علت دوبار پریود شدن در یک ماه | آیا خطرناک است؟

0 20,037
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

اگر شما سیکل قاعدگی کوتاه‌تری دارید، ممکن است در یک ماه دوبار پریود شوید، اما خونریزی بین دوره‌های پریود می‌تواند در برخی از شرایط خاص اتفاق بیفتد. به طور معمول چرخه قاعدگی بزرگسالان از 24 تا 38 روز است، با این حال شرایط هر فردی متفاوت است. برخی ما‌ه‌ها چرخه قاعدگی شما ممکن است زودتر یا دیرتر از ماه قبل شروع شود. در برخی موارد حتی ممکن است دوبار در یک ماه پریود شوید که نیازمند بررسی بیشتر و متوجه شدن علت است. با وجود این‌که تغییرات در چرخه قاعدگی غیر معمول نیست، به صورت مکرر تجربه دو پریود در یک ماه می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. اما علت رخ دادن دوبار قاعدگی در ماه چیست؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت دوبار پریود شدن در یک ماه چیست؟

علل مختلفی برای دو قاعدگی در یک ماه وجود دارد. در این قسمت به بخشی از دلایلی که می‌تواند باعث دو بار پریود شدن در ماه شود اشاره می‌کنیم. علل احتمالی دو قاعدگی در یک ماه عبارتند از:

یک حالت غیر طبیعی – علت دوبار پریود شدن

یک فرد ممکن است گاهی چرخه قاعدگی کوتاه‌تری داشته باشد که باعث می‌شود طی یک ماه دو بار قاعدگی را تجربه کند و پس از این، روند قاعدگی فرد ممکن است به شرایط عادی برگردد. البته تکرار این اتفاق حتما نیازمند بررسی است.

سن کم – علت دوبار پریود شدن

پریود نامنظم در افراد کم سن که به تازگی اولین پریود خود را تجربه کرده‌اند یک اتفاق معمول است. دختران در سن بلوغ ممکن است پریود‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تری را تجربه کنند که ممکن است باعث دو پریود در یک ماه شود. سطح هورمون‌ها در دوران بلوغ به طور قابل توجهی نوسان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، چرخه قاعدگی یک دختر از زمانی که پریود می‌شود حدود 6 سال طول می‌کشد تا عادی و منظم شود.

بیشتر بخوانید:

اندومتریوز – علت دوبار پریود شدن

اندومتریوز به شرایطی گفته می‌شود که در آن بافتی شبیه به بافت رحم در سایر نواحی رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد شکم، گرفتگی غیرطبیعی و خونریزی نامنظم شود. گاهی اوقات خونریزی آنقدر می‌تواند شدید باشد که شبیه به پریود دیگر به نظر برسد و ظاهرا فرد دوبار پریود می‌شود. پزشک در برخی از مواقع می‌تواند اندومتریوز را با استفاده از معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص دهد. با این وجود یک جراحی جزئی که لاپاروسکوپی نامیده می‌شود، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است. (1)

علت پریود شدن دوباره در ماه
علت پریود شدن دوباره در ماه

قبل از یائسگی – علت دوبار پریود شدن

قبل از یائسگی به سال‌های منتهی به یائسگی اشاره می‌کند که هورمون‌های فرد شروع به تغییر می‌کنند. دوران قبل از یائسگی حتی ممکن است تا 10 سال طول بکشد. در طول این زمان، افراد معمولا چرخه‌های قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنند. از جمله داشتن سیکل‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تر و یا تجربه خونریزی شدیدتر یا خفیف‌تر. اگر فرد به مدت 12 ماه متوالی پریود نشده باشد، یعنی در دوران یائسگی است.

مشکلات تیروئید – علت دوبار پریود شدن

تیروئید تنظیم کننده فرآیند‌های هورمونی در بدن است. این غده کوچک پروانه‌ای شکل در جلوی گردن قرار دارد و عملکرد‌های مثل دمای بدن و متابولیسم را کنترل می‌کند. پریود‌های نامنظم می‌تواند یکی از علائم شایع مرتبط با مشکلات تیروئید باشد. این موضوع هم می‌تواند در کسانی که کم‌کاری تیروئید و هم کسانی که پرکاری تیروئید دارند، صادق باشد.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

  • احساس سرمای همیشگی
  • یبوست
  • احساس خستگی همیشگی
  • پوست رنگ پریده
  • صورت پف کرده
  • ضربان قلب آهسته
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • افزایش وزن

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • احساس گرمای همیشگی
  • برآمدگی چشم‌ها
  • اسهال
  • مشکل در خوابیدن
  • ضربان قلب سریع
  • تحریک‌پذیری
  • کاهش وزن

هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید قابل درمان هستند، اگر فکر می‌کنید مبتلا به بیماری تیروئید هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

فیبروم رحم – علت دوبار پریود شدن

فیبروم رحم توده‌هایی هستند که در رحم ایجاد می‌شوند. فیبروم‌ها معمولا سرطانی نیستند اما می‌توانند باعث خونریزی، به خصوص خونریزی‌های شدید قاعدگی شوند. علائم دیگر فیبروم رحم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

پزشکان اغلب می‌توانند با انجام معاینه لگن یا انجام مواردی مثل سونوگرافی، این بیماری را تشخیص دهند.

