بهترین روش درمان تب و لرز در کودکان و بزرگسالان

50 188,813
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

تب یکی از علائم شایع ابتلا به بیماری‌های ویروسی است که معمولا بین 2 روز تا 2 هفته پس از مواجهه با برخی ویروس‌ها بروز پیدا می‌کند. البته تب نشانه مبارزه بدن با بیماری است به همین دلیل بروز تب از علائم رایج و البته طبیعی در ابتلا به آنفولانزا و کرونا است. با این حال در برخی موارد ممکن است افراد پس از ابتلا به بیماری، دچار تب نشوند.

بیشتر بخوانید: گسترش ویروس کرونا جدید 1402

محدوده دمایی عادی بدن چقدر است؟

ویروس آنفولانزا با اینکه ویروس جدیدی نیست، اما خیلی از مواقع غیر قابل پیش بینی عمل می‌کند. به عنوان مثال با اینکه بروز تب در بیماری‌های ویروسی رایج و طبیعی است، اما محدوده مشخصی برای آن تعریف نشده است. برخی از افرادی که مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، و یا کرونا هستند، اصلا دچار تب نمی‌شوند و برخی دیگر نیز دچار تب شدیدی می‌شوند، با این‌حال طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (CDC)، متوسط دمای بدن حدود 37 درجه سانتی گراد است و در صورتی که دمای بدن بیش از 38 درجه باشد، صرف نظر از علت بالا رفتن آن، تب محسوب می‌شود.(1)

طبق گزارش محققین، احتمال بروز تب کرونا در کودکان مخصوصا در طی روزهای ابتدایی که علائم بیماری خودشان را نشان می‌دهند بسیار پایین است. طبق مطالعاتی که در چین صورت گرفت، از بین 373 کودک تنها 45.86% آنها تب داشتند. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت که تب در افراد ممکن است چند درجه و چگونه باشد.

علت تب کرونا
علت تب چیست؟

مطالب مرتبط:

علت تب چیست و از کی شروع می‌شود؟

همانطور که گفتیم پس از مواجهه بابیماری‌های ویروسی، ممکن است پز از 2 روز تا 2 هفته بعد تب شما شروع شود. در اکثر مواقع بروز تب از نشانه‌های وخیم بودن بیماری در افراد است. اکثریت کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های ویروسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌ و یا بستری شدند، تب یکی از علائم آنها بود، هرچند در برخی موارد بروز تب لزوما به معنای وخیم شدن اوضاع بیماری نخواهد بود.

شایع ترین علل ابتلا به تب عبارتند از:

درصورتی که به بیماری‌های عفونی مانند کرونا و آنفولانزا مشکوک هستید، می‌توانید در منزل بمانید و در آزمایشگاه کیوان تست دهید. همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید و درخواست تست در منزل خود را ثبت نمائید.

علائم تب و نشانه های بروز آن چیست؟

بسته به علت ایجاد تب، علائم و نشانه‌های تب، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

چه موقع برای تب و ضعف باید به دکتر مراجعه کنیم؟

تب و بی‌حالی با اینکه شاید ساده به نظر برسند، اما انرژی زیادی از فرد بیمار می‌گیرند. در صورتی که هر گونه علامتی از تب کردن و یا برخی علائم کرونا را دارید حتما برای درمان تب و لرز با پزشکتان مشورت کنید. در این شرایط، از داروها و روش‌های درمانی لازم برای کاهش تب، ضعف و بی حالی کرونا جهت درمان هر چه سریع‌تر کمک بگیرید.

به طور کلی دقت داشته باشید که اصلا دلیل بروز تب چیست؟ از چند درجه به بالا تب نشان می‌دهند. در جنین و نوزادان دمای رکتومی 38 درجه به بالا تب محسوب می‌گردد. اگر دمای بدن بیش از 39 درجه باشد باید به پزشک مراجعه کنید. بزرگسالان نیز در شرایطی که دمای بدنشان به بالاتر از 39.4 درجه برسد، باید به حتما به پزشک مراجعه کنند.

