تفسیر آزمایش ایدز (HIV) مثبت و منفی

292 25,599
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیماری ایدز (AIDS) مجموعهای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس HIV پدید می‌آید. با توجه به میزان شیوع این بیماری، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی تفسیر آزمایش ایدز و انواع آن پرداخته‌ایم. لازم است در صورت داشتن فعالیت جنسی، به خصوص روابط پرخطر حتماً یکی از انواع آزمایش تشخیص ایدز را در یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه کیوان انجام دهید.

ویروس HIV

ویروس HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان یکی از انواع ویروس‌های خانواده لنتی ویروس (lentivirus) و دارای تایپ یک و دو است. این ویروس با ورود به بدن، سیستم ایمنی را هدف قرار داده و آن را دچار نقص می‌کند. در نتیجه انواع بیماری عفونی، برخی از سرطان‌ها و انواع دیگر بیماری‌ها می‌توانند ظاهر شوند. این بیماری جزو بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و با روابط جنسی قابل انتقال است.

روش‌های انتقال ایدز یا HIV
روش‌های انتقال ایدز یا HIV

روش‌های انتقال ایدز یا HIV

به طور کلی ویروس HIV فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می‌تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد. بنابراین سایر تماس‌های روزمره مانند دست دادن، بغل کردن و بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. می‌توان گفت راه‌های زیر متداول ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز محسوب می‌شوند:

  • هر نوع رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس HIV
  • استفاده از وسایل شخصی آلوده مانند تیغ، مسواک و سرنگ
  • انتقال از مادر به جنین در طول دوره بارداری، زایمان، شیردهی
  • دریافت عضو یا خون از فرد مبتلا به ایدز
  • انجام خدماتی مانند خالکوبی، پرسینگ، ختنه و موارد مشابه در محیط آلوده

مطالب مرتبط:

انواع آزمایش ارزیابی ایدز و تفسیر آن

ویروس HIV می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود. جالب است بدانید که در طول این دوره حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است. امروزه آزمایش‌ها یا تست‌های زیر برای تشخیص ابتلا به ویروس HIV وجود دارند. این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه تفسیر آزمایش ایدز و انواع آزمایش‌های مرتبط با آن را تشریح می‌کنیم.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی

این نوع از آزمایش تشخیص ویروس HIV، دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود. عملکرد این گونه تست‌ها بر اساس آنتی بادی‌های تولید شده علیه ویروس HIV است. در واقع این گروه از آزمایش‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم ویروس را شناسایی کنند. بنابراین در صورتی که هنوز آنتی بادی در بدن تولید نشده باشد، با وجود ابتلای فرد، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود. همچنین نتیجه مثبت این گروه از آزمایش‌ها نشان دهنده مواجهه فرد با ویروس HIV در گذشته است. از همین رو از این نوع تست‌ها برای تشخیص ابتلا نوزاد استفاده نمی‌شود. چرا که آنتی بادی‌های منتقل شده از مادر آلوده به جنین تا ماه هجدهم می‌توانند باقی بمانند.

بنابراین برای نوزادان بی سرپرست یا نوزادان دارای والدین مشکوک باید از تست فوری HIV استفاده شود. تا بعد از به دست آمدن نتیجه، اقدامات لازم صورت گیرد. البته نتیجه به دست آمده از تست فوری HIV باید از طریق یک آزمایش دیگر نیز مورد تأیید قرار گیرد.

آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

این گونه از آزمایش تشخیص ویروس HIV چندین نوع تست مختلف را شامل می‌شود. آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن HIV حساس تر و گران تر هستند.

انواع آزمایش ایدز
آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن

مطالب مرتبط:

تست HIV-PCR

تست (DNA) ویروس HIV را در نمونه خون جستجو می‌کند. تست (HIV-PCR) از دقت بسیاری بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند ویروس HIV را در دوره نهفتگی نیز شناسایی کند. معمولاً مدت زمان لازم برای جوابدهی این تست از 5 تا 7 روز است. به دلیل حساسیت بالای این آزمایش، بهتر است برای اطمینان خاطر تست سرولوژیک همراه باشد.

