بینایی سنجی چیست؟ چشم پزشکی و بینایی سنجی کودک در منزل

0 2,092
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

یکی از خدمات چشم پزشکی، تست‌های بینایی سنجی توسط متخصصان اپتومتری و چشم‌پزشکان است. بینایی سنجی معمولا در میان کودکان انجام می‌شود، غربالگری بینایی و تشخیص مشکلات بینایی در پیش‌گیری از مشکلات، قبل از بدتر شدن آنها بسیار موثر است. بینایی سنجی چیست؟ چرا انجام بینایی سنجی مهم است؟ آیا امکان انجام بینایی سنجی در منزل وجود دارد؟ همراه‌ ما باشید تا در این قسمت از مجله سلامت کیوان به پاسخ این سوالات، و انواع تست‌های بینایی بپردازیم.

دکتر اپتومتری یا بینایی سنجی چکار می‌کند؟

دکتر چشم پزشک و یا بینایی سنجی، به بیماران کمک می‌کنند تا اولین قدم را به سمت چشم‌های سالم‌تر بردارند. اگر بیماری‌چشمی در بیمار تشخیص داده شود، پزشکان بینایی سنجی می‌توانند با کمک چشم پزشکان، به هدایت بیماران به سمت برنامه‌های پیشگیری درست یا مراحل بعدی در تشخیص و نحوه درمان کمک کنند. اهمیت معاینه جامع چشم با چشم پزشک بیشتر از تاری دید است. بینایی در طول زمان تغییر می‌کند. هر روز، متخصصان چشم پزشک و بینایی سنج چشم، بیماران بدون علامتی را که برای معاینه جامع چشم مراجعه می‌کنند، معاینه می‌کنند.

پزشکان بینایی سنجی (O.D.s/optometrists)، خط مقدم مراقبت از چشم و بینایی هستند. پزشکان بینایی سنجی ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و تحت عنوان (Medicare) به عنوان پزشک شناخته می‌شوند. آنها بیماری‌ها و اختلالات چشمی را بررسی، تشخیص، درمان و مدیریت می‌کنند. آنها علاوه بر ارائه مراقبت های چشمی و بینایی، با شناسایی بیماری های سیستمیک و تشخیص، درمان و مدیریت تظاهرات چشمی آن بیماری‌ها و ارائه روش‌های درمانی، نقش مهمی در سلامت ایفا می‌کنند.

خدمات پزشکان بینایی سنجی عبارتند از:

  • تجویز داروها، توانبخشی کم بینایی، بینایی درمانی، لنزهای عینک، لنزهای تماسی و انجام برخی روش های جراحی.
  • آنها با توجه به شرایط بیماران در مورد گزینه‌های جراحی و غیرجراحی که نیازهای بصری آنها را در ارتباط با شغل، کار و سبک زندگی آنها برآورده می‌کنند، تعیین می‌کنند.

انواع معاینات چشمی چگونه هستند؟

معاینات چشم و بینایی سنجی به دو نوع معاینه جامع چشم و غربالگری چشم دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

معاینه جامع چشم

معاینه جامع چشم که توسط پزشک اپتومتری انجام می‌شود، سلامت چشم و بینایی بیمار را تعیین می‌کند. در طول معاینه، پزشک نه تنها حدت بینایی را از طریق انکسار بررسی می‌کند، بلکه سلامت چشم، بافت چشم و را نیز بررسی می‌کنند.

غربالگری چشم

این آزمایش که به عنوان غربالگری بینایی ارتوپتیک پیش دبستانی نیز شناخته می‌شود، کاهش دید یک یا هر دو چشم را بررسی می‌کند. همچنین می‌تواند سایر بیماری‌های چشمی را آشکار کند. اگر بیماری‌های چشمی تشخیص داده نشود یا درمان نشوند، می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه عملکرد چشم های کودک شما شوند. تشخیص زودهنگام به این معنی است که فرایند درمان می‌تواند به سرعت شروع شود تا به کودک شما کمک کند دوران مدرسه را با بهترین دید ممکن سپری کند.