تب کرونا چگونه است؟
تب کرونا چگونه است؟

تب چقدر طول می‌کشد؟

اثری که برخی بیماری‌های ویروسی بر روی بدن افراد می‌گذارد متفاوت است. بنابراین اکثر مردم شدت بیماری خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند. افرادی که در این گروه هستند، در موارد خفیف بدون نیاز به بستری در بیمارستان تب بین 1 تا 2 روز بهبود پیدا می‌کنند.

اما کسانی که شدت بیماری در آنها وخیم و علائم شدیدتری دارند، ممکن است مدت زمان بیماری تا 1 هفته یا بیشتر افزایش پیدا کند. در این حالت پزشکان داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کنند.

درمان خانگی تب

بسیاری از افراد سوال می‌کنند که برای تب چی خوبه ؟ یا چگونه تب را پایین بیاوریم ؟ برای درمان تب در خانه و کاهش علائم راهکارهایی وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

استراحت برای درمان تب

کسانی که قصد دارند برای درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا در منزل بمانند و از روش‌های خانگی کمک بگیرند، یا از یکی از عزیزان خود مراقبت کنند، باید با روش‌های درمان خانگی تب آشنا باشند. همانطور که گفته شد اگر علائم شما شدید و وخیم نباشند، با چند روز استراحت و مراقبت در منزل بهبودی کامل حاصل می‌شود.

بهترین روش‌های درمان خانگی تب شامل استراحت مداوم، نوشیدن زیاد مایعات و استفاده از تسکین دهنده‌های درد درصورتی که پزشک تجویز کرده باشد. توجه داشته باشد افراد سالخورده یا بزرگسالانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، حتما باید قبل از مصرف هر گونه دارو خانگی باید با پزشک خود مشورت کنند. این گونه افراد در معرض خطر بیشتری هستند و ابتلای آنها به بیماری‌های ویروسی باید زیر نظر پزشک کنترل شود.

برای درمان تب لباس مناسب بپوشید

علاوه بر موارد گفته شده برای درمان تب و کاهش دمای بدن، لباس و شلوارهای نازک بپوشید، همچنین موقع لرز کردن از پتوی زخیم استفاده نکنید. پوشش‌های زخیم موجب بالا رفتن دمای بدن شده که موجب وخیم شدن شرایط بیمار می‌شود.

برای درمان تب دمای محیط را کمی کاهش دهید

خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن فقط با یک ملحفه یا یک پتوی سبک، می‌تواند شما را سردتر نگه دارد. اگر فرزند شما تب دارد، درجه حرارت را در خانه یا اتاق خواب تنظیم کنید تا به خنک نگه داشتن او، کمک کند.

مطالب مرتبط:

روش‌های سنتی درمان تب

در طب سنتی نیز برای درمان تب و لرز راهکارهایی اعلام شده که چندی از آنها را در زیر مرور می‌کنیم.

برای تب چی خوبه ؟

مواردی که در درمان تب موثرند عبارتند از:

نوشیدن مایعات برای درمان تب

تب‌های ویروسی مثل تب‌هایی که در اثر بیماری کرونا ایجاد شده‌اند، دمای بدن را بالاتر می‌برند. در این حالت بدن مجبور می‌شود تا بیشتر عرق کند تا خنک شود اما همین عامل، باعث کم آبی بدن نیز خواهد شد. بنابراین از روش‌های سنتی درمان خانگی تب می‌توان به نوشیدن آبمیوه طبیعی، آبگوشت، عصاره گوشت، سوپ و نوشیدنی‌های بدون کافئین اشاره کرد. در عین حال استراحت زیاد و نوشیدن مایعات فراوان کمک زیادی می‌کند.

مریم گلی یکی از گیاهان دارویی است که با بالا بردن تعریق بدن، موجب کاهش تب می‌شود. برای استفاده از گیاه مریم گلی به عنوان درمان خانگی کاهش تب، می‌توانید در یک لیوان آب جوش، مقداری از گیاه آن را بریزید و اجازه دهید تا، دم بکشد و سپس مقداری عسل، شکر و یا مقداری آبلیمو را به آن اضافه و میل کنید.

