تفسیر آزمایش ایدز (HIV) مثبت و منفی

343 26,925
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیماری ایدز (AIDS) مجموعهای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس HIV پدید می‌آید. با توجه به میزان شیوع این بیماری، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی تفسیر آزمایش ایدز و انواع آن پرداخته‌ایم. لازم است در صورت داشتن فعالیت جنسی، به خصوص روابط پرخطر حتماً یکی از انواع آزمایش تشخیص ایدز را در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه کیوان انجام دهید.

ویروس HIV

ویروس HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان یکی از انواع ویروس‌های خانواده لنتی ویروس (lentivirus) و دارای تایپ یک و دو است. این ویروس با ورود به بدن، سیستم ایمنی را هدف قرار داده و آن را دچار نقص می‌کند. در نتیجه انواع بیماری عفونی، برخی از سرطان‌ها و انواع دیگر بیماری‌ها می‌توانند ظاهر شوند. این بیماری جزو بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و با روابط جنسی قابل انتقال است.

روش‌های انتقال ایدز یا HIV
روش‌های انتقال ایدز یا HIV

روش‌های انتقال ایدز یا HIV

به طور کلی ویروس HIV فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می‌تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد. بنابراین سایر تماس‌های روزمره مانند دست دادن، بغل کردن و بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. می‌توان گفت راه‌های زیر متداول ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز محسوب می‌شوند:

  • هر نوع رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HIV
  • استفاده از وسایل شخصی آلوده مانند تیغ، مسواک و سرنگ
  • انتقال از مادر به جنین در طول دوره بارداری، زایمان، شیردهی
  • دریافت عضو یا خون از فرد مبتلا به ایدز
  • انجام خدماتی مانند خالکوبی، پرسینگ، ختنه و موارد مشابه در محیط آلوده

مطالب مرتبط:

انواع آزمایش ارزیابی ایدز و تفسیر آن

ویروس HIV می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود. جالب است بدانید که در طول این دوره حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است. امروزه آزمایش‌ها یا تست‌های زیر برای تشخیص ابتلا به ویروس HIV وجود دارند. این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه تفسیر آزمایش ایدز و انواع آزمایش‌های مرتبط با آن را تشریح می‌کنیم.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی

این نوع از آزمایش تشخیص ویروس HIV، دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود. عملکرد این گونه تست‌ها بر اساس آنتی بادی‌های تولید شده علیه ویروس HIV است. در واقع این گروه از آزمایش‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم ویروس را شناسایی کنند. بنابراین در صورتی که هنوز آنتی بادی در بدن تولید نشده باشد، با وجود ابتلای فرد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. همچنین نتیجه مثبت این گروه از آزمایش‌ها نشان دهنده مواجهه فرد با ویروس HIV در گذشته است. از همین رو از این نوع تست‌ها برای تشخیص ابتلا نوزاد استفاده نمی‌شود. چرا که آنتی بادی‌های منتقل شده از مادر آلوده به جنین تا ماه هجدهم می‌توانند باقی بمانند.

بنابراین برای نوزادان بی سرپرست یا نوزادان دارای والدین مشکوک باید از تست فوری HIV استفاده شود. تا بعد از به دست آمدن نتیجه، اقدامات لازم صورت گیرد. البته نتیجه به دست آمده از تست فوری HIV باید از طریق یک آزمایش دیگر نیز مورد تأیید قرار گیرد.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

این گونه از آزمایش تشخیص ویروس HIV چندین نوع تست مختلف را شامل می‌شود. آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن HIV حساس تر و گران تر هستند.

انواع آزمایش ایدز
آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

مطالب مرتبط:

تست HIV-PCR

تست (DNA) ویروس HIV را در نمونه خون جستجو می‌کند. تست (HIV-PCR) از دقت بسیاری بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند ویروس HIV را در دوره نهفتگی نیز شناسایی کند. معمولاً مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست از 5 تا 7 روز است. به دلیل حساسیت بالای این آزمایش، بهتر است برای اطمینان خاطر تست سرولوژیک همراه باشد.

تست (P24 antigen)

این تست معمولاً برای ارزیابی‌های زودهنگام می‌تواند مفید واقع شود. عملکرد این تست به این گونه است که آنتی ژن (P24) را که پروتئینی از ساختار ویروس HIV است را در خون تشخیص می‌دهد.

تست (RNA)

این تست، (RNA) را به عنوان قسمتی از ماده ژنتیکی ویروس HIV، از طریق نمونه خون تشخیص می‌دهد.

مطالب مرتبط:

تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test)

این تست برای ارزیابی میزان عفونت فعال حاصل از ویروس HIV به کار می‌رود. یعنی از طریق این تست می‌توان میزان ویروس HIV در حال رشد و تقسیم را تشخیص داد.

آزمایش‌های نسل چهارم

این گروه از آزمایش‌ها ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ‌ژن و آنتی ‌بادی است که (th generation Ag/Ab combination assay4) نام دارند. معروف ترین این گروه از آزمایش‌ها، تست (HIV Ag/Ab combo assay) است. این تست با دقت خوبی آنتی ژن (24P) و عفونت ناشی از HIV را شناسایی می‌کند.

