تب مالت چیست؟ + علت، درمان و علائم تب مالت

47 87,527
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

تب مالت یا بروسلوز یک عفونت باکتریایی است که از حیوانات به انسان سرایت می‌کند. معمولاً افراد با خوردن لبنیات خام یا غیر پاستوریزه به این بیماری مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات، باکتری‌های عامل تب مالت می‌توانند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده پخش شوند.

اگر به دنبال اطلاع از علائم و درمان تب مالت هستید، در این مقاله از مجله سلامت كيوان همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی علائم و علل این بیماری پردازیم.

دلایل و راه‌های آلودگی به عفونت تب مالت

تب مالت یا بروسلوز بیماری مشترکی بین بسیاری از پستان‌داران و انسان است، بنابراین توصیه می‌شود تا با علائم و درمان بیماری تب مالت آشنا شوید تا در صورت نیاز بتوانید از خود و خانواده‌تان محافظت کنید. این بیماری در بسیاری از حیوانات وحشی و اهلی دیده شده است از جمله:

  • گاو
  • بز
  • آهو
  • شتر
  • گوسفند
  • خوک و گراز وحشی
  • سگ (به ویژه سگ‌هایی که برای شکار استفاده می‌شوند)

برای اطلاع از علائم و درمان تب مالت لازم است رایج‌ترین راه‌ها و عواملی که باعث انتقال این باکتری‌ از حیوانات به انسان‌ها می‌شوند را بررسی کنیم. این راه‌ها عبارتند از:

خوردن لبنیات خام

در اغلب موارد، باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده نیز یافت می‌شود. شیر غیر پاستوریزه، بستنی، کره و پنیر آلوده باعث سرایت این عفونت به انسان می‌شود. این باکتری همچنین می‌تواند از طریق مصرف گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده، منتقل شود.

استنشاق هوای آلوده به باکتری

کشاورزان، شکارچیان، تکنسین‌های آزمایشگاهی و کارگران کشتارگاه بسیار بیشتر در معرض استنشاق این باکتری قرار دارند.

لمس خون و مایعات بدن حیوانات آلوده

باکتری‌های موجود در خون، مایع منی یا جفت حیوان آلوده می‌توانند از طریق بریدگی و زخم وارد جریان خون افراد شوند. از آنجایی که تماس طبیعی با حیوانات مانند دست زدن، غشو کردن یا بازی، باعث انتقال عفونت نمی‌شود، افراد به ندرت از حیوانات خانگی خود به تب مالت مبتلا می‌شوند. اما توصیه می‌شود افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از دست زدن به سگ‌هایی که به این بیماری مبتلا هستند، اجتناب کنند.

بروسلوز به طور معمول از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند، اما در موارد معدودی، زنان این بیماری را در حین تولد یا از طریق شیردهی به فرزندان خود منتقل کرده اند.

به ندرت، تب مالت ممکن است از طریق فعالیت جنسی یا از طریق انتقال خون یا تزریق مغز استخوان آلوده گسترش یابد.

علل ایجاد تب مالت
علل ایجاد تب مالت

علائم تب مالت

برای آشنایی با علائم و درمان تب مالت نشانه‌های درگیری یک فرد مبتلا با این عفونت را بررسی کرده و سپس به شیوه‌های درمان آن می‌پردازیم. سوالی که حتما برای شما پیش آمده است این است که از کجا بفهمم تب مالت دارم؟ برای پاسخ به این سوال ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

علائم اولیه تب مالت

علائم بروسلوز ممکن است از چند روز تا چند ماه پس از آلوده شدن، در بدن نهفته باقی بماند. نشانه ها و علائم تب مالت مشابه علائم آنفولانزا هستند و عبارتند از:

تشخیص تب مالت

برای تشخیص تب مالت، پزشک با استفاده از روش‌های مختلفی ابتلای شما به این بیماری را بررسی می‌کند که شمال موارد زیر هستند:

  • آزمایش PCR: این روش با استفاده از از نمونه خون یا بافت بدنی بیمار انجام می‌شود تا پزشکان با استفاده از تکنیک‌های PCR، DNA باکتری‌های بروسلا شناسایی و مورد بررسی قرار دهند.
  • کشت خون: پزشکان از این روش‌ برای کشف و بررسی باکتری‌های بروسلا در نمونه‌های بیماران استفاده می‌کنند.
  • آزمایش سروم: با انجام از این آزمایش، پزشکان می‌توانند آنتی‌بادی‌های موجود در سرم بیمار را بررسی کنند.

