سریع ترین روش درمان جای کبودی و زخم؛ بهبود درد کبودی در منزل

0 87,315
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

ضربه به بدن و درد و کبودی ناحیه آسیب دیده یکی از معضلات همیشگی افراد بوده و هست. جای کبودی می‌تواند ناشی از ضربه در درگیری، برخورد با اشیاء، زمین خوردن یا تصادف با وسایل نقلیه باشد. حال برای بهبودی زودتر زخم‌ها و کبودی ناشی از ضربه‌ها چه کاری انجام دهیم؟ چگونه جای کبودی را از بین ببریم؟

حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین راه حل‌ها درباره درمان کبودی و زخم‌های ایجاد شده را برای شما تشریح کنیم.

علت کبودی بدن

همانطور که گفته شد، کبودی به دلایل مختلفی می‌تواند شکل بگیرد. به عبارتی دیگر، اکثر کبودی‌ها زمانی بوجود می‌آیند که یک جراحت، باعث خونریزی رگ‌های کوچک موجود در زیر پوست شود. وقتی ضربه‌ای به بدن شما وارد شود و باعث پارگی پوست نشود، خون بیرون زده از رگ‌ها جایی برای رفتن ندارند؛ در نتیجه یک جا جمع می‌شوند و باعث ایجاد لخته (به ظاهر کبودی) می‌شوند. در ادامه به سایر علل کبودی می‌پردازیم.

  1. کبودی ممکن است در بدن ورزشکاران و وزنه برداران که تمرینات شدید بدنی دارند ایجاد شود. علت این کبودی، پارگی رگ های خونی زیر پوستی است که به دلیل فشار زیاد ایجاد می‌شود.
  2. کبودی های بدون دلیل که احتمالاً نشان دهنده یک اختلال خونریزی می‌باشد.
  3. کبودی های ایجاد شده در بدن سالمندان که به دلیل نازک بودن پوست آن‌ها و ضعیف بودن رگ‌های زیرپوستی می‌باشد.
  4. کبودی ناشی از بوسیدن یا مکیدن. وقتی بوسه‌ای عمیق را تجربه کرده باشید؛ احتمالاً با کبودی بعد از بوسه نیز مواجه شده‌اید.
  5. همچنین مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون می‌تواند باعث کبودی پوست شود.

روند و رنگ کبودی ها

کبودی معمولا با رنگ قرمز شروع می‌شود؛ چراکه خون تازه زیر پوست جمع می‌شود. بعد از حدود 2 روز، اکسیژن خون از بین رفته و کبودی، تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ آبی، بنفش یا سیاه درمی آید. در حدود 5 تا 10 روز پس از جراحت، رنگ ناحیه آسیب دیده به زرد یا سبز تغییر می‌کند. پس از حدود 10 تا 15 روز، کبودی به رنگ قهوه‌ای روشن درآمده و رو به بهبودی است. بیشتر کبودی‌ها طی 2 هفته از بین خواهند رفت(1).

بیشتر بخوانید:

آیا کبودی خطرناک است؟

به طورکلی، کبودی‌ها مسئله‌ی خطرناکی نیستند. نیازی به درمان پزشک ندارند و معمولا در خانه بهبود می‌یابند. اما برخی شرایط وجود دارد که فرد برای درمان کبودی باید به پزشک مراجعه کند. یکی از موارد هماتوم است. هماتوم به خون گرفتار شده در بافت گفته می‌شود که اغلب در شرایط با آسیب دیدگی شدید رخ می‌دهد؛ مانند ضربه باتوم یا ضربه توپ پینت بال. زمانی هماتوم شکل می‌گیرد که بدن به راحتی توانایی بهبود و درمان کبودی را ندارد. پس برخلاف روند عادی بهبود کبودی، رنگ و ظاهر آن مانند روزهای اول باقی مانده و پس از گذشت چندروز هنوز درد در ناحیه آسیب دیده احساس می‌شود.

