کرایو یا فریز زگیل تناسلی: درمان با روش انجماد و فریز کردن

0 11,252
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

درمان زگیل تناسلی با فریز کردن و روش‌های دیگری انجام می‌شود. اگر بخواهید سریع ‌ترین راه درمانی را استفاده کنید، منجمد کردن روش پیشنهادی بسیاری از پزشکان خواهد بود. پزشکان این فرآیند را که کرایوتراپی (Cryotherapy) نیز می‌نامند، به آسانی در مطب انجام می‌دهند. فریز کردن یکی از رایج ترین راه‌ها برای پایان دادن به حضور زگیل در بدن است و می‌تواند احتمال گسترش زگیل‌ها به سایر قسمت‌های بدن فرد را کاهش دهد. برای این که اطلاعات کامل تری درباره روش درمانی فریز کردن زگیل تناسلی داشته باشید، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

درمان زگیل تناسلی با فریز چگونه است؟

فریز کردن یکی از روش‌های رایج در درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آید. ترکیب یخ و نمک با دمای ۲۰-، یخ خشک با دمای ۸۰- و نیتروژن مایع با دمای ۱۹۶- بیشترین کاربرد را در درمان زگیل تناسلی با فریز داشتند. اما امروز این مواد جای خود را به نیتروژن مایع داده اند. به خصوص که در درمان آقایانی که با مشکل زگیل تناسلی مواجه شده اند، عملکرد بسیار تأثیرگذاری داشته است.

درمان زگیل تناسلی با فریز کردن

مراحل درمان زگیل تناسلی با فریز

درمان زگیل تناسلی با فریز در سه مرحله اصلی انجام می‌شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

مرحله اول

نیتروژن مایع در دمای 196- قرار دارد. این ماده با جذب دمای محیط اطراف به جوش می‌آید. به این معنی که هر چیزی باعث به جوش آمدن نیتروژن مایع می‌شود. هنگام کرایوتراپی نیز از این خاصیت نیتروژن مایع استفاده می‌کنند. به این ترتیب که آن را در مجاورت زگیل تناسلی قرار می‌دهند و گرمای بدن را جذب می‌کند. بنابراین در طی مدت زمانی باعث نابودی زگیل می‌شود.

مرحله دوم

مجاورت نیتروژن مایع با زگیل تناسلی به سرد شدن زگیل ختم نمی‌شود. بلکه نیتروژن به عمق بافت زگیل دسترسی پیدا کرده و سلول‌های آن را نابود می‌کند. در حقیقت، بافت زگیل به صورت کریستال درآمده و دیواره‌های سلول‌های آن تخریب می‌شوند.

مرحله سوم

بعد از تخریب دیواره‌های سلولی بافت زگیل، فرد با التهاب مواجه می‌شود. این التهاب موجب ریزش و نابودی بافت ناحیه زگیل تناسلی می‌شود. از بین رفتن بخش‌های ویروسی با بهبود بیمار همراه خواهد بود. البته فرد تا 2 هفته با التهاب‌ها یا جای زخم مواجه است. به ویژه که در 2 تا 3 روز اول درد قابل توجهی را تجربه می‌کند.

محدودیت‌های فریز کردن زگیل

کرایوتراپی روش درمانی برای از بین بردن زگیل‌های کوچکی به حساب می‌آید که عموماً نزدیک اندام جنسی خانم‌ها یا مجاورت ریشه اندام تناسلی آقایان ظاهر شده اند. افرادی که به دیابت یا بیماری کریوگلوبولینمیا(1) مبتلا هستند، از این روش درمانی باید با احتیاط استفاده کنند. روش کرایوپراب نیز برای درمان زگیل‌های واژنی توصیه نمی‌شود. گفتنی است که افرادی که پوست خشک یا مرطوب دارند، از این روش نتیجه بهتری دریافت می‌کنند.

مراقبت‌های قبل و بعد از کرایوتراپی

مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از درمان زگیل تناسلی با فریز باید توجه داشت، تمیز کردن ناحیه ای که باید درمان شود و رفع موهای زائد آن ناحیه از بدن است. اما پس از عمل باید چند نکته زیر را در نظر داشت:

  • استفاده از پمادهای التیام دهنده التهاب
  • رعایت نظافت شخصی و استحمام منظم
  • استفاده آقایان از کاندوم برای مقاربت تا بهبودی کامل
  • اجتناب از کندن ضایعات به جای مانده از فریز کردن زگیل تناسلی
  • استفاده نکردن از تیغ برای اصلاح، برای جلوگیری از عود مجدد زگیل تناسلی
  • لمس نکردن زگیل برای جلوگیری از پخش شدن آن به نواحی پوستی دیگر

خانم‌هایی که روش درمان زگیل با فریز را انتخاب می‌کنند، باید در نظر داشته باشند که تا 3 هفته بعد از کرایوتراپی، شاهد خروج ترشحات آبکی از واژن هستند. آنها در این مدت نباید از تامپون استفاده کنند. استفاده از نوار بهداشتی انتخاب درست تری در این شرایط خواهد بود. در ضمن، تا بهبودی و درمان کامل زگیل تناسلی باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب درمان زگیل تناسلی با فریز

روش درمان زگیل تناسلی با فریز نیز مانند هر روش درمانی دیگری، مزایا و معایب خود را دارد.

