علت کیپ شدن گوش چیست؟ + دلایل و روش‌های درمان

0 111
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

گوش شما ممکن است به دلایل ساده و یا دلایل جدی‌تر مسدود شود. حتی اگر گرفتگی گوش به خودی خود باعث درد یا ناراحتی نشود، صداهای خفه داخل گوش و تلاش زیاد برای شنیدن می‌تواند آزاردهنده باشد. ممکن است انسداد و گرفتگی گوش شما در عرض چند ساعت یا چند روز خود به خود رفع شود. اما بعضی از درمان‌های خانگی یا دارویی نیز می‌توانند روند این بهبودی را تسریع کنند.

علاوه بر درمان کیپ شدن گوش، شناسایی علل احتمالی آن نیز مفید است. به این ترتیب شما و پزشکتان می‌توانید بهترین راه را برای درمان گرفتگی و جلوگیری از مشکلات بعدی تعیین کنید. تا پایان این نوشته از مجله سلامتی کیوان همراه ما باشید تا به بررسی علل کیپ شدن گوش و راه‌های رفع گرفتگی گوش بپردازیم.

علت کیپ شدن گوش چیست؟

گوش افراد ممکن است به دلایل مختلفی مسدود شود و در برخی موارد کیپ شدن گوش می‌تواند به دلیل فشار هوا و یا مسدود شدن با جرم گوش باشد همچنین در برخی موارد کیپ شدن گوش میتواند ناشانه یک اختلال جدی‌تر مانند اختلال شدید در عملکرد شنوایی باشد.

دلایلی که در این قسمت ذکر می‌کنیم می‌توانند منجر به گرفتگی و کیپ شدن گوش شما شوند:

انسداد شیپور استاش

اختلال عملکرد شیپور استاش (ETD) یکی از دلایل احتمالی گرفتگی گوش است. شیپور استاش گوش میانی را به گلو متصل می‌کند. مایع و مخاط از طریق این لوله، جایی که بلعیده می‌شود، از گوش به پشت گلو می‌رود.

اما گاهی اوقات مایع و مخاط به جای سرازیر شدن در گلو در گوش میانی گیر می‌کند و گوش را مسدود می‌کند. این انسداد معمولاً با عفونتی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است. رینیت آلرژیک همچنین می‌تواند باعث انسداد شیپور استاش شود.

سایر علائم انسداد ناشی از عفونت یا آلرژی عبارتند از:

  1. آبریزش بینی
  2. سرفه کردن
  3. عطسه کردن
  4. گلو درد

رفع انسداد شیپور استاش بسیار مهم است زیرا این انسداد می‌تواند باعث عفونت گوش شود، یعنی زمانی که یک باکتری یا عفونت ویروسی وارد گوش میانی می‌شود این اتفاق می‌افتد.

بودن در ارتفاع زیاد

شیپور استاش همچنین مسئول یکسان کردن فشار در گوش میانی است. اما هنگام تغییر سریع ارتفاع، گاهی نمی‌تواند فشار را درست کنترل و یکنواخت کند. در نتیجه تغییر فشار هوا در گوش احساس می‌شود.

برخی از افراد ممکن است در هنگام غواصی یا رانندگی در کوهستان دچار گرفتگی موقت گوش شوند، اما این اتفاق هنگام برخاستن یا فرود هواپیما شایع‌تر است.

گرفتگی و کیپ شدن گوش گاهی تنها عارضه جانبی تغییر ارتفاع است. اما اگر همراه با درد، کاهش شنوایی یا سرگیجه باشد، به آن ضربه باروتروما یا گوش هواپیما می‌گویند. علاوه بر این اگر سردرد، حالت تهوع یا تنگی نفس نیز دارید، ممکن است دچار بیماری ناشی از ارتفاع شده باشید.

عفونت گوش

عفونت گوش نیز می‌تواند باعث کیپ شدن گوش شما شود. دو نوع عفونت گوش وجود دارد:

  1. عفونت گوش خارجی (اوتیت خارجی یا گوش شناگر). زمانی که آب پس از شنا در گوش باقی می‌ماند، این اتفاق می‌افتد. این محیط مرطوب باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. همچنین احتمالاً درد در گوش، قرمزی، ترشح مایعات و تب را تجربه خواهید کرد.
  2. التهاب گوش میانی (اوتیت میانی). این مشکل زمانی است که میکروارگانیسم‌ها به گوش میانی شما، که فضای پشت پرده گوش است، به منبع مورد اعتماد می‌رسند. این اتفاق معمولاً عارضه ناشی از یک عفونت تنفسی است. این عفونت علاوه بر درد و تب می‌تواند بر تعادل و شنوایی شما تأثیر بگذارد.

جرم گوش

جرم گوش با تمیز کردن مجرای گوش و جلوگیری از ورود مواد زائد به داخل گوش از گوش شما محافظت می‌کند. جرم معمولاً نرم است، اما گاهی هم می‌تواند سفت شود و باعث کیپ شدن گوش شود. داشتن جرم بیش از حد نیز می‌تواند باعث انسداد جرمی گوش شود. اگر جرم گوش باعث گرفتگی گوش ‌شود، می‌تواند چنین علائمی داشته باشد:

  1. گوش درد
  2. زنگ زدن گوش
  3. کاهش شنوایی
  4. سرگیجه

گاهی اوقات استفاده از گوش پاک کن  برای تمیز کردن داخل گوش باعث ایجاد این انسدادها می‌شود. گوش پاک کن را نباید داخل گوش فرو کرد. این روش تمیز کردن می‌تواند جرم گوش را به بیشتر عمق گوش فشار دهد. (1)

بیشتر بخوانید:

روش‌های رفع گرفتگی گوش

اگر چه گرفتگی و کیپ شدن گوش یک اختلال آزاردهنده است، اما بسته به علت این گرفتگی، می‌توان آن را با درمان‌های خانگی درمان کرد. در این قسمت بهترین درمان‌های خانگی گرفتگی گوش را به شما معرفی می‌کنیم.