عوارض بلند مدت ناشی از تب مالت

با بررسی علائم و درمان تب مالت یا بروسلوز درمی‌یابیم که این بیماری می‌تواند تقریباً تمام بدن فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله سیستم تولید مثل، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی. بروسلوز مزمن ممکن است فقط در یک عضو یا در سراسر بدن فرد عوارضی را ایجاد کند. عوارض احتمالی عبارتند از:

التهاب پوشش داخلی حفره‌های قلب (اندوکاردیت)

این مورد یکی از جدی ترین عوارض بروسلوز است. اندوکاردیت درمان نشده می‌تواند به دریچه‌های قلب آسیب برساند یا آن‌ها را از بین ببرد. اندوکاردیت درمان نشده یکی از اصلی ترین موارد مرگ و میر ناشی از تب مالت است.

آرتروز و التهاب مفاصل

التهاب مفاصل با درد، سفتی و تورم آن‌ها به خصوص زانو، لگن، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات، یکی از عوارض این بیماری است. به‌ خصوص درمان التهاب مفاصل ستون فقرات (اسپوندیلیت) یا مفاصلی که قسمت تحتانی ستون فقرات و لگن را به هم متصل می‌کنند (ساکروایلییت)، می‌تواند سخت باشد و ممکن است باعث آسیب ماندگار شود.

التهاب و عفونت بیضه‌ها

باکتری‌هایی که باعث ابتلا به تب مالت می‌شوند، می‌توانند اپیدیدیم (بخشی از مجرای منوی است که در پشت بیضه قرار دارد) را آلوده کنند. از آنجا، عفونت ممکن است به خود بیضه سرایت کند و باعث تورم و درد شود.

التهاب و عفونت طحال و کبد

تب مالت همچنین می‌تواند طحال و کبد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بزرگ شدن آن‌ها بیشتر از اندازه معمول خود شود.

عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی

این مورد شامل بیماری‌های بالقوه تهدید کننده زندگی مانند التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع (مننژیت) یا التهاب خود مغز (آنسفالیت) می‌گردد.

مطالب مرتبط:

درمان تب مالت

مانند هر بیماری دیگری، قبل از شروع درمان ابتدا پزشک باید ابتلا به تب مالت را در شما تشخیص دهد. در این راستا آزمایش‌هایی برای جستجوی باکتری در نمونه‌های خون، مغز استخوان یا سایر مایعات بدن انجام می‌شود. علاوه بر این، آزمایش خون می‌تواند برای تشخیص آنتی بادی علیه باکتری صورت پذیرد. پس از تشخیص، پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک تجویز کند که به مدت 6-4 هفته مصرف می‌گردد. تب ممکن است 2 تا 7 روز پس از شروع درمان ادامه یابد.

فعالیت باید در موارد حاد بروسلوز محدود شود و در طول دوره‌های تب، استراحت در بستر توصیه می‌شود. دردهای اسکلتی عضلانی شدید، به ویژه روی ستون فقرات، ممکن است نیاز به مسکن داشته باشند. التهاب پوشش داخلی حفره‌های قلب (اندوکاردیت) اغلب علاوه بر درمان آنتی بیوتیکی، به جراحی نیز نیاز دارد.