مزایای کرایوتراپی زگیل تناسلی

  • درمان در مدت زمان کوتاه و حتی در مطب انجام می‌شود.
  • باعث پخش شدن زگیل تناسلی به نواحی دیگر بدن نمی‌شود.
  • نیاز به تکرار کردن فرآیند درمان نیست.
  • اثر آن باقی نمی‌ماند و در زیبایی ظاهری فرد تغییری به وجود نمی‌آورد.
  • درد بسیار کم و قابل تحملی دارد.

معایب کرایوتراپی زگیل تناسلی

معایب کرایوتراپی با عوارض بعد از فریز کردن زگیل تناسلی ارتباط دارد. به این ترتیب که می‌توان معایب درمان زگیل تناسلی با فریز را در سه سطح عوارض موقتی، حاد و با تأخیر مشاهده کرد.

  • تورم و التهاب ناشی از کرایوتراپی که در حدود 2 هفته باقی می‌مانند، در میان معایب ناشی از عوارض موقتی این روش درمانی قرار دارند.
  • درد و تاول در ناحیه درمان عوارضی هستند که افراد اگر در مرکز درمانی نامعتبری کرایوتراپی انجام دهند، با آن مواجه خواهند شد. بنابراین باید مرکز درمانی معتبر و مطمئنی انتخاب شود.
  • از دست دادن حس در ناحیه درمان شده، خونریزی و ایجاد عفونت در محل زخم‌ها یا پوست، از عوارضی هستند که بعد از چند روز مشاهده می‌شوند.

مطالب مرتبط:

هزینه درمان زگیل تناسلی با فریز

افرادی که قصد انتخاب روش منجمد کردن زگیل تناسلی خود را دارند، باید بدانند که برای این روش درمانی باید هزینه مشخصی را پرداخت کنند. این هزینه تحت تأثیر عوامل زیر قرار دارد:

  • مرکز درمانی
  • مهارت و تخصص پزشک
  • شرایط زگیل تناسلی
  • طول درمان و بررسی آن توسط پزشک

خیلی از افرادی که زگیل تناسلی دارند، فریز کردن را به علت هزینه‌ آن انتخاب نمی‌کنند. اما باید توجه داشته باشند که نتایج درمانی و بهبودی زگیل تناسلی ارزشی بسیار بیشتر از هزینه کرایوتراپی زگیل دارد.


با پایان این مقاله در صورتی که هنوز ابهام و سوالی در خصوص زگیل تناسلی، تشخیص و روش‌های درمان آن دارید، می‌توانید با وارد کردن شماره تماس و سوال خود به صورت رایگان، درخواست مشاوره توسط متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان را ثبت نمائید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. همین حالا اقدام کنید.


بیشتر بخوانید:

جمع بندی

  • درمان زگیل تناسلی با فریز کردن به عنوان مؤثرترین و سریع ترین روش درمانی زگیل تناسلی شناخته شده است.
  • منجمد کردن زگیل تناسلی در سه مرحله قرار دادن نیتروژن مایع در مجاورت زگیل تناسلی، تخریب دیواره سلولی زگیل و التهاب ناشی از تخریب آن انجام می‌شود.
  • هزینه درمان زگیل با منجمد کردن با توجه به عواملی مانند شرایط زگیل و مرکز درمانی متفاوت است.

مطالب مرتبط:

در منجمد کردن از چه موادی استفاده می‌کنند؟

کربن دی اکسید منجمد، نیتروژن مایع و ماده ای به اسم (DMEP) برای فریز زگیل تناسلی کاربرد دارند.

مراحل درمان زگیل تناسلی با منجمد کردن چیست؟

انتقال حرارت، تخریب سلولی و مرحله التهابی، سه مرحله درمانی زگیل تناسلی هستند.

عوارض یا معایب منجمد کردن زگیل تناسلی چیست؟

عوارض موقتی شامل التهاب و تورم اولیه است. تاول و درد به عنوان عوارض حاد محسوب می‌شوند و خونریزی و عفونت محل زخم نیز با تأخیر ظاهر می‌شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.