تست (P24 antigen)

این تست معمولاً برای ارزیابی‌های زودهنگام می‌تواند مفید واقع شود. عملکرد این تست به این گونه است که آنتی ژن (P24) را که پروتئینی از ساختار ویروس HIV است را در خون تشخیص می‌دهد.

تست (RNA)

این تست، (RNA) را به عنوان قسمتی از ماده ژنتیکی ویروس HIV، از طریق نمونه خون تشخیص می‌دهد.

مطالب مرتبط:

تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test)

این تست برای ارزیابی میزان عفونت فعال حاصل از ویروس HIV به کار می‌رود. یعنی از طریق این تست می‌توان میزان ویروس HIV در حال رشد و تقسیم را تشخیص داد.

آزمایش‌های نسل چهارم

این گروه از آزمایش‌ها ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ‌ژن و آنتی ‌بادی است که (th generation Ag/Ab combination assay4) نام دارند. معروف ترین این گروه از آزمایش‌ها، تست (HIV Ag/Ab combo assay) است. این تست با دقت خوبی آنتی ژن (24P) و عفونت ناشی از HIV را شناسایی می‌کند.

آزمایش کامل خون یا آزمایش (CBC)

با پیشرفت ویروس HIV در بدن شخص مبتلا، معمولاً یکی از بیماری‌های آنمی (کم خونی)، نوتروپنی (کم بودن تعداد نوتروفیل ها) و ترومبوسیتوپنی (کم بودن تعداد پلاکت های خون) پدید می‌آید. بنابراین انجام آزمایش خون می‌تواند اطلاعات کاربردی را در اختیار قرار دهد. در آزمایش کامل خون فاکتورهای مختلف خونی به خصوص مقدار لنفوسیتهای (4CD) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اگر مقدار لنفوسیت‌های (4CD) از 20 درصد پایین تر باشد، خطر پیدایش عفونت یا بدخیمی ناشی از ایدز وجود دارد.

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV
نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

نتیجه مثبت یا منفی آزمایش HIV

در تفسیر آزمایش ایدز توجه به این موضوع ضروری است که مثبت بودن نتیجه آزمایش (HIV) الزاماً به معنی ابتلا به ایدز نیست. همچنین منفی بودن نتیجه آزمایش، عدم وجود این ویروس در بدن شما را تضمین نمی‌کند. اصطلاحاً گفته می‌شود که ممکن است نتیجه آزمایش شما مثبت کاذب یا منفی کاذب(1) باشد. در واقع نتیجه آزمایش شما نیاز به بررسی‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های دیگر دارد. تا در نهایت بتوان به طور قطع ابتلا یا عدم ابتلا شما به بیماری ایدز را تشخیص داد.

جمع بندی

  • بیماری ایدز (AIDS) مجموعه ای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس (HIV) پدید می‌آید.
  • به طور کلی ویروس (HIV) فقط از راه مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژن، شیر مادر و منی می تواند از بدن فرد آلوده به دیگری انتقال یابد.
  • ویروس (HIV) می‌تواند برای مدت طولانی در بدن شخص مبتلا بدون هیچ علامتی حضور داشته باشد. این دوره، دوره نهفتگی نامیده می‌شود.
  • در طول دوره نهفتگی حتی جواب آزمایش فرد هم می‌تواند منفی باشد. ولی شخص مبتلا بدون اینکه اطلاع داشته باشد ناقل است.
  • آزمایش‌ها یا تست های تشخیص ابتلا به ویروس (HIV) عبارتند از آزمایش‌های ارزیابی آنتی بادی، آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن، آزمایش‎های نسل چهارم و آزمایش خون یا تست CBC.
  • این آزمایش‌ها معمولاً بر اساس نمونه خون انجام می‌شوند. البته در مواردی ممکن است نمونه ادرار یا بزاق دهان مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • دو آزمون الایزا (Elisa) و تست وسترن بلات (Western blot test) را شامل می‌شود.
  • تست‌های ارزیابی آنتی ژن شامل تست (HIV-PCR)، تست (RNA) و تست میزان ویروس اچ آی وی (HIV viral load test) است.
  • آزمایش‌های نسل چهارم ترکیبی از آزمایش‌های ارزیابی آنتی ژن و آنتی بادی محسوب می‌شوند.