در زیر به سایر علائمی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند اشاره خواهیم کرد:

  • بی حسی در دست و پا
  • از کار افتادن یک اندام یا عضله
  • رشد ادامه دار اندازه کبودی
  • عود کبودی در محل دیگر بدن
  • عدم بهبود کبودی در حدود دو هفته
  • کبودی همزمان با شکستگی
  • بروز کبودی در سر یا گردن
  • اختلال در بینایی
  • کبودی بدون دلیل
درمان جای کبودی
درمان جای کبودی

درمان کبودی در خانه

شاید شما نیز مانند سایر افراد، میخواهید بدانید که آیا می‌شود روند بهبود کبودی را سریعتر کرد؟ یا می‌توان جای کبودی را از بین برد؟ در پاسخ باید گفت بله، راهکارهایی برای درمان کبودی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کمپرس یخ

از اولین اقداماتی که پس از جراحت یا کبودی بهتر است صورت گیرد، گذاشتن یخ روی ناحیه آسیب دیده است. برای این کار می‌توانید یخ یا هرچیز منجمدی را به وسیله یک پارچه یا حوله روی ناحیه موردنظر قرار دهید. توجه داشته باشید که یخ یا شیء منجمد را مستقیماً روی پوست قرار ندهید؛ چراکه ممکن است منجر به آسیب دیدگی بیشتر شود.

قرار دادن کمپرس یخ روی جای کبودی تازه، توقف خونریزی و کاهش تورم را همراه دارد. همچنین این‌کار می‌تواند اندازه کبودی را نیز کاهش دهد و از خونریزی بیشتر جلوگیری کند.

باند

در روزهای اول ایجاد کبودی، استفاده از باندهای کشی می‌تواند کبودی و درد ناشی از جراحت را کاهش  دهد. توجه داشته باشید که باند را بیش از حد سفت یا شل نبندید. درصورتی که احساس بی حسی، گز گز کردن و یا افزایش درد کردید، باند را شل‌تر ببندید یا باند را باز کنید.

داروها و کرم های موضعی

تجویز دارو را به پزشک متخصص یا متصدی داروخانه بسپارید. آن‌ها با توجه به نوع کبودی و شدت آن داروهایی مانند استامینوفن و قرص های ضد استروئیدی برای کاهش التهاب و درد برای شما تجویز خواهند کرد. همچنین برخی کرم‌های موضعی مانند ویتامین B3 و K برای تسریع در بهبود کبودی نیز به شما پیشنهاد خواهد شد. توجه داشته باشید که از مصرف آسپرین پرهیز کنید چراکه باعث افزایش خونریزی می‌شود.

بالا نگه داشتن ناحیه مجروح

زمانی که شما ناحیه و جای کبودی را بالا نگه دارید، عمل خونرسانی به آن منطقه با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و در نتیجه به جلوگیری از بزرگتر شدن اندازه کبودی و خونریزی کمتر ناحیه کبودی منجر می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که هیچ درمان خاص پزشکی برای کبودی و جای کبودی وجود ندارد. پزشکان نیز از موارد ذکر شده و داروهای پیشنهادی برای تسریع در بهبود کبودی استفاده خواهد کرد.

درمان کبودی صورت چگونه است؟

روشهایی برای رفع سریع کبودی صورت بر اثر ضربه وجود دارد که می‌تواند برای شما کمک کننده باشد. درمان کبودی صورت می‌تواند در دو مرحله انجام شود. یک بار فورا بعد از وارد شدن آسیب و دیگری 36 ساعت بعد از آن:

  • درمان فوری کبودی صورت: اگر به صورت شما ضربه وارد شده است و فکر می‌کنید ممکن است باعث ایجاد کبودی شود، در سریع ترین حالت ممکن روی ناحیه پک یخ قرار دهید، این کار می‌تواند به کاهش التهاب و کبودی کمک کند. کمپرس سرد را برای حداقل 10 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه نگه دارید. سپس اگر می‌خواهید دوباره این کار را تکرار کنید، 15دقیقه استراحت دهید و سپس ادامه دهید. در عین حال می‌توانید با بالا نگه داشتن سر خود، فشار اضافی را از ناحیه بردارید.
  • درمان بعد از 36 ساعت: بعد از 36 ساعت پس از آسیب دیدگی، درمان سرد را با گرم جایگزین کنید. برای افزایش جریان خون در محل آسیب، چند بار در روز یک کمپرس گرم روی صورت خود نگه دارید.

آزمایش و تشخیص کبودی

درصورتی که جراحت شما فقط در حد کبودی باشد و با تشخیص پزشک احتمال شکستگی یا خطر دیگری وجود ندارد، نیازی به انجام آزمایش ندارید و باید صبور باشید تا کبودی روند درمان خود را طی کند.

اگر جای کبودی ورم کرده و درد زیادی حس می‌کنید، احتمالا پزشک برای مشخص شدن شکستگی، عکس گرفتن با اشعه ایکس را برای شما تجویز خواهد کرد.

اگر دچار کبودی‌های بدون دلیل می‌شوید، احتمالا دچار اختلال در خونریزی شده‌اید و پزشک آزمایش خون تجویز خواهد کرد.

جلوگیری از کبودی

هرچند که اکثر کبودی‌ها و جراحت‌ها قابلیت پیش‌بینی ندارند و افراد نمی‌توانند از بروز کبودی و جای کبودی جلوگیری کنند. اما برخی راهکارها برای پیشگیری از کبود شدن پوست در محل‌های مختلف وجود دارد که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. راهکارهای جلوگیری از کبودی پوست به شرح زیر است:

  • هنگم انجام برخی ورزش‌های پرتحرک که احتمال  جراحت در آن‌ها زیاد است (مانند فوتبال و بسکتبال) از محافظ قفسه سینه، زانو و آرنج استفاده نمائید.
  • برای کودکانی که تحرک زیادی دارند و ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری انجام می‌دهند؛ از محافظ سر، زانو و آرنج برایشان استفاده نمائید.
  • مبل‌ها و میزها را در محل‌های پر رفت و آمد قرار ندهید.
  • کف زمین را خشک نگه دارید تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.
  • برای دستشویی رفتن در شب‌ها یک چراغ کوچک همراه داشته باشید تا به جایی برخورد نکنید.
  • اگر به دلیل بیماری دارو‌های رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، مرتب و سرموقع آن‌هارا مصرف نمائید.

همچنین شما می‎توانید در صورت تمایل درخواست مشاوره و تست ویروس HPV در آزمایشگاه کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

چگونه کبودی ضربه توپ پینت بال را از بین ببریم؟

جای کبودی ناشی از ضربه تو پینت بال، به دلیل شدت زیاد ضربه معمولا به صورت هماتوم ظاهر می‌شود و به زودی نیز بهبود می‌یابد و کبودی ناشی از برخورد توپ پینت بال از بین خواهد رفت

چگونه کبودی بوسه یا مکیدن را از بین ببریم؟

استفاده از کمپرس سرد بعد از کبودی و همچنین ماساژ ناحیه‌ای که با بوسه یا مکیدن کبود شده است، می‌تواند در بهبود کبودی بوسه موثر باشد.

آیا می‌توان کبودی را سریع از بین برد؟

راهکارهایی برای تسریع در روند بهبود کبودی وجود دارد، اما به طور سریع کبودی را از بین نخواهد برد. این راهکارها شامل: کمپرس یخ، باند، کرم‌های موضعی و بالا نگه داشتن ناحیه مجروح می‌باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث کبودی بی دلیل بدن می‌شود؟

اگر کمبود ویتامین C داشته باشید، ممکن است دچار کبودی بی دلیل بدن شوید.

منبع webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.