داروهای گیاهی برای درمان تب

  • مورینگا: گیاه مورینگا دارای انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد باکتریایی است. جوشانده این گیاه برای کاهش تب گزینه بسیار خوبی است اما اگر باردار هستید و یا داروهایی مثل لواستاتین، فکسوفنادین یا کتوکونازول مصرف می‌کنید، از این درمان گیاهی منصرف شوید.
  • ریشه گیاه کودزو: این روش درمان سنتی در طب چینی هم بسیار پرطرفدار است. این گیاه با خواص ضد التهابی به کاهش درد و تب کمک زیادی می‌کند. با این حال اگر تاموکسیفن یا متوترکسات مصرف می‌کنید یا مبتلا به سرطان پستان هستید از این داروی گیاهی استفاده نکنید. افرادی هم که داروهای ضد دیابت مصرف می‌کنند قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایند.

درمان تب و لرز کودکان در خانه

برای درمان تب و لرز کودکان در منزل رعایت و انجام نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  1. اگر کودک شما تب دارد، مهم است که با دادن مقدار زیادی آب خنک به او بدن کودم را هیدراته نگه دارید.
  2. به نوزادان باید مایعات زیادی مثل شیر مادر یا شیر خشک داده شود. حتی اگر کودک شما تشنه نیست، سعی کنید او را مجبور به نوشیدن برای حفظ سطح مایعات بدن او کنید.
  3. اگر هوا گرم است، می‌توانید با پوشاندن یک ملحفه سبک یا باز کردن یک پنجره، به کودک خود کمک کنید تا در دمای راحت بماند.
  4. همچنین کودکان باید متناسب با محیط اطراف خود لباس بپوشند و زدن آب خنک با اسفنج به کودک، برای کاهش تب توصیه نمی‌شود.

آیا تب و لرز نوزادان خطرناک است؟

تب و لرز در نوزادان گاهی می‌تواند نشانه خطرناکی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را در نوزاد خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای 38 درجه نوزاد
  • تحریک پذیری
  • بی حالی
  • بی قراری

دارویی برای کاهش تب (تب بر)

پاراستامول یا ایبوپروفن کودکان به عنوان تب بر عمل می‌کند که به کاهش تب کمک می‌کند و و همچنین نوعی مسکن است. شما نمی‌توانید هر دو دارو را همزمان بدهید، اما اگر یکی جواب نداد، شاید بهتر باشد بعداً دیگری را امتحان کنید.

داروهای تب بر همیشه مورد نیاز نیستند. اگر کودک شما به دلیل تب یا بیماری زمینه‌ای مضطرب نیست، نیازی به استفاده از داروهای تب بر برای کاهش تب نیست.

همیشه نسخه پزشک برای دارو را بخوانید. این نسخه دوز و فرکانس صحیح را برای سن کودکتان به شما می‌گوید.

بیماری‌های جدی‌تر

گاهی اوقات درجه حرارت بالا در کودکان با علائم و نشانه‌های جدی‌تری همراه است، مثل:

  • تنگی نفس
  • استفراغ
  • کهیر
  • گرفتگی یا تشنج

بیماری‌های باکتریایی جدی احتمالی عبارتند از:

  • مننژیت – عفونت مننژها، غشاهای محافظی که مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند.
  • سپتی سمی – عفونت خون
  • پنومونی – التهاب بافت ریه که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود

علل بالقوه جدی تب نسبتاً نادر هستند.

کلام آخر

در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره تب و لرز صحبت کردیم و به علت تب، علائم تب و درمان تب و لرز با روش‌های خانگی و پزشکی پرداختیم. امیدواریم که خواندن این نوشته برای شما مفید بوده باشد. آیا شما هم تجربه تب داشته‌اید؟ چطور توانستید آن را درمان کنید؟ نظر خود را زیر همین مقاله با ما و خوانندگان مجله سلامت کیوان در میان بگذارید.

تب کرونا
تب کرونا

علت تب کرونا در کودکان و بزرگسالان چیست؟

علت تب در کودکان و بزرگسالان می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. آنفولانزا، و… باعث می‌شوند تا دمای بدن شما به تدریج افزایش پیدا کند. دمای معمول بدن حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است. بهتر است بدانید اگر دمای شما حتی یک درجه بیشتر از این باشد، تب محسوب می‌شود.