آیا نیاز است که نتیجه مثبت آزمایش ایدز خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟

بله، شما حتماً باید شریک جنسی خود را از نتیجه آزمایش ایدز خود مطلع سازید.

آیا کیت‌های خانگی برای انجام آزمایش ایدز در منزل وجود دارد؟

بله، در کشورهای پیشرفته کیت‌های خانگی آزمایش ایدز به راحتی در دسترس هستند. در ایران نیز می‌توان این گونه کیت‌ها را یافت. توجه داشته باشید که چنین آزمایش‌های خانگی به اندازه دیگر آزمایش‌ها دقیق و معتبر نیستند.

انجام آزمایش HIV برای زنان باردار ضروری است؟

بله انجام این آزمایش برای زنان در ابتدا و اواخر حاملگی ضروری است.

292 نظر
  1. علی گفت

    سلام پنجاه روز پس از مواجه احتمالی آزمایش hiv pcr در آزمایشگاه قلهک تهران انجام دادم منفی شد. قابل استناد اگر نیست ، بیام خدمت شما هم تست بدم؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      صددرصد قابل اعتماده.

  2. ایلیا گفت

    سلام وقت شما بخیر
    جسارتا من 13روز بعد از مواجه در آزمایشگاه شما تستpcr دادم و تو قسمت result نوشته بود negative و بعد از ۳۵ روز در آزمایشگاه بیمارستان نیکان غرب تست p24 ag و ab 1+2 دادم اون هم non reactive شد ولی بعد از ۴۵ روز یک سری از علائم مثل سوزش و داغی کف دست و پا و تب و بدن درد و گلودرد دارم، اگر ممکنه منو از نگرانی در بیارید، ممکنه اینها علایم hiv باشن؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      منفی هستید نگران نباشید.
      علائم ممکن است ناشی از بیماری دیگری باشد، اگر بهبود نیافتید به پزشک مراجعه کنید.

  3. المیرا گفت

    سلام ازمایش pcr در ازمایشگاه کیوان آیا حتما باید بین روز ۱۰ تا ۳۳ انجام بشه یا ماه سوم هم جوابش قطعی هست؟بعضی ها میگن pcr فقط بدرد تشخیص خیلی زود میخوره و دقتش به گذر زمان نسبت به انتی بادی کم میشه یا مثلا بعضی ها میگن هفته ششم انتی ژن انتی بادی از همه دقیق تره.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام هر چه از زمان ایتلا بگذره تعداد ویروس در بدن بیشتر میشه و PCR دقیق‌تر است.

  4. پناه گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲۱ آذر به یکی از مراکز بهداشت تهران مراجعه کردم و تست Hiv دادم منفی شد
    اما هنگامِ تست از دستکشی استفاده کردن که استفاده شده بود و پد الکلی رو متوجه نشدم کِی باز کردن باز شده دادن دستم..از اون روز روح و روانم به هم ریخت که نکنه بخان از قصد مبتلا بکنن شخص رو
    ۲۸ بهمن رفتم آزمایشگاه HIV Ab(1,2) با متد CLIA انجام دادم non reactive شد
    آیا تست قابل استناد هست یا باید ۹۰ روز بگذره دوباره آزمایش بدم

  5. شیدا گفت

    سلام من ۲۳ روز بعد از اتفاق مشکوک ازمایشhivpcrدر ازمایشگاه مرکزی فردیس دادم ایا قابل اطمینانه؟نیاز به تکرار در ازمابشگاه شما هست ؟خیلی استرس دارم، ازمایشم ۴روزه انجام شد

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      نیازی به آزمایش مجدد نیست، خیالتون راحت باشه و آزمایشگاه مرکزی فردیس هم معتبره.

