علت و بهترین درمان گلو درد چیست؟ 6 راهکار درمان سریع گلودرد

18 251,906
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

گلودرد نشانه چیست؟ درمان گلو درد در خانه چگونه است؟ آیا هر گلودردی نشانه کروناست؟ برای گلو درد چی خوبه؟ از علامت‌های اصلی گلو درد احساس خشکی، درد و سوزش گلو می‌باشد. گلودرد یکی از نشانه‌های بسیار رایج در بیماری هاست. گلودرد یکی از علائم کروناست. با این حال گلودرد و سوزش گلو علائم بیماری‌های دیگری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا حساسیت‌ فصلی نیز هستند. پس بهتر است که در ارتباط با این وضعیت اطلاعات کافی داشته باشیم و بدانیم که چگونه می‌توان آنها را درمان کرد.

پس از همه گیری کرونا، اطلاعات نادرست زیادی در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در حال پخش بوده و هست، که باعث می‌شود درک آنچه مردم باید به آن توجه کنند، دشوار باشد. شدیداً توصیه می‌کنیم که همه این اطلاعات را نادیده بگیرید، مگر اینکه منبع آن یکی از وب‌سایت‌های قانونی سازمان پزشکی یا بهداشتی باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره علت گلو درد و درمان گلو درد در منزل و درمان پزشکی آن صحبت کنیم.

علت گلودرد و سوزش گلو

علائم گلودرد می‌توانند بسیار ناراحت کننده باشند. در این حالت بزاق به سختی پایین می‌رود، هر سرفه‌ باعث می‌شود که گیج شوید و تنها چیزی که می‌توانید به آن فکر کنید این است که آن توده پشت گلویتان از بین برود. (1) همانطور که می‌دانید موارد مختلفی ممکن است منجر به احساس درد در گلوی شما شوند؛ به طور کلی علت گلو درد شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک
  • حساسیت فصلی
  • دود و مواد محرک
  • زخم در گلو
  • سیگار کشیدن
  • رفلاکس معده
  • تومور
  • عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا، کرونا، مونو‌نوکلئوز، سرخک، آبله مرغان و اوریون
  • عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک
علت گلو درد چیست؟
علت گلو درد چیست؟

به طور کلی، عفونت‌های ویروسی علاوه بر گلودرد، معمولاً با علائم دیگری مانند درد عضلانی، ضعف و خستگی همراه هستند. از سوی دیگر، درد معمولاً بیشتر روی گلو متمرکز و درد آن بسیار شدید است. همچنین درصورت ابتلا به ویروس ممکن است هنگام قورت دادن درد شدید همراه با تب بالا داشته باشید.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار، تنفس در هوای خشک و داشتن رفلاکس اسید معده، احساس بسیار متفاوت با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی دارند. معمولاً بیماران به طور کلی احساس ابتلا به بیماری نمی‌کنند. درد نیز معمولاً آنقدر شدید نیست.

نوشیدن چای گرم و مصرف قرص‌های روی معمولاً می‌توانند تحریک و التهاب دردگلو را تسکین دهند. با این حال، برخی از درمان‌های خانگی گلودرد مورد علاقه شما ممکن است فقط درد را بپوشانند و در تسکین موقتی درد به شما کمک کنند، اما واقع آن را برطرف نمی‌کنند. اگر واقعاً می‌خواهید از شر گلودرد خلاص شوید، دفعه بعد که احساس درد کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا گلو درد نشانه کروناست؟

آیا در پاندمی کرونا هر گلودردی که تجربه کردیم کرونا بخوانیم؟ پاسخ به این سوال منفی است. همانطور که گفته شد علت‌های مختلفی می‌تواند باعث احساس درد در گلو شود. اما باید این را هم بدانید که گلودرد از علائم شایع کروناست. تعداد زیادی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند گلودرد را تجربه کرده‌اند. اما چگونه تشخیص دهیم علائمی که داریم کروناست؟ درحال حاضر تنها روش تشخیص کرونا، تست PCR است. اگر گلودرد دارید و علت آن را نمیدانید می‌توانید با کلیک بر روی تصویر زیر درخواست تست کرونا در منزل و یا تست آنفولانزا در منزل (تهران و حومه) را ثبت نمائید.

درخواست تست PCR کرونا فوری
درخواست تست PCR کرونا فوری

روش‌های درمان گلودرد

پس درمان سریع گلو درد چگونه است و برای گلودرد چی خوبه؟ این‌ها سوالاتی است که برای بسیاری از شما ممکن است ابهام باشد. برای درمان گلودرد و سوزش گلو، روش‌های دارویی و همچنین خانگی زیادی وجود دارند. تجویز دارو را به تشخیص پزشک می‌گذاریم و در ادامه به معرفی برخی از راهکارها برای درمان خانگی گلودرد می‌پردازیم.