بیشتر بخوانید:

چرا بینایی سنجی کودکان مهم است؟

بسیار مهم است که چشم کودکان هر چند وقت یکبار مورد آزمایش قرار گیرد. بینایی کودک شما پس از تولد به سرعت رشد می‌کند و هر چیزی که این رشد را مختل کند می‌تواند منجر به اختلال بینایی در کودکتان شود، به خصوص اگر کودک، بینایی یک چشم خود را به دلیل ضربه، یا سایر بیماری‌های چشمی از دست بدهد.

کودکان به ندرت از داشتن دید ضعیف در یک یا هر دو چشم شکایت می‌کنند، زیرا آنها هیچ چیز درباره تفاوت بین چشم سالم و مریض نمی‌دانند. مشکلات چشمی به راحتی می‌توانند نادیده گرفته شوند، به خصوص هنگامی که تنها یک چشم را تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برنامه غربالگری پیش دبستانی برای تشخیص آمبلیوپی (تنبلی چشم) و سایر مشکلات بینایی در اسرع وقت بسیار حیاتی است. توجه داشته باشید درمان زودهنگام به نتایج بهتری برای کودک شما منجر خواهد شد. با انجام این آزمایشات قبل از مدرسه، به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و داشتن دید واضح فرزندتان کمک کنید.

غربالگری بینایی سنجی چگونه انجام می‌شود؟

غربالگری بینایی نوعی تست است که، میزان توانایی چشمان فرد در تشخیص اشکال و جزئیات را بررسی و سلامت مسیرهای عصبی و سلامت ساختمان چشم و مناسب بودن کانون چشم را می سنجد. انواع روش‌های غربالگری چشم عبارتند از:

غربالگری بینایی – تست میدان دید

تست میدان‌دید بینایی نوعی غربالگری است که میزان توانایی چشمان شما در تشخیص اشکال و جزئیات را بررسی می کند. این یکی از عوامل اصلی سلامت کلی بینایی است. سایر عوامل شامل بینایی محیطی، درک عمق و بینایی رنگی است. آزمون میدان دید بینایی چشم توسط یک اپتومتریست، اپتیکیست، چشم پزشک، تکنسین یا پرستار انجام می‌شود. انواع مختلفی از آزمون‌های بینایی وجود دارد و اغلب آنها نسبتا ساده هستند. همچنین، هیچ خطری در ارتباط با این نوع آزمون چشم وجود ندارد و نیاز به آمادگی خاصی نیست.

غربالگری بینایی – تست نقطه‌ای

تست نقطه‌ای یک تست غربالگری بینایی است که از آخرین ابزارهای بینایی سنجی استفاده می‌کند. در این تست بینایی سنجی به جای استفاده از یک چارت چشم قدیمی، از یک دستگاه دستی کوچک به نام اسپات (Spot Vision Screener) برای انجام این تست استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از نور مادون قرمز و برخی عوامل دیگر برای بررسی چشم بیمار و مقایسه اطلاعات با سن او استفاده می‌شود. شما می‌توانید این تست را به راحتی در منزل یا محل کارتان انجام دهید و دیگر نیازی نیست برای برسی مشکات چشمی خود به کلینیک‌های چشم‌پزشکی مراجعه کنید.

Spot Vision Screener

(Spot Vision Screener) یک ابزار دستی و قابل حمل است که برای کمک به کاربران در تشخیص سریع و آسان مشکلات بینایی بیماران از ۶ ماهگی تا بزرگسالان طراحی شده است. Spot هر دو چشم را به صورت هم زمان از فاصله ای کم تر از یک متر اسکن کرده و تمامی اختلال های احتمالی در چشم را تشخیص و نمایش می‌دهد.(1)

این تست ها معمولاً توسط یک متخصص ارتوپتیست انجام می‌شود که به طور ویژه برای آزمایش چشم کودکان آموزش دیده‌اند. غربالگری اولیه بینایی و تشخیص مشکلات بینایی در پیش گیری از مشکلات قبل از بدتر شدن آن ها موثر است. اگر شما مشکلی چشمی را تجربه می‌کنید یا توانایی بینایی شما مدام تغییر می‌کنید به غربالگری بینایی نیاز دارید. تست بینایی سنجی یکی از جامع ترین تست های چشمی است که می‌توانید انجام دهید.

