ابدومینوپلاستی چیست؟ + انواع، عوارض و قیمت 1402

0 564
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

داشتن شکم تخت و بدون چربی آرزوی هر کسی است. اما این آرزو اخیراً دیگر دست نیافتنی نیست. با پیشرفت علم و انواع جراحی‌های زیبایی، بسیاری از معیارهای زیبایی، برای بدن و صورت قابل دستیابی شده‌اند. جراحی ابدومینوپلاستی که به انگلیسی به آن abdominoplasty می‌گویند، یکی از آنهاست. خیلی از افرادی که رویای داشتن شکمی صاف و اندامی ایده‌آل را در سر می‌پرورانند، مایل به انجام عمل ابدومینوپلاستی هستند.

اما عمل ابدومینوپلاستی چیست و چه انواعی دارد؟ آیا ابدمینوپلاستی برای هر کسی مناسب است؟ آیا عمل ابدومینوپلاستی عوارض دارد؟ این عمل چگونه انجام می‌شود؟ اقدامات پیش و پس از عمل چیست؟ در این مقاله از مجله سلامتی کیوان، قصد داریم درباره تمامی جزئیات و جوانب این جراحی حرف بزنیم. اگر شما هم قصد انجام این عمل را دارید، بهتر است با خواندن این نوشته و با آگاهی کامل اقدام کنید.

عمل ابدومینوپلاستی شکم چیست؟

به هر دلیلی ممکن است شکم شما اندازه و فرم خوبی نداشته باشد یا شکل اولیه خود را از دست بدهد. عواملی مانند چاقی، بارداری، زایمان و سایر موارد می‌توانند باعث بزرگ یا بد فرم شدن شکم و یا افتادگی و شلی پوست شکم شوند.

در جراحی ابدومینوپلاستی یا به ان که به نام تامی تاک هم معروف است، چربی‌های قسمت میانی و تحتانی شکم برداشته می‌شود و عضلات شکم استحکام بیشتری پیدا می‌کنند. در این عمل تمامی پوست اضافه و شل شکم نیز برداشته می‌شوند. برداشتن و ترمیم پوست، بزرگ‌ترین تفاوت عمل ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن است؛ در عمل لیپو ساکشن صرفا چربی‌ها بیرون کشیده می‌شوند. بعد از انجام عمل ابدو، بدن فرد از ناحیه شکم تغییرات چشمگیری می‌کند و می‌توانید شکم تخت و باریک و همچنین پهلوهای صاف و بدون چربی داشته باشید. در این عمل، عضلات شکم، محکم شده و به حالت اولیه خود برمی‌گردند.

بیشتر بخوانید:

عمل ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

هم زنان و هم مردان می‌توانند این جراحی را انجام داده و از مزایای آن بهره ببرند. افرادی که می‌توانند کاندید خوبی برای انجام این عمل باشند به شرح زیر می‌باشند:

  1. خانم‌هایی که به علت بارداری و زایمان، فرم اولیه شکم خود را از دست داده‌اند.
  2. افرادی که وزنشان بالا نیست اما به صورت ژنتیکی شکم بزرگ یا شل دارند.
  3. افرادی که به طور کلی وزن زیادی دارند و چاق هستند. (1)

بدیهی است که هر فرد با توجه به شرایط جسمانی خود باید انتظاراتی واقع‌بینانه از عمل داشته باشد و اقدامات پیش و پس از عمل را به خوبی انجام دهد.

هزینه ابدومینوپلاستی
هزینه ابدومینوپلاستی

انواع ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی انواع مختلفی دارد. پزشک بعد از معاینه و با در نظر گرفتن شرایط جسمانی شما، یکی از این روش‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند. در این قسمت با انواع عمل ابدومینوپلاستی آشنا می‌شویم.

ابدومینوپلاستی کامل

این روش مخصوص کاندیدهایی است که در ناحیه شکمی خود نیاز به تغییرات گسترده‌ای دارند. در این روش برشی در قسمت پایین شکم و نزدیک بیکینی ایجاد شده و سپس چربی‌ها و پوست اضافه برداشته می‌شوند. اندازه این برش بستگی به میزان پوست اضافه دارد.

ابدومینوپلاستی مینی

این روش مناسب برای کسانی است که چربی و پوست کم‌تری دارند و بنابراین برش کوچکی در این نوع جراحی ایجاد می‌شود. در این روش بدون اینکه جای ناف تغییر کند، چربی‌ها و پوست اضافه برداشته می‌شوند.