  6. دانیال گفت

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    بعد از گذشت ۲۲ روز از مواجهه تست های نسل ۴ که سنجش آنتی ژن و آنتی بادی هست قابل قبوله یا حتما باید آزمایش pcr انجام بشه
    در روز ۳۰ ام بعد از مواجهه چی تست های نسل چهار صد درصد قطعی هستند یا فقط باید ۴۲ بگذرد
    با تشکر

  7. احسان گفت

    سلام ببخشید من رفتم ازمایشگاه معتبری و به من گفتن آزمایش های hiv شون نسل ۴ هست
    دکتر برای من نوشت آزمایش hiv
    و من اونجا آزمایش hiv دادم ولی خب شنیده بودم نسل ۴ آنتی ژن و آنتی بادی رو چک میکنن ولی جواب آزمایش زده بود hiv ab چرا؟
    آیا آنتی ژن هم چک شده؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام نسل چهار هم انتی ژن باید تست بشه و هم انتی بادی

  8. فرشاد گفت

    سلام جناب دکتر من ۱۴ روز بعد از رابطه پر خطر با آزمایشگاه شما تماس گرفتم و گفتن برای اطمینان تست pcr بده، منم در آزمایشگاه کیوان تست رو دادم و منفی شد. خواستم بدونم صحت این آزمایش چقدر هست؟ من خیالم راحت باشه؟ آخه آزمایشگاه های دیگه همه گفتن pcr رو یک ماه بعد میتونی بدی

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اگر منفی شده صددرصد منفی هستید

  9. علی گفت

    سلام بعد دو هفته از رابطه نتیجه آزمایش
    Anti hiv[1+2] من شده ۰/۱۸ و بعد از یک ماه آزمایش نسل چهارشده 0/09 و من شب و روز نگرانم میشه راهنمایی کنید جواب چیه ۰/۱۸ یعنی مثبت ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این عدد نشان دهنده جذب نوری نمونه کنترل منفی است و حتی اگر 0.99 هم باشد اشکالی ندارد.

  10. حمید گفت

    سلام جناب دکتر ارادت
    من پنج ماه بعد از رابطه ازمایش clia-elfa دادم که منفی بود. بعد از هف ماه دوباره همین ازمایش و دادم که بازم جواب منفی بود.ازمایشایی که دادم هیپاتیت و hivبودن اما یک سری علایم مث گزگز بدن و خارش دارم. مطمعن باشم از این بابت که منفیه یا نیاز به ازمایش دوباره هست
    ممنون میشم جواب بدین خیلی استرس دارم

    1. ایلیا گفت

      سلام دوستان
      حدود ۱۰ روز پیش رابطه پر خطر داشتم که دکتر بهم گفت باید صبر کنی بعد از ۳ ماه آزمایش نسل چهار بدی، اما خیلی جاها خوندم آزمایش pcr زودتر و دقیق تره اما دکتر گفت ما pcr رو قبول نداریم، واقعا تا ۸۰ روز دیگه فکر و خیال بیچارم میکنه، میشه بزرگی کنین و راهنماییم کنین که بدونم pcr بدم یا نه و اینکه این تست جوابش معتبره؟ لطفا جواب بدین از نگرانی دارم میمیرم، ممنون

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام بله جواب PCR اگر در آزمایشگاه معتبر انجام بشه قابل اعتماد است

  11. حامد گفت

    سلام ببخشید من بعد از بروز علائم ۱ هفته بعد آزمایش الایزا نسل ۴ دادم منفی بود
    ۳ هفته بعد همین آزمایش رو تکرار کردم در ازمایشگاه بوعلی قم منفی بود
    ۱ هفته بعد آزمایش pcr hivدادم منفی بود
    ۱ هفته بعد رفتم تست از سر انگشت دادم باز هم منفی بود
    ۱۰ روز بعد آزمایش الایزا نسل ۴ را دوباره تکرار کردم منفی بود
    مطمئن باشم یا باز هم باید ۳ ماه دیگر تکرار شه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام منفی هستید و نیاز به تکرار نیست.