مایع محبوس در گوش را خارج کنید

اگر علت گرفتگی، به دام افتادن مایع از مجرای گوش باشد، می‌توانید انگشت اشاره خود را داخل گوش آسیب دیده قرار دهید و به آرامی انگشت خود را بالا و پایین ببرید. سشوار روی حرارت کم که چند سانت از گوش شما فاصله دارد نیز ممکن است به خشک شدن مایع در گوش کمک کند.

از مانور والسالوا استفاده کنید

این ترفند به شما کمک می‌کند تا لوله استاش را باز کنید و مایع محبوس شده را از پشت پرده گوش آزاد کنید. برای انجام مانور والسالوا، نفس عمیقی بکشید و بینی خود را بگیرید. با دهان بسته، سعی کنید به آرامی از بینی خود بازدم کنید. این کار باید فشار کافی برای باز کردن انسداد گوش ایجاد کند.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به پرده گوش، خیلی محکم باد نکنید. هنگامی که شیپور استاش باز شد، آدامس بجوید یا آب نبات بمکید تا باز بماند. نسخه دیگری از این تمرین شامل بلعیدن به جای باد کردن است که به آن مانور Toynbee می‌گویند.

بخار را استنشاق کنید

یک دوش آب گرم بگیرید و در حمام بنشینید. بخار آب داغ می‌تواند به شل شدن مخاط در گوش کمک کند. گزینه دیگر قرار دادن یک دستمال داغ یا گرم روی گوش است.

داروهای ساده مصرف کنید

داروهای ساده می‌توانند گرفتگی گوش ناشی از تخلیه سینوس، سرماخوردگی یا آلرژی را درمان کنند. می‌توانید آنتی هیستامین یا داروهای سرماخوردگی یا سینوسی حاوی ضداحتقان مصرف کنید. مطمئن شوید که دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید.

قطره گوش

کیت حذف جرم گوش می‌تواند جرم گوش را نرم کرده و از گوش خارج کند. همچنین می‌توانید چند قطره روغن معدنی گرم، روغن بچه یا پراکسید هیدروژن را با استفاده از قطره چکان دارویی داخل گوش خود بریزید. پس از استفاده از قطره برای شستشوی جرم از گوش، سر خود را برای چند ثانیه کج نگه دارید. برای از بین بردن جرم گوش از گوش پاک کن یا اشیاء دیگر استفاده نکنید.

کیپ شدن گوش
کیپ شدن گوش

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر نتوانستید با درمان‌های خانگی گوش‌های خود را باز کنید به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجمع جرم، برداشتن جرم توسط پزشک گوش وحلق و بینی ممکن است ضروری باشد.

متخصص گوش و حلق و بینی در مراقبت از گوش تخصص دارد. آنها ممکن است از ابزارهای تخصصی استفاده کنند که مکش ایجاد می‌کند و جرم را از گوش خارج می‌کند. سایر پزشکان، مانند پزشکان اطفال یا پزشکان مراقبت‌های اولیه، معمولا گوش‌های شما را با استفاده از سرنگ با آب و نمک شستشو می‌دهند.

اگر دچار انسداد شیپور استاش هستید، داروهای تجویزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. آنتی بیوتیک‌ها (عفونت گوش، عفونت سینوسی)
  2. آنتی هیستامین‌های خوراکی یا اسپری‌های بینی

ممکن است همراه با گرفتگی گوش درد داشته باشید، به خصوص اگر عفونت گوش داشته باشید. در این صورت می‌توانید طبق دستور پزشک یک مسکن مثل ایبوپروفن، استامینوفن و یا ناپروکسن مصرف کنید.

جمع بندی

گرفتگی یا کیپ شدن گوش معمولاً موقتی است و در بسیاری از موارد با درمان‌های خانگی و داروهای ساده آن را با موفقیت درمان می‌کنند. اگر پس از استفاده از درمان‌های خانگی، گوش‌هایتان مسدود باقی ماند، به‌خصوص اگر دچار کم شنوایی، زنگ زدن گوش یا درد شده بودید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به قطره‌های قوی گوش یا برداشتن جرم توسط پزشک نیاز داشته باشید.

کیپ شدن گوش و کرونا به هم ربط دارند؟

کرونا یک بیماری جدید است و به همین دلیل ممکن است در افراد مختلف علائم متفاوتی داشته باشد. با این‌که راه انتقال این بیماری از طریق گوش ممکن نیست اما درگیر شدن حلق با ویروس ممکن است باعث کیپ شدن گوش شود.

علت کیپ شدن گوش در سرماخوردگی چیست؟

یک علت بروز کیپ شدن گوش ابتلا به عفونت‌های ویروسی است. افرادی که مبتلا به عفونت تنفسی می‌شوند علائم سرگیجه، گرفتی بینی و گوش دارند. درمان کیپ شدن گوش و سردرد این افراد با قطره‌های برطرف کننده عفونت به سادگی انجام می‌شود.

قطره گوش را چطور باید مصرف کنیم؟

به یک سمت دراز بکشید و لاله‌ی گوش را با یک دست بکشید، تا قطره کاملا داخل مجرای گوش ریخته شود. اگر قطره گوش را بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنید حتما توجه کنید که حاوی الکل باشد چون الکل خاصیت خشک‌کنندگی دارد.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.