بهترین روش تشخیص تب کرونا در کودکان و بزرگسالان چیست؟

برای اینکه تب کرونا در کودکان و بزرگسالان را تشخیص دهید، از دماسنج استفاده کنید. برای بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال دماسنج باید زیر زبان قرار بگیرد. برای نوزادان باید به شیوه مقعدی استفاده کنید. حتما بین آخرین بار غذا خوردن یا آب نوشیدن با زمان اندازه گیری دما، باید 30 دقیقه فاصله باشد. اگر هم داروهای تب تر مصرف کرده‌اید باید 4 ساعت بعد اقدام به اندازه گیری دمای بدن کنید تا عدد اعلام شده دقیق باشد.

آیا ممکن است مبتلا به کووید19 باشیم اما تب نداشته باشیم؟

بله. با اینکه تب از نشانه‌های رایج کروناست اما برخی افراد، دچار تب نمی‌شوند. برخی افراد هم در ابتدا تب درجه پایین دارند اما به مرور بدتر می‌شود و یا ممکن است دمای بدن در نوسان باشد.

تب و بی حالی کرونا چند روز طول می‌کشد؟ کی پایین می‌آید؟

علائم کووید19 از جمله تب، با شدت‌های مختلفی در افراد بروز پیدا می‌کند و مدت زمان بهبودی هم متفاوت است. در برخی افراد که دمای بدن خیلی بالا نیست و شدت بیماری کم است، ممکن است بین چند روز تا 2 هفته و در برخی افراد که شدت بیماری زیاد است، ممکن است حداقل 6 هفته طول بکشد تا کلیه علائم از جمله تب به طور کامل رفع شوند.

فرق تب کرونا با آنفلوانزا چیست؟

تب معمولا از جمله علائم کروناست و اکثر افرادی که تست PCR کرونا آنها مثبت بوده، تب هم داشته‌اند. اما در آنفلوانزا تب معمولا رخ می‌دهد اما همیشگی نیست. با این حال علائم کرونا از جمله تب بین 2 تا 14 پس از ابتلا بروز پیدا می‌کنند اما در آنفلوانزا بین 1 تا 4 روز است.

منبع mayoclinic.org cdc.gov healthline.com
50 نظر
  1. فریبا گفت

    سلام من پسر ۷ ساله دا م یه دفعه گفت دلم درد میکنه و تب کرد و یک بار بالا آورد الان هم تب داره هنوز من ار ۸ ساعت بهش اندانسترون میدم و هر ۴ ساعت استامینوفن تا کی ادامه بدم و کی به دکتر مراجعه کنم ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است از تجویز خودسرانه دارو پرهیز کنید و اینکار را به پزشک بسپارید.
      اگر شرایط ادامه دار است و تب پایین نمی‌آید به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  2. فرانک گفت

    سلام‌پسر ۱۰ سالم دو روزه فقط تب داره تا ۳۹ درجه.و بی حاله و کمی بی اشتها.علایم دیگه ای نداره.استامینافن دارم بهش میدم.دکتر لازمه ببرمش؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام فعلا نیاز نیست ولی احتمالا تا یکی دو روز دیگه بدنش ممکنه یه تعدادی دونه بزنه.

  3. فرناز گفت

    سلام وقت بخیر دختر من تب داره از دیروز بردم دیروز دکتر آنی بیوتیک نداده امسب تبش خیلی بالاس شیاف ۱۲۵ زدم براش یک ساعته تبش پایین نیومده بالاها آورد قبل شیاف ایبوپروفن داده بودم
    الان چیکار کنم تبش ۳۹ /۵
    ۷ سالشه

  4. علیرضافیروزی گفت

    سلام خسته نباشید ‌دوروزه که گلو درد شدید دارم و تب ‌ لرز شدید جوری که بدنم انقد داغ میشه که گل عضلات صورتم بدنم فقط. درد می کنه و این درد باعث شده دوروز کلا نخوابم. رفتم دکتر یه سرم زدم. یکم خوب شدم ولی وقتی اومدم داروهایی ک تجویز کرده بودو خوردم بدتر شدم ‌‌دوباره تب کردم عصری هم پاشوی کردم دستمال مرطوب گذاشتم یکم بهتر شد ولی الان ساعت ۴ صب بیدار شدم از شدت درد دارم میمیرم واقعا دیکه نمی تونم تحمل کنم مرگو دارم جلوی چشمام می بینم
    من ۲۵ سالمه مشکل فشار خون بالا ‌ بیماری خفیف تنفسی رو هم از قبل دارم
    ممنون میشم کمکم کنید بابد چیکار کنم من سربازم باید این روزا پادگان برم درصورتی که اصلا موقع راه رفتن تعادل ندارم. سرم گیج میره