درمان گلو درد در منزل

همانطور که گفته شد، روش‌های خانگی برای درمان گلودرد، بیشتر برای از بین بردن علائم یا تسکین درد ناشی از این بیماری است. برای درمان سریع گلودرد می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان دارویی قرار بگیرید. روش های خانگی درمان گلودرد به شرح زیر است:

غرغره کردن آب نمک – درمان گلو درد

آب نمک یک روش درمان خانگی گلو درد و برای درمان گلو درد در منزل عالی است، زیرا می‌تواند تورم را کاهش داده و التهاب و تحریک را آرام کند. همچنین ممکن است به جذب عفونت‌ها یا مواد محرک در سطح گلو کمک کند، جایی که بدن شما بهتر می‌تواند با آنها مقابله کند. برای این کار مقداری نمک را در آب گرم حل کنید. سپس هر یک یا دو ساعت یک بار غرغره کنید.

در حالی که ممکن است شنیده باشید که غرغره کردن سرکه سیب تأثیر مشابهی با آب نمک دارد، بهتر است از این روش دوری کنید. شکی نیست که سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و احتمالاً ضد قارچی است، اما اینکه آیا به درمان گلو درد ویروسی یا باکتریایی کمک می‌کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از سرکه می‌تواند به مینای دندان آسیب جدی برساند.

نوشیدن مایعات فوق سرد – درمان گلو درد

همانطور که گذاشتن یخ برای مچ پای پیچ خورده می‌تواند درد را کاهش دهد و از تورم جلوگیری کند، نوشیدن مایعات یخی هم می‌تواند گلوی شما را بی‌حس کند و هم بخشی از التهابی که باعث درد شما می‌شود را آرام کند. اگر به نوشیدن آب سرد علاقه ندارید، بستنی می‌تواند به همان اندازه در مبارزه با التهاب گلو و درمان گلو درد در منزل مؤثر باشد. فقط مراقب باشید که از طعم‌های مرکبات که باعث رفلاکس اسید شده و در نتیجه علائم شما را بدتر خواهند کرد، دوری کنید.

دوری از هوای خشک – درمان گلو درد

هوای خشک می‌تواند گلودرد را تحریک و زمان بهبودی شما را طولانی‌تر کند. گرفتن دوش بخار یا استفاده از مرطوب کننده هوا می‌تواند رطوبت را به هوا بازگرداند و در نتیجه هر گونه ناراحتی را از بین ببرد. غشاهای مخاطی بینی و گلو، رطوبت را دوست دارند. بخار، رطوبت و گرما را فراهم می‌کند که به آرام شدن تارهای صوتی و کاهش تورم کمک خواهند کرد. همچنین رطوبت موجود در بینی می‌تواند باعث پاکسازی مخاط و ترشحات شود. این پاکسازی نیز می‌تواند بخشی از مشکل را برطرف کند. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص این کار استفاده کنید.

عدم مصرف غذای اسیدی – درمان گلو درد

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسیدهای تولید شده توسط معده شما به گلو راه پیدا می‌کنند. رفلاکس یکی از علل شایع گلودرد است. این بدان معناست که هر کاری که برای ایجاد رفلاکس اسید انجام دهید می‌تواند گلودرد را طولانی یا بدتر کند. به همین دلیل، بهتر است از مصرف نوشابه، غذاهای سرخ شده و مرکبات مانند پرتقال و لیمو اجتناب کنید. همچنین، حداقل یک ساعت قبل از خواب، غذا بخورید. غذا خوردن و بلافاصله دراز کشیدن می‌تواند باعث رفلاکس و سوزش معده شود.

پرهیز از نوشیدن مایعات کافئین‌دار و الکلی برای درمان گلودرد

مایعات کافئین‌دار و الکلی منجر به کم آبی بدن خواهد شد و در نتیجه گلودرد شما را بدتر و شدیدتر خواهد کرد. توصیه می‌شود هنگام داشتن گلو درد، حتی الامکان برای درمان سریع گلو درد از مصرف این مایعات پرهیز کنید و به جای آن‌ها از مایعات مقوی مانند انواع آبمیوه‌های طبیعی و دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.

شما می‌توانید بیشتر درباره سایر علائم کرونا در زیر بخوانید:

نوشیدن دمنوش گیاهی – درمان گلو درد

زردچوبه، ادویه ‌ای است که حتماً باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در حالی که برخی از مزایای زردچوبه از جمله پتانسیل آن برای پیشگیری از سرطان یا بیماری‌های مغزی به مطالعه بیشتری نیاز دارد، اما قدرت ضد التهابی آن به خوبی ثابت شده است. بنابراین می‌تواند به درمان گلودرد شما کمک کند. برای مصرف زردچوبه می‌توانید مقداری از آن را به چای یا آب نمک خود یا به انواع دمنوش‌های گیاهی، اضافه کنید.

