تفسیر آزمایش HPV چگونه انجام می شود؟

0 80,790
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

تفسیر آزمایش HPV، یکی از سوالات بسیاری از افرادی است که به مشکوک به HPV هستند. آزمایش HPV وجود ویروس پاپیلومای انسانی HPV را در بدن انسان نشان می‌دهد. این ویروس اغلب از طریق تماس پوستی در رابطه جنسی منتقل می‌شود. تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به توضیح مختصری درباره ویروس HPV و راه‌های انتقال آن و تفسیر آزمایش HPV و سوالات پرتکرار شما در این خصوص بپردازیم.

ویروس HPV چیست؟

قبل از رفتن به سراغ تفسیر آزمایش HPV توضیح مختصری در مورد عوارض و نحوه انتقال این ویروس می‌دهیم.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل بیماری عفونتی است که غالبا از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود. بعضی از آن‌ها که بر روی بخش مخاطی اثر می‌گذارد باعث ابتلا به زگیل تناسلی می‌شود. بعضی دیگر بر روی پوست قسمت‌های بازو، قفسه سینه، دست‌ها و پاها خود را نشان می‌دهد. از 100 درصد انواع مختلف ویروس HPV حداقل 40 درصد از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود.(1)

ویروس HPV چیست
ویروس HPV چیست

راه‌های انتقال ویروس HPV

این ویروس بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال و با افراد متعدد در رابطه‌ هستند را تهدید می‌کند. از راه‌های دیگر انتقال این ویروس زخم و خراش است. در موارد نادر، ویروس از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود.

در مواردی ممکن است این ویروس هیچ مشکلی ایجاد نکند. در بدترین حالت باعث بروز سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان گلو می‌شود. هرچند احتمال آن بسیار پایین است، اما به دلیل هزینه سنگینی که وارد می‌کند پیشگیری و کنترل آن ضروری است.

خبر خوب آن است که واکسن‌هایی وجود دارد که از ابتلا به گونه‌های مختلف ویروس HPV جلوگیری می‌کند. در نتیجه تزریق واکسن HPV، احتمال بروز زگیل تناسلی و سرطان‌های مختلف مثل سرطان دهانه بخش پایینی رحم، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی، سرطان واژن، سرطان فرج و پشت گلو پایین می‌آید.

مطالب مرتبط:

عوامل خطرساز ویروس HPV

افرادی که در معرض عوامل(2) زیر هستند با احتمال بیشتری ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوند و لازم است عوامل پیشگیری و کنترل را جدی تر بگیرند.

  • تعدد شریک‌های جنسی: هر چه تعداد افرادی که با آن‌ها رابطه جنسی دارید، بیشتر باشد احتمال بروز ویروس HPV بیشتر است.
    • همچنین اگر تنها با یک نفر در ارتباط جنسی هستید که او با چندین نفر در ارتباط جنسی پرخطر است نیز احتمال ابتلا بالا می‌رود.
  • سن: زگیل‌های بی‌خطر بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. زگیل تناسلی بیشتر در افراد بالغ و جوان بروز پیدا می‌کند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV هستند.
    • سیستم ایمنی را می‌توان با HIV، ایدز یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پس از پیوند اعضا استفاده می‌شوند، تضعیف کرد.
  • پوست زخمی: قسمت‌هایی از پوست که زخمی یا خراشیده هستند احتمال پخش ویروس HPV را افزایش می‌دهند.
  • تماس شخصی: دست زدن به زگیل‌های شخصی یا عدم استفاده از محافظ قبل از تماس با سطوحی که در معرض HPV قرار گرفته اند (مانند دوش‌های عمومی یا استخرهای شنا) ممکن است خطر ابتلا به عفونت HPV را افزایش دهد.