پیشگیری از تب مالت

در راستای آگاهی از علائم و درمان تب مالت می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به بروسلوز، اقدامات احتیاطی زیر را انجام داد:

  • از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه پرهیز کنید. بهتر است از مصرف شیر، پنیر و بستنی غیر پاستوریزه صرف نظر از منشأ آن‌ها اجتناب کنید. اگر به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، از مصرف لبنیات خام خودداری کنید.
  • گوشت را کاملاً بپزید. از مصرف گوشت‌های خام یا نیم پز اجتناب کنید.
  • دست کش بپوشید. اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، هنگام دست زدن به حیوانات بیمار یا مرده، بافت حیوانی یا هنگام کمک به حیوانی که زایمان می‌کند، دستکش پلاستیکی بپوشید.
  • در محیط‌های کاری پرخطر نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر در آزمایشگاه کار می‌کنید، تمام نمونه‌ها را تحت شرایط ایمنی زیستی مناسب، نگهداری کنید. همچنین کشتارگاه‌ها باید از اقدامات حفاظتی مانند جداسازی کف کشتارگاه از سایر بخش‌ها و استفاده از لباس‌های حفاظتی پیروی کنند.
  • حیوانات اهلی را واکسینه کنید. از آنجایی که واکسن بروسلوز زنده است، می‌تواند باعث ایجاد بیماری در افراد شود. اگر کسی هنگام واکسیناسیون حیوانی تصادفاً به واکسن آلوده شود، باید تحت درمان قرار گیرد.

کلام اخر

در این مقاله درباره این‌که تب مالت چیست و چه علائمی دارد و درمان آن مطالبی گفته شد. تب مالت یا بروسلوز یک عفونت باکتریایی است که از حیوانات و پستان‌داران به انسان‌ها سرایت می‌کند. در صورت ابتلا، داشتن آگاهی از علائم و درمان تب مالت می‌تواند روند درمان را تسریع و اثربخش ‌تر کند. نشانه‌های بروسلوز ممکن است شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد. با انجام آزمایش در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان می‌توانید از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری مطمئن شوید. این عفونت معمولاٌ با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال، درمان چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و ممکن است عود کند. به طور کلی اجتناب از مصرف لبنیات خام و انجام اقدامات احتیاطی هنگام کار با حیوانات یا در آزمایشگاه می‌تواند به پیشگیری از تب مالت کمک کنند.

چه زمانی برای تب مالت باید به پزشک مراجعه کرد؟

تشخیص بروسلوز، به خصوص در مراحل اولیه، زمانی که اغلب شبیه بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزاست، دشوار می‌باشد. در صورت افزایش و تداوم تب، دردهای عضلانی یا ضعف غیرعادی و داشتن هر گونه فاکتور خطر برای بیماری، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه شود.

روند درمان تب مالت چقدر طول می‌کشد؟

بسته به زمان درمان و شدت بیماری، بهبودی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

آیا تب مالت منجر به مرگ و میر می‌شود؟

مرگ و میر ناشی از بروسلوز نادر است و در بیش از 2 درصد موارد رخ نمی‌دهد.

بعد از درمان نیاز به معاینه مجدد وجود دارد؟

حتی با درمان آنتی بیوتیکی، تب مالت در حدود 5 تا 15 درصد بیماران عود می‌کند، بنابراین همه افراد مبتلا باید به صورت بالینی و با تکرار آزمایش‌های مختلف طبق تجویز پزشک معالج خود، به مدت 1 سال تحت نظر قرار بگیرند.

چگونه می‌توان امکان ابتلا به تب مالت را به حداقل رساند؟

با به حداقل رساندن مواجهه شغلی، پاستوریزه کردن لبنیات، ایمن سازی دام و از بین بردن ذخایر آلوده می‌توان از ابتلا به این عفونت پیشگیری کرد.

آیا تب مالت واگیر دارد؟

انتقال تب مالت از انسان به انسان معمول نیست. در واقع شیوه گسترش این بیماری از فردی به فرد دیگر نیست.