مصرف عسل – درمان گلو درد

عسل یکی از خوراکی‌های محبوب برای درمان سریع گلو درد، سرفه و بیماری‌های مربوط به گلو است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و می‌تواند التهاب گلو را کاهش دهد. برای استفاده از عسل می‌توانید همیشه مقداری عسل را به چای صبحگاهی خود اضافه کنید.

پرهیز از سیگار کشیدن

هر ماده‌ای که گلوی شمارا تحریک می‌کند منجر به تشدید درد شما خواهد شد. اگر سیگار می‌کشید و قصد ترک ندارید، چندروزی را تا بهبود کامل درد گلوی خود تحمل کنید. این‌راهم بدانید که سیگار علاوه بر گلودرد، خطر ابتلا به سرطان دهان، سرطان گلو و حنجره را افزایش خواهد داد. همچنین توصیه می‌شود در معرض دود سیگار نیز قرار نگیرید که منجر به شدت علائم شما خواهد شد.

سایر مواردی که در درمان گلودرد موثر هستند، شامل چای بابونه، نعناع فلفلی، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، سیر و سایر گیاهان دارویی می‌باشند که به بهبود و درمان گلودرد کمک کننده خواهند بود.

بهترین شربت برای درمان گلو درد

یکی از بهترین مایعات دارویی شربت اکسپکتورانت برای گلو درد است. همینطور شربت دیفن هیدرامین برای گلودرد کودکان می‌تواند مفید و کمک کننده باشد. علاوه بر این شربت‌‌ها شربت گیاهی برای درمان گلو درد نیز وجود دارد. برای مثال می‌توان به شربت گیاهی آویشن اشاره کرد. علاوه بر اینها از شربت الرگاد برای بهبود سرفه و گلودرد در کرونا استفاده می‌شود که یک داروی گیاهی به شمار می‌رود.

این داروها برای التیام درد گلو و سرفه تاثرگذارند. خیلی از آنها نیازی به تجویز نسخه ندارند و جزو داروهای OTC به شمار می‌روند، یعنی می‌توانید آنها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. این نکته را فراموش نکنید که این شربت‌ها اغلب خواب آور هستند و باید مراقب باشید بعد از مصرف آنها فعالیت‌هایی که نیاز به تمکز و هشیاری دارند، مثل رانندگی، را انجام ندهید.

التهاب یا عفونت لوزه ها

در صورت عفونت و التهاب لوزه ها گلوی فرد در هنگام قورت دادن یا حرف زدن درد می‌گیرد. اگر به انتهای داخل دهان خود نگاه کنید ممکن است التهابات قرمزی ببینید و یا چرک‌های سفیدی روی لوزه‌ها. در صورت عفونت لوزه ممکن است همراه گلودرد این علائم را نیز داشته باشید:

  • احتقان و آبریزش بینی
  • عطسه و سرفه
  • تب و لرز
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • بدن درد و سردرد
  • خش دار شدن صدا
درمان گلو درد کرونا
درمان گلو درد کرونا

همچنین مصرف محلول پلارژین شرکت گیتا دارو برای درمان گلو درد شدید می‌تواند موثر باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

جمع بندی

  • همانطور که خواندید گلودرد می‌تواند علائم برخی از بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی باشد.
  • علل دیگری مانند رفلاکس معده، هوای خشک و سیگار کشیدن نیز ممکن است منجر به گلودرد شود.
  • گلودرد یکی از علائم شایع ویروس کروناست. شما می‌توانید برای درمان گلودرد از روش‌های خانگی نیز استفاده کنید.
  • درصورتی که به کرونا مبتلا هستید و در تنفس خود مشکل دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.
  • روش‌های فوری برای درمان گلو درد شدید می‌توانند در لحظه درد را کاهش دهند اما آن را به طور کلی درمان نکنند.

علت گلودرد چیست؟

بیشتر گلودردها توسط ویروس‌هایی مانند ویروس سرماخوردگی، کرونا یا آنفولانزا ایجاد می‌شوند. برخی از علل جدی ‌تر گلودرد عبارتند از: لوزه، گلودرد استرپتوکوکی و مونونوکلئوز، سیگار کشیدن، تنفس دهانی در شب هنگام خواب، آلودگی و آلرژی به حیوانات خانگی، گرده‌ها و کپک‌ها.

چرا گلویم زمان قورت دادن درد می‌کند؟

شایع ترین علت گلودرد (فارنژیت) یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. گلودرد ناشی از این ویروس خود به خود برطرف می‌شود. گلودرد استرپتوکوکی (عفونت استرپتوکوکی)، نوع کمتر شایع ناشی از باکتری است و نیاز به درمان گلو درد با آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عوارض آن دارد.

