واکسن HPV چیست؟ قیمت، عملکرد و عوارض واکسن زگیل تناسلی

4 11,922
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

یکی از مهم‌ترین دلایل سرطان دهانه رحم، عفونت‌های ناشی از ویروس HPV است. ایمنی سازی گسترده افراد با واکسن HPV می‌تواند از این سرطان و انواع دیگر آن جلوگیری کند. این ویروس در برخی موارد به عنوان ویروسی کم خطر در نظر گرفته می‎‌شود. اما گاهی می‌تواند فرد را به بیماری‌های جدی‌تری مبتلا کند. در نوع کم خطر، این ویروس باعث انواع زگیل تناسلی خواهد شد. نوع پرخطر آن همان‌طور که اشاره شد می‌تواند منجر به انواع سرطان بدخیم ‎شود. واکسن اچ پی وی چیست؟ آیا واکسن HPV همان واکسن زگیل تناسلی است؟ تا انتها همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به واکسن HPV، واکسن زگیل تناسلی و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید بپردازیم.

واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV یا به اصطلاح برخی از افراد واکسن زگیل تناسلی، از ابتلا به ویروس HPV و عامل انواع سرطان‌های ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند. همچنین همانطور که گفته شد، این واکسن از انواع زگیل تناسلی نیز جلوگیری خواهد کرد. واکسن اچ پی وی، از نوع ترکیب و محلولی از ذرات شبیه به ویروس مرده می‌باشد که می‌تواند نسبت به HPV ایمنی زایی مطلوبی ایجاد کند.

درخواست واکسن گارداسیل اصل دارید؟ صبر کنید، همین حالا فرم زیر را تکمیل کنید و سپس ادامه مقاله را مطالعه کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و مشاوره خرید واکسن گارداسیل را به صورت رایگان برای شما انجام خواهند داد. تا دیر نشده اقدام کنید.




    عملکرد و تاثیر واکسن HPV

    گونه‌های مختلف HPV از طریق تماس جنسی انتشار می‌یابند و خیلی اوقات باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند. واکسن گارداسیل و واکسن سرواریکس دو نوع واکسن HPV هستند که هم برای دختران و هم برای پسران قابل استفاده است. حال واکسن HPV چه تاثیری دارد و آیا واقع موثر است؟ از اثراتی که واکسن HPV دارد می‌توان به پیشگیری از موارد زیر در مردان و زنان اشاره کرد:

    انواع واکسن HPV

    انواع مختلفی از HPV وجود دارند. بعضی از آن‌ها با ایجاد ضایعات گردن رحم یا دیسپلازی گردن رحم مرتبط هستند که می‌توانند تبدیل به سلول‌های سرطانی شوند. همان‌طور که اشاره شد این نوع به‌عنوان نوع پرخطر HPV شناخته می‌شود. دو مورد پرخطر این ویروس (HPV16 و HPV18) حدود ۷۰٪ موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. در همین راستا انواعی از واکسن‌ HPV ساخته شده است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا انواع خاصی از HPV را شناسایی کند.

     به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در حال حاضر شش واکسن HPV دارای مجوز ساخته شده و وجود دارند. این واکسن‌ها شامل سه واکسن اچ پی وی دو ظرفیتی، دو واکسن اچ پی وی چهار ظرفیتی و یک واکسن اچ پی وی غیرتهاجمی هستند. هدف اصلی این واکسن‌ها گروه‌های سنی بین 9 تا 14 ساله بوده و برای تمام این واکسن‌ها، برنامه واکسیناسیون به سن دریافت کننده واکسن بستگی دارد.