دستگاه اسپات نشانه‌های مشکلات بینایی رایج زیر به درستی تشخیص می‌دهد:

  • نزدیک‌ بینی
  • دوربینی
  • آستیگماتیسم (تاری دید)
  • تنبلی چشم
  • انحراف چشم
  • ناهمسانی انکساری
  • نابرابری مردمک‌ها
  • عدم تقارن چشم‌ها

همچنین این دستگاه موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • سایز مردمک‌ها
  • فاصله مردمک‌ها
  • محور چشم‌ها
  • صحت لنز یا عینک مورد استفاده

تست بینایی‌ سنجی در منزل

امروزه به دلیل شیوع بیماری های عفونی و تنفسی مراجعه به کلینیک‌های بهداشتی تبدیل به امری بسیار خطرناک شده است. اما با استفاده از Spot Vision Screener شما می‌توانید در هر مکان و هر زمان که بخواهید از آزمایش‌های بینایی سنجی برخوردار باشید. همچنین شما با استفاده از خدمات تست بینایی در منزل می‌توانید در وقت و هزینه های اضافی ویزیت کلینیک های پزشکی صرفه‌جویی کنید. انتخاب یک مرکز مناسب با خدمات دقیق و بروز یکی از دغدغه‌های افراد است.

جهت ثبت درخواست تست بینایی سنجی در منزل و دریافت اطلاعات بیشتر، همین حالا فرم زیر را پر کنید تا با متخصصان مجله سلامت کیوان ارتباط برقرار کرده و به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهند. همین حالا اقدام کنید.




    جمع بندی:

    • بسیار مهم است که چشم کودکان هر چندوقت یکبار مورد آزمایش قرار گیرد.
    • معاینه جامع چشم که توسط پزشک اپتومتری انجام می‌شود، سلامت چشم و بینایی بیمار را تعیین می‌کند.
    • شما می‌توانید بجای مراجعه حضوری به کلینیک های چشم‌پزشکی از خدمات بینایی‌سنجی در منزل استفاده کنید.
    • دکتر بینایی‌سنجی، به بیماران و خانواده‌هایشان کمک می‌کنند تا اولین قدم را به سمت چشم‌های سالم‌تر بردارند.

    بیشتر بخوانید:

    تست بینایی در منزل چیست؟

    به دلیل شیوع بیماری های عفونی و تنفسی مراجعه به کلینیک های بهداشتی تبدیل به امری بسیار خطرناک شده است. اما با استفاده از Spot Vision Screener شما می‌توانید در هر مکان و هر زمان که بخواهید از آزمایش های بینایی سنجی برخوردار شوید.

    تست‌های غربالگری چگونه انجام می‌شوند؟

    تست میدان‌دید بینایی نوعی غربالگری است که، میزان توانایی چشمان فرد در تشخیص اشکال و جزئیات را بررسی می‌کند.

    تست نقطه‌ای یک تست غربالگری بینایی است که از آخرین ابزار های تست‌کننده بینایی استفاده می‌کند.

    چرا تست بینایی ارتوپتیک کودکان اهمیت زیادی دارد؟

    کودکان به ندرت از داشتن دید ضعیف در یک یا هر دو چشم شکایت می‌کنند، زیرا آن ها هیچ چیز درباره تفاوت بین چشم سالم و مریض نمی‌دانند. به همین تست بینایی ارتوپتیک کودکان اهمیت زیادی دارد تا از وخیم شدن مشکلات احتمالی چشمی جلوگیری کند.

    منبع hillrom
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.