  12. Mori گفت

    سلام اقای دکتر من دوباره رفتم یک ازمایشگاه دیگه تست دادم بعد دو سال non reactive شد با متود الفا هست ازمایش قبلی هم با متود الایزا بود یک ازمایشگاه دیگر بعد دو سال کافیه ولی تورم غدد دادم ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. Merlin گفت

    سلام ببخشید من بعد از بروز علائم ۱ هفته بعد آزمایش الایزا نسل ۴ دادم منفی بود
    ۳ هفته بعد همین آزمایش رو تکرار کردم در ازمایشگاه بوعلی قم منفی بود
    ۱ هفته بعد آزمایش pcr hivدادم منفی بود
    ۱ هفته بعد رفتم تست از سر انگشت دادم باز هم منفی بود
    ۱۰ روز بعد آزمایش الایزا نسل ۴ را دوباره تکرار کردم منفی بود
    مطمئن باشم یا باز هم باید ۳ ماه دیگر تکرار شه؟

  14. اهورا گفت

    سلام،خسته نباشید آقای دکتر من 8 الی 10 ماه از رابطه پر خطرم میگذره درست یادم نیست بعد آزمایش HIV ab دادم منفی بود میشه از جواب اطمینان حاصل کرد؟
    بعد فرق ab با ag چیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله منفی هستید.
      AB آنتی بادی ساخته شده علیه ویروس را بررسی خواهد کرد و ag وجود ویروس در بدن.

  15. مریم گفت

    سلام وقت بخیر خسته نباشید.
    مادر من آزمایش اچ آی وی دادن.آنتی ژن صفر بوده و عدد آنتی بادی ۰.۵۲هست.میشه راهنمایی بفرمایید ایشون الان مبتلا هستن یا خیر؟
    برای آزمایش pcrهم نمونه دادن ولی جوابش ۷روز دیگه آماده میشه خیلی نگرانم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این عدد نشان دهنده جذب نوری نمونه کنترل منفی است و حتی اگر 0.99 هم باشد اشکالی ندارد.

  16. مهدی گفت

    سلام خسته نباشید
    من چندروز پیش سوار اتوبوس خط واحد شدم
    یکی از میله های اتوبوس از قسمت پلاستیکی و آهنی اش شکسته بود 
    حواسم نبود دستم رو گذاشتم روی اون میله و ساعدم رو زخم کرد
    نگرانیم از این بود که نکنه قبل من دست یکی با اون میله زخم شده باشه
     الانم برای من مشکلی ایجاد کنه
    هرچی به میله نگاه کردم خونی روش نبود
    البته میله طوسی رنگ بود چیزی زیاد واضح نبود
    و اینکه دستم خشکی شده شدید و ریز زخم (زخم باز) داشت و خون میومد از دستم بخاطر خشکی و اگزما
    با این دست بنزین زدم
    و دستم خورد به نازل بنزین

    لازم هست نگران باشم و آزمایش بدم؟
    باید حتما ۴۵ روز بگذره یا ۳۰ روز هم خوبه برای نسل چهار

  17. محمد گفت

    سلام . ممنون میشم به سوال بنده هم پاسخ بدید . بنده ۵ماه بعد از رابطه پرخطری که داشتم ؛ رفتم مرکز وصال اهدا خون و اهدا خون انجام دادم . از اونجا جویا شدم و گفتند که خونم سالم هست. باتوجه به اینکه آزمایش ایدز سازمان انجام میده و ۵ماه گذشته بوده ؛ میشه خیالم راحت باشه که ایدز ندارم ؟؟؟. ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله بعد از 5 ماه با هرروشی که تست انجام شده باشد قابل اطمینان هست.

  18. جاوید گفت

    با سلام.
    بنده در آزمایشگاه کیوان تست انتی بادی و آنتی ژن p24 رو بعد از ۷ ماه از مواجهه احتمالی دادم و جواب منفی بود….سوالم این هست که در برگه پاسخ و در قسمت reference range صرفا مثبت و منفی نوشته شده بود و هیچ رنج عددی داده نشده آیا این مشکلی نداره؟
    آیا نیاز به تکرار آزمایش هست؟

    1. جاوید گفت

      ,ممنون میشم پاسخ بدید

  19. علی رضا گفت

    سلام آقای دکتر من بداز ۶۵ از رابطه جنسی که داشتم تست hiv به روش ECL دادم منفی بود میخاستم بدونم دقیق هستش یا نیاز به تست مجدد دارم