    تمام این انواع واکسن HPV در پیشگیری از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم و از ابتلا به انواع ویروس HPV 16 و 18 که با هم مسئول حدود ۷۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم در جهان بوده، بسیار موثر هستند. همچنین واکسن‌های چهار ظرفیتی در پیشگیری از زگیل‌های تناسلی، که تقریباً همیشه در اثر عفونت‌های نوع 6 و 11  HPV ایجاد می‌شوند و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تناسلی هستند، نیز بسیار موثر است. واکسن‌های غیر ظرفیتی محافظت بیشتری در برابر انواع 31، 33، 45، 52، 58 داشته و داده‌های کارآزمایی‌های بالینی و نظارت اولیه پس از بازاریابی که در چندین قاره انجام شده، نشان می‌دهد تمامی این واکسن‌های HPV ایمن هستند.

    از آن جایی که ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌تواند چندین سال طول بکشد، سازمان‌های نظارتی و سازمان‌های سلامت بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ضایعات دهانه رحم را به ‌عنوان معیار ترجیحی برای کارآزمایی‌های مربوط به واکسن HPV در نظر می‌گیرند(1).

    همانطور که گفته شد، با توجه به گونه‌های این ویروس، انواع مختلفی از واکسن HPV برای آن ساخته شده است که در ادامه برای آشنایی بیشتر از آن‌ها نام خواهیم برد.

    نوع واکسن HPVنام تجارینوع HPVگروه سنی
    دو ظرفیتیسرواریکس16|18خانم ها 9 تا 14 سال
    چهار ظرفیتیگارداسیل 46|11|16|18خانم ها 9 تا 13 سال
    نه ظرفیتیگارداسیل 96|11|16|18|31
    33|45|52|58
    خانم ها 9 تا 26 سال
    آقایان 9 تا 15 سال
    انواع واکسن HPV
    نوع واکسن HPVنوع تزریقبرنامه زمان تزریقتعداد دوز تزریقمیزان تاثیر واکسن
    دو ظرفیتیداخل عضلانیماه 0،1،6398.1 درصد
    چهار ظرفیتیداخل عضلانیماه 0،2،63100 درصد
    نه ظرفیتیداخل عضلانیماه 0،2،63100 درصد
    انواع واکسن HPV

    چه زمانی باید واکسن HPV را تزریق کنیم؟

    کی باید واکسن HPV بزنیم؟ آیا تزریق واکسن HPV برای همه لازم است؟ این‌ها مواردی است که شاید برای شماهم سوال شده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که واکسن HPV به دختران و پسران بین 11 تا 12 سال تزریق شود. این واکسن می‌تواند در سن 9 سالگی نیز تزریق شود. در واقع توصیه می‌شود که تزریق واکسن HPV به افراد، پیش از آن که در معرض رابطه جنسی قرار بگیرند، انجام شود تا پیشگیری از این ویروس به درستی و در زمان مناسب انجام شود. تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن زگیل تناسلی در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.

    هنگامی که فردی به HPV آلوده می‌شود، واکسن ممکن است دیگر آن‌قدر مؤثر نباشد. همچنین پاسخ به واکسن در سنین پایین‌تر از سنین بالاتر بهتر است.

    طبق آخرین تحقیقات سازمان جهانی بهداشت و متخصصان ویروس شناس در سال 1403 در مورد این واکسن‌ها، برنامه‌ای برای تزریق واکسن HPV برای زنان توصیه شده که به شرح زیر است:

    • تزریق یک یا دو دوز برای افراد 9 تا 14 ساله
    • سه دوز برای زنان و مردان 15 تا 21 ساله
    • یک یا دو دوز با فاصله ۶ ماه برای زنان بالای 21 سال

    همچنین CDC توصیه می‌کند که همه کودکان 11 و 12 ساله دو دوز واکسن اچ پی وی را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. کودکان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را در برنامه دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز واکسن اچ پی وی برای کودکان زیر 15 سال تأثیر بسیار بیشتری دارد.

    لازم به ذکر است که نوجوانان و بزرگسالانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن HPV را دریافت می‌کنند، باید سه دوز از واکسن را تزریق کنند تا تأثیر لازم را داشته باشد.

    سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از Gardasil را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تأیید کرده است. بنابراین اگر 27 تا