پروتز سینه چیست؟ + انواع پروتز و مزایای جراحی پروتز سینه

0 373
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

امروزه انواع مختلفی از پروتزهای سینه پس از ماستکتومی و لامپکتومی وجود دارد که به آنها فرم دهنده پستان نیز گفته می‌شود. در طول جراحی پروتز سینه، جراح با قرار دادن ایمپلنت در زیر بافت یا عضله سینه شما جراحی را انجام می‌‏دهد. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به انواع پروتز سینه و روش‌های جراحی آن بپردازیم.

جراحی پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه انجام می‌شود که اغلب توسط جراح پستان و جراحان زیبایی قابل انجام است. جراحی پروتز سینه دارای دو جنبه زیبایی و درمانی است که بیشتر بخاطر جنبه زیبایی و اصلاح فرم سینه‌ها شناخته می‌شود اما در مواردی مانند بازسازی پستان پس از درمان سرطان سینه و یا جراحی ماستکتومی می‌توان با توجه به نقش حیاتی پستان‌ها در زنان، این عمل را نوعی عمل درمانی دانست.

همچنین پروتز سینه هیچ تأثیری در جلوگیری و یا درمان افتادگی پستان ندارد و تنها در صورتی که نیاز لازم باشد، جراح شما می‌تواند همزمان با انجام ماموپلاستی، عمل ماستوپکسی یا لیفت سینه را نیز برای شما انجام دهد.(1)

انواع پروتز سینه از نظر مواد تشکیل دهنده

پروتزها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های پوستی بسیار متنوع هستند. بیشتر آنها از موادی ساخته شده‌اند که در طول حرکت و از نظر وزن، تا حد امکان شبیه به سینه‌های طبیعی طراحی شده اند به این دلیل که بسیار مهم است که پروتز شما تا حد امکان با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

به طور معمول، سه نوع متفاوت از پروتز سینه وجود دارد که بسته به نوع جراحی و تشخیص پزشک جراح شما ممکن است استفاده شود. این سه نوع مخلف از پروتز سینه به شرح زیر می‌باشند.

پروتزهای سیلیکونی

پروتزهای سیلیکونی اغلب از ترکیب‌های مختلف سیلیکونی ساخته شده‌اند و بافتی ژله مانند دارند. به همین دلیل، شبیه‌تر بودن پروتزهای سیلیکونی به بافت طبیعی سینه‌ها باعث شده است که خانم‌ها برای انجام جراحی پروتز سینه، پروتزهای سیلیکونی را انتخاب کنند. از مزیت‌های پروتز سینه سیلیکونی می‌توان به طبیعی‌تر بودن شکل ان و کاهش خطر خود‌به‌خودی خالی‌شدن مواد پروتز اشاره کرد.

پروتزهای ترکیبی

پروتزهای ترکیبی دارای زمینه‌ای سیلیکونی و همراه ترکیبی از بخش‌هایی سالینی هستند. قسمت‌های سالینی این پروتزها، افزایش تدریجی سایز پروتز را ممکن می‌سازند. پروتز‌های ترکیبی برای افرادی مناسب هستند که به داشتن سینه‌های بزرگ تمایل دارند اما بافت پستان کافی ندارند. با پر کردن تدریجی سالین در این پروتز‌ ها بافت پستان به مرور جا باز کرده و پروتز بزرگتری را خواهد پذیرفت.

پروتزهای سالینی

پروتزهای سالینی و یا پروتزهای آب‌نمکی شکل گردی داشته و با آب‌نمک استریل شده و یا سالین پر شده‌اند. پروتز سینه سالینی دارای جداره‌ای سیلیکونی است که باعث غیرقابل نفوذ بودن آن می‌شود. این نوع از پروتزهای سینه از پروتز‌های سیلیکونی سفت‌تر بوده و در صورت پاره‌ شدن تخت و صاف می‌شوند و مایع درون آنها طی فرایندی طبیعی جذب بدن می‌شود. چون این مایع به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد، پس مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ایمپلنت و یا پروتزهای سینه دائمی نیستند و اغلب بسته به نوع پروتز و میزان مراقبت شما ممکن است حدود ده الی پانزده سال پس از انجام جراحی به تعویض نیاز داشته باشند.

انواع برش در جراحی پروتز سینه

برش در جراحی پروتز یکی از تکنیک‌های مهمی است که پزشک شما باید برای انجام جراحی پروتز سینه انجام دهد. در طول جراحی پروتز سینه، به سه طریق برش انجام می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خط برش زیر بغل: این نوع از برش سینه به نسبت دیگر جراحی‌ها سخت خواهد بود و نیاز به اسکوپی داشته و برای پروتزهایی با سیاز کوچک مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گرد.
  • خط برش دور هاله: این نوع از برش سینه اغلب در افرادی که هاله سینه بزرگی دارند اما تمایل دارند از پروتزهای کوچکی برخوردار شوند استفاده می‌شود.
  • خط برش زیر پستان: این نوع از برش سینه در تمامی موارد راحت و اغلب بدون هیچگونه عارضه احتمالی خواهد بود و با کمترین مقدار اسکار همراه خواهند بود.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

در طول این جراحی پزشک شما با قرار دادن ایمپلنت در زیر بافت یا عضله پستان، این جراحی را انجام می‌دهد.

