علت و علائم دیسک گردن | آیا درمان در خانه امکان‌پذیر است؟

0 854
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

گاهی اوقات ممکن است دردی که یک فرد در گردن خود احساس می‌کند ناشی از دیسک گردن باشد، گرچه این مسئله خیلی از افراد را نگران می‌کند، اما مشکل رایجی است که به خصوص با افزایش سن برای خیلی‌ها پیش می‌آید. اما دیسک گردن دقیقا چیست و چرا به وجود می‌آید؟ علائم ایجاد این مشکل چیست؟ چطور تشخیص داده و درمان می‌شود؟ در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره این موضوع حرف می‌زنیم و به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ساختار ستون فقرات و گردن

قبل از اینکه به توضیح دیسک کمر بپردازیم، بیایید ساختار و نحوه شکل‌گیری اجزای ستون فقرات و گردن را باهم بررسی کنیم. اگر ابتدا کمی در مورد ستون فقرات خود و محل یافتن دیسک‌های گردنی خود بیاموزید، کمک کننده خواهد بود.

ستون فقرات

ستون فقرات شما از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده است. آنها شما را صاف نگه می‌دارند. آنها همچنین طناب نخاعی شما را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند، که شبیه لوله‌ای است که مایع در وسط آن جریان دارد و از مغز شما تا انتهای ستون فقرات شما امتداد دارد.

در بین مهره‌ها بالشتک‌های اسفنجی به نام دیسک گردن قرار دارند. دیسک‌های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می‌کنند و هم به گردن شما اجازه می‌دهند که به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو و به عقب خم شود. آنها برای حرکات منظم شما و همچنین پریدن، دویدن و سایر فعالیت‌هایی که باعث ساییدگی بدن شما می‌شوند مثل ضربه گیر عمل می‌کنند.

ستون فقرات شما دارای سه بخش اصلی از بالا به پایین است:

  • گردن
  • قفسه سینه
  • کمر

هفت مهره بالای ستون فقرات شما مهره‌های گردنی هستند. ناحیه گردنی نخاع شما همچنین حاوی اعصابی است که به بازوها، دست‌ها و قسمت بالایی بدن شما متصل می‌شوند. دیسک‌های گردنی مهره‌های گردنی را محافظت می‌کنند. آنها همچنین مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا بتوانید گردن و پشت خود را خم کنید و بچرخانید.

دیسک گردن و ستون فقرات
دیسک گردن و ستون فقرات

گردن

دیسک‌های شما، گردن را ثابت نگه می‌دارند و همچنین به آن اجازه می‌دهند که به آرامی حرکت کرده یا خم و راست شود. با گذشت زمان، این دیسک‌ها فرسوده می‌شوند و ممکن است شروع به تخریب کنند. فضای بین مهره‌ها باریک می‌شود و ریشه‌های عصبی فشرده می‌شوند. این فرآیند به عنوان بیماری دیسک دژنراتیو گردن شناخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 25 درصد از افراد بدون علائم زیر 40 سال و 60 درصد بالای 40 سال به درجاتی از بیماری دژنراتیو دیسک مبتلا هستند. با بدتر شدن بیماری دژنراتیو دیسک، انعطاف پذیری گردن کاهش می‌یابد و ممکن است درد و سفتی را در آن احساس کنید، به خصوص در ساعات پایانی روز.

شایع‌ترین و بارزترین نشانه بیماری دژنراتیو دیسک گردن درد گردن و گرفتگی گردن است. هنگامی که یکی از این شرایط بر روی یک یا چند اعصابی که از طناب نخاعی عبور می‌کنند فشار می‌آورد، ممکن است درد، بی‌حسی یا ضعف در امتداد شانه، بازو و دست خود نیز داشته باشید.

پارگی دیسک یعنی چه؟

دیسک‌های بین مهره‌ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز خود هستند. قسمت بیرونی هر دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که ژل را در خود نگه می‌دارد. وقتی قسمت بیرونی پاره می‌شود یا شکافته می‌شود، ژل می‌تواند بیرون بزند. این به معنای فتق دیسک است. فتق دیسک را “دیسک پاره شده” یا “دیسک لغزنده” نیز می‌نامند. برای واضح‌تر شدن این موضوع شما می‌توانید آن را مانند یک دونات ژله‌ای در نظر بگیرید که ژله آن بیرون زده است.

علت پارگی دیسک گردن چیست؟

تشخیص اینکه دقیقاً چه چیزی باعث فتق دیسک گردن می‌شود دشوار است. این اتفاق اغلب به آهستگی و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می‌کند. اما گاهی اوقات می‌توان دلیل پارگی دیسک گردن را به مواردی مانند سن، ژنتیک، حرکات ناگهانی یا فشار ناگهانی محدود کرد که در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.

  • سن: دیسک گردن به دلیل احتمال سایش و پارگی، بیشتر مستعد فتق است. هنگامی که ما جوان هستیم، دیسک‌های ما مقدار زیادی آب در خود دارند. اما با گذشت زمان و افزایش سن، میزان آب کاهش می‌یابد. آب کمتر در دیسک‌ها به این معنی است که آنها می‌توانند میزان انعطاف پذیری خود را از دست بدهند و این بدان معناست که وقتی حرکت می‌کنید، می‌پیچید یا می‌چرخید، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. در افراد مسن‌تر، آنها می‌توانند با فشار کمتری پاره شوند.
  • ژنتیک: فتق دیسک نیز می‌تواند در خانواده‌ها به صورت ارثی وجود داشته باشد.
  • حرکات ناگهانی: حرکات ناگهانی و تند می‌تواند باعث ایجاد این حالت شود.
  • فشار ناگهانی: اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بچرخانید یا بپیچانید، می‌توانید به دیسک آسیب بزنید.
  • سیگار کشیدن: برخی محققان کشیدن سیگار را با ایجاد دیسک گردن و سایر دیسک‌ها مرتبط دانسته‌اند.