آزمایش کامل خون یا آزمایش (CBC)

با پیشرفت ویروس HIV در بدن شخص مبتلا، معمولاً یکی از بیماری‌های آنمی (کم خونی)، نوتروپنی (کم بودن تعداد نوتروفیل ها) و ترومبوسیتوپنی (کم بودن تعداد پلاکت های خون) پدید می‌آید. بنابراین انجام آزمایش خون می‌تواند اطلاعات کاربردی را در اختیار قرار دهد. در آزمایش کامل خون فاکتورهای مختلف خونی به خصوص مقدار لنفوسیتهای (4CD) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر مقدار لنفوسیت‌های (4CD) از 20 درصد پایین تر باشد، خطر پیدایش عفونت یا بدخیمی ناشی از ایدز وجود دارد.

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV
نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

در تفسیر آزمایش ایدز توجه به این موضوع ضروری است که مثبت بودن نتیجه آزمایش (HIV) الزاماً به معنی ابتلا به ایدز نیست. همچنین منفی بودن نتیجه آزمایش، عدم وجود این ویروس در بدن شما را تضمین نمی‌کند. اصطلاحاً گفته می‌شود که ممکن است نتیجه آزمایش شما مثبت کاذب یا منفی کاذب(1) باشد. در واقع نتیجه آزمایش شما نیاز به بررسی‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های دیگر دارد. تا در نهایت بتوان به طور قطع ابتلا یا عدم ابتلا شما به بیماری ایدز را تشخیص داد.

جمع بندی

  • بیماری ایدز (AIDS) مجموعه ای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس (HIV) پدید می‌آید.
  • به طور کلی ویروس (HIV) فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد.
  • ویروس (HIV) می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود.
  • در طول دوره نهفتگی حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است.
  • آزمایش‌ها یا تست های تشخیص ابتلا به ویروس (HIV) عبارتند از آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی، آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن، آزمایش‎های نسل چهارم و آزمایش خون یا تست CBC.
  • این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود.
  • تست‌های ارزیابی آنتی ژن شامل تست (HIV-PCR)، تست (RNA) و تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test) است.
  • آزمایش‌های نسل چهارم ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن و آنتی بادی محسوب می‌شوند.

آیا نیاز است که نتیجه مثبت آزمایش ایدز خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

بله، شما حتماً باید شریک جنسی خود را از نتیجه آزمایش ایدز خود مطلع سازید.

آیا کیت‌های خانگی برای انجام آزمایش ایدز در منزل وجود دارد؟

بله، در کشورهای پیشرفته کیت‌های خانگی آزمایش ایدز به راحتی در دسترس هستند. در ایران نیز می‌توان این گونه کیت‌ها را یافت. توجه داشته باشید که چنین آزمایش‌های خانگی به اندازه دیگر آزمایش‌ها دقیق و معتبر نیستند.

انجام آزمایش HIV برای زنان باردار ضروری است؟

بله انجام این آزمایش برای زنان در ابتدا و اواخر حاملگی ضروری است.

343 نظر
  1. للیرضا گفت

    سلام جناب دکتر بنده ۲۴ ساعت بعد رابطه پرخطر قرص های پیشگیری ۷۲ ساعته مصرف کردم به مدت ۲۸ روز و ۴۲ روز بعد رابطه پرخطر آزمایش HIV Ag & AB نسل چهار رو انجام دادم که منفی بود به نظرتون لازمه سه ماه بعد رابطه دوباره آزمایش بدم؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      خیر لازم نیست

    2. مهدی گفت

      سلام دوست عزیز میشه بگید قرص ها چند تا بودن و روزی چند بار مصرف میکردید حس میکنم بمن اشتباه تجویز شده

  2. امیر گفت

    سلام خسته نباشید
    یه سوالی داشتم آیا بعد از ۳۰ رو از رابطه پر خطر ازمایش pcr hiv و p24 تو ازمایشگاه شما که جواب هم منفی باشد میشود به جواب 100% اطمینان کرد ؟ چون بعد از ۳۰ روز علائمی همچون سرماخوردگی و گلو درد و ابریزش بینی شروع شده هر دو ازمایش رو روز ۳۰ ام دادم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منفی هستید نگران نباشید.

  3. امیر علی گفت

    سلام خسته نباشید آیا بعد از ۳۰ روز تست ag ,p24 ,pcr که توی ازمایشگاه خودتون انجام شده هر سه منفی باشد چقدر جواب درست است ؟ علائم سرماخوردگی هم دارم نگرانم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام جواب صددرصد درست است

  4. ناشناس گفت

    سلام پرفسور خسته نباشید من دو سال پیش رابطه داشتم حالا مدتی هست تورم غدد لنفاوی دارم ازمایش هم دادم نوشته result0.09 که کمتر از یک است که میشه منفی ایا نیاز هست ازمایش دیگه انجام بدم

  5. ال گفت

    سلام آزمایش pcr در روز ۱۸ و pcr دوم در روز ۲۹ که هر دو در آزمایشگاه کیوان انجام شده و منفی است قابل (اطمینان 100%) است بعد ۲۹ روز ؟؟؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام جواب صد در صد قابل اعتماد است خیالتون راحت باشه🌹

      1. ال2 گفت

        🌹🍃❤️❤️

      2. Samyar گفت

        عرض سلام و ادب احترام خدمت جناب آقای پرفسور.
        ممنون میشوم پاسخ بدید 🙏

        بیماری HIV ممکنه سالها در آزمایش غیر قابل تشخیص باشه مثلا 2 سال تا 10 سال بعد این مدت تو آزمایش مشخص نشه.

