انواع زگیل و روش های درمان

0 7,206
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

عامل زگیل‌ها، ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است که یک بیماری مقاربتی نیز هست، انواع خاصی از آنها با بروز زگیل داخل و یا روی آلت تناسلی در ارتباط است که با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شوند. درمان زگیل تناسلی باید در اسرع وقت انجام شود زیرا به فرد دیگر سرایت می‌کند. زگیل‌ها انواع مختلفی دارند که به ظاهر شدن در قسمت‌های مختلف بدن و شکل آن تقسیم بندی می‌شوند.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی انواع زگیل‌ها و روش‌های درمان زگیل می‌پردازیم.

انواع زگیل

همانطور که گفته شد، زگیل‌ها انواعی دارند که به شرح زیر است:

زگیل ناحیه تناسلی

این زگیل‌ها به صورت ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر می‌شوند.

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود.

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان در آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. همچنین این ویروس در اثر تماس دهانی می‌تواند در گلو و یا دهان شخص بروز پیدا کند.

زگیل تناسلی ممکن است دارای علائمی از قیبل ترشحات واژن در زنان، خارش واژن، خونریزی واژن و سوزش ظاهر شوند. این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل‌ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت می‌تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

بیشتر بخوانید:

زگیل های رایج پوستی

زگیل‌های معمولی به صورت برآمدگی‌های خشن و برجسته ظاهر می‌شوند و معمولاً روی دست‌ها و انگشتان ایجاد می‌شوند. در بیشتر موارد، زگیل‌های معمولی به سادگی ناخوشایند هستند، اما همچنین می‌توانند دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

میخچه کف پا یا زگیل‌های کف پا

زگیل‌های سخت و دانه دانه‌ای هستند که معمولا در پاشنه‌ها یا پنجه پا شما ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها ممکن است باعث ناراحتی شوند. همچنین شما می‌توانید درباره تفاوت زگیل پا، خارپاشنه، میخچه و راه‌های تشخیص آن بخوانید.

زگیل های مسطح

زگیل های مسطح ضایعاتی با سطح صاف و کمی برجسته هستند. آنها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما در کودکان معمولاً به شکل زگیل صورت ظاهر شده و در مردان بیشتر در ناحیه ریش و در زنان بیشتر روی پاها ظاهر می‌شوند.

تست HPV
تست HPV

انواع روش های درمانی زگیل ها

زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند، ولی ویروس این زگیل همچنان در بدن باقیمانده و پس از طی مدتی مجدداً بازمی‌گردد. بنابراین هدف از درمان، کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است.

روش‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو باید با توجه به اندازه و محل دقیق زگیل‌ها یکی از درمان‌های رایج را انتخاب می‌کنند. در ادامه به چند روش درمانی می‌پردازیم.

همچنین شما می‌توانید در خصوص درمان انواع زگیل و HPV بیشتر بخوانید:

لیزر درمانی

این روش برای از بین بردن زگیل‌های خوشه‌ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر می‌باشد. درمان زگیل تناسلی با لیزر می‌تواند کمی نسبت به روش‌های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد ولی نتایج قطعی‌تری هم به دنبال دارد. این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملاً سرپایی انجام می‌شود. زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت بوده و نیاز به بستری نمی‌باشد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل ها

تری کلرواستیک اسید یا TCA همان ماده شیمیایی می‌باشد که توسط یک پزشک در سطح زگیل‌ها اعمال شده و زائده پس انجماد از بین می‌رود. طی این روش موفق 75% بیماران رضایت کامل داشته و 15% از آنها تجربه بازگشت زگیل را داشته‌اند. با این حال، کرایو یا فریز زگیل تناسلی یکی از روش‌های قطعی درمان زائده‌های گوشتی بعد از لیزر می‌باشد.

سوزاندن یا الکتروکوتر

در این روش که جراحی معمولی می‌باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت‌های غیرطبیعی روی پوست استفاده می‌کند. این روش بیشتر برای زائده‌های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر می‌باشد، لیزر و کرایو پیشنهاد‌های پزشک متخصص هستند.

عمل جراحی یا لیپ زگیل تناسلی

عمل جراحی زگیل اغلب برای زائده‌های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می‌کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می‌باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی‌حس می‌شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل‌ها بخیه زده می‌شوند.

تزریق داروی اینترفرون

در این روش با تزریق داروی اینترفرون به داخل زگیل می‌توان باعث تحریک و افزایش واکنش سیستم ایمنی فرد و به دنبال آن، از بین رفتن زگیل شد.

با پایان این مقاله در صورتی که هنوز ابهام و سوالی برای شما باقی مانده است می‌توانید به صورت رایگان فرم زیر را پر کرده و سوال خود را مطرح کنید. متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را انجام خواهند داد. همین حالا اقدام کنید.


مطالب مرتبط:

زگیل تناسلی در زنان شایع تر است یا مردان؟

این عارضه در زنان و مردان به یک نسبت شایع است. اما در زنان چون در قسمت‌های داخلی‌تر ناحیه تناسلی ایجاد شده و ممکن است دیرتر تشخیص داده شود، خطرناک‌تر است.

روش های قطعی درمان زگیل تناسلی کدامند؟

کرایو و لیزر درمانی دو نمونه از روش‌هایی هستند که قطعی‌ترین جوابدهی برای رفع زگیل را دارند که به طور کامل زائده را از بین می‌برند.

آیا زگیل تناسلی همواره با علائم همراه است؟

ویروس ناشی از این بیماری اکثرا فاقد علائم است اما بیماری زگیل تناسلی غالبا با زائده‌های برجسته در نواحی تناسلی خود را نشان می‌دهد.

آیا داروهای گیاهی روی زگیل تناسلی اثرگذارند؟

این داروها تنها در مراحل ابتدایی می‌توانند زائده‌ها را از بین ببرند. همچنین می‌توانند در پیشگیری از این زوائد موثر باشند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.