زخم تناسلی چیست؟ + علت، درمان و عکس زخم تناسلی

3 32,377
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زخم تناسلی یا به انگلیسی Genital ulcer زخم‌های کوچکی هستند که می‌توانند روی واژن، آلت تناسلی یا مقعد شما ایجاد شوند. شایع‌ترین علت ایجاد زخم تناسلی، عفونت مقاربتی است، اما بسیاری از علل بالقوه دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. اما زخم تناسلی چیست؟ شکل زخم تناسلی چگونه است؟ درمان زخم تناسلی چیست؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات شما در این خصوص بپردازیم.

زخم تناسلی چیست؟

زخم تناسلی اغلب یک زخم دیر ترمیم در ناحیه تناسلی افراد است. این زخم معمولا در طول دستگاه گوارش شما، از جمله معده رخ می‌دهد. اما این زخم‌ها همچنین می‌توانند در ناحیه تناسلی شما در موارد زیر ایجاد شوند:

  • مقعد
  • قسمت بیرونی واژن (فرج)
  • آلت تناسلی
  • پوست نزدیک به این نواحی

شایع‌ ترین عوامل ایجاد زخم تناسلی عوامل عفونی و تحریک بافت اندام تناسلی هستند که بیماری‌های مقاربتی از شایع ‌ترین آن‌ها هستند، اما در برخی موراد ممکن است این زخم‌ها به علت عفونت‌‌های قارچی و عفونت‌های باکتریایی ثانویه نیز ایجاد شوند. اگرچه عوامل عفونی شایع ترین علت بروز زخم‌های تناسلی هستند، بروز آن‌ها می‌تواند ناشی از عوامل غیر عفونی باشد.

عوامل غیرعفونی ازجمله بیماری های خودایمنی، بیماری لوپوسر، اگزما، دیابت، فعالیت جنسی زیاد، برخی داروها، ضایعات بدخیم و خوشخیم و گزش حشرات و عوامل عفونی مانند تبخال و زیگیل تناسلی، سل و عفونت‌های قارچی از شایع ترین عوامل غیرعفونی هستند که می‌توانند باعث ایجاد این نوع زخم‌ها شوند.

علت زخم تناسلی چیست؟

خمانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، زخم تناسلی اغلب به دلیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌هایی ایجاد می‌شود که بافت حساس اندام تناسلی شما را تحریک می‌کنند. بدن با آزاد کردن سلول‌های خاصی که تحریک را بدتر می‌کند، نسبت به این عوامل پاسخ می‌دهد. این امر باعث ایجاد زخم‌های کوچک می‌شود که به آن زخم تناسلی گفته می‌شود. هنگامی که زخم تناسلی داشته باشید، قرار گرفتن مداوم در معرض باکتری‌ها، بهبود زخم را برای شما دشوارتر می‌کنند.(1)

بیشتر بخوانید:

چه عوامل جنسی باعث ایجاد زخم تناسلی می‌شود؟

عوامل بسیاری وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد زخم تناسلی در افراد شوند. با این‌حال شایع ترین علت ایجاد زخم تناسلی، بیماری های مقاربتی است. در اغلب موارد زخم در ناحیه تناسلی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شوند:

  • شانکروئید؛ یک بیماری باکتریایی است که باعث ایجاد زخم‌های باز می‌شود.
  • کلامیدیا
  • تبخال تناسلی
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • سیفلیس
  • ایجاد زخم‌های غیرعفونی مانند زخم‌های آفتی، زخم های شانکر، بیماری بهجت یا آبله مرغان

چه عوامل غیر جنسی باعث ایجاد زخم تناسلی می‌شود؟

در برخی موارد ایجاد زخم تناسلی در افراد ممکن است ناشی از بیماری‌های مقاربتی (STD) نباشد. برخی از شایع‌ترین مواردی که ممکن است باعث این اتفاق شوند عبارتند از:

ویروس‌ها – عامل غیر جنسی زخم تناسلی

باکتری‌ها – عامل غیر جنسی زخم تناسلی

  • استرپتوکوک گروه A که میتواند باعث ایجاد زخم تناسلی شوند.
  • مایکوپلاسما پنومونیه که میتواند باعث ایجاد زخم تناسلی شوند.