47 نظر
  1. ن. ژ گفت

    سلام، بنده از 10 سالگی به علت خوردن پنیر و شیر محلی غیرپاستوریزه، مبتلا به تب مالت شدم و از همان سال تا امروز که 29 ساله هستم(یعنی به مدت 19 سال) است که تمام مفاصلم درد شدید دارد و به شدت ضعیف و خسته و بی انرژی و ناتوان هستم و همواره تب و لرز و سردرد و بی حالی دارم، به علت تأثیر تب مالت روی مفاصلم، تمام استخوان ها و مفاصلم تغییر شکل داده اند و دچار عارضه ی گردن رو به جلو، افتادگی شانه ها، گوژ پشتی، گودی کمر، بیرون زدگی دیسک کمر بین مهره ی یک و دو، و زانوهای پرانتزی شده ام، و متأسفانه به علت فرهنگ ضعیف خانواده، در تمام این نوزده سال دردهای شدید مفصلی، به دکتر مراجعه نکرده و امسال بعد از گذشت این همه سال درد و رنج، بالآخره با مراجعه به پزشک، در ابتدا روماتیسم مفصلی( آرتریت روماتوئيد) و بعد از آن نیز تب مالت، در نتیجه ی آزمایش خونم، تشخیص داده شد، درباره تب مالت، تحقیق مختصری کردم و متوجه شدم که یک بیماری مزمن و دائمى است که دوره های کنترل شدگی و عود کردن دارد، و باید تا پایان عمر در دورات عود کردنش، با آنتی بیوتیک، کنترل شود، و اینکه این بیماری باعث سقط جنین یا حتی مرگ مادر میشود، خواستم بپرسم که بنده با توجه به اینکه مبتلا به تب مالت مزمن و دائمى هستم که بیش از نوزده سال در بدنم ریشه دوانده، آیا قادر به ازدواج و فرزندآوری بی مشکل هستم؟ و یا به علت مبتلا بودن به تب مالت، دیگر قادر به بارداری نیستم چون در صورت بارداری، جنین سقط می شود و یا حتی زندگی خودم به خطر می افتد چون حتی اگر به منظور اقدام به بارداری، بیماری مؤقتاً با آنتی بیوتیک کنترل شود، باز هم ممکن است در ماه های پایانی بارداری، دوره عود کردن بیماری، شروع شود و به علت بارداری هم نشود دارویی مصرف کرد و یا دارو باعث آسیب به جنین شود، کلاً آیا می تواند با وجود مبتلا بودن به تب مالت مزمن و دائمى و شدید که تمام مفاصلم را به شدت از بین برده، بارداری و فرزندآوری را به صورت سالم و بی مشکل تجربه کنم؟ یا به علت این بیماری هرگز نباید اقدام به بارداری کنم؟

  2. مهدی گفت

    سلام سخته نباشد من کمر درد دارم دردم مصل اینه ک رگ سیاتیکم کش میاد و کمرم دردش مصل درد ضربانی میکوبه رانمم از درد منفجر میشه میشه از تب مالت باشع؟

  3. فاطمه گفت

    حتی اگه شیر محلی خوب جوشانده شود ایا باز امکان داره باکتری توی شیر باشه؟؟؟؟

    1. ن. ژ گفت

      بله، هر چند همه جا نوشتن که در صورت جوشوندن، ویروسش از بین میره، اما حقیقت نداره، خیلی ها رو میشناسم که به صورت به شدت وسواس گونه ای، شیر رو میجوشوندن، ولی باز هم مبتلا شدن، لطفاً به خودتون و بدنتون رحم کنید و فقط شیر پاستوریزه کارخونه رو بخورین، این شیرهای محلی، سلامتی خیلی ها رو نابود کرده و از بین برده، چون اساساً هیچ نظارتی روی دام های روستایی ها نیست، خیلی راحت خودشون میدوشن و میارن شهر، به مغازه دار ها میفروشن، مغازه دارها هم به مردم میفروشن، هر چقدر هم میگی بابا از شیرهای روستایی ها نخرید هیچکس گوشس بدهکار نیست، با تمام احترامی که برای روستاییان عزیز قائلم، اما متأسفانه به علت عدم داشتن تحصیلات آکادمیک، اطلاعی از واکسیناسیون دام ها، یا بیماری های ویروسی دام ها که قابل اناقال به انسانه ندارن، و فقط میدوشن و میارن به مغازه های شهر میفروشن، چقدر آدم، قربانی این محصولات لبنی روستایی شده، و متأسفانه وزارت بهداشت هم نمیاد از مغازه ها جمعشون کنه