        و اینکه بنده بعد از گذشت ۴٢ روز آزمایش RNA PCR HIV که در آزمایشگاه کیوان انجام دادم منفی شد جوابش میتونه قطعی و 100 درصد منفی باشد یا خیر
        با تشکر از پاسخ شما 🙏

      3. سعید گفت

        بعد از ۴۳ روز ازمایش نسل چهار دادم منفی شد نیاز به تکرار هست ؟
        و اینکه هپاتیت سی چند دوره پنجره چند روزه و هپاتیت سی در ازمایش اچ ای وی تداخل ایجاد میکنه یعنی دوره پنجر اچ ای وی بیشتر میشه؟

      4. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        نیاز به تکرار نیست. هپاتیت سی از راه جنسی خیلی به ندرت امکان انتقال دارد. دوره پنجره هپاتیت سی حدود دو ماه است و تداخلی با تشخیص اچ ای وی ندارد.

  6. رسول گفت

    سلام وقت بخیر من سی و پنج روز بعد از رابطه پر خطر آزمایش hiv دادم به نام hiv ab به روش الیزا
    جوابش منفی بود آیا لازمه آزمایش باز تکرار بشه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام.
      بهتره ازمایش انتی ژن و انتی بادی را با هم بدید.

  7. ش گفت

    سلام
    أزمايشي كه از رگ خون ميگيرن انتي ژن هم چك ميشه يا فقط انتي بادي ؟؟ يا بستگي به مركزي كه ازمايش ميديم داره ؟
    بيمارستان فيروزگر تهران تاييد شده ست ؟
    من بعد ٧٠ روز تست دادم منفي بوده و الان كشور ديگه هستم ميخوام براي اقامت ازمايش بدم ميترسم اشتباه بوده باشه جوابم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      مطمئن باشید جواب درسته.

  8. مرجان گفت

    سلام ۵۰ روز از رابطه میگذره و دکتر برام آزمایش
    P24 آزمايش آنتي ژن – HIV
    بادي آنتي HIV
    نوشتن..آیا همین آزمایش مناسبه؟یا نیاز به انجام تست دیگری هست؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بعد از ۵۰ روز این دو آزمایش کافی است.

  9. الف گفت

    سلام‌وقتتون بخیر
    بنده بعد حدود ۸یا ۹ ماه آزمایش HIV دادم درست نمیدونم چه تستی بود دکتر نوشت HIV TEST بعد چند روز جواب اومد که نوشته بود non-reactive و عددی هم که درج شده بود 0,186بود چند تا دکتر عفونی رفتم و گفت منفیه و کمتر از یک آما بعضی مقاله ها بالاتر از 0.5 زده آیا این ازمایش منفی هست د دیگر نیاز به آزمایش دوباره هست

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اصلا نگران نباشید . منفی هستید . بعد از ۸ ماه با هر روشی تست کنند جواب دقیق است.

    2. علی گفت

      سلام بعد از ۱۷ روز از رابطه تست eclia نسل چهارم دادم و منفی شد
      و
      بعد ۶۸ روز تست cmia نسل چهار دادم
      اینم منفی شد
      نیاز به تکرار آزمایش هست ؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام نیازی به تکرار ازمایش نیست. منفی هستید.

    3. ر گفت

      سلام
      من 35روز بعد از رابطه پر خطر
      آزمایش hivab به روش الیزا در بیمارستان دادم
      جوابش منفی بود
      آیا نیاز به آزمایش مجدد دارم؟

  10. علی گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من بعد از حدود ۸یا ۹ ماه تو آزمایشگاه تست HIV گرفتم بعد از چند روز جواب حاضر شد نمیدونم چه نوع تستی بود دکتر نوشت HIV TEST تو برگه آزمایش هم فقط نوشت بود nonteactive و عددی که درج شده بود ۰.۱۸۶بودم چندین دکتر عوض کردم ولی هروز منو داره فکرش نابود میکنه اگه لطف کنید زود جوابمو بدید خیلی ممنونم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اصلا نگران نباشید. منفی هستید. بعد از ۸ ماه با هر روشی تست کنند جواب دقیق است.

    2. علیرضا گفت

      سلام وقتتون بخیر
      من ۱۷ روز بعد رابطه محافظت شده با شخص های ریسک

      تست eclia نسل چهار دادم
      و بعد ۶۸ روز
      تست cmia نسل چهار

      هردو منفی شدند
      نیاز به تکرار هست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نیازی به تکرار آزمایش نیست و منفی هستید.

  11. Mol گفت

    سلام امروز رابطه پرخطر داشتم باتوجه به استرس بسیار شدید و غیر قابل تحملی که دارم چه آزمایشی چه در چه تایمی اطمینان کامل رو حاصل میکنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از سه هفته پس از رابطه پرخطر امکان انجام تست آنتی ژن HIV وجود داره که درصورتی که در آزمایشگاه معتبری انجام شده باشد قطعا منفی است و جای نگرانی ندارد.

    2. ش گفت

      سلام بعد از ٦٧ روز تست وريدي در بيمارستان فيروزگر دادم منفي بود – نياز به تكرار هست ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خیر نیازی نیست و منفی هستید.