پیش از انجام هر گونه جراحی، با پزشک خود درباره انتظاراتی که دارید و اندازه و ظاهر پستان‌های خود مشورت کنید. پزشک شما موظف است درباره انواع و ابعاد مختلف پروتز سینه با شما صحبت کند و اطلاعات درباره نحوه جراحی و نکات لازم را به شما یاداوری کند. همچنین یکی از نکات مهم این جراحی، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل پروتز سینه است که باید با پزشکتان در مورد آن‌ها صحبت کنید.

مراقبت‌های قبل از جراحی پروتز سینه:

  • باید یک ماموگرام پایه انجام شود.
  • تا یک هفته قبل از انجام جراحی از مصرف آسپیرین خودداری کنید.
  • تا یک ماه قبل از انجام جراحی از کشیدن سیگار پرهیز کنید.

مراقبت ‏های بعد از جراحی پروتز سینه:

  • تا دو هفته از انجام فعالیت‏‌های سنگین پرهیز کنید.
  • تا سه هفته بعد از عمل از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • بهتر است برای استراحت کردن یا خوابیدن روی شکم و پهلو نخوابید.
  • آنتی بیوتیک‌های تجویزی خود را سر ساعت مقرر آن مصرف شوند.
  • از گن مخصوص خود تا چند ماه و به تشخیص پزشک استفاده کنید.
  • اگر در سینه‏‌های خود احساس تب و یا سوزش داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مزایای جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه می‌تواند به افراد کمک کند تا سایز سینه‌های خود را به حالت طبیعی و متعادل و یا دلخواه خود در بیاورند. علاوه بر این، برخی از افراد در نتیجه انجام جراحی‌هایی مانند ماستکتومی، سینه‌هایی متقارن ندارند که عمل ماموپلاستی می‌تواند به آن‌ها در بازگرداندن زیبایی و اعتماد به نفس کمک کند.

آیا شیردهی پس از عمل پروتز سینه امکان پذیر است؟

یکی از سوالات پرتکرار افراد در مورد پروتز سینه توانایی شیردهی پس از انجام جراحی پروتز سینه است.

اگرچه شما با انجام جراحی پروتز سینه در پستان خود تغیراتی ایجاد کرده اید، اما بافت طبیعی پستان و مجاری شیردهی هنوز در جای خودشان هستند و روی شیردهی خانم‌ها تأثیری ندارد. نکته قابل توجه، تاثیر شیردهی بر سکل پروتز سینه است که در برخی موارد شیردهی ممکن است باعث شل شدن و افتادگی پستان و بهم خوردن شکل پروتز شود. در صورت بروز این اختلال در شکل و ثبات پروتز، پزشک شما میتواند با انجام یک عمل اصلاحی کوچک و یا نهایتا تعویض پروتز این مشکل را حل کند.

عوارض پروتز سینه

همانند هر یک از جراحی‌های دیگر، پروتز سینه نیز بدون عوارض نخواهد بود. عوارضی از جمله عفونت و تورم در سینه‌ها پس از جراحی اغلب شایع هستند اما عوارض خاصی که ممکن است بعد از انجام پروتز سینه به وجود آید. در برخی موارد بدن افراد پروتز را نمی پذیرند و شروع به پس زدن پروتز می‌کند. پس زدن پروتز به دلیل تکنیک جراحی و جراح پستان نخواهد بود و این عارضه در اکثریت موارد به صورت طبی قابل درمان است و نیازی به جراحی ندارد.

همچنین یکی دیگر از شایع ترین عوارض پروتز سینه نامتناسب بودن سایز سینه‌ها پس از پروتز است که اغلب به دلیل استفاده از پروتزهای بزرگ رخ می‌دهد که سبب وارد شدن فشار به نسج پستان‌ها می‌شود.

کلام آخر:

انواع مختلفی از پروتزهای سینه وجود دارد که به آنها فرم دهنده پستان نیز گفته می‌شود. پروتزها در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های پوستی بسیار متنوع هستند. بیشتر آنها از موادی ساخته شده‌اند که در طول حرکت و از نظر وزن، تا حد امکان شبیه به سینه‌های طبیعی طراحی شده اند و افراد می‌توانند چه از نظر زیبایی و یا چه از نظر درمانی از آنها بهره‌مند شوند.

پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه به وسیله پروتز یا ایمپلنت سینه انجام می‌شود که دارای دو جنبه زیبایی و درمانی است اما اغلب بخاطر جنبه زیبایی و اصلاح فرم سینه‌ها شناخته می‌شود.

انواع پروتز سینه از نظر و ساختار چه هستند؟

پروتزهای سیلیکونی، پروتزهای ترکیبی و پروتزهای سالینی از انواع مختلف پروتز سینه هستند که بسته به تشخیص پزشک و یا انتخواب شما، می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

عوارض پروتز سینه چیست؟

مانند هر جراحی، پروتز سینه نیز بدون عوارض نخواهد بود. شایع ترین عوارضی پروتز سینه شامل عفونت و تورم در سینه‌ها پس از جراحی است که اغلب به خودی خود درمان می‌شود اما برخی عوارض خاص دیگری وجود دارد که ممکن است بعد از انجام پروتز سینه به وجود آیند.

منبع breastcancernow
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.