شیرین‌‌کننده مصنوعی کوکاکولا رژیمی احتمالا سرطان‌زاست!

0 84
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع موثق گزارش داده است: «آسپارتام» یکی از رایج‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی جهان که در برخی نوشابه‌های رژیمی هم استفاده می‌شود قرار است ماه آینده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی به عنوان «عامل سرطان‌زا» اعلام شود. آسپارتام که برای شیرین کردن نوشابه‌های رژیمی کوکاکولا و پپسی، برخی از آدامس‌ها و شماری از نوشیدنی‌های رژیمی دیگر استفاده می‌شود قرار است برای نخستین بار برچسب «سرطان‌زا» بگیرد.

آسپارتام یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌های غیرمغذی (NNS) موجود در بازار است. در واقع، درصد زیادی از افراد ممکن است 24 ساعت گذشته زندگی خود یک نوشیدنی حاوی آسپارتام مصرف کرده باشند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که در نمونه‌ای از نزدیک به 17000 آمریکایی، حدود 25 درصد از کودکان و تقریباً 41 درصد از بزرگسالان خود گزارش دادند که غذا یا نوشیدنی حاوی NNS، از جمله آسپارتام، اما نه محدود به آن، می‌خورند یا می‌نوشند.

در حالی که آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی همچنان محبوب است، در سال‌های اخیر با بحث‌هایی نیز مواجه شده است. بسیاری از مخالفان ادعا کرده‌اند که مصرف آسپارتام عوارض جانبی نامطلوبی دارد. همچنین ادعاهای منفی در مورد عوارض جانبی طولانی مدت مصرف آسپارتام وجود داشته است. اما آسپارتام دقیقا چیست؟

آسپارتام چیست؟

آسپارتام با نام‌های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می‌رسد. همچنین به طور گسترده‌ای در محصولات بسته‌بندی شده استفاده می‌شود – به ویژه آنهایی که دارای برچسب زیر هستند:

  • رژیمی
  • بدون قند
  • بدون کالری یا کم کالری
  • با قند کم یا صفر

اسپارتام پودری بی بو است که سفید رنگ است و تقریباً 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. این بدان معنی است که مقدار بسیار کمی از این ماده برای دادن طعم شیرین به غذاها و نوشیدنی‌ها مورد نیاز است. ترکیبات آسپارتام شامل اسید آسپارتیک منبع معتبر و فنیل آلانین است. هر دو آمینو اسیدهای طبیعی هستند که به عنوان «بلوک‌های سازنده» پروتئین‌ها نیز شناخته می‌شوند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان می‌گوید هزار و ۳۰۰ مطالعه را در بررسی ماه ژوئن خود ارزیابی کرده است. ماه گذشته، سازمان بهداشت جهانی، رهنمودهایی را منتشر کرد که به مصرف کنندگان توصیه می‌کرد از شیرین کننده‌های مصنوعی برای کنترل وزن استفاده نکنند. این رهنمودها خشم صنایع غذایی را برانگیخت. آنها استدلال می‌کنند که استفاده از این شیرین‌کننده‌ها برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند میزان شکر را در رژیم غذایی خود کاهش دهند مفید باشد.

چه محصولاتی حاوی آسپارتام هستند؟

از محصولات حاوی آسپارتام می‌توان به نوشابه رژیمی، بستنی‌های بدون قند، آب‌میوه‌های کم کالری، آدامس، ماست، و آب‌نبات‌های بدون قند اشاره کرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.