  12. مسعود گفت

    سلام من 12 روز پیش با یکی رابطه ی جنسی دهانی داشتم.اولین بارم بود.تا خواستم رابطه ی مقعدی رو انجام بدم ارضا شدم.فقط سر آلت به مقعد طرف کشیده شد و به داخل نرفت الان به گذشت چند روز علایم گلودرد و تب و لرز داشتم ولی بقیه علامت های مربوط به اچ آی وی رو خدا رو شکر نداشتم.الان استرس منو گرفته که این علایم چیه آیا ممکنه از اچ آی وی باشه در صورتی که من این علایم رو از طریق سرفه به یکی از اعضای خانواده منتقل کردم.لطفا جواب بدید خیلی منو استرس گرفته.نمیتونم این قضیه رو با کسی در میان بگذارم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام امکان ابتلا به این روش نیست

  13. محمد گفت

    جناب پروفسور کیوانی سلام، بنده بعد از ۳۸ روز از مواجهه و در معرض احتمالی ویروس قرار گرفتن در آزمایشگاه کیوان‌تست‌AG P24 و‌AB II, I دادم که خداروشکر جواب نگاتیو بود، میخواستم بدونم آیا نیاز به تست دیگری در زمان آینده هست؟ تا چه حد این جواب دقیق هست؟ با تشکر از شما

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام جواب صد در صد مطمئن است و نیازی به تست مجدد ندارید

      1. رضا گفت

        من ۳ آزمایش مختلف اولی ۱۸ روز بعد منفی دومی ۳۰ روز بعد منفی و سومی ۳۸ روز بعد منفی بودن همه p24 با لیزا و یکی ecl بوده ولی اولی 0.282 دومی 0.289 سومی 0.316 بوده ایا این روند صعودی از چی هست ؟ میشه بعد 37 روز به جواب 100 درصد اطمینان حاصل کرد ؟

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        این اعداد پایینتر از ۱/۱ هیچ ارزشی ندارند و شما منفی هستید نگران نباشید 🌹

  14. سینام گفت

    سلام
    من حدود یه ماه پیش یه رابطه پر خطر داشتم…. بعد از ۱۹ روز بعدش آزمایش p24 دادم و nonreactive نشان داد….. به نظرتون لازمه یبار دیگه آزمایش بدم چون یکم حساس شدم

  15. Amir گفت

    سلام و وقت بخیر
    بنده۹۲روز پیش با خانمی رابطه جنسی مقعدی داشتم که البته بدون خونریزی بود
    ۳۵روز پس از رابطه ازمایشrna pcrاچ ای وی وp24وانتی بادی دادم که هر۳منفی بود
    بعد از۶۲روزکلینیک رفتاری رپید هپاتیت سی و اچ ای وی همینطور الایزا دادم که منفی بودن
    همون روز ازمایشگاه تست انتی ژن انتی بادی دادم که منفی بود
    بعد از روز ۹۰کلینیک رفتاری رپید تست دادم اچ ای وی منفی بود اما رپید هپاتیت سی روی خطtهم یه خط بسیار کم رنگ ایجاد شد.مسئولش یه رپید دیگه باز کرد که بار دوم منفی شد.همون روز ازمایشگاه بیرون به روش eclتست anti hcv وhiv ab وانتی ژن انتی بادی اچ ای وی وp24دادم که همش منفی بود.خیلی بخاطر مثبت شدن اولین رپید تست هپاتیت سی نگرانم با این مه رپید وeclبعد از اون منفی شدن
    نظر شما چیه و این که حتی اگه هپاتیت سی باشه روی تست هایی که برای اچ ای وی دادم تاثیر داره و ممکنه مثبت باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در مورد نتیجه تست اچ ای وی و هپاتیت سی خیالتون راحت باشه و منفی هستید.

  16. مصطفی گفت

    سلام جناب پروفسور بنده ۶۵ روز بعد از رابطه پر خطر ۲ تست نسل چهار ترکیبی در ۲ ازمایشگاه مختلف دادم . که هردو منفی شدند، بنظرتون نیاز هست در انتهای ۹۰ روز در ازمایشگاه شماهم تست بدهم؟ دوره پنجره در افراد عادی چقدر هست؟چرا اکثر سایت ها ۹۰ روز تاکید دارند؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به تست مجدد در آزمایشگاه ما نیست . کیتهای جدید بعد از ۲۰ روز قادر به تشخیص هستند.

    2. رها گفت

      سلام وقتتون بخیر جناب دکتر من در روز ۱۸ ازماشگاه کیوان تست pcr rna دادم و در روز ۲۸ در ازمایشگاه نیلو الیزا نسل ۴ و دوباره در روز ۴۵ در ازمایشگاه کیوان p24 جدا و الیزا دادم و همینطور بعد از ۶۰ روز در ازمایشگاه مرکزی تست الیزا کومبو دادم خدا رو شکر همشون منفی بوده به نظرتون نیاز به تکرار تست هست با توجه به علایمی که دارم؟ و این که در بعضی منابع نوشته شده که برای اطمینان خاطر باید بعد از سه ماه pcr کمی داد واقعا از زندگی افتادم اقای دکتر مممنون میشم واسخ بدهید

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام همون آزمایش PCR بعد از ۱۸ روز آزمایشگاه کیوان کافی بوده و نیاز به هیچگونه تکراری هم ندارید.

  17. آربو گفت

    سلام و وقت بخیر . آزمایش آنتی بادی که دو بار در آزمایشگاه چک شده و هر دو بار در محدوده بوردر لاین قرار داشته تکلیفش چی هست؟ محدوده مثبت بالاتر از ۱/۱ بوده که هر دو بار زیر این عدد بوده اما در محدوده کات آف قرار داشته . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اگر فاصله دو تست بیش از دو هفته بوده و عدد تغییر همواره کمتر از ۱/۱ بوده است منفی هستید.

