بینی سرفه های خلت دار و بعضی اوقات تپش قلب کلی هم قرص سرما خوردگی و چرک خشک کن خوردم اما تاثیری نداشته انگار یجوریع که میره تو وجودت دیگ خارج نمیشه مواظب باشید خیلی بده

  27. محمد گفت

    من دو روز اول کمر درد و از روز سوم علائم شبیه سرماخوردگی داشتم – حالا نمیدونم کرونا بود یا …….. ولی جالب بود دو روز اول فقط علامت کمر درد (بستم ماهیچه ها) بود و هیچ علامت دیگه ای نداشت

    1. مهدیه گفت

      سلام. فقط همین علائم داشتین؟؟ منم از نیمه شب سردرد و صب تب آرزو سردرد و بدن درد دارم فقط. راهنمایی؟؟

  28. رضا گفت

    هیچ ویروسی وجود ندارد. تمام این علایم ناشی از واکنش آلرژیک و عفونت نسبت به سموم کمتریل هست که توسط هواپیماها روی شهرهای مختلف پخش میشه. فقط دقت کنید روزهایی که هواپیماها رد سفید رنگی به جا میزارن و تشکیل ابرهای توده ای و خطی میدن و حدود بیست ساعت بعدش هوا به شدت غبار آلود و آلوده میشه، فقط کف خیابون ها رو نگاه کنید میشه پر از خلط و تعدادی هم واکنششون سرفه هست، عمدتا علایمی شبیه مسمومیت، سردرد و بدن درد و خلط و … الکی خودتان را گرفتار دکترهای بیسواد نکنین کوچکترین دارویی جواب نمیده و با وجود اینکه میدونن جواب نمیده، باز هم برای مردم بدبخت مینویسن، خدا شاهده تا الان هم دکترها نمیدونن با چی سر و کار دارن، کدوم ویروس، همونی که اعلام کردن چسبیده بود به ته کفش دکتر آزمایشگاه ووهان و دنیا به این شکل آلوده شد. شما این رو باور میکنید ولی بگن از طریق هوا پخش می کنن رو سرتون رو باور نمی کنید. چون توان تفکر مستقل وجود نداره و همه منتظر خبر رسانه هستین!!

    1. مینا گفت

      دقیقا حرفاتون درسته و کاملا قبول دارم.منم همیشه این رد های سفید رو تو هوا میبینم.ویروس رو پخش میکنن هممون گرفتار شدیم

  29. عباس گفت

    این مریضی لعنتی چی بود گرفتار شدیم ،من الان تقریبا ۲۵ روزه درگیرم ،اولش با گلو درد شدید شروع شد و تو این مدت بیشتر گلو درد و سرفه های خلط دار داشتم و انواع داروها مثل سه شیشه دیفین هیدرامین ،شربت تئوکال جی و لیکوفار و قرص جوشان برای خلط و چند دارو دیگه مصرف کردم اما انگار تاثیری نداره و الان در حال حاضر سینوسام خیلی درگیره و سرف های زیاد میکنم.چند سالی بود اینطوری مریض نشده بودم

  30. افسانه گفت

    من یکهفته اس درگیرم ،اولش تپش قلب داشتم و تک سرفه که رفتم مرکز قلب و اونجا نوار قلب گرفتم که آریتمی داشتم و فشارم بالا بود بابت تپش و فشار بهم قرص دادن ولی از فرداش سرفه هام زیاد شد و آبریزش و بدن درد که دوبار کتولارک و کورتون تزریق کردم
    کوآموکسی کلاو،مونته لوکاست ،لوراتادین خوردم شربتی که خیلی برای سرفه ام موثر بود *رسپیژن* بودولی هنوزم نسبتا سرفه میکنم الان حال عمومیم بهتره ولی پادرد و بی حالی اذیتم میکنه
    نمیدونم برای پا درد چیکار کنم 😭

    من کرونا دلتا رو هم گرفته بودم به بدترین حالت ممکن ،این با دلتا قابل مقایسه نیست ولی به هر حال آزاردهنده اس