ابدومینوپلاستی محیطی

در ابدومینوپلاستی محیطی که با نام ابدومینوپلاستی 360 درجه یا گرداگرد یا بلت هم شناخته می‌شود، چربی و پوست اضافه از ناحیه پشت نیز برداشته می‌شود. در این روش شکل بدن به طور کامل از جلو و پشت تغییر می‌کند و باریک می‌شود.

مراحل انجام عمل ابدومینوپلاستی

مثل هر جراحی زیبایی دیگری، متقاضی ابتدا باید با پزشک متخصص مشورت کرده و مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. متقاضی باید تمامی اطلاعات را در مورد سلامتی بدن خود، داروهایی که مصرف می‌کند و سابقه بیماری و غیره در اختیار پزشک بگذارد. بعد از معاینه، پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا عمل برای فرد مناسب است یا نه.

در صورتی که شما برای انجام عمل ابدومینوپلاستی پذیرفته شدید، ملزم به انجام آزمایشات پیش از عمل هستید. آزمایش‌هایی که درواقع پزشک برای شما تجویز کرده است. نتیجه این آزمایش‌ها باید در اختیار پزشک قرار گیرند. بعد از تایید آزمایش‌ها، شما آماده عمل هستید. این عمل با بیهوشی انجام می‌گیرد. بعد از بیهوشی با ایجاد برش و برداشتن چربی‌ها و پوست اضافه و در نهایت بخیه زدن، عمل به پایان می‌رسد.

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

هر عمل زیبایی ممکن است با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض عمومی و موقت هستند و جای نگرانی ندارند. اما گاهی ممکن است به دلیلی عارضه خطرناکی ایجاد شود. در صورتی که شما به پزشک حاذق و باتجربه‌ای مراجعه کرده باشید احتمال بروز چنین عوارضی کم است. در این قسمت شما را با عوارض عمومی و عوارض خاص این جراحی آشنا می‌کنیم.

کبودی و درد و ورم، عوارض رایج بعد از انجام عمل هستند. این عوارض موقت‌اند و با مراقبت صحیح برطرف می‌شوند. اما از عوارض دیگری که ممکن است به دلیل بی‌تجربه بودن پزشک و یا عدم مراقبت بیمار پیش آیند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت، خونریزی، لخته شدن خون، تهوع، تغییر رنگ پوست، تجمع مایعات زیر پوست، مرگ بافت پوست، عدم تقارن، ایجاد زخم و کاهش هوشیاری از عوارض رایج این جراحی هستند که به مرور زمان و با مراقبت صحیح رفع می‌شوند. (2)

مراقبت قبل از عمل ابدومینوپلاستی

آمادگی‌ها و نکات مراقبتی پیش از این عمل شامل موارد زیر هستند:

  1. عدم مصرف دخانیات از چند هفته قبل از عمل
  2. عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی از چند روز قبل از عمل
  3. عدم مصرف داروهای ضدالتهاب مثل آسپرین از چند هفته قبل از عمل
  4. مشورت با پزشک و انجام تمامی توصیه‌ها و تجویزهای او

به طور کلی:

سیگار کشیدن می‌تواند خطر عوارض را افزایش دهد و بهبودی را به تاخیر بیندازد. اگر سیگار می ‌شید، باید برای مدت معینی که توسط پزشک تعیین شده است آن را ترک کنید. فقط کاهش مصرف سیگار کافی نیست. حداقل یک ماه قبل از عمل جراحی و تا دو هفته بعد از آن باید به طور کامل استفاده از انواع نیکوتین – آدامس، چسب و سیگارهای الکترونیکی را متوقف کنید. از نظر فاصله زمانی بین ترک سیگار و جراحی، هر چه طولانی تر باشد، بهتر است.

مطمئن شوید که وعده‌های غذایی متعادل و کامل می‌خورید. قبل از جراحی سعی نکنید رژیم غذایی زیادی داشته باشید. تغذیه مناسب برای درمان مناسب مهم است.

به عنوان بخشی از مشاوره قبل از عمل، جراح ممکن است به شما دستور دهد که مصرف برخی از داروهایی که خون شما را رقیق می‌کنند و مکمل‌های غذایی را برای مدت معینی قبل و بعد از جراحی متوقف کنید. این داروها شامل آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، باید به جراح خود اطلاع دهید.