  20. سجاد گفت

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من در یک آزمایشگاه ۳ آزمایش پیاپی با روش ecl نسل ۴ دادم بار اول بعد ۱ ماه بود اومد ۰/۱۳ بار دوم بعد ۲ ماه از مواجهه بود اومد ۰/۱۴ بار سوم که بعد ۴ ماه از مواجهه بود اومد ۰/۲۵ تو آزمایشگاه های دیگر هم دادم ازمایشو مثلا بار اول اومد ۰/۱۵ بار دوم به فاصله ۲۰ روز اومد ۰/۱۸ در ضمن من این اعداد همینجوری بالا میره؟ مثبت میشم ؟ خیلی فکرمو در گیر کرده نگرانم تورو خدا راهنماییم کنین باید بعد ۶ ماه از مواجهه هم آزمایش بدم ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      این عدد نشان دهنده جذب نوری نمونه کنترل منفی است و حتی اگر 0.99 هم باشد اشکالی ندارد.
      نیازی به تست مجدد ندارید.

  21. مهدی گفت

    سلام و عرض ادب
    من چندین سال هست که علایمی دارم که شبیه علایم ابتلا به ایدز هست
    چندین بار هم با فاصله چند ماهه و چند ساله آزمایش
    hiv1-2 ab را انجام دادم و جواب منفی بود یک بار هم در آزمایشگاه معتبری hiv pcr انجام دادم منفی بود.
    آیا احتمال منفی کاذب در شک به ابتلا در چندین سال گذشته وجود دارد؟
    سپاس

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام هیچ جای شکی وجود ندارد و خیالتون راحت باشه منفی هستید

  22. مجید گفت

    سلام بعد از ۱۸ روز تو کیوان p24 دادم و در روز ۳۳ ام هم تو کیوان pcr دادم هردو منفی آیا لازمه دوباره تست بدم.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام به هیچ وجه لازم نیست.

  23. Moji گفت

    سلام مجدد من متخصص عفونی هم رفتم گفت بعد دو سال کافیه که تست الایزا دادم ایا نیازه تکرار کنم

  24. اقا علی گفت

    سلام خسته نباشید من سه بار ازمایش به روش ecl دادم و‌منفی شد ولی هر سه بار عداد فرق میکرد اولی 0/289 دومی 0/316. سومی 0/412 هر کدوم با فاصله ۱۰ روز از هم با این که منفیه دلیل این که عداد رو به بالاس چیه ممنون میشم در این مورد توضیح بدین و شک و شبهه زیاد دارم .ممنونم از سایت عالیتون 🌹

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این عدد نشان دهنده جذب نوری نمونه کنترل منفی است و حتی اگر ۰.۹۹ هم باشد اشکالی ندارد. نگران نباشید.

  25. تتلیتی گفت

    سلام خسته نباشید من بعد از هشت ماه رابطه جنسی پر خطر در بیمارستان ابن سینای تهران آیت الله کاشانی تست الایزا یا همون HIV ab دادم منفی اومد خداروشکر مطمئن باشم؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام صددرصد مطمئن باشید

  26. جمشید گفت

    سلام
    حدود ۱۰ روز از رابطه ای که داشتم میگذره و میخوام تست بدم آیا امکانش هست و جواب آزمایش دقیق هست یا باید بعد از مدت بیشتری تست بدم؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام جواب آزمایش به روش PCR دقیق است ولی اگر رابطه حفاظت شده باشه نیازی به تست نیست.

  27. پیمان گفت

    سلام و عرض ادب، من 3 ماه پیش تست Hiv(1&2)Ab & P24Ag به روش Elisa دادم جواب شد 0.08 یک ماه پیش دوباره همین آزمایش را با همین متد تکرار کردم جواب شد 0.44، در هردو ازمایش جواب منفی بود ولی دلیل این همه فرق بین اعداد که داره نزدیک به 1 میشه چیه نگرانم، ممنون

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      این عدد نشان دهنده جذب نوری نمونه کنترل منفی است و حتی اگر 0.99 هم باشد اشکالی ندارد.