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام باید هر چه زودتر به پزشک متخصص بیماریهای عفونی مراجعه کنید و احتمالا انتی بیوتیک مناسب دریافت کنید.

  5. امیر گفت

    با سلام پسر 6 ساله ای دارم که از 3 روز پیش تب کرده ولی با دارو کنترل میشه یعنی زمان دز بعدی داروش تبش میشه 36/8 به نظرتون چند روز این مورد طول کشید دوباره به پزشک مراجعه کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای فرزند عزیزتان، درصورتی که بیش از 5 روز تب زمان‌بر بود مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

    2. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام . ۳۶/۸ درجه طبیعی است و تب نداره نیاز به مراجعه به پزشک نیست.

  6. محمد گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من دو روزه ویروس گرفتم بدن درد سردرد و…
    الان اشتها هم ندارم قشنگ ی روزه چیزی نخوردم ب نظرتون چکار کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      استراحت کنید و مصرف مایعات مقوی را افزایش دهید. از غذاهای سبک، سالم و سرخ نشده، در وعده‌های کوچک استفاده کنید. به مرور زمان بهبودی شما حاصل خواهد شد.

  7. علی گفت

    سلام و وقت بخیر
    دختر 6 ساله بنده از حدود 6 روز پیش دچار تب بالا شده است که با استامینوفن روزانه کنترل شده است. تقریباً هیچ علامت دیگری بجز سرفه ندارد و تنها زمانی که تب مجدد بالا می رود بیحال میشود. پزشک تشخیص خاصی نداده و آنتی بیوتیکی تجویز نکرده است و متاسفانه تب همچنان وجود دارد. آیا این طول کشیدن تب طبیعیست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      جای نگرانی ندارد و هنگام ابتلا به بیماری‌های عفونی این موارد طبیعی است. درصورتی که تب پس از یک هفته ادامه دار بودن و یا سایر علائم شدت یافت توصیه می‌شود مجدد به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.

  8. f7239527@gmail.com گفت

    سلام وقتتون بخیر.
    داداشم از ۲ روز پیش تب گلودرد آبریزش بینی شدید داره وچون من بهش درس یاد میدم من سردرد تب گلو درد شدید داشتم شب رفته بودم حمام صبح سرحال وقتی رفتم مدرسه فشارم افتاده بود همش بالا میاوردم صبحانه هم نخورده بودم زنک زدم مامانم آومد دنبالم از صبح تا حال همش میخوابم هیچی دلم نمیخواد بخورم فردا امتحان داریم لطفا کمکم کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، متاسفانه هنگام ابتلا به یکی از بیماری‌های عفونی که در فصل از سال شابع هستند باید صبر کنید تا دوره بیماری گذشته و حال شما بهتر شود. در این زمان حتما از مایعات کافی و مقوی مانند آبمیوه‌های طبیعی و مقوی استفاده کنید و چندروزی را استراحت کنید تا بهبود یابید. ضمنا به جهت عدم انتقال این ویروس به سایر دوستانتان از رفتن به مدرسه و حضور در مکان‌های عمومی تا زمان بهبودی کامل خودداری نمائید. درصورتی که علائم شما شدید شد نیز با همراهی والدین به پزشک مراجعه نمائید.