  4. تاجی گفت

    سلام ۳۴ سالمه الان دو شب میشه که کوفتگی در پاها و احساس خستگی و تب در ناحیه سر و کشاله ران دارم ۱۴ روز پیش آبله مرغان داشتم میشه علائم بعد اون باشه یا تب مالت هستش؟ ممنون

  5. هاشم پور گفت

    با سلام من حدود 5 سال پیش مبتلا به تب مالت شدم. به گونه ای که پای راستمو به شدت درگیر کرد. اما با خوردن داروهای ریفامپین و دی اکسی سیلین و زدن 15 آمپول بهتر شدم و بعد که تست دادم منفی شدم. اما تو این چند سال همیشه درد کمر و لگن و درد شدید مچ پا داشتم به حدی که راه رفتن و فعالیت کردن و از پله بالارفتن برام خیلی سخت و درد آور شده است . و شبا همیشه درد دارم. به طوریکه نمی تونم بخوابم.چند دفعه مجددا آزمایش تب مالت دادم و.لی منفی شده. به چندین متخصص ارتوپد مراجعه کردم و داروهای زیادی مصرف کردم ولی اصلا خوب نشدم. کاملا افسرده شدم. اصلا توان انجام کاری ندارم. نمی تونم ورزش کنم در صورتی که قبل تب مالت فوتسال بازی میکردم. ولی الان حتی نمی تونم پیاده روی کنم. تورو خدا یه راهکاری بدین من از شر این درد خلاص شم.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه درمان اختصاصی برای دردهای مفصلی مزمن ناشی از تب مالت وجود ندارد. توصیه می شود بدون داشتن استرس زیر نظر پزشک معالج، درمان‌های بازتوانی را انجام دهید.

    2. محمدحسین گفت

      باید عفونت از بدنت خارج میشد…با این داروها عفونت خارج نمیشه…بهتر هست به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

  6. علی گفت

    من یک هفته تب و سرفه داشتم رفتم بیمارستان ازمایش خون گرفتن گفتن عفونت وارد خون شده.بعد تست تب مالت گرفتن بعد ۴ روز جوابش اومد که مثبته.توی ۵ روزی که بیمارستان بودم فقط انتی بیوتیک تزریق کردن.الانم مرخص کردن و دارو دادن برای تب مالت. این بیماری یا دارو کلا رفع میشه؟یا همیشه توی بدن هست؟شیر و لبنیات پاستوریزه هم نباید خورد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با رژیم درمانی آنتی بیوتیکی این بیماری برطرف می شود تنها در درصد بسیار کمی از بیماران عوارض طولانی مدت بعد از تب مالت ممکن است ایجاد شود. خوردن شیر و لبنیات پاستوریزه ایرادی ندارد.

  7. هما گفت

    سلام من خوندم بعضی باکتریها باعث مثبت کاذب شدن ازمایش تب مالت میشن چه باکتری هایی؟؟

  8. فیروزه گفت

    سلام من۴۲سالم وحدود۲ماهه ۳بارتب گرم وبدن دردهربار۴/۵روزطول میکشه عرق میکنم بدنم داغ میشه بدن دردمیگیرم وچشام خواب الودبلافاصله خواب میفتم. وقت غذاخوردن تشدیدمیشه علائم، سردرهم می‌گیرم همراه باسرگیجه وسنگینی وبیحسی سرم،ازمایش دادم رفتم دکترگفتن غلظت خونت زیاده سنگینی سروسرگیجه ازعلائم غلظت خونه،پشت معده م هم دردداشتم وبدن دردهم گفتن ازاعصاب،قبلاهم سابقه معده دردعصبی داشتم وقرص معده وافسردگی دادن ولی تبم اشاره نکردن بخاطرچیه ایا ازعلایم وعوارض این بیماریهاکه دکترگفتن میتونه باشه یانه.احتمال داره تب مالت هم داشته باشم.آیا توازمایش خون واادرار معلوم میشه یا ازمایش خون جدامیدن؟تست خون قبلی نمی‌دونم دکترتاکیدبرتست تب مالت داده بودن یاخیر.معمولاتوچکاب کامل ذکرمیکنن تست اینجورتبها؟ممنونم پاسخم بدین استرس گرفتم شایدتخیص دکتر درست نبوده باشه

