من از چه کسی و چگونه HPV گرفته ام؟

0 1,834
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

ویروس HPV مانند سایر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. همین موضوع باعث شده است که، پزشکان رعایت نکات بهداشتی را به مردم توصیه کنند. اما هنوز هم این سؤالات برای بسیاری از افراد مطرح است که، چگونه HPV وارد بدن فرد می‌شود؟ چرا HPV با اینکه انواع زگیل‌ رفع شده‌اند، هنوز قابلیت انتقال دارند؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

ویروس پاپیلومای انسانی را بیشتر بشناسیم

ویروس HPV ویروسی است که، با گونه‌های بسیار زیادی که دارد باعث بروز زگیل‌های مختلف از جمله زگیل تناسلی در انسان‌ها می‌شود. افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی با ضایعات پوستی کوچک و درشت مواجه می‌شوند که با درد، سوزش، خارش و ناراحتی همراه هستند.(1)

این علائم باعث می‌شوند که افراد مبتلا، به درمان زگیل‌های تناسلی، دست، پا، زگیل گردن و زگیل صورت روی آورند. به همین ترتیب جراحی زگیل تناسلی، کرایو یا فریز زگیل تناسلی و استفاده از پماد، کرم و ژل به کار گرفته می‌شوند.

البته بعضی مواقع، افراد بدون هیچ درمانی مشاهده می‌کنند که، ضایعات پوستی یا همان زگیل‌ها از بین رفته‌اند و فکر می‌کنند که ویروس کامل از بین رفته است اما، باید به این نکته توجه داشته باشید که این تصور اشتباه است. در واقع، این ویروس در سلول‌های پوستی باقی می‌ماند و فرد ممکن است، مجدداً شاهد نشانه‌هایی از زگیل باشد.

بیشتر بخوانید:

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

ویروس HPV چگونه منتقل می‌شود؟

در سال‌های اخیر ابتلا به زگیل‌های مختلف، به خصوص زگیل تناسلی افزایش یافته است. این مسئله نه تنها پزشکان، بلکه زنان و مردان را هم نگران کرده است. در ادامه به بررسی راه‌های شایع انتقال ویروس HPV می‌پردازیم.

رابطه جنسی

اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس، ارتباط جنسی است. نوع 6 و 11 ویروس HPV، در سال‌های اخیر باعث ابتلای بسیاری از افراد به زگیل تناسلی شده‌اند. شریک یا شرکای جنسی می‌توانند، این ویروس را که عامل ابتلا به زگیل تناسلی به شمار می‌آید، به آسانی به شما منتقل کنند. لمس کردن، رابطه جنسی حتی از نوع دهانی یا مقعدی و یا رابطه بدون دخول و بوسیدن عمیق نیز باعث انتقال این ویروس به بدن فرد می‌شود. به همین دلیل است که پزشکان رعایت بهداشت جنسی را ضروری می‌دانند.

در مقاله آیا زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی منتقل می شود؟ بیشتر در این باره بخوانید.

تماس با ضایعات پوستی یا زگیل‌ها

نوزادان، کودکان و نوجوانان هم می‌توانند، به این ویروس مبتلا شوند. ممکن است یکی از روش انتقال این ویروس به کودکان، نوزادان و نوجوانان، تماس داشتن با دست، پا و صورت این گروه از افراد باشد. کافی است محل زگیل در تماس با دست، پا و صورت این افراد قرار بگیرد تا ویروس به بدن آنها وارد شود.

در مقاله زگیل کودکان چگونه درمان می شود؟ بیشتر در این باره بخوانید.

حتی در میان بزرگسالان هم این موضوع شایع است. دست زدن به زگیل و سپس تماس دست آلوده به بخش‌های دیگر بدن باعث انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از یک ناحیه به ناحیه دیگر بدن می‌شود.

مراکز آرایشی و اپیلاسیون

یکی از مراکزی که به طور عمده باعث انتقال ویروس پاپیلومای انسانی می‌شوند، آرایشگاه‌ها و مراکز اپیلاسیون هستند. استفاده از وسایل بهداشتی عمومی مانند قیچی، برس و ابزار آرایشی یا دستگاه لیزر، در صورت استریل نبودن، می‌توانند به راحتی فرد را، به ویروس HPV مبتلا کند.

استخر، حمام و سرویس بهداشتی

ویروس HPV، در استخر، سرویس‌های بهداشتی و حمام منتقل نمی‌شود. با اینکه برخی محققان احتمال انتقال کمی را برای ابتلا به ویروس اچ پی وی از این طرق مانند دستشویی‌های عمومی، استخر و حمام را تایید کرده‌اند اما هنوز اثبات علمی دقیقی برای این موضوع منتشر نشده است. پس جای نگرانی نباید برای این موضوع باشد تا تحقیقات کامل شود.

استفاده از لوازم شخصی افراد آلوده به HPV

استفاده از لوازم شخصی افرادی که به این ویروس مبتلا هستند، ممکن است این عامل بیماری‌زای عفونی را به بدن شما وارد می‌کند. این وسایل عموماً لیف، حوله، تیغ اصلاح و لوازم آرایشی هستند. بنابراین باید تنها از لوازم شخصی خود استفاده کنید.

مشاوره HPV

در صورتی که هنوز ابهامی درخصوص ویروس HPV دارید و به زائده‌ای مشکوک هستید، می‌توانید با وارد کردن شماره تماس و مشکل خود در فرم زیر از خدمت مشاوره HPV آزمایشگاه کیوان بهره‌مند شوید. پس از پر کردن فرم، متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند. همین حالا اقدام کنید.


جمع‌بندی

  • ویروس HPV باعث بروز ضایعات پوستی می‌شود که، زگیل نامیده می‌شود.
  • استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده به ویروس، مقاربت جنسی، لمس کردن زگیل، استفاده از امکانات مراکز اپیلاسیون و آرایشگاه‌ها در صورت استریل نبودن، باعث انتقال ویروس HPV می‌شوند.
  • رعایت بهداشت فردی، استفاده از لوازم شخصی و توجه به بهداشت جنسی باعث کاهش خطر ابتلا به HPV می‌شوند.

مطالب مرتبط:

چگونه HPV به بدن منتقل می‌شود؟

مقاربت جنسی، لمس کردن، استفاده از لوازم شخصی فرد مبتلا به HPV، استفاده از امکانات و وسایل مراکز اپیلاسیون و آرایشگاه‌ها که از وسایل آلوده استفاده می‌کنند باعث انتقال پاپیلومای انسانی می‌شوند.

آیا فرد می‌تواند HPV را در بدن خود منتقل کند؟

بله اگر فرد به زگیل خود دست بزند و سپس دست آلوده با قسمت‌های دیگر بدن تماس داشته باشد، ویروس HPV منتقل خواهد شد.

منبع mayoclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.