  9. ستاره گفت

    پسرم دو هفته پبش تب و لرز همراه با اسهال و استفراغ داشت بردمش دکتر که چهار روز بستری شد
    الان دوباره تبش ۳۸.۲ بود و گاهی سرفه میکنه
    باید چکار کنم؟یعنی بیماریش برگشته یا نه ویروس چدیده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که با تب‌بر های بدون نسخه، استراحت کافی و دریافت مایعات مقوی بهبودی حاصل نشد توصیه می‌کنیم مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

  10. سمیرا گفت

    سلام. سه روزه دچار گلو درد و بدن درد و تب شدم. رفتم دکتر تبم رو اندازه گرفتن ۴۰ درجه بود. سرم و ام خلاصه کلی دارو دادن تبم پایین اومده. دروقع الان تو خونه اندازه میگیرم حول و حوش ۳۷ هست که تب حساب نمیشه پس تبم قطع شده. اما کلافگی ناشی از تب و همون احساس تب که پام رو روی زمین میذارم درد میگیرا دستم رو جایی میزنم حس داغی میکنم اذیت میشم و دوست دادم خودمو بچسبونم به سرامیک سرد یا اب خنک بزنم به دست و پا و صورتم سرجاشه. حالا چکار کنم؟ایا تب سنجم خرابه؟ سا اسن عوارض طبیعیه که با وجود قطعدشدن تب علائمشو داشته باشی؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم مجدد به پزشک مراجعه کنید، دمای بالای بدن و تب درصورتی که مداوم باشند نیاز به پیگیری توسط پزشک دارند.

  11. ح. گ گفت

    سلام همسرم دوماه پیش با علایم تب و لرز در بیمارستام بستری شد با مصرف دارو خوب شد اما بیماری قلبی زمینه ای دارو
    الان دوباره هرهفته تب میکنه با دارو خوب میشع و دوباره تب میکنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با توجه به بیماری زمینه‌ا ایشان، توصیه می‌شود به پزشک ایشان جهت معاینه و تشخیص علت مراجعه نمائید.
      با آرزوی سلامتی.

  12. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر من سه ماه پیش تب مالت گرفته بودم رفتم دکتر بهم قرص دادن خوب شدم بعد از یه ماه ولی این چند روز تب میکنم ممکن هست که از همون تب مالت باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      علل مختلفی منجر به ایجاد تب می‌شود. توصیه می‌کنیم درصورت ادامه دار بودن شرایط یا شدت تب، به متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.

  13. محمد كشوري گفت

    سلام من الان نزدیک به چهار روز که حالت تهوع دارم گرفتگی عضلات پا دارم گلوم رو هم انگار دارن با چاقو میبرن حتی وقتی اب میخورم به نور حساسیت پیدا کردم و دفع ادرارم هم یکم بده
    رفتم دکتر بهم استامینوفن و قوص 500 داد ولی فایده ای نداره
    الان هم ساعت 3 شبه تبم خیلی بالا رفته من پس فردا امتحان ریاضی دارم چیکار کنم من 12 سالمه چون نام كاربري ندارم به اسم برادرم وارد شدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، توصیه می‌شود به جهت تب بالا و مداوم حتما به پزشک متخصص‌تری مراجعه نمائید.

  14. همایون گفت

    سلام پسر سه ساله دارم یه دفع گفت دلم در می‌کنه و تب کرد تا ۳۸/۸ تبش بالارفته تب بر بهش میدم ولی پایین نمیادش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که تب مداوم دارند به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  15. ندا گفت

    سلام وقت بخیر پسرم چهارساله هست وتب تا ۳۹ وبالاتر میره فقط دوست داره بخوابه مایعات میخوره وادرارشم خوبه وعلائم دیگه ای نداره الانم نشسته کارتون نگاه میکنه میتونه خطرناک باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برای تب مداوم و عدم کاهش آن توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

      1. ناصر گفت

        سلام پسر ۷ ساله من چند روز تهوع داشت بعد سرفه و آبریزش و تب شروع شد تب با هی چیز پایین نیومد به بیمارستان رفتیم با انجام آزمایش وتشخیص عفونت بستری کردن آنتی بیوتیک تزریق کردن بعد ۴ روز بهتر شد مرخص کرن به محض اینکه اومدیم خونه باز تب کرد طبیعیه چیکار کنم

  16. سارا گفت

    سلام وقتتون بخیر من‌دیروز آبریزش بینی داشتم‌ولی‌ اوکی بودم از دیشب آخر شب تب و لرز خیلی وحشتناکی دارم
    تا الان. بدنم هم اینقدر درد میکنه همه جاش انگار روی پوستم چاقو کشیدن
    خودمم حالم یجوریه انگار دارم جون میدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، توصیه می‌شود به جهت بالا بودن تب حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  17. متین گفت

    سلام من دو روزه سرفه کم میکنم
    الان هم تب من ۳۷ درجه است .
    شربت ضد سرفه و پودر روتارین مصرف میکنم
    لازم هست به دکتر مراجعه کنم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورت شدت سرفه و داشتن تب مداوم و بالا به پزشک مراجعه نمائید.