  28. علی گفت

    سلام بعد از ۳۰ روز از رابطه دهانی آزمایش آزمایش آنتی ژن و انتی بادی ecl انجام دادم آیا نیاز به آزمایش مجدد هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در رابطه دهانی احتمال ابتلا به HIV وجود ندارد.

  29. حامد گفت

    سلام من تو آزمایشگاه معتبری آزمایش نسل ۴ انتی بادی و انتی ژن رو گفتن چک میکنه اگه اشتباه نکنم هنگام بروز علائم ۱ هفته بعد آزمایش دادم منفی بود و عدد ۲۳۱/
    و ۳ هفته بعد تکرار کردم و جواب ۱۲۱/
    خواستم بدونم میشه خیالم راحت باشه؟
    یا باز هم باید آزمایش بدم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      اگر بیش از سه هفته از رابطه میگذره آزمایش معتبر است.

  30. مجید گفت

    سلام بعد ۱۸ روز تست p24 تو کیوان و ۱۹ روز تست pcr تو ازمایشگاه مسعود هردو منفی اوکیه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله صددرصد اوکی است و خیالتون راحت باشه

  31. محمد رضا کندوانی گفت

    سلام جناب آقای دکتر من ۸۷ روز بعد از مواجهه احتمالی آزمایشhiv ag/ab الایزا نسل چهار دادم منفی شد و باز۱۲۰ روز بعد مواجهه آزمایش pcr rna دادم که منفی شد و ودوباره ۶ماه و یک هفته بعد از مواجهه احتمالی تستhiv ag/ab ECL دادم که اونم خداروشکر منفی شد همه ی این تست ها در آزمایشگاه معتبر انجام شده، الان هشت ماه گذشته چند روزه پوست قسمتی سرآلتم نازک و کمی تیره شده و گاهی هم سوزش خفیف داره آیا نیاز هست مجدد آزمایش بدم ؟ممنون میشم پاسخ بدین چون افکار وسواسی رهام نمیکنه
    با تشکر از شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام نیازی به آزمایش مجدد نیست.
      برای معاینه سر آلت به پزشک مراجعه نمایید.

  32. Milad گفت

    سلام و درود خدمت جناب پروفسور. بنده از ۱۶ساعت بعد از رابطه پر خطر داروهای پیشگیری تا ۲۸ روز استفاده کردم.۴۲ روز بعد رابطه آزمایشElfaمنفی.۴۵روز بعد رابطه آزمایش آنتی ژن آنتی بادیECLمنفی.آزمایشECLرا در ۵۶ روزگی و ۶۴ روزگی گذشت رابطه تکرار و منفی.آیا تا سر سه ماه باید تکرار کنم یا کافیه.از زندگی افتادم.لطفن با جوابتون کمکم کنید.سپاس

  33. جاوید گفت

    با سلام.
    پس از گذشت سه ماه و نیم (105 روز ) از مواجهه احتمالی (رابطه محافظت نشده)آزمایش hiv ab در آزمایشگاه بیمارستان طالقانی و با استفاده از نمونه گیری وریدی انجام شد و پاسخ منفی بود د، آیا قابل اطمینان هست؟ یا مجددا باید چک شود؟
    از نوع سوم یا چهارم بودن تست الایزا اطلاعی ندارم.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بله قابل اطمینان است.

  34. Moji گفت

    سلام پروفسور خسته نباشید من دوسال پیش یه رابطه داشتم زیادم طول نکشید ولی بعد دوسال غدد لنفاوی بدنم متورم شد ازمایش hiv دکتر نوشت به اصرار خودم نمیدونم چه ازمایشی بود دادم جوابش یک روز بعد امد منفی شد پیگیری کردم علل تورم غدد اپتیشن ویروس بود ایا بعد دوسال میشه به این ازمایش امیدوار بود که درسته ممنون میشم پاسخ بدید خیلی نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعد از دوسال هر آزمایشی بدهید قابل اطمینان است (درصورتی که درمرکز معتبر انجام شده باشد)، نگران نباشید.