مراقبت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از عمل ابدومینوپلاستی شامل موارد زیر هستند:

  1. عدم مصرف سیگار و دخانیات به علت خطر آسیب زدن به بافت
  2. عدم مصرف داروهای ضد التهاب به علت افزایش خونریزی
  3. تلاش برای راه رفتن جهت کاهش احتمال لختگی خون
  4. تخلیه و مراقبت از درن‌ها به صورت صحیح
  5. مصرف مداوم و سروقت آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده برای جلوگیری از عفونت
  6. استفاده از گن مخصوص و لباس تنگ برای نگه داشتن شکم و جلوگیری از تجمع مایع زیر پوست
  7. احتیاط در حرکات بدن و راه رفتن
  8. انجام معاینات بعد از عمل
مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

پیش از انجام عمل ابدومینوپلاستی و خیلی از عمل‌های زیبایی دیگر باید شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی فرد سنجیده شود. در برخی موارد انجام ابدومینوپلاستی برای فرد توصیه نمی‌شود. در این قسمت مواردی را که عمل ابدومینوپلاستی برای آنها مجاز نیست معرفی می‌کنیم.

  1. کسانی که یک بیماری حاد کنترل‌نشده دارند، مثل دیابت شدید، مشکلات قلبی عروقی و سیروز.
  2. کسانی که قصد دارند در آینده نزدیک باردار شوند.
  3. کسانی که اعتیاد دارند.
  4. کسانی که قبلا عمل جراحی شکم انجام داده‌اند و پوست اضافه پیدا کرده‌اند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

گاهی اوقات جراحی زیبایی ممکن است اشتباه انجام شود و نتایج آن چیزی که انتظار داشتید نباشد. در صورت داشتن درد شدید یا علائم غیرمنتظره باید در اسرع وقت با کلینیکی که در آن عمل انجام شده است تماس بگیرید.

اگر ابدومینوپلاستی انجام داده‌اید و از نتایج راضی نیستید، یا فکر می‌کنید که این عمل به درستی انجام نشده است، باید موضوع را با جراحی که شما را درمان کرده است، در میان بگذارید.

هزینه ابدومینوپلاستی 1402 چقدر است؟

هزینه انجام این عمل به عوامل گوناگونی بستگی دارد. تجربه و مهارت پزشک جراح و اعتبار کلینیک و بیمارستان می‌تواند تاثیر بسزایی در هزینه عمل داشته باشد. از موارد دیگری که در هزینه نهایی شما تاثیر دارند می شود به هزینه بیهوشی، هزینه آزمایش‌ها، و هزینه داروها و پوشاک مخصوص بعد از عمل اشاره کرد. هزینه انجام ابدومینوپلاستی در سال 1402 به صورت میانگین از حدود 22 میلیون تومان تا 35 میلیون تومان متغیر می‌باشد.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم شما را با عمل ابدومینوپلاستی شکم و تمامی جوانب آن آشنا کنیم. از آنجایی که این عمل یک روش جراحی سنگین است، باید پیش از انجام آن خوب تحقیق کرده و با آگاهی از تمام جزئیات به یک پزشک خوب و کلینیک معتبر مراجعه کنید. خواندن مقالاتی از این دست و یا دیدن فیلم عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند در افزایش آگاهی شما موثر باشد. شما با رعایت آمادگی‌ها و مراقبت‌های قبل عمل و بعد عمل، می‌توانید روند بهبودی خود را تسریع کنید. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش (بعد از دوره نقاهت) می‌تواند با ثابت نگه داشتن وزن و سلامت بدن، نتیجه مطلوب جراحی شما را برای مدت طولانی حفظ کند.

عمل ابدومینوپلاستی چه انواعی دارد؟

جراحی ابدومینوپلاستی سه نوع دراد. ابدومینوپلاستی کامل، ابدومینوپلاستی مینی و ابدومینوپلاستی محیطی. انتخاب روش، با معاینه پزشک و بررسی وضعیت جسمانی متقاضی صورت می‌گیرد.

عمل ابدومینوپلاستی چه عوارضی دارد؟

از عوارض رایج و موقت بعد از عمل می‌شود به ورم و درد و کبودی اشاره کرد. اما در صورت بی‌تجربه بودن پزشک و مراقبت ناصحیح ممکن است عوارض خطرنا‌کی پیش آیند مثل عفونت، تجمع مایع زیر پوست، مرگ بافت پوست و عدم تقارن.

هزینه عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟

هزینه ابدومینو پلاستی بستگی به عوامل گوناگونی دارد. تجربه و مهارت پزشک، اعتبار کلینیک و بیمارستان، هزینه دارو و پوشاک مخصوص، هزینه آزمایشات و بیهوشی، هزینه نهایی شما را تعیین می‌کنند. هزینه انجام ابدومینوپلاستی در سال 1402 به صورت میانگین از حدود 22 میلیون تومان تا 35 میلیون تومان متغیر می‌باشد.

منبع clevelandclinic mayoclinic

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.