آزمایش HPV چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا پزشک نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم جمع آوری می‌کند. در نتیجه معاینه لگن ضروری است. آزمایش HPV شامل مراحل زیر است:

  1. لباس خود را در قسمت پایین تنه در می‌آورید.
  2. روی تخت مخصوص معاینه می‌خوابید و پاهای خود را در قسمتی که به آن رکاب می‌گویند قرار می‌دهید.
  3. پزشک با کمک ابزاری به نام اسپکولوم دیواره‌های واژن را جدا می‌کند. این ابزار باعث می‌شود پزشک به راحتی دهانه رحم را ببیند.
  4. سپس پزشک با استفاده از ابزاری مانند برس یا فرچه نمونه‌های سلول را از سطح دهانه رحم یا کانال واژن بر می‌دارد.
  5. نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستند و وجود یا عدم وجود ویروس HPV را بررسی می‌کنند.

مراقبت‌های قبل از آزمایش HPV

آزمایش HPV هیچ گونه آمادگی احتیاج ندارد. اما اگر آزمایش HPV و پاپ اسمیر را هم زمان انجام می‌دهید، با انجام اقدامات زیر دقت آزمایش‌ها بالاتر می‌رود:

  • زمان آزمایش دوره قاعدگی نباشد. اگر در دوران قاعدگی هم قصد انجام آزمایش را داشتید مشکلی وجود ندارد اما دقت آزمایش در زمان غیر از قاعدگی بالاتر می‌رود.
  • از دو روز قبل از انجام آزمایش رابطه جنسی، دوش واژینال و استفاده از داروهای واژینال یا اسپرم کش انجام نگرفته باشد.

شما می‌توانید با کامل کردن فرم زیر درخواست مشاوره و تست HPV در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان را ثبت نمائید:


مطالب مرتبط:

تفسیر آزمایش HPV

در بیش از 90 درصد خانم‌هایی که نتیجه آزمایش آنان مثبت شده است، عفونت در طی دو سال به طور کامل ناپدید می‌شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند. در نهایت فقط درصد کمی باقی می‌ماند که نتیجه پاپ اسمیر آن‌ها نیز غیرطبیعی است. عواملی که باعث می‌شود ویروس HPV تداوم پیدا کند، عبارت اند از:

  • نوع سویه HPV
  • استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی
  • سیگار کشیدن

اگر آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر هر دو مثبت هستند، نیاز است که به طور منظم پیگیری شوند و تحت کنترل باشند. نهایتاً اینکه مثبت بودن نتیجه آزمایش HPV اتفاق وحشتناکی نیست. تنها این که احتمال بروز سرطان‌های مختلف رحم و واژن در شما کمی بیشتر از فرد عادی است و نیاز است زیر نظر پزشک متخصص باشید.

آزمایش پاپ اسمیر

بهترین روش برای تشخیص و شناسایی ویروس HPV در زنان تست پاپ اسمیر است. این تست هر گونه رفتار غیرطبیعی در سلول‌های بدن زنان را شناسایی می‌کند و برای اطمینان یافتن از سلامت کامل لازم است.

زنان در سن 21 تا 29 سال نیاز است که هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهند. همچنین برای زنان بین 30 تا 65 سال به یکی از سه روش زیر انجام چکاپ منظم توصیه می‌شود:

  • هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر
  • هر پنج سال یک بار آزمایش HPV
  • هر پنج سال یک بار انجام هر دو تست

آزمایش پاپ اسمیر در صورت مثبت بودن آزمایش HPV، ضروری است. آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص علائم اولیه سرطان رحم است. سرطان رحم را به نام دیسپلازی دهانه رحم نیز می‌شناسند. نتایج غربالگری منظم به شما این اطمینان را می‌دهد که از بروز هر گونه سرطان یا علامت غیرطبیعی در رحم به موقع با خبر شوید و اقدام به درمان کنید.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

نتایج آزمایش HPV

در یک دسته بندی کلی، می‌توانیم نتایج آزمایش HPV را به مثبت و منفی تقسیم کنیم.

آزمایش HPV مثبت

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که فرد دارای یک نوع HPV پرخطر است. در بانوان این بدان معنا نیز هست که فرد در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم است. این به این معنا نیست که فرد در حال حاضر سرطان دهانه رحم دارد، اما این یک علامت هشدار دهنده است که سرطان دهانه رحم در آینده ممکن است ایجاد شود. پزشک احتمالاً آزمایش بعدی را بعد از یک سال توصیه می کند تا ببیند آیا عفونت از بین رفته است یا علائم سرطان دهانه رحم در چه وضعیتی است.

