ابتلای 12هزار ایرانی به سرطان روده بزرگ در 1401

0 1,197
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

متاسفانه در سال 1401 شمار هموطنانی که به بیماری سرطان روده مبتلا شدند رو به افزایش بود.

این سرطان اکثرا به صورت رشد توده روی پوشش داخلی روده بزرگ یا رکتوم شروع می‌شود. به این توده‌ها پولیپ می‌گویند. برخی از انواع پولیپ‌ها می‌توانند در طول زمان (معمولا چندین سال) به سرطان تبدیل شوند، اما همه پولیپ‌ها سرطانی نمی‌شوند. شانس تبدیل پولیپ به سرطان بستگی به نوع پولیپ دارد و انواع مختلفی از پولیپ وجود دارد.

کامران باقری لنکرانی، رئیس انجمن آندوسکوپی گوارشی ایران، در نشست خبری انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران با صحبت‌هایی درباره این بیماری، اظهار کرد: «سالمندی، چاقی، تغییر الگوی غذایی و افزایش مصرف دخانیات از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر افزایش احتمال بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها اثر بگذارند. در پیشگیری از سرطان‌ها هرچه به سمت مصرف غذای سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش مصرف دخانیات و الکل و داروهای روانگردان پیش برویم، احتمال ابتلا به این بیماری‌های واگیر را کاهش می‌دهیم.»

آقای لنکرانی اضافه کرد: « در کشور ما به طور متوسط سالانه 13 تا 15 هزار نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. سال گذشته (1401) دوازده هزار مبتلای جدید سرطان روده بزرگ در کشور به ثبت رسید و شش هزار نفر فوت کردند که همگی این موارد قابل پیشگیری بوده است».

لنکرانی در ادامه از روند رو به افزایش این بیماری اظهار نگرانی کرد و گفت که ممکن است در ده سال آینده آمار ابتلا به این بیماری دوبرابر شود. وی افزود: «تغییر سبک زندگی، مصرف فست‌ فود، چاقی، مصرف دخانیات و غیره مقصر اصلی بروز این سرطان شناخته شده است. این امر بیانگر این است که باید به غربالگری سرطان روده توجه بیشتری داشته باشیم؛ اولویت اول غربالگری با افرادی است که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارند یا علامت‌هایی مانند کم خونی و تغییر اجابت مزاج دارند.‌ برای افراد فاقد علامت، بررسی مدفوع از نظر خون نهفته مهم است و قدم بعدی کولونوسکوپی است که این خدمت با گستردگی خوبی در کشور ارائه می‌شود».

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم اولیه سرطان روده می‌توانند شامل این موارد باشند: خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن یا تیره، مدفوع رشته ای یا باریک، تنسموس، احساس نیاز به تخلیه روده، در حالی که چیزی از آن خارج نمی شود، کم خونی ناشی از فقر آهن، درد مداوم شکم، کاهش وزن. البته داشتن این علائم لزوما به معنی داشتن سرطان نیست و این علائم حتما باید توسط پزشک بررسی شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.