  9. جواد گفت

    سلام اگه تب مالت درمان نشه چی میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر تب مالت بموقع و صحیح درمان نشود عوارض دراز مدت مهم آن می‌تواند شامل از کار افتادگی، افسردگی و حتی نازایی باشد و می تواند بر روی ارگان‌های حیاتی بدن مانند طحال، مغز و مغز استخوان نیز اثر بگذارد، معلولیت حرکتی بدهد و حتی اعضای حیاتی بدن مانند کبد و قلب را در صورت عدم درمان مناسب در گیر کند.

  10. سیما گفت

    سلام وقتتون بخیر من حدود ۴ ماه استخوان‌ درد دارم آزمایش دادم گفتن کمی عفونت وارد خونم شد
    بازم رفتیم پیش یه دکتر دیگه میگه تب مالت داری
    الآن دارو مصرف کردم کمی دردم کم شد ولی داروهای من
    قرص ملاتونین
    گا با پنتین ۱۰۰
    ملو کسیفار ۱۵
    آیا اين داروها مال تب مالت

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      بله این داروها جهت تسکین دردهای ناشی از تب مالت و درمان آرتریت روماتوئید، تجویز شده است. توصیه می شود مطابق نظر پزشک معالج این داروها را مصرف کنید.

  11. لیلا گفت

    سلام دکتر عزیز
    من ۱۰روزی هست علائم شبیه انفولانزا دارم
    سرفه خشک عرق کردن درد در ناحیه کمر و پشت سردرد آیا میتونه اعلائم تب مالت باشه ؟
    رفتم دکتر ولی خوب نشدم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص دقیق تب مالت با انجام آزمایشات برای جستجوی باکتری بروسلوز در نمونه خون، مغز استخوان و مایعات بدن مشخص می شود. توصیه می شود چنانچه این علائم برطرف نشد جهت معاینه و انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنید.

  12. عباس خالداری گفت

    سلام اردیبهشت متوجه شدم که تب مالت دارم ۴ ماه دارو خوردم بعد از آزمایش دکتر گفت درمان شدی ولی هنوز بعد از سه ماه د که درمان شدم مفاصل انگشتان و مچ پا و کف پا درد میکنه ولی شدید نیست
    همش فکرهای بدی میکنم فکر میکنم سرطان دارم بعضی وقتا شبها از استرس بیدار میشم
    می خواستم بدانم از عوارض تب مالت هست یا نه
    ممنون ممنون ممنون

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید در برخی موارد عوارض درد مفاصل ناشی از تب مالت تا مدتی ماندگار است و در اغلب موارد با گذر زمان برطرف می شود. توصیه می شود چنانچه این درد شدت پیدا کرد و برطرف نشد توسط پزشک معاینه شوید و آزمایشات تکمیلی را انجام دهید.

    2. شهریار گفت

      هبچوفت ب این چیزهای بد فکر نکن و تلقین نکن انشالله ک سالمی و سرحال

  13. مجتبی فراست گفت

    سلام وقت بخیر .من یک سالی میشوددرد شدید مفاصل دارم و۴۰ سال سن دارم .دو بار آزمایش تب مالت دادم و منفی بوده .آیا با توجه به این که پدر و برادرم هم تب مالت داشتند این بیماری را من هم داشته باشم و جواب آزمایش اشتباه باشد .ممنون

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درد مفاصل به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود یکی از دلایل آن تب مالت است اگر آزمایش تکرار هم شده و منفی است از این بابت نگران نباشید. باید در نظر داشت که آسیب‌های قبلی مفاصل، فشار بیش از حد به عضلات، بیماری‌های مزمن، افسردگی، اضطراب، استرس، اضافه وزن و … نیز می‌تواند باعث ایجاد درد مفاصل شود. توصیه می شود جهت معاینه و انجام آزمایشات تکمیلی به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

      1. مجتبی فراست گفت

        ممنون از بابت پاسخگویی و راهنمایی شما.