برخی از شرایط پزشکی، به ویژه آنهایی که باعث التهاب طولانی مدت می‌شوند

  • بیماری بهجت
  • پمفیگوئید تاولی
  • درماتیت تماسی
  • بیماری کرون
  • نوتروپنی چرخه ای
  • لیکن پلان فرسایشی
  • پمفیگوس
  • عفونت قارچی واژن
  • سرطان ولو

آسیب دیدن اندام تناسلی – عامل غیر جنسی زخم تناسلی

  • آسیب جنسی: زمانی که رابطه جنسی تهاجمی و خطرناک داشته باشید، ممکن است بافت سطحی اندام تناسلی شما آسیب ببیند.
  • سوختگی‌های شیمیایی ناشی از واکنش به لوسیون: کرم‌های موبر یا محصولات مراقبت از پوست در برخی موارد می‌توانند پوست ناحیه تناسلی را حساس کرده که ممکن است منجر به ایجاد زخم تناسلی شود.
  • اصطکاک و فشار مداوم: تنگ بودن و یا نامناسب بودن لباس زیر می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک در ناحیه تناسلی شده که ممکن است منجر به ایجاد زخم تناسلی شود.

زخم تناسلی چه شکلی است؟

در مراحل اولیه، زخم‌ تناسلی شما ممکن است مانند برآمدگی‌های کوچک یا جوش به نظر برسند. همچنین ممکن است متوجه تورم غدد لنفاوی در کشاله ران خود شوید. زخم تناسلی با گذشت زمان بدتر می‌شود و منجر به شکستگی‌های کوچک در بافت سطحی پوست اطراف ناحیه تناسلی افراد می‌شود. آنها همچنین ممکن است چرک کند که موجب ترشحات عفونی می‌شود. در زیر می‌توانید عکس زخم دستگاه تناسلی را مشاهده نمائید.

شکل زخم تناسلی
شکل زخم تناسلی

چه زمانی باید برای زخم تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زخم تناسلی دردناک دارید یا علائم دیگری را منااد واژن درد و تیر کشیدن واژن در کنار آن تجربه کردید، بهتر است با یک پزشک متخصص درباره آن صحبت کنید. زخم تناسلی چیزی نیست که از آن خجالت بکشید و به پزشک مراجعه نکنید. اگر فکر می‌کنید وجود زخم تناسلی ممکن است برای شما آزاردهنده باشد بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

تشخیص زخم تناسلی

از آنجایی که ایجاد زخم تناسلی دلایل بسیار زیادی دارد، دریافت یک ارزیابی کامل از آن بسیار مهم است. در مرحله اول برای تشخیص علت ایجاد زخم تناسلی، پزشک شما با بررسی بیشتر در مورد تاریخچه پزشکی و سبک زندگی شما شروع می‌کند. آنها ممکن است از شما در مورد فعالیت‌های جنسی برای تعیین خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی سوالاتی بپرسند.

همچنین دیگر ارزیابی‌های شما شامل یک معاینه فیزیکی خواهد بود. در طول این معاینه، پزشک شما زخم‌ها و پوست اطراف ناحیه تناسلی را بررسی می‌کند. آنها همچنین ممکن است نواحی دیگر لگن شما را نیز بررسی کنند، مانند غدد لنفاوی در کشاله ران. همچنین ممکن است برای تعیین علت زخم به آزمایش‌های آزمایشگاهی نیاز داشته باشید. که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

درمان زخم تناسلی

برای درک اینکه چه درمانی که برای شما مناسب است بستگی به علت آن دارد. بسیاری از مردم ممکن است با داروهایی که به بدن در پاکسازی ویروس‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند، احساس بهتری داشته باشند. این داروها شامل آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی یا داروهای ضدویروسی برای عفونت‌های ویروسی است. درمان زخم تناسلی همچنین ممکن است شامل استفاده از برخی پمادها باشد که برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود.