  18. داوود گفت

    سلام درصد انتقال ویروس hiv از خانم مبتلا به آقای سالم چقدر هست؟ در رابطه دهانی به طوری که خانم برای اقا عمل انجام دهد.
    بعد از ۲ ماه تست ازمایشگاهی نسل ۴ انتی ژن انتی بادی دادم که منفی شد، نیاز هست بعد ۹۰ روز تکرار شود؟ دچار وسواس فکری شدم بهتر است به روان پزشک مراجعه کنم یا یک ماه دیگر تست بدم به یقین برسم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نیازی به انجام تست نیست، ویروس HIV از طریق بزاق منتقل نمی‌شود. بهتر است برای وسواس فکری به روانپزشک مراجعه نمائید.

  19. احمد گفت

    سلام و درود وقت بخیر
    من تقریبا ۲ ماه پیش یه رابطه پر خطر داشتم ۳ بار هم آزمایش دادم منفی بوده ولی بدن درد و گلو درد دارم بدنم ضعیف شده
    خیلی استرس دارم فکرم درگیره
    میتونه hiv باشه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که تست در آزمایشگاه معتبری انجام شده باشد نیازی به تکرار تست نیست و منفی هستید قطعا.

      1. علیرضا گفت

        سلام وقتتون بخیر من بعد از یک رابطه پرخطر پس از ۶۰ و ۶۳ روز در ۲ ازمایشگاه مختلف تست نسل۴ دادم منفی شد و پس از ۷۰ روز تست pcr دادم در ازمایشگاه مولکولی بیمارستان مهر منفی شد نیاز هست ازمایشگاه شماهم تست بدم؟ چون جناب پروفسور میگفتن ازمایشگاه باید معتبر باشه الان ۹۵ روز گذشته یکم استرس میگیرم گاهی

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        اصلا نیازی به تکرار آزمایش نیست و شما قطعا منفی هستید.

  20. مهرداد گفت

    سلام و درود وقت بخیر
    من ۵۰ روز پیش یه رابطه پر خطر داشتم
    ۳ بار آزمایش دادم ولی جواب منفی بوده ولی بدن درد و گلو درد دارم دیگه علائمی ندارم ولی استرس فکرو خیال خیلی دارم
    احتمال hiv هست؟!

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      از سه هفته پس از رابطه پرخطر امکان انجام تست آنتی ژن HIV وجود داره که درصورتی که در آزمایشگاه معتبری انجام شده باشد قطعا منفی است و جای نگرانی ندارد. درصورتی که هنوز نگران هستید بهتر است به روانپزشک برای درمان وسواس فکری مراجعه کنید.

  21. اقا رضا گفت

    سلام وقت بخیر اقا هستم ۲ ماه بعد از یک رابطه دهانی که بیشتر بزاق فرد مشکوک بهم خورد رپید تست دادم منفی شد ، بعد ۶۳ روز تست به روش elfa دادم منفی شد و بعد از ۶۵ روز تست به روش ترکیبی CLIA دادم که منفی شد؟ نیاز هست ماه سوم تست بدم؟ pcr چطور توصیه میشود؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      نیازی به تست نیست از راه بزاق منتقل نمیشود.

  22. کوروش گفت

    سلام وقت بخیر
    3 ماه و 4 روز پیش رابطه داشتم و از سلامت جنسی پارتنر ام اطلاعی نداشتم .. دو روز بعدش تست سریع در مرکز بیماری های رفتاری دادم که منفی بود .. به دلیل وسواس فکری که داشتم مجدد تست دادم اما اینبار به پیشنها پزشک
    تست hivp24. تست نسل چهار آنتی بادی و آندرو ژن
    نتایج تست ام اینطور هست که
    Hiv l&II. Nonreactive
    و
    Hiv24 Ag. نتیجه اش. 0.06. با متود الایزا بوده

    بر اساس نتایج من مطمئن باشم که مبتلا نیستم ؟
    آیا لازم هست که مجدد در آینده تست بدم ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بهتر بود دو روز بعد از پارتنر ناشناستون تست میگرفتید ولی برای خودتون صددرصد کافیه و منقی هستید . اگر دوباره هوس ازمایش دادن کردید در معرض ابتلا به وسواس فکری هستید و بهتره به روانپزشک مراجعه کنید.

  23. مجتبی گفت

    4 ماه و ۱۳ روز بعد از رابطه پر خطر آزمایش HIV ag/ab p24 دادم که منفی شده به نظرتون دیگه کافیه

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      صددرصد کافیه . اگر دوباره هوس ازمایش دادن کردید در معرض ابتلا به وسواس فکری هستید و بهتره به روانپزشک مراجعه کنید.

  24. Ali گفت

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک ماه بعد از رابطه پر خطر ازمایش hiv ab و 45 روز بعد pcr hiv و رپید تست رو باهم انجام دادم منفی بود بعد از دوماه هم الایزا نسل چهار رو تست دادم منفی شد ایا باید تو سه ماهگی هم تست رو تکرار کنم ممنون میشم جواب بدین خیلی استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      پاسخ پروفسور حسین کیوانی:
      سلام. خیر نیاز به هیچ آزمایش دیگه ای ندارید مطمئنا منفی هستید.

  25. علی گفت

    سلام خسته نباشید
    بعد از بیست هفت روز یکبار تست پی سی آر آ آر نا دادم جوابش منفی بود
    تست دوم پی ۲۴ بعد از چهل سه روز اونم جوابش منفی بود
    آیا این دو تست چقدر دقیق است
    البته در آلمان

  26. سارا گفت

    سلام وقت بخیر، یه سوال داشتم دوره کمون ایدز چگونه است؟ ایا کسی که در دوره نهفتگی یا کمون بیماری ایدز هست جواب ازمایش او منفی است؟

  27. سعید گفت

    سلام
    ایا پسوریازیس که بیماری خود ایمن هست
    روی آزمایش رپید تست ایدز مرکز مشاوره
    میتونه تاثیر. منفی کاذب بزاره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است. اما ارتباطی را هم نمی‌توان بین این دو مورد یافت.

