جراحی زگیل تناسلی؛ درمان زگیل با جراحی چه خطراتی دارد؟

0 9,329
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل تناسلی (Genital wart) معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است دردناک، همراه با خارش و ناخوشایند باشد. خوشبختانه روش‌های متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد. زگیل تناسلی امروزه جزء بیماری‌های شایع به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم به بررسی این بیماری، روش‌های درمانی آن به خصوص جراحی بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در ارتباط با جراحی زگیل تناسلی به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درمان زگیل تناسلی

در صورتی که زگیل تناسلی روی ناحیه مورد نظر مشخص باشد، پزشک می‌تواند آن را با جراحی یا روش‌های دیگر مانند داروی درمان زگیل تناسلی درمان کند. اگر زگیل تناسلی روی آلت تناسلی قابل مشاهده باشد، پزشکان می‌توانند آن را با چاقوی جراحی جدا کنند. اما در صورتی که زگیل روی دهانه رحم تشکیل شده باشد می‌توان آن را با کمک لیزر یا جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) درمان کرد. جراحی زگیل تناسلی معمولاً به صورت سرپایی و در زمان کم در مطلب پزشک یا کلینیک‌های مربوطه انجام می‌شود.(1)

برای زگیل‌های خارجی و قابل مشاهده روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد. این درمان‌ها عبارتند از:

  • کرم، ژل و پمادها
  • کرایوتراپی (یخ زدگی زگیل‌ها)
  • عمل جراحی
  • محلول‌های اسیدی

اینکه پزشک شما چه درمانی را توصیه می‌کند به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری، بزرگی آن‌ها و ترجیح درمانی شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

درمان زگیل‌های داخلی

امروزه به دلیل شیوع بالای بیماری زگیل تناسلی در همه جوامع و افزایش روابط جنسی نا ایمن، بسیاری از افراد دچار این بیماری شده و به دنبال روشی برای درمان آن هستند. هدف از درمان زگیل تناسلی از بین بردن زگیل‌ها و تسکین علائم آزاردهنده این بیماری می‌باشد. اگر زگیل واژن یا دهانه رحم دارید، درمان‌های توصیه شده عبارتند از:

  • کرایوتراپی یا نیتروژن مایع
  • عمل جراحی برای برداشتن
  • محلول اسید

اگر در مجرای ادرار خود زگیل دارید (لوله‌ای که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌رساند)، بهترین گزینه‌های درمانی شما کرایوتراپی یا جراحی است.

جراحی زگیل تناسلی چگونه است؟

خیلی از افراد ممکن است این جراحی را با جراحی‌های سخت دیگر اشتباه بگیرند. جراحی زگیل تناسلی یک عمل سرپایی است که در کلینیک یا مطلب پزشک انجام می‌شود. پیش از شروع عمل، متخصص به ناحیه مورد نظر بی‌حسی تزریق می‌کند. به شکلی که اطراف آن کاملاً بی‌حس شود. سپس با یک چاقو جراحی زگیل را جدا می‌کند. پس از آن نیز با بخیه کردن زخم، از عفونت و باز شدن زخم جلوگیری می‌کنند. جراحی زگیل تناسلی به این روش فقط برای زگیل‌هایی قابل استفاده است که پزشک بتواند آن را با چشم و بدون وسیله خاصی مشاهده کند.

جراحی زگیل تناسلی
جراحی زگیل تناسلی

عوارض جانبی درمان زگیل تناسلی

عوارض جانبی درمان زگیل تناسلی نادر هستند. این عوارض می‌توانند شامل تغییر رنگ پوست یا جای زخم باشند، به خصوص اگر زمان کافی برای بهبودی پس از درمان نداشته باشید.

در یک حالت نیز بیمار ممکن است پس از درمان زگیل تناسلی با جراحی درد شدید و مزمن داشته باشد. اگر زگیل مقعدی دارید، اجابت مزاج ممکن است دردناک شود. همچنین ممکن است به شرایطی به نام فیستول مقعدی مبتلا شوید. فیستول تونلی در پوست شماست که از مقعد به بیرون منتهی می‌شود. برای رفع آن نیز به جراحی نیاز خواهید داشت. البته همانطور که اشاره شد، احتمال بسیار کمی وجود دارد که فرد پس از درمان با این عوارض روبه‌رو شود.

