مهم! آیا تشخیص مشروبات الکلی تقلبی امکان پذیر است؟

0 4,627
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

در روزهای اخیر شاهد اخباری مبنی بر مسمومیت و مرگ عده‌ای بر اثر مصرف مشروبات الکلی در ایران بوده‌ایم. این اخبار پی در پی موجی از نگرانی را در میان افراد جامعه ایجاد کرده و باعث شده بسیاری از افراد سوالات متعددی در این باره بپرسند مانند آیا راهی برای تشخیص مشروبات الکلی تقلبی و دست‌ساز وجود دارد؟ آیا مشروبات الکلی موجود همگی خطرناک‌اند؟ به همین بهانه مروری کوتاه بر این جریان داشته و سوالات را پاسخ می‌دهیم.

مشروبات الکلی کشنده در واقع نوشیدنی‌های دست‌ساز ناسالم و سمی هستند که اخیرا در ایران قربانی‌های متعددی گرفته‌اند. به همین دلیل نیاز است که از لحاظ علمی و پزشکی نگاهی به این نوشیدنی‌ها داشته باشیم.

متانول چیست؟

متانول یا متیل الکل (CH3OH) مایعی بی رنگ با بوی قوی است. این ماده سمی است و می‌تواند از طریق چشم، پوست، ریه‌ها و دستگاه گوارش جذب شود. نه تنها مصرف، بلکه حتی قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ماده می‌تواند باعث مرگ شود. مثلا کارگران ممکن است با قرار گرفتن در معرض متیل الکل آسیب ببینند. میزان آسیب بستگی به دوز و مدت زمان دارد.

متاسفانه به دلیل شباهت زیاد متانول با اتانول، تشخیص آن بسیار سخت است. همین تشابه باعث شده افرادی با سوءاستفاده از این ماده سمی و خطرناک اقدام به تولید مشروبات الکلی تقلبی کنند.

آیا تمامی مشروبات الکلی خطرناک‌اند؟

در پروسه تخمیر مشروبات استاندارد، مقدار بسیار کمی  متانول تولید می‌شود اما این مقدار در نهایت کاملا حذف می‌شود. در روند ساخت مشروب استاندارد و اصل، عمل تصفیه به درستی انجام می‌گیرد، بنابراین نوشیدنی حاوی متانول نیست و در نتیجه خطری ندارد.

اما در روند تولید مشروبات دست‌ساز خانگی، این مقدار متانول قابل تصفیه نیست. میزان این متانول به دلیل تخمیر بد و نادرست در شراب بالا می‌رود. متانول صنعتی ارزان معمولا در ساخت مشروبات الکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار سمی است. این ماده می‌تواند با ورود به بدن منجر به آسیب‌ به بافت، مشکلات گوارشی، عصبی، چشمی، خون و حتی نابینایی و مرگ شود.

در ایران به دلیل غیرقانونی بودن مشروبات الکلی، اکثر محصولات موجود، دست‌ساز و تقلبی بوده و نمی‌توان از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کرد. بنابراین احتمال مصرف مشروبات سمی و خطرناک بسیار بالاست.

آیا راهی برای تشخیص مشروبات الکلی تقلبی وجود دارد؟

متاسفانه تشخیص این موضوع تنها از طریق تست در آزمایشگاه و یا استفاده از کیت‌های آزمایش امکان‌پذیر است که این کیت‌ها در ایران وجود ندارند.

برخی افراد تست وجود متانول در مشروب با آتش را پیشنهاد کرده‌اند که تست مشروب از طریق رنگ شعله ناشی از سوختن الکل نمی‌تواند قابل اعتماد باشد و تشخیص صحیح نیاز به فرآیند آزمایشگاهی و دستگاهی دارد.

بیشتر بخوانید: مصرف الکل دست ساز موجب مرگ خواهد شد! آمار فوتی‌های کرج

مصرف چه مقدار متانول می‌تواند خطرناک باشد؟

مصرف این ماده، حتی به مقدار کم، میتواند عوارض مسمومیت ایجاد کند. خوردن ۴ تا ۱۰ سی‌سی (تقریبا به اندازه یک تا دو قاشق چایخوری معمولی) متانول می‌تواند عوارض خطرناک داشته باشد و از ۲۵ ‌سی‌سی به بالا منجر به مرگ شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.