استرس – علت دوبار پریود شدن

استرس و تجربه اضطراب بیش از حد بر روند قاعدگی شما تاثیرگذار است و ممکن است تاخیر در پریود، برهم خوردن نظم قاعدگی یا دوبار پریود شدن در یک ماه را تجربه کنید. درصورتی که استرس زیادی را تجربه می‌کنید سعی کنید با انجام مدیتیشن و یوگا نسبت به حفظ آرامش خود اقدام کنید.

تغییر وزن شدید و دوبار پریود شدن

تغییرات شدید وزنی مانند کاهش یا افزایش وزن ناگهانی نیز یکی از عللی است که منجر به برهم خوردن نظم قاعدگی و شاید تجربه پریود شدن دوباره یک در یک ماه را به همراه داشته باشد. بهتر است قبل از اقدام برای تغییر وزن با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.

روش های پیشگیری از بارداری – علت دوبار قاعدگی

روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی مانند مصرف قرص ضد بارداری و مخصوصا قرص اورژانسی منجر به تغییرات هورمونی و در نتیجه تغییر نظم قاعدگی شما شوند. قرص اورژانسی به دلیل تغییرات شدید هورمونی که ایجاد می‌کند منجر به تغییر نظم سیکل قاعدگی شما حتی تا دوسیکل بعدی شوند. ضمنا پریود شدن تا حدود 10 روز پس از مصرف قرص اورژانسی به معنای عدم بارداری شماست و شاید شمارا نگران کند که چرا دوباره پریود شدید. بیشتر بخوانید: علائم بارداری

ریسک فاکتورهای دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

اگر به تازگی در دوران بلوغ پریود شده اید ممکن است تا یک تا دو سال پریودتان نامنظم باشد. ممکن است دو پریود در ماه را تجربه کنید. اگر بزرگسال هستید و سابقه خانوادگی فیبروم، کیست یا یائسگی زودرس دارید، ریسک دوبار پریود شدن در ماه برای شما بیشتر است. با این حال ریسک بیشتر به معنی این نیست که شما حتما آن را تجربه می‌کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی در طول دو یا سه ماه، دوبار در یک ماه پریود شود، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین افراد باید با دکتر در مورد خونریزی شدید صحبت کنند. سایر علائم پریود که فرد باید در مورد آن‌ها با پزشک صحبت کند، عبارتند از:

  • احساس ضعف
  • درد یا خونریزی هنگام رابطه جنسی
  • درد لگن
  • تنگی نفس
  • تغییرات وزن

پریود‌های مکرر یا دوبار پریود شدن در یک ماه می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیازمند درمان است. پریود بیش از حد می‌تواند باعث از دست دادن خون شود که منجر به کم خونی می‌شود. بنابراین ضروری است که به دنبال مشاوره پزشکی و درمان باشید.

همین حالا که تا انتهای این مقاله را مطالعه کردید و با این مشکل مواجه هستید، می‌توانید با وارد کردن شماره تماس و مشکل خود در فرم زیر به صورت رایگان، از خدمت مشاوره با برترین متخصصان زنان و زایمان بهره‌مند شوید. تا دیر نشده اقدام کنید.




    جمع‌بندی

    با وجود این‌که تغییرات در دوران قاعدگی غیر‌معمول نیست، اما این تغییرات اگر به صورت مکرر اتفاق بیفتد، می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل در بدن باشد. تغییرات در چرخه قاعدگی در دوران بلوغ و در سال‌های منتهی به یائسگی شایع‌تر است اما این تغییرات در دهه‌های 20 و 30 سالگی افراد عادی نیست. اگر فردی به صورت مکرر در یک ماه دوبار پریود شود، ممکن است این موضوع نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد و باید درمان شود.

    بیشتر بخوانید:

    آیا دوبار در ماه پریود شدن طبیعی است؟

    اگر این اتفاق به صورت مکرر برای شما می‌افتد، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال این‌که به یک بیماری زمینه ای مبتلا باشید وجود دارد. اما اگر دوبار پریود شدن در ماه به صورت مکرر برای شما اتفاق نمی‌افتد معمولا جای نگرانی نیست، با این حال از یک پزشک متخصص زنان در این مورد مشورت بخواهید.

    آیا استرس می تواند باعث دوبار پریود شدن در ماه شود؟

    استرس می تواند روی چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات استرس می تواند باعث دوبار پریود شدن در ماه شود.

    در صورت دوبار پریود شدن در ماه چه کنیم؟

    از آنجایی که دلایل مختلفی برای دو بار پریود شدن در یک ماه وجود دارد، اگر به صورت مکرر دوبار در ماه پریود شده اید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند با فهمیدن علت دوبار پریود شدن در یک ماه بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد.

    منبع medicalnewstoday
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.