هشدار شیوع نوع جدید آنفولانزای پرندگان در ایران 1402

0 1,270
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

پاییز سال گذشته، در یک مزرعه راسو در کشور اسپانیا، آنفولانزای مرغی نوعH5N1 در بین حیوانات شیوع یافت. شیوع این بیماری منجر به مرگ یا معدوم شدن کل گروه 50.000 رأسی از راسوها شد.

اما چه چیزی از این خبر اهمیت دارد؟ طبق یک مطالعه جدید، ممکن است اولین مورد شناخته شده انتقال ویروس مرگبار آنفولانزای مرغی نوعH5N1 از پستاندار به پستاندار می‌باشد و این هیچ چیز خوبی را برای انسان به تصویر نمی‌کشد. تا انتها با ما همراه باشید تا درباره این ویروس مرگبار توضیحات بیشتری دهیم.

آنفولانزای مرغی نوعH5N1 چیست؟

آنفولانزای مرغی H5N1 یکی از انواع ویروس آنفولانزای مرغی است که می‌تواند برای انسان نیز بسیار خطرناک باشد. این ویروس در ابتدا به عنوان یک بیماری آنفولانزای مرغی شناخته شد، اما در سال 1997 برای اولین بار در هنگ کنگ به عنوان یک بیماری انتقال دهنده از پرندگان به انسان نیز تشخیص داده شد.

علائم بیماری آنفولانزای مرغی H5N1

علائم بیماری آنفولانزای مرغی H5N1 شامل تب، سرفه، درد حلق، سختی در تنفس، درد عضلانی و خستگی است. در بسیاری از موارد، این علائم بسیار شدید و خطرناک هستند و در برخی موارد می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی و حتی مرگ شوند. این ویروس در انسان‌ها باعث بروز عفونت حاد شده و می‌تواند به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل شود.(1)

شیوع آنفولانزای پرندگان در ایران 1402

آنفولانزای پرندگان با انتشار گاه به گاه آن از پرندگان به پستانداران ثابت شده است، اما برخی مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد که مرگ و میر بسیار بالا و بیمار شدن کل گروه مزرعه راسوها در کشور اسپانیا بسیار نگران کننده است. به گفته متخصصین ویروس شناس آزمایشگاه کیوان: یافته‌های که از این واقعه به دست آمده نشان می‌دهد که ممکن است انتقال بعدی این ویروس به دیگر پستانداران نیز صورت گرفته باشد.

این زنگ خطری را به صدا در می‌آورد که انسان‌ها می‌توانند قربانی بعدی این ویروس مرگبار باشند. همچنین طبق گفته میشل ویل، محقق دانشگاه سیدنی، به سی‌بی‌سی: «این شیوع پتانسیل بسیار بالایی برای ظهور یک بیماری وسیع و با قابلیت انتقال از پستانداران به پستانداران را نشان می‌دهد. طبق گفته برخی محققین، اگر آنفولانزای مرغی نوعH5N1 کنترل نشود، می‌تواند به خطر جدی برای تمامی جهان و حتی ایران تبدیل شود.

چگونه از شیوع آنفولانزای مرغی H5N1 پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بیماری آنفولانزای مرغی H5N1، بهتر است از مخالطه با پرندگان و یا پستانداران آلوده به این ویروس خودداری کرد و هنگامی که با انواع پستانداران و یا پرندگان سر و کار دارید، از دستکش و ماسک استفاده کنید. همچنین، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از مصرف گوشت و تخم مرغ آلوده به این ویروس باید از جمله اقداماتی باشد که بهتر است از آن‌ها خودداری کنید.

آیا نباید مرغ و تخم مرغ بخوریم؟

خیر با توجه به اینکه این ویروس آنفولانزای پرندگان در ایران نیز شیوع داشته، اما جای نگرانی برای این امر وجود ندارد. گوشت، مرغ و تخم مرغ را از مراکز تائید شده خریداری نمائید و نگرانی از بابت آلوده بودن به این ویروس نداشته باشید.

منبع msn
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.