الکتروکوتر

الکتروکوتر نوعی روش دیگر برای درمان زگیل تناسلی است که شامل از بین بردن زگیل‌ها با از بین بردن آن‌ها با یک پروب الکتریکی ولتاژ پایین است. این روش در مطب پزشک انجام می‌شود و یک بی‌حس‌کننده موضعی در ناحیه اطراف زگیل اعمال می‌شود.

کوتر الکتریکی معمولاً زمانی استفاده می‌شود که زگیل‌ها کوچک باشند و هنوز خیلی گسترده نشده باشند. تورم و درد نیز ممکن است پس از جراحی ایجاد شود. بهبودی کامل پس از این عمل دو تا چهار هفته طول می‌کشد. در صورتی که پزشک نواحی وسیعی را در راستای درمان سوزانده باشد، دوره بهبودی ممکن است بیشتر نیز به طول بیانجامد. همچنین الکتروکوتر می‌تواند با زخم همراه باشد.

جراحی زگیل تناسلی

همانطور که اشاره شد یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی جراحی است. این روش معمولاً برای زگیل‌های توصیه می‌شود که نمود بیرونی داشته و قابل مشاهده هستند. در این نوع جراحی که به صورت سرپایی و در کلینیک‌ها انجام می‌شود، قسمتی از ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کنند و سپس پزشک، زگیل را جدا می‌کند. این روش معمولاً دردناک نیست و عوارض آن نیز بسیار نادر هستند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

در این روش لیزر زگیل یا سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم یا واژن را از بین می‌برد. جراحی لیزر برای زگیل معمولاً زمانی استفاده می‌شود که زگیل‌ها در داخل واژن قرار داشته باشند یا سایر روش‌های درمانی برای برداشتن آن‌ها ناموفق باشد. جراحی لیزری می‌تواند تغییرات سلولی متوسط تا شدید را از بین ببرد. پزشک شما ممکن است برای بررسی ناهنجاری‌های سلولی چهار تا شش ماه پس از عمل، آزمایش‌هایی را توصیه کند.

این روش را می‌توان در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام داد. پس از این نوع جراحی می‌توانید همان روز به خانه بروید. بهبودی کامل ممکن است یک تا سه هفته طول بکشد، بنابراین بهتر است در این مدت از هرگونه رابطه جنسی خودداری کنید.

با پایان این مقاله درصورتی که هنوز ابهام و سوالی در خصوص جراحی زگیل تناسلی و روش‌های درمان آن دارید، می‌توانید به صورت رایگان، با وارد کردن شماره تماس و سوال خود در فرم زیر از خدمت مشاوره HPV آزمایشگاه کیوان بهره مند شوید. متخصصان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

همانطور که خواندید زگیل تناسلی یک بیماری شایع است که ممکن است افراد در سنین مختلف به آن دچار شوند.

  • روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که یکی از آن‌ها جراحی زگیل تناسلی است.
  • اینکه پزشک شما چه درمانی را توصیه می‌کند به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری، بزرگی آن‌ها و ترجیح درمانی شما بستگی دارد.

اگر برای درمان زگیل تناسلی اقدام نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود یا در همان حالت باقی بماند. اگر تحت درمان قرار نگیرید، ممکن است زگیل تناسلی بیشتر یا بزرگ‌تری نیز داشته باشید.

آیا برای زگیل تناسلی نیاز به جراحی دارید؟

اگر زگیل شما باعث ناراحتی نمی‌شود، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر با خارش، سوزش و درد همراه است یا اگر نگران گسترش عفونت هستید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا با دارو یا جراحی شیوع بیماری را برطرف کنید. با این حال، زگیل تناسلی اغلب پس از درمان بر می‌گردد.

چه چیزی زگیل تناسلی را بدتر می‌کند؟

اگر زگیل تناسلی دارید، تراشیدن و اپیلاسیون موهای ناحیه تناسلی می‌تواند منجر به عفونت گسترده‌تر شود. به این دلیل که این روش‌ها برای حذف موهای زائد می‌توانند باعث بریدگی‌ها و ساییدگی‌های کوچک یا تحریک پوست شوند. این بریدگی‌ها به ویروس اجازه ورود و عفونت ناحیه بزرگ‌تری از پوست را می‌دهد.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.