      1. Moji گفت

        والا نمیدونم ازمایشگاه خصوصی و فوق تخصصی بود

  35. حامد لبافی گفت

    من رابطه داشتم با شخصی
    هنگام بروز علائم آزمایش انتی بادی دادم
    نسل ۴ دادم منفی بود ازماشگاه معتبر قم بوعلی
    و ۴ هفته بعد از علائم دوباره آزمایش انتی بادی نسل ۴ و دیگر آزمایش های هپاتیت و اینا دادم
    اگه منفی باشه خیالم باید راحت باشه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بله نگران ناشید.

  36. Milad گفت

    سلام و دورود جناب پروفسور.بنده ۱۶ساعت بعد از رابطه محافظ نشده داروهای پیشگیری را تا ۲۸ روز استفاده و ۴۳روز از گذشت رابطه دو آزمایش آنتی ژن آنتی بادیECL دادم ‌منفی شد.در ۵۶مین روز گذشت از رابطه همین آزمایش را در آزمایشگاهی دیگر تکرار و منفی.آیا کافیه یا طی زمان های دیگه باید تکرار کنم
    لطفن با پاسختون کمکم‌کنین افسردگی شدید گرفتم.سپاس🙏🌹

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      کافیه نیاز به آزمایش دیگه ای نیست.

      1. Milad گفت

        ممنون از پاسختون.جسارتن دلیل اختلاف نظر راجب به دوره پنجره چیه.چرا به سه ماه و شش ماه تاکید دارن.ولی شما تنها کسی هستید که متفاوت از بقیس نظرتون
        دچار سردرگمی شدیم.مممون میشم بتونین
        تو این استرس و سردرگمی کمکم کنید.سپاس

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        بستگی به نوع کیت دارد و نوع آزمایش.

  37. سینا گفت

    سلام من 19 روز بعد رابطه پر خطر تست hiv p24 دادم و منفی بود
    توی 42 روزگی تست p24 به روش CLIA دادم و منفی بود
    توی 90 روزگی p24 ab ag دادم و اونم منفی بود

    لازمه بازم آزمایش بدم یا خیر؟ و اینکه صد در صد منفیه دیگه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر ازمایشات در آزمایشگاه معتبر انجام شده دیگر نیازی به تکرار تست نیست.

  38. امین گفت

    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    میخواستم بدونم لب گرفتن و بوسیدن لب خطری برای انتقال دارد؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام خیر

  39. Mori گفت

    سلام پروفسور خسته نباشید من بعد دوسال ازمایش دادم اما نمیدونم چی بود که کمتر از یک بود و منفی بعد دوسال قابل اطمینانه یه مدته تورم غدد دارم خیلی نگرانم و ازمایشگاه هم خصوصی بود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعد از دوسال هر آزمایشی در مرکز معتبری انجام شده باشد قابل اطمینان است، نگران نباشید. برای تورم غدد به پزشک غدد مراجعه نمائید.

  40. سینا گفت

    سلام من بعد از رابطه پر خطر20 روز بعد تست p24 دادم منفی بود
    بعد 42 روز تست p24 به روش CLIA دادم اونم منفی بود
    الان سوالم اینه لازمه 3 ماه که شد باز هم تست بدم ؟ یا همینقدر کافیه؟ و جواب قطعیه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام اگر ازمایشات را در آزمایشگاه معتبر داده اید دیگر نیازی به تکرار تست نیست.

      1. صدف گفت

        سلام وقت بخیر، من با دوست پسرم رابطه دهانی داشتم و چون قبلا با کسی رابطه داشته ترسیدم و ۲۰ روز بعد از اون ازمایش hivpcr دادم توی جواب نوشته بود hiv type 1 منفیه،یعنی نوع ۲ رو بررسی نکردن؟؟باید دوباره ازمایش بدم؟ جوابش ۴ روزه تو سایت لینکش اومد و اینکه جلوی مرحله بالینی نوشته بود تحویل جواب ولی جلو مرحله پاتولوژی هیچی ننوشته بود،ایا ازمایش منو درست انجام دادن؟ ازمایشگاه مرکزی فردیس

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        احتمال انتقال HIV در رابطه دهانی بسیار کم و بعید است. اگر در دهان خود زخم باز نداشته‌اید جای نگرانی برای HIV وجود ندارد.
        جواب آزمایش در آزمایشگاه مرکزی فردیس نیز معتبر است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.