آیا بستنی به گلودرد کمک می‌کند؟

غذاهای سرد مانند بستنی به تسکین گلودرد و کاهش التهاب کمک می‌کنند. البته باید مصرف آن به اندازه باشد. زیرا قند بیش از حد ممکن است اثربخشی سیستم ایمنی را مهار کند.

برای گلو درد چی خوبه؟

روش‌های خانگی زیادی برای درمان گلو درد شدید وجود دارد؛ غرغره کردن آب نمک، نوشیدن مایعات فوق سرد، دوری از هوای خشک، عدم مصرف غذای اسیدی، نوشیدن دمنوش گیاهی، مصرف عسل، چای بابونه، نعناع فلفلی، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، سیر و سایر گیاهان دارویی از جمله مواردی هستند که در درمان گلو درد موثر هستند.

منبع CDC
18 نظر
  1. مهلا گفت

    سلام من چند روز بود نزدیک 10روز که گلودرد داشتم بعدش هم پنسیلین خوردم و تا 1هفته علامتی نداشتم ولی دوباره گلو درد دارم میشه بگید چه مشکلی دارم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمالا به ویروس جدید مبتلا شده‌اید.
      نگران نباشید، مایعات کافی مصرف کنید و استراحت کنید. پس از چندروز بهبود خواهید یافت.
      ضمنا از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.

  2. علی محمدی گفت

    سلام خسته نباشید الان نزدیک چهار روزه که گلوم درد و سوزش داره یکمی خلط خونی(خیلی خیلی کم) دارم چیکار کنم آیا ویروس جدیده هستش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، بله احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی شایع در این فصل وجود دارد. درصورت ادامه دار بودن شرایط بیش از یک هفته و یا شدت علائم به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  3. آرزو گفت

    سلام خسته نباشین
    چن روز بود ویروس جدیده رو گرفتم دکترم رفتم خوب شدم ولی گلوم بیش از انادازه اذیتم میکنه اول یطرفش بود الان هردو طرفش گرفته حتی نمستونم اب هم بنوشم شربت و قرص هم استفاده کردم ولی اثری نداشت لطفا میشه بگین چکار کنم دیگ خسته شدم ازین حال

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از روش‌های خانگی مانند غرغره آب نمک و بخور نیز می‌توانید استفاده نمائید. درصورتی که با استراحت چندروزه این مشکل برطرف نشد توصیه می‌کنیم مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

  4. علیرضا گفت

    با سلام من گلودرد شدیدی گرفتم تقریبا ۴۰ روز پیش هر ۵ روز ۵ روز خوب میشه دباره درد میگیره علایم مثل لرز درد عضلانی همون ۵ روز اول از بین رفت ولی گلو دردم الان نزدیک به ۴۰ روزه خوب نشده چیکار باید بکنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، توصیه می‌شود جهت معاینه و علت‌یابی یه پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  5. فرزاد گفت

    درود بر شما.لطفا بفرمایید آیا درمان کامل زگیل تناسلی یعنی از بین بردن ویروس این بیماری امکانپذیره و چگونه؟ سپاسگزارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. اکثر درمان‌ها از جمله فریز و لیزر به از بین بردن زگیل‌های ناشی از ویروس HPV کمک کرده که پس از مدتی مجدد رشد خواهد کرد. گاهی اوقات نیز سیستم ایمنی بدن به از بین بردن ویروس کمک خواهد کرد. بهترین راه پیشگیری از ویروس HPV نیز واکسن گارداسیل می‌باشد.
      برای مطالعه کامل‌تر در خصوص ویروس اچ پی وی این مقاله را مطالعه کنید: ویروس HPV چیست؟

  6. علی گفت

    من برای گلودردم از یه فروشگاهی که داروهای گیاهی میفروخت به اسم پونه مارکت پودر روتارین خریدم.. کسی میدونه معتبره یانه؟ یا اصلا تابحال از این محصول استفاده کردین عوارض خاصی نداشت؟

    1. نفیس گفت

      روتارین رو من مصرف کردم خیلی خوبه و تایید شدست بدون نگرانی استفاده کنید

      1. جری گفت

        تو برام تایید شده ایی

    2. سسسسس گفت

      خیلی خوبه. …. من چندین بار استفاده کردم

    3. حسن سالخورده گفت

      اره استفاده کردم عوارض خاصی نداره خیلی خوبه

      1. هیچکس گفت

        سلام

        من گلو درد دارم و سردرد الان بعد دو روز سر دردم خوب شد ولی الان گلو درد دارم این یعنی من چه مریزی دارم و چه چیزی باعث شد که این طوری بشم خواهشاً جواب بده

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        نگران نباشید، احتمالا به بیماری‌های عفونی شایع مانند سرماخوردگی یا کرونا مبتلا شده‌اید. با استراحت چندروزه و دریافت مایعات کافی بهبود خواهید یافت.

    4. محمد گفت

      عالیه

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.