برای زخم تناسلی که به دلیل بیماری‌های مقاربتی نیستند، ممکن است مراجعه به متخصص برای ارزیابی بیشتر آن‌ها مفید باشد. در اغلب موارد یک متخصص پوست می‌تواند علت زخم‌های پوستی را تعیین کند. ممکن است برای زخم‌های ناشی از ویروس‌های نادر نیاز به مراجعه به پزشک عفونی داشته باشید. این متخصص همچنین می‌تواند آزمایش‌های پیشرفته‌ای را برای زخم‌هایی که به درمان‌های استاندارد که شامل مصرف داروها هستند، پاسخ نمی‌دهند، انجام دهد.

مطالب مرتبط:

پیشگیری از زخم تناسلی

برخی اقدامات وجود دارند که می‌توانید با رعایت آن‌ها برای پیشگیری از برخی علل زخم تناسلی انجام دهید. این اقدامات به شرح زیر می‌باشند:

  • از پوشیدن شلوارهای تنگ یا لباس زیر تنگ خودداری کنید.
  • در طول رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا رابطه سالم‌تری داشته باشید و احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهید.
  • ناحیه تناسلی خود را روزانه بشویید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که از مصرف مواد شوینده و یا بهداشتی که می‌توانند پوست ناحیه تناسلی شما را حساس کنند خودداری کنید.

کلام آخر

زخم تناسلی گاهی زخم‌های دردناکی هستند که به خودی خود بهبود نمی‌یابند. آن‌ها اغلب به دلیل بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شوند، با این‌حال ایجاد آن‌ها می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند. هرچه زودتر با پزشک خود صحبت کنید، زودتر می‌توانید تسکین پیدا کنید. ممکن است به داروهای تجویزی یا پماد نیاز داشته باشید. اگرچه بیشتر افراد بهبودی کامل پیدا می کنند، اما گاهی اوقات زخم ها عود می کنند. با درمان به موقع زخم تناسلی، بیماری زخم تناسلی تاثیری بر سلامت طولانی مدت شما نخواهد داشت.

زخم تناسلی چیست؟

زخم تناسلی یا به انگلیسی Genital ulcer اغلب یک زخم دیر ترمیم در ناحیه تناسلی افراد است. این زخم معمولا در طول دستگاه گوارش شما، از جمله معده نیز رخ می‌دهد.

چرا زخم تناسلی ایجاد می‌شود؟

زخم تناسلی اغلب به دلیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌هایی ایجاد می‌شوند که بافت حساس اندام تناسلی شما را تحریک می‌کنند. بدن با آزاد کردن سلول‌های خاصی که تحریک را بدتر می‌کند، نسبت به این عوامل پاسخ می‌دهد. این امر باعث ایجاد زخم‌های کوچک می‌شود که منجر به ایجاد زخم تناسلی می‌شود.

زخم تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

از آنجایی که ایجاد زخم تناسلی دلایل بسیار زیادی دارد، دریافت یک ارزیابی کامل از آن بسیار مهم است. برای همین بهتر است تا برای تشخیص علت زخم تناسلی خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. آنها با انجام برخی معاینات و پرسش برخی سوالات علت ایجاد زخم تناسلی شما را تشخیص می‌دهند.

منبع clevelandclinic
3 نظر
  1. مسعود گفت

    درود. من ۳۵ سالمه.رابطه جنسی داشتم. بعد یه هفته درد الت داشتم که بعد از خود ارضایی موقع خروج اسپرم سوزش شدیدی گرفتم.البته سوزشش زیر الت از داخل به صورت خطی هست.نگران شدم و تست هایرhiv,hbs,hcv, و تست pcr که شامل ده تا گزینه هست دادم ولی هیچ بیماری تشخصی داده نشو و حتی عفونت ادراری هم ندارم…حالا برام سوال که امکان داره hpv داشته باشم یا فقط زخم شده؟؟ با همه این ازمایش ها یعنی امکان داره بیماری دیگه ای باشه ؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به پزشک ویروس شناس یا اورولوژی جهت معاینه حضوری مراجعه کنید.

  2. مهدی گفت

    اون لذتی که بدون کاندوم داره با کاندوم نداره

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.