  28. محسن گفت

    سلام بعد ۱ سال و ۳ ماه آزمایشhiv و هپاتیت b و c دادم.رفتم جواب رو بگیرم حاضر نبود پذیرش تماس گرفت با آزمایشگاه و یکسری اعداد پرسید و در سیستم ثبت کرد‌.ناگهان گفت شماhiv مثبت هستی.بعدش حالم خیلی بد شد.چند بار دیگه با آزمایشگاه تماس گرفت و گفت سوپروایرز آزمایشگاه گفته ما امروز اصلا hiv مثبت نداشتیم hav(هپاتیتa) مثبت داشتیم که شاید اشتباه شده و دوباره ازم نمونه گرفت.بلافاصله به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری رفتم و تست سریع دادم که گفتن منفیع و بعد ۱ سال معتبره.فرداش رفتم جواب آزمایش رو گرفتم که ۰/۳۶ بود و نوشته بود کمتر از ۰/۹ منفی.آیا در آزمایشگاه احتمال اشتبااه هست. آزمایش من منفیه؟

  29. علی گفت

    سلام وقت بخیر آزمایش الایزا انتی بادی منفی بعد از دو ماه پنج روز معتبر هست
    بعد از یک رابطه بدون دخول که از کاندوم هم استفاده شده

  30. نگین گفت

    حدود ۴ یا ۵ ساله پیش با دو نفر فقط بوسه دهان باز یا دهان ب دهان داشتم که پوست زبان و بزاقمان برخوردداشت و اصلا رابطه جنسی نداشتم.. ایا ازمایشم منفیه؟
    (Hiv(ĺ&ll
    Result: nonreactive
    Unit: ratio
    Method: Elisa.gen: 5
    در این قسمت چیزی ننوشتهRefrence.interavel

    در قسمت متد عدد ۵ چیه خیلی نگران شدم؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال HIV از طریق بزاق دهان رخ نمی دهد. مگر در deep kissing یا بوس های عمیق که هر دو فرد زخم یا خونریزی لثه داشته باشند که بندرت رخ می دهد و بسیار نادر است.
      همچنین نتیجه آزمایش شما منفی است.

      1. بنیامین گفت

        سلام وقت بخیر. ببخشید بنده پسری هستم که حدود سه ماه و پانزده روز پیش با پسری دیگر رابطه مقعدی داشتم که فاعل بودم. حدود بعد از 48 روز یا 58 روز تستhiv1&۲ دادم که منفی بود. روز ۱۰۵ است رپید برند است دی دادم که منفی شد . روز ۱۰۶ هم تست hiv ۱&۲ دادم که منفی شد.. آیا نتیجه قطعی است؟

  31. محمد گفت

    سلام من سه سال پیش با یک خانمی دوست بودم و با او رابطه دخولی از مقعد و واژن ایشان داشتم و رابطه دهانی یعنی آمیزش دهان و زبان من با واژن ایشان داشتم. الان بعد از سه سال آزمایش hiv 1 2 p24 ag دادم و جواب آزمایش nonreactive بود و عدد آن ۰/۲ بود و در جواب آزمایش آمده بود تا محدوده ۰/۹ nonreactive هست یعنی الان که عدد من ۰/۲ هست پس جای نگرانی نیست و جواب اچ آی وی بنده منفی هست؟

    1. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این شرایط جواب آزمایش شما منفی است.

  32. محسن گفت

    سلام آزمایش دادم جوابش شد 0.36
    توی توضیحات نوشته negative index value 1.1
    میشه تفسیرش کنید

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تفسیر نتایج به کیت مورد استفاده بستگی دارد. در این حالت به نظر می رسد جواب منفی باشد.

  33. سجاد گفت

    با سلام میخاستم بدونم در تست pcr معنی rna extract چی هستش

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      منظور استخراج ژنوم ویروس است که از مراحل انجام تست های مولکولی محسوب می شود.

    2. حسین گفت

      سلام
      من ۱ماه پیش با یه خانوم رابطه داشتم بعد رابطه باهم رفتیم مراکز رفتار درمانی آزمایش سریع hivدادیم هردو منفی بودیم آیا لازمه دوباره آزمایش بدیم؟

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام خیر.

  34. nima گفت

    خسته نباشید
    بعد از ۴۵ روز از احتمال مواجهه با HIV چه آزمایشی میتونم بدم که قطعی خیالم راحت باشه؟
    و اینکه نیاز به تکرار برای ماه سوم هم دارم یا خیر؟
    چون یسری میگن هرآزمایشی الان بدی باید بعد ۳ ماه و ۶ ماه مجدد تست بدی
    میخواستم ببینم بعد حدود ۵۰ روز تستی هست که نتیجه قطعی بده و نیاز به تکرار نداشته باشه یا حتما باید بعد ۳ ماه دوباره چک بشه؟
    همین تست های نسل ۴ بعضی میگن بعد ۴۰ روز قطعیه بعضی میگن ۳ ماه و بعضی هم ۶ ماه
    میخواستم اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنونم

  35. مهشید گفت

    سلام
    اینکه یسریا میگن بعد ۳۰ روز اگه pcr hiv منفی داشته باشی یا منفی هستی یا ویروس به اندازه خیلی ناچیز که غیرقابل اندازه گیریه یعنی چی؟؟؟
    اینجوری که اگه اون ویروس هرچند ناچیز داخل بدن باشه فرد مثبته…

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تفسیر تست PCR منفی به شرح حال بیمار و سوابق وی در روابط پرخطر بستگی دارد. به هر حال انجام این تست جزو تست های توصیه شده بخصوص در روزهای ابتدایی ۱۰ تا ۳۳ روز پس از مواجهه با ویروس هست که همیشه به هر دلیل ممکن است درصد کمی از تست ها در روش‌ PCR به عنوان منفی کاذب مطرح باشند. لذا با توجه به سابقه بیمار و تست های الایزا می شود برای تفسیر PCR منفی تصمیم گرفت.