علائم پارگی دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن یکی از شایع‌ترین علل گردن درد است. اگر دیسک روی یک ریشه عصبی فشار بیاورد، علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما پایین بیاید
  • ضعف در دست یا بازو

اگر به نخاع شما فشار بیاورد، می‌توانید علائم جدی‌تری داشته باشید، از جمله:

  • تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار
  • سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانندی که از بدن شما وارد پاهای شما می‌شود
  • مشکلات استفاده از دست و بازو برای مهارت‌های حرکتی ظریف
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی (1)

درصورتی که هریک از مشکلات ذکر شده را دارید و نیاز دارید با یک پزشک متخصص مشاوره در خصوص دیسک کمر داشته باشید، همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید فرم زیر را به صورت رایگان پر کنید تا متخصصان مجله سلامت کیوان با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

بیشتر بخوانید:





    درمان دیسک گردن

    در این قسمت در مورد درمان‌های غیر جراحی و درمان جراحی دیسک گردن توضیح می‌دهیم.

    درمان غیرجراحی دیسک گردن

    پزشک شما ممکن است ابتدا روش‌های کمتر تهاجمی را برای گردن درد توصیه کند. برخی از گزینه‌های رایج درمان غیرجراحی دیسک گردن عبارتند از:

    • استراحت
    • درمان سرد و گرم
    • اجتناب از فعالیت بدنی شدید یا تشدید کننده
    • فیزیوتراپی
    • داروها، از جمله شل کننده‌های عضلانی، مسکن‌ها (مانند استامینوفن) و ضد التهاب‌ها (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن)
    • اصلاح وضعیت بدن
    • تزریق استروئید: دو نوع خاص از تزریق استروئید ممکن است برای درد گردن و یا بازو در نظر گرفته شود. بلوک اپیدورال گردنی روشی است که در آن استروئید به فضای اپیدورال (فضای کنار پوشش نخاع شما) تزریق می‌شود. بلوک مفصل فاست گردنی روشی است که در آن استروئید به کپسول (پوشش بافت همبند) مفصل فاست (مفصل کوچک در بالا و پایین هر مهره که مهره‌ها را به هم متصل می‌کند تا اجازه حرکت را بدهد) تزریق می‌شود.
    • بلوک شاخه پزشکی و فرسایش رادیوفرکانسی: این روش در برخی موارد گردن درد مزمن استفاده می‌شود. ابتدا یک بی‌حس‌کننده موضعی به عصب که مفصل فاست مهره‌ها را تامین می‌کند تزریق می‌شود. اگر درد شما تسکین یافت، قدم بعدی این است که تسکین درد را دائمی کنید. این کار با آسیب رساندن به عصب شما با تکنیکی به نام فرسایش رادیویی انجام می‌شود. تسکین درد ماه‌ها طول می‌کشد. اگر عصب شما بازسازی شود، درد ممکن است بازگردد.

    درمان دیسک گردن با جراحی

    اگر علائم بهبود نیافته باشد، ممکن است روش جراحی در نظر گرفته شود. هدف از جراحی کاهش درد ناشی از فشردگی عصب است. همچنین به جلوگیری از آسیب در اعصاب و نخاع کمک می‌کند، که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ناتوانی شود. در حال حاضر، چندین گزینه جراحی برای درمان فتق دیسک گردن وجود دارد، مانند جایگزینی کامل دیسک گردن (TDR) یا دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن (ACDF). انتخاب مناسب ترین روش‌های جراحی برای بیمار با توجه به ناحیه و ویژگی‌های پاتولوژیک هر بیمار تعیین می‌شود. (2)

    مراقبت از گردن

    گردن درد ممکن است به خودی خود یا با درمان محافظه کارانه پس از چند هفته بهبود یابد. اگر برای درمان آن جراحی انجام دهید، ممکن است 3 ماه تا یک سال طول بکشد تا استخوان بهبود یابد. هنگامی که گردن درد شما کاهش یافت، این به شما بستگی دارد که ستون فقرات خود را در وضعیت خوبی نگه دارید تا بتوانید از بروز درد و ناراحتی در آینده جلوگیری کنید. مراقب وضعیت بدن خود باشید: همیشه گردن خود را صاف و پشت خود را صاف و درست نگه دارید.

    اگرچه گردن درد ناشی از بیماری دیسک گردن می‌تواند عود کند، اما اگر به خوبی از گردن و بقیه بدن خود مراقبت کنید، احتمال بروز این مشکل را کاهش خواهید داد.

    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره دیسک گردن و علت و علائم و روش‌های درمان آن توضیح دادیم. داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند کمک زیادی به شما در پیشگیری از ابتلا به این عارضه کند. در صورت داشتن هرگونه علائمی حتما به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز برای فیزیوتراپی اقدام کنید.

    آیا دیسک گردن خطرناک است؟

    اگر دیسک فتق شده و به اصطلاح دچار بیرون زدگی شود، ممکن است به نخاع فشار وارد کند و خطراتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام شود.

    آیا دیسک گردن قابل درمان است؟

    بله، پزشک در ابتدا درمان های غیر جراحی همچون فیزیوتراپی، دارو ها و تمرینات ورزشی را توصیه میکند و در صورت عدم پاسخ به این درمان‌ها نیاز به جراحی است.

    چرا دیسک گردن دچار آسیب می‌شود؟

    عوامل مختلفی ممکن است باعث این عارضه شوند، از تصادف گرفته تا افزایش سن، سبک زندگی نامناسب، و یا بیماری زمینه‌ای.

    منبع webmd medparkhospital

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.