  14. بدون نام گفت

    سلام یعنی درد کردن قلب یکی از علایم تب مالته

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر مبتلا به تب مالت هستید ممکن است این عارضه در ارتباط با بیماری شما باشد. التهاب پوشش داخلی حفره های قلب یا اندوکاردیت یکی از عوارض بروسلوز یا تب مالت است. توصیه می شود توسط پزشک معالجتان معاینه شوید.

      1. هیبت گفت

        سلام وقت بخیر
        پدر من ۸۰سالشه تب مالت گرفته الان نمیتونه یه لقمه غذا بخوره همشو بالا میاره کل بدنش درد میکنه دکترم کلی دارو براش نوشته ولی هیچ تاثیری نداره باید چیکار کنیم؟

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        بسته به زمان شروع درمان و شدت بیماری، بهبودی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. توصیه می شود زیر نظر پزشک معالج داروها و آنتی بیوتیک ها را دریافت کنند.

  15. ستاره گفت

    سلام، من خانم 33 ساله هستم بعد از 4 ماه درد مفاصل و قفسه سینه متوجه شدم که تب مالت دارم الان یک ماه هست که تحت درمانم ولی همچنان درد ران و کشاله ران دارم و اصلا نمیتونم راه برم حتی یک قدم.
    باید چیکار کنم؟
    به نظر شماکی میتونم راه برم؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      زمان شروع به موقع درمان در درمان مؤثر تب مالت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توصیه می شود زیر نظر پزشک معالج خود درمان را دنبال کنید تا بهبودی حاصل شود. به هر حال توجه داشته باشید به دلیل تأخیر در شروع درمان روحیه خوب و صبوری شما در نتیجه مؤثر درمان حائز اهمیت است.

  16. ماهور گفت

    سلام وقت بخیر من شش ماه پیش متوجه شدم تب مالت گرفتم و با کلی آمپول و قرص خوب شدم
    ولی چند وقته پوست صورتم حالت اگزما میگیره و زخم میشه میخاره ریزش مو هم گرفتم آیا تب مالت دوباره شروع شده و تأثیری روی پوست داره چه پمادی استفاده‌ کنم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      این عوارض ممکن است در اثر ابتلا به بروسلوز باشد، توصیه می شود برای بررسی علت دقیق توسط پزشک معاینه شوید و در صورت صلاحدید ایشان دارو دریافت کنید.

  17. ساناز گفت

    سلام وقت بخیر
    مادر من ۷۰ سالشه تقریبا ۶ ماه پیش تب مالت داشت و کمرش خیلی درد داشت نمی تونست بلند بشه بعد از یه ماه اینا طبق مسکن و امپول های که دکتر تجویز کرده بود خوب شد ولی حالا دو سه روزی میشه بازم کمر درد ش شروع شده چه میشه کرد من خیلی نگران مادرم هستم
    اکر راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      التهاب مفاصل با درد، سفتی و تورم در مفاصل بخصوص در زانو، لگن، مچ پا و دست و همچنین ستون فقرات از عوارض بیماری بروسلوز یا تب مالت است. درمان التهاب مفاصل مرتبط با ستون فقرات گاهی زمان‌بر است و در برخی مواقع منجر به آسیب ماندگار می شود. توصیه می شود در صورت ادامه دار بودن درد به پزشک معالج مراجعه کنند.

  18. امیر گفت

    سلام من یه سال و نیم از ابتلا به تب مالتم گزشته و کاملا خوب شده بودم پزشکم گفت دیگه هر کاری میخای بکن نیازی ب ترس نیست
    منم چند روزه باشگاه ورزشی میرم ولی متاسفانه دوباره درد مفاصل دست اومده سراغم یعنی خوب نشدم ب ورزشم ادامه بدم یان

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      ورزش کردن بعد از دوران بهبودی هیچ منعی ندارد. احتمالا در اثر فاصله طولانی که در ورزش کردن افتاده است، این شکایت رخ داده است. توصیه می شود چنانچه این درد ادامه دار بود با مشورت پزشک معالج در مورد نحوه ورزش کردن تصمیم گرفته شود.