  36. مینا گفت

    سلام
    ببخشید من بعد ۳۰ روز از احتمال مواجهه با hiv آزمایشگاه کیوان ازم تست pcr گرفتن و منفی شد
    سه تا سوال داشتم
    اول اینکه اصن تست pcr چیه و چقد احتمال جواب منفی کاذب داره و از کجا مطمئن بشیم جوابمون کاذب هست یا نه؟
    دوم اینکه راست میگن تست Nat اصلا داخل ایران وجود نداره و فقط توی آمریکا هست که میتونه ویروس رو ۸ تا ۱۱ روز بعد مواجهه تشخیص بده؟
    سوم اینکه تست من بعد ۳۰ روز چقد قطعیت داره؟
    بهترین آزمایشی که میتونم بدم که خیالم کاملا راحت باشه چیه؟
    نیاز به تست آنتی بادی آنتی ژن هم دارم؟
    ببخشید سوالام زیاد شد و پیشاپیش ممنون ازتون

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      برای مطالعه اصول تکنیک PCR به این لینک مراجعه نمایید. تست pcr این تست یکی از تست‌های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و CDC است. عوامل زیادی در منفی کاذب شدن تست نقش دارند گرچه محتمل است، اما بدلیل استفاده از دستگاه ها و کیت‌های با حساسیت بالا در آزمایشگاه کیوان احتمال منفی کاذب بودن تکنیکال بسیار کم است.
      بطور کلی دوره پنجره آزمایش HIV به زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و زمانیکه ویروس توسط آزمایشات قابل شناسایی است گفته می شود. دوره پنجره بستگی به نوع آزمایش HIV مورد استفاده دارد.
      آزمایشات آنتی بادی معمولا ۲۳ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل شناسایی هستند. اکثر رپید تست‌ها از نوع سنجش آنتی بادی است.
      تست رپید آنتی ژن/آنتی بادی معمولا ۱۸ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل تشخیص است.
      آزمایش آنتی بادی/آنتی ژن خون وریدی می تواند ویروس را ۱۸ تا ۴۵ روز بعد از در معرض قرار گرفتن تشخیص دهد.
      و در نهایت آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT معمولا ویروس را طی ۱۰ تا ۳۳ روز بعد از در معرض قرار گرفتن می تواند تشخیص دهد.
      پس در این مورد که جواب آزمایش PCR منفی است تست مجدد PCR یا آزمایشات آنتی ژن/آنتی بادی توصیه نمی شود.

      1. ... گفت

        سلام و وقت به خیر ببخشید آیا آزمایشگاه ممتاز در تهران از نظر تست hiv معتبر. هست؟ بعد از 5 سال گذشتن از عامل خطر تست داده شده و منفی بوده آیا معتبره؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        امکان اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها رو نداریم متاسفانه.
        شما می‌توانید به جهت راهنمایی توسط متخصصان آزمایشگاه ویروس شناسی کیوان با شماره زیر تماس حاصل فرمائید و درصورت نیاز مجدد تست انجام دهید.
        02191071292

    2. Mol گفت

      و اینکه اگه هردو سالم باشن احتمال مبتلا شدن هست؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        خیر.
        وقتی ویروسی وجود ندارد به چه علت باید ابتلا صورت گیرد؟

  37. نیلو گفت

    سلام وقت شما بخیر
    عذرخواهی میکنم من نتیجه تست pcr hiv خودمو بعد ۴ هفته بردم پیش سه تا متخصص عفونی ولی بهم گفتن تست pcr ارزش زیادی برای تشخیص نداره و برای پاسخ به درمان استفاده میشه و نتیجه زیاد معتبری برای تشخیص بیماری نمیده.
    من واقعا گیج شدم هرکی یچیز میگه میشه شما یه راهنمایی جامع کنید لطفا

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      تست‌های مبتنی بر شناسایی ژنوم ویروس یا NAT یکی از تست‌های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و CDC در تشخیص آزمایشگاهی HIV است. این تست ها می توانند ویروس را زودتر از سایر تست‌ها تشخیص دهند و بعلاوه میزان ویروس در خون یا viral load را هم مشخص می‌کنند. پس در مواردی که فرد اخیرا رابطه پر خطر با فرد مبتلا داشته است و ممکن است تست‌های آنتی بادی یا آنتی ژن منفی باشد این تست توصیه می شود.

  38. الف گفت

    سلام وقتتون بخیر
    اگر بعد هشت ماه از رفتار پر خطر ازمایش انتی بادی و p24
    منفی بشه قابل اعتماده ؟ نیاز به پی گیری نیست مجدد؟
    رپید تست ها هم معتبر هستن اخه یک بار هم اون منفی شد

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      دوره پنجره آزمایش HIV به زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و زمانیکه ویروس توسط آزمایشات قابل شناسایی است گفته می شود. دوره پنجره بستگی به نوع آزمایش HIV مورد استفاده دارد.
      آزمایشات آنتی بادی معمولا ۲۳ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل شناسایی هستند. اکثر رپید تست‌ها از نوع سنجش آنتی بادی است.
      تست رپید آنتی ژن/آنتی بادی معمولا ۱۸ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل تشخیص است.
      آزمایش آنتی بادی/آنتی ژن خون وریدی می تواند ویروس را ۱۸ تا ۴۵ روز بعد از در معرض قرار گرفتن تشخیص دهد.
      و در نهایت آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT معمولا ویروس را طی ۱۰ تا ۳۳ روز بعد از در معرض قرار گرفتن می تواند تشخیص دهد.
      پس در این مورد جواب آزمایش بیمار منفی است و نیاز به تکرار نیست.