  31. نوشین گفت

    سلام ، بعداز ظهر از خواب عصرانه بیدار شدم انقدر گلودرد شدیدی داشتم که با هر دوست گلویم رو در دست گرفتم بعد از گذشت یکی دو ساعت اثری از گلودرد نشد دو روز بعد در خواب شب متوجه حرارت بالای بدنم شدم و نتونستم بخوابم روز بعد علارغم اینکه هیچ گونه گلودردی نداشتم دکتر گفت گلویت کاملا له شده ، آنتوبیوتیک داد و قرص و امپول ، فردای ان روز دیگه نتونستم از رختخواب بلند شم ، سینوس هام و ریه هام با هم عفونت کرده بودند ابریزش شدید و چرک ریه ، تب و ضعف و بی حالی ، بعد از ده روز دوباره به دکتر مراجعه کردم چون اصلا خوب نشده بودم باز هم دارو و امپول ، الان یکماه گذشته سینوس ها م و ریه هام خوب شده ولی گلویم دایم قلقلک میده سقف دهانم خارش داره گوش هام خارش شدید داره و دو ساعتی یکبار تمام علایم سرماخوردگی ، قرص سرماخوردگی میخورم برا دو ساعت خوبم باز شروع میشه ، داروهای عطاری ، شلغم و لیموشیرین و چای زنجبیل و شیر عسل و اویشن هم میخورم ولی نمیدونم چرا خوب نمیشم

  32. سعید گفت

    با سلام
    من هم پنج روز هست درگیر شدم
    روز اول گلودرد ناگهانی پیدا کردم
    روز دوم سینوس هام درد می کرد، سردرد داشتم گلو درد تشدید شد و بدن درد به خصوص در ناحیه سر شانه ها (بویژه شانه چپ) داشتم و کشاله ران پا که با مسکن هم خوب نمی شد و آبریزش بینی.
    روز سوم بدن دردم به شدت تشدید شد و گلودرد را کمکان داشتم همراه با بی حالی و آب ریزش بینی.
    روز چهارم به صورت ناگهانی بدن درد رفع شد گلودرد خفیف و ذکام شدم و همراه با بی حالی
    روز پنجم ذکام، بی حالی، گلودرد خفیف، سختی در قورت دادن دهن، وقتی از خواب بیدار میشم دهانم مثل چوب خشکه
    من خودم رو بستم به مایعات فراوان (آبجوش آب لیمو عسل، آب سیب و… از روز سوم قرص اکتولوکاست که دکتر تجویز کرده می خورم و استامینیفون رو هم شب ها برای اینکه راحت بخوبم می خورم
    چون گرفتگی بینی هم اذیتم می کنه صبح ها یک عدد برم هگزین می خورم

  33. امیر گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من ۵ روزه درگیرم و دو روز کامل بدن درد شدید تا حدی که فقط ضعف میکردم خدارو شکر خوب شدم اونم باخوردن شیر زرد چوبه عسل و سوپ شیر و دمنوش های گیاهی با عسل ..و اینکه روغن بنفشه طبیعی که گردن و پشت گوشها و صورتم رو کامل چرب میکردم و با یه حمام پر بخار تمام چرک از سینوس ها خارج شد البته یک روز کامل تا سرمو خم میکردم که خونه رو مرتب کنم چرکها از بینیم خارج میشد مثل زمانی که خون دماغ میکنیم…ولی قلقلک گلو و سرفه های خشکم هنوز هست فقط عفونت برطرف شده و سر درد هام کلا قطع شده.و در کنار اینها قرص چرک خشک کن و اسپری برای التهاب سینوس هام استفاده میکردم و قطره مخصوص برای درد و چرک چشمم..
    علائم:
    ۱_قرمزی و درد چشم و تاری دید
    ۲_گلو درد تا حدی که آب دهنمو به زور قورت میدادم
    ۳_کمر درد و پا درد شدید که اونم فقط روغن بنفشه چرب میکردم و آروم میشد وگرنه مسکن اصلا اثر نمیکرد
    ۴_گرفتگی صدا
    ۵_گرفتگی بینی
    ۶_تب و گاهی لرز
    ۷_سر درد های شدید
    ۸_ کل گلو چرک سبز و بینیم از چرک های قهوه ای پر شده بود.
    اینو نوشتم شاید به درد کسی بخوره و بتونه خودشو با دارو های گیاهی در کنار دارو های شیمیایی درمان کنه.

    1. خسرو گفت

      جناب کجای کارین منتظر عوارضش بمون بعد کرونا هشت ماه عوارضش پدرمو دراورده

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.