مصرف الکل دست ساز موجب مرگ خواهد شد! آمار فوتی‌های کرج

0 725
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

در روزهای اخیر، خبر مصرف مشروبات الکلی تقلبی که منجر به مرگ و مسمومیت الکلی افراد زیادی در کرج شده است، انتشار یافته. روز دوشنبه ۲۹ خرداد، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که آخرین آمار نشان می‌دهد تعداد مسموم‌شدگان به دلیل مصرف مشروبات حاوی الکل متانول در این استان، طی پنج روز گذشته به ۱۷۱ نفر رسیده است.

مصرف الکل تقلبی باعث مرگ می‌شود؟

متاسفانه بله، بسیاری از الکل های دست ساز موجود در کشور که به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند به دلیل وجود اتانول بالا منجر به مسمومیت‌های شدیدی خواهند شد. ایجاد علائم مسمومیت معمولا زمانبر خواهند بود و افراد ممکن است حدود 12 تا 72 ساعت پس از مصرف دچار آنها شوند.

ممکن است چندین ساعت پس از مصرف الکل دست ساز و تقلبی، دچار تاری یا سیاهی دید شوید. برفکی شدن دید یا مگس پران و در شرایط وخیم، کوری مطلق ممکن است عارضه مصرف این نوع الکل‌ها باشند. اگر بلافاصله پس از مشاهده علائم مسمومیت به پزشک مراجعه نکنید خطر کاهش هوشیاری و مرگ نیز وجود دارد. حتی با مصرف کم الکل تقلبی نیز احتمال بروز علائم وجود دارد.

مسمومیت الکلی در کرج

برای اولین بار در روز چهارشنبه 26 خردادماه 1402، یعنی اواخر هفته گذشته، خبری مبنی بر اینکه تعدادی از شهروندان کرجی با علائم شدید مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند انتشار یافت. با بررسی بیشتر مشخص شد که این افراد، بر اثر مصرف الکل تقلبی، دچار مسمومیت شدید شده‌اند.

متأسفانه در ساعات اولیه این حادثه، ۷ نفر فوت کردند و در ادامه ۲ نفر دیگر نیز دچار مرگ مغزی شدند. هنوز هم تعدادی از این افراد در مراکز درمانی بستری هستند. پس از گزارش این حادثه به مراجع قضائی و انتظامی، اقدامات برای شناسایی عوامل فروش الکل‌های تقلبی آغاز شد که ۴ فروشنده اصلی در این زمینه شناسایی شدند و تلاش برای دستگیری آنها آغاز شده است.

دکتر شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، در شامگاه جمعه ۲۶ خرداد، از افزایش تعداد افراد مسموم به مراکز درمانی خبر داد و گفت که تعداد این افراد به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است که متأسفانه ۱۰ نفر بر اثر شدت مسمومیت فوت کرده‌اند. در روز دوشنبه ٢۹ خرداد، شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اعلام کرد: «تا پیش از ظهر امروز، تعداد مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در البرز به ۱۵۵ نفر رسیده بود که ۱۶ نفر دیگر نیز به تعداد آن‌ها اضافه شده‌اند».

وی افزود: «در حال حاضر، ۳۵ نفر از مسمومان مصرف متانول در مراکز درمانی استان بستری و تحت درمان هستند و اعضای بدن ۲ نفر از افرادی که در پی مسمومیت دچار مرگ مغزی شده بودند، با رضایت خانواده‌هایشان، اهدا شده‌اند». به گفته دکتر صیادی، در حال حاضر حدود کمتر از ۴۰ نفر از این افراد برای اقدامات درمانی، از جمله دیالیز در بیمارستان، بستری هستند که حال عمده آنها خوب است.

بیشتر بخوانید: تشخیص مشروبات الکلی تقلبی امکان پذیر است؟

چگونه می‌توان از مسمومیت الکلی جلوگیری کرد؟

مشروبات الکی عوارض بسیاری دارند و به طور کلی نمی‌توان از تمامی عوارض آن جلوگیری کرد. مسمومیت الکلی از شایع ترین عوارض مشروبات الکلی است که اغلب به دلیل وجود اتانول در ترکیبات خود است که باعث کوری و یا مرگ شده که به هیچ شکلی نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.