  39. ياسمين گفت

    من ازمايش hiv دادم و عدد 0.27 رو نشون داده.اين به چه معنا هستش؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      باید جواب آزمایش رو به صورت کامل دید تا بتوان تفسیر نمود.

      1. علی گفت

        سلام اقای دکتر آیا عدد گزارش شده بعنوان اینکه کمتر از یک هستاد مثلا 0.41ریاضی میشه اینه عدد را مثبت تلقی کرد علیرغم اینکه از یک کمترین هواها جواب بدین.

      2. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        انواع آزمایشات تشخیصی برای بررسی عفونت HIV وجود دارد که از کیت های مختلف استفاده می شود، لذا رنج مثبت یا منفی بودن به کیت مورد استفاده بستگی دارد.

    2. ehsan گفت

      سلام و خسته نباشید خدمت شما
      من دوتا سوال دارم

      یکی با توجه به علم و تجربیاتی که در زمینه HIV دارید ، به نظر شما جواب تست HIV pcr بعد از ۳۷ روز معتبرتر است یا جواب تست آنتی بادی آنتی ژن نسل ۴ بعد از ۳ ماه؟
      شما اگر بخوایید یکی از این دوتارو انتخاب کنید کدام یک اطمینان بیشتری دارد؟

      و دومی اینکه میگن زمان ساخت آنتی بادی در افراد متفاوته این به ویروس بستگی داره یا سیستم ایمنی افراد؟
      یعنی افرادی که آنتی بادی دیرتر ساخته میشه بدنشون کسایی هستن که سیستم ایمنی قوی تر دارن یا نقص سیستم ایمنی دارن؟

      1. دکتر سعاد غابشی گفت

        سلام وقت بخیر
        هر دو این تست‌ها توسط WHO و CDC برای تشخیص HIV توصیه می شود.
        بطور کلی دوره پنجره آزمایش HIV به زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و زمانیکه ویروس توسط آزمایشات قابل شناسایی است گفته می شود. دوره پنجره بستگی به نوع آزمایش HIV مورد استفاده دارد.
        آزمایشات آنتی بادی معمولا ۲۳ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل شناسایی هستند. اکثر رپید تست‌ها از نوع سنجش آنتی بادی است.
        تست رپید آنتی ژن/آنتی بادی معمولا ۱۸ تا ۹۰ روز پس از در معرض قرار گرفتن ویروس قابل تشخیص است.
        آزمایش آنتی بادی/آنتی ژن خون وریدی می تواند ویروس را ۱۸ تا ۴۵ روز بعد از در معرض قرار گرفتن تشخیص دهد.
        و در نهایت آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT معمولا ویروس را طی ۱۰ تا ۳۳ روز بعد از در معرض قرار گرفتن می تواند تشخیص دهد.
        البته تست های نسل چهارم الایزا با فناوری پیشرفته از نسل های قبلی جزو موفق ترین تست‌ها در تشخیص HIV هستند زیرا هم آنتی بادی های HIV و هم آنتی ژن p24 را تشخیص می دهند‌. آنتی ژن P24 چند روز قبل از آنتی بادی های HIV قابل تشخیص است، پس تستی که می تواند p24 را شناسایی کند نسبت به تستی که فقط آنتی بادی ها را تشخیص می دهد دوره پنجره کوتاه‌تری دارد.

  40. علی گفت

    سلام اینکه بعضی ازمایشگاهها اعداد می نویسند وبقول خودشان کمتر از یک منفی ایا کسانی داشتید با همین اعداد مثبت باشند انهم بعد از 5سال.

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      چنانچه شخصی مبتلا باشد و تحت درمان باشد امکان افزایش لود وجود دارد

      1. درسا گفت

        سلام من بعد از ۹۸ روز آزمایش hivآتتی بادی و آنتی ژن p24 دادم که جوابش منفی بود منتها نوشته بود روش Celia آیا این روش معتبره و در ضمن منفی من چقدر مورد اطمینان هست ممنون میشم جواب بدین با تشکر

      2. دکتر سعاد غابشی (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        Chemiluminescence immunoassay (CLIA)
        مانند الایزا یکی از روش‌های معتبر با حساسیت و اختصاصیت بالا در اندازه گیری کمی آنتی ژن و آنتی بادی های HIV از طریق پروب های نشان‌دار است.

    2. الی گفت

      بعد از 3سال از موضوعی ک بخاطرش به اچ آی وی مشکوک شدیم چه آزمایشی انجام بدیم خیالمون راحت شه؟ آنتی بادی فقط انجام دادم نگاتیو بود.

      1. علی شاملو گفت

        سلام وقت بخیر
        ضمن آرزوی سلامتی، درصورتیکه آزمایش آنتی بادی و p24 انجام دادید و منفی هست یعنی مبتلا نیستید. روش دیگر جهت تشخیص آزمایش PCR HIV می‌باشد که در آزمایشگاه کیوان قابل انجام است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.