  18. محمود گفت

    سلام از وقتی که پدرم رحمته خدارفته بیشتر وقتاتب دارم الان 5ماه ازکارزندگی افتادم کمکم کن دکتر

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تب به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود. یکی از دلایل تب بخصوص در زنان جوان در مواجهه با فشارهای روانی و استرس ایجاد می شود که اصطلاحا psychogenic fever گفته می شود. لذا توصیه می شود با کمک مدیتیشن و حفظ آرامش روحی و روانی بر این عارضه غلبه کنند.

  19. زینب گفت

    من و مادرم سرفه میکنیم و بنده دکتر هم رفتم آیا نیاز هست بازم به دکتر مراجعه کنیم با توجه به تعدد سرفه ها

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      سرفه از علائم ویروس کروناست و تا زمان بهبود، بروز این علائم طبیعی است. در صورتی که سرفه های شما شدت یافت و بدتر شد می‌توانید مجدد به پزشک مراجعه کنید.

  20. Mahtab گفت

    سلام روز بخیر. من الان دوروزی هست حالم خیلی بده تبولرز و تهوع دارم دیروز دکتر رفتم گفتن ویروسه فشارمم روی ٧ بود خداروشکر زود رفتم و پایینتر نیومد. الان دقیقا مثل دیروز که فشارم روی هفت بود حالم همونجوره بااینکه نمیدونم فشارم رو چند هست.. باید بازهم به پزشک مراجعه کنم یا جای نگرانی نیست؟‌

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی و بهبود هرچه سریعتر شما؛ در صورتی که حالتون مساعد نیست حتما به پزشک مراجعه کنید و برای تنظیم فشار راهنمایی بگیرین ازشون…

  21. مهرداد گفت

    دارم میمیرم از تب کرونا. ایا صددرصدباید بیمارستان رفت؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      دور از جونتون
      انشالله همیشه سلامت باشین
      به پزشک راجعه کنید با درمان و دارو تب شما قابل کنترل هست

  22. نوری گفت

    من الان سه روزه بیمارم همه علایم کرونا رو دارم تست هم دادم مثبت شده تبم هم با وجود قرص میشه سیو هقت و نیم و تا سیو هشت و نیم هم رفته دکتر بهم فقط مسکن داده حال عمومیم هم تا حدودی خوبه فقط چون تب و سرفه دارم نگران شدم باید انتی بوتیک مصرف کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      تجویز دارو فقط با صلاحدید پزشک و با انجام معاینه صورت می‌گیرد. لطفا با پزشک خودتون مشورت کنید. انشاءالله هرچه سریعتر بهبودی کامل حاصل بشه…

  23. مهرنوش ذوقی گفت

    یعنی اگه تب نداشته باشیم درگیر بیماری نیستیم؟

    1. keyvan@admin گفت

      مشخص نیست.
      در بدن هر فرد علائم متفاوتی وجود دارد، با انجام نمونه گیری میتوانید از ابتلا به ویروس کوید 19 مطمئن شوید.

    2. ارش گفت

      سلام دخترم دو ماهی خست خر هفته مریض می شه تب لرز می گیره دارو می دم خوب می شه دوباره داروها که تمام کردن تب لرز چه کار کنم دکتر که می برم می گه دوباره ویروس گرفته واقعا ویروس

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        عفونت مجدد در اثر ویروس کرونا بخصوص سویه اومیکرون بطور معمول دیده می شود. توصیه می شود استراحت و دریافت مایعات کافی برای رسیدن به روند بهبودی کامل را داشته باشند.

      2. ... گفت

        شاید عفونت داره

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.