  19. مولود گفت

    سلام من چهار ماه طب مالت گرفتم والان مچ پام ورهم کرد ممکنه مال تب مالت بلسه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      علائم تب مالت یا بروسلوز ممکن است چند ماه طول بکشد و برطرف شود. اما در برخی موارد افراد دچار فرم مزمن تب مالت می شوند و ممکن است علائم در طولانی مدت عود کند. یکی از این عوارض، آرتریت یا التهاب مفاصل است که بویژه در زانو، لگن، مچ پا، مچ دست و ستون فقرات ایجاد می شود. توصیه می شود جهت تسکین این التهاب و پیگیری درمان به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه نمایید.

  20. هادی گفت

    آزمایش دادم عکس اسکن گاما گرفتم ولی هیچی رو نشون نداد آزمایشی که گرفتم مخصوص تب ومالت نبود حلا دو ماهه که مفاصل استخونام درد میکنه زانو انحراف پیداکرد آیا میتونه تب و مالت باشه

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می شود جهت معاینه و ذکر شرح حال بیشتر توسط پزشک متخصص بیماریهای عفونی ویزیت شوند.

  21. رضا گفت

    سلام آقای دکتر
    بنده آزمایش تب مالت دادم وجواب مثبت شد .
    آیا درد بین بیضه تا مقعد هم میتونه مال همین تب مالت باشه.

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      باکتری هایی که باعث بروسلوز یا تب مالت می شود، احتمال ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی مردانه را دارد که گاهی با درد و تورم بیضه همراه است. توصیه می شود زیر نظر پزشک معالج درمان را پیگیر باشید.

  22. A گفت

    سلام آقای دکتر من پارسال تب مالت خفیف گرفتم ولی علائمم فقط گوارشی بوده حالت تهوع داشتم بعد درمان حالت تهوع ام خوب شد الان احساس میکنم تو معده ام همش گاز پر میشه نمی‌دونم از عوارض این بیماریه یا خیر؟
    آندوسکوپی هم کردم فقط زده بود گاستریت سطحی مزمن میکروب معده ام نداشتم

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه احتمال تظاهرات گوارشی پس از درمان بروسلوز یا تب مالت ناشایع هست اما مطالعات در برخی موارد ایجاد مشکلات گوارشی از جمله گاستریت را حتی سالها پس از درمان نشان می دهد. توصیه می شود جهت معاینه و گرفتن شرح حال بیشتر نزد پزشک مراجعه نماید و علت ایجاد این مشکل گوارشی را پیگیر شوید.

      1. سارا گفت

        سلام وقت بخير
        كومبس رايت ١/٤٠ مثبت هست يا منفي؟

  23. سحر گفت

    باسلام
    من حدود چند سالی است که کنر درد دارم ولی اخیرا تشدید شده و پاهام هم درد میکنن مدام احساس خستگی میکنم همش بی حال هستم استخوان دردهای شدیدی دارم آیا اینا از علائم تب مالت هستن؟؟؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      با بیان این علائم نمی‌توان تشخیص درستی داد، لذا تا بررسی های بالینی و آزمایشگاهی انجام نشه نمیشه پاسخ داد.به طور کلی چند تا سوال مطرح میشه ۱-چند سالتونه؟ آیا قبلا به تب مالت مبتلا بودین یا خیر؟ اگر نبودین آیا اخیرا محصولات لبنی غیر پاستوریزه مصرف کردین یا خیر؟
      علائم تب مالت تب بالا کوفتگی و گرفتگی عضلات حتی دل درد شدید بی حالی و سستی هست. اما شما اشاره کردین چند سالی هست، در حالی که اگر تب مالت باشه و سریع درمان نشه به سال نمی‌کشه و آدم و از پادر میاره پس باید توسط پزشک کاملا مورد بررسی قرار بگیرین.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.