آزمایش HPV منفی

نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که فرد هیچ یک از انواع HPV را ندارد.

بسته به نتیجه آزمایش، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را بعد از آزمایش به شما توصیه کند:

  • معاینه سالانه

اگر سن فرد بیش از 30 سال باشد و تست HPV فرد منفی و تست پاپ اسمیر فرد نرمال باشد، از برنامه توصیه شده کلی برای تکرار هر دو آزمایش در پنج سال پیروی خواهید کرد.

  • کولپوسکوپی

کولپوسکوپی در صورت غیرطبیعی بودن تست پاپ اسمیر توصیه می‌شود، پزشک از یک لنز بزرگ‌ نمای مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم فرد استفاده می‌کند.

  • بیوپسی

در انجام بیوپسی که معمولاً همزمان با کولپوسکوپی انجام می‌شود، پزشک نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم (بیوپسی) را می گیرد تا با دقت بیشتری زیر میکروسکوپ بررسی شود.

  • برداشتن سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم

برای جلوگیری از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن قسمت‌هایی از بافت که حاوی سلول‌های غیرطبیعی است پیشنهاد دهد.

  • مراجعه به متخصص

اگر نتایج آزمایش پاپ اسمیر یا HPV غیرطبیعی باشد، احتمالاً پزشک فرد را برای معاینه کولپوسکوپی به متخصص زنان ارجاع می‌دهد. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که امکان ابتلای فرد به سرطان وجود دارد، ممکن است برای درمان به یک دکتر متخصص انکولوژی زنان ارجاع داده شود.

سخن آخر

  • پاپیلومای انسانی یا همان ویروس HPV یک ویروس است که از راه پوست و اغلب از ارتباط جنسی منتقل می‌شود.
  • این ویروس در بیشتر  موارد هیچ علائم و خطری ندارد اما در موارد نادر ممکن است منجر به زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، مقعد، گلو و انواع دیگر سرطان شود.
  • انجام آزمایش HPV برای اطمینان یافتن از این ابتلا به این نوع ویروس به خصوص برای افرادی که شریک جنسی متعدد دارند لازم است.
  • تفسیر آزمایش HPV به این صورت است که در صورت مثبت شدن نشانه وجود ویروس HPV در بدن فرد است.
  • در صورت مثبت شدن آزمایش HPV لازم است با استفاده از تست پاپ اسمیر از سالم بودن دهانه رحم اطمینان حاصل شود.

تفسیر آزمایش HPV مثبت به چه معناست؟

اگر آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر شما هر دو مثبت باشند، نیاز است که به طور منظم تحت کنترل باشید. با اینکه مثبت بودن نتیجه آزمایش HPV اتفاق وحشتناکی نیست، اما احتمال بروز سرطان‌های مختلف رحم و واژن در شما کمی بیشتر از فرد عادی است و نیاز است زیر نظر پزشک متخصص باشید.

آزمایش HPV برای مردان چگونه است؟

برخی از پزشکان آزمایش پاپ مقعدی را برای مردان انجام می‌دهند. اما تنها برای افرادی که HIV مثبت و رابطه جنسی مقعدی دارند. هر چند این آزمایش برای تشخیص HPV کافی نیست.

اقدامات بعد از انجام آزمایش HPV چیست؟

اگر نتیجه آزمایش مثبت شد، لازم است که برای تفسیر آزمایش HPV به پزشک مراجعه کنید و همچنین تست پاپ اسمیر برای اطمینان از سلامت دهانه رحم را انجام دهید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV چیست؟

استفاده از کاندوم تا حدی ابتلا به ویروس HPV را کنترل می‌کند اما قادر به ایمن سازی 100 درصد نیست. بهترین کار استفاده از واکسن HPV است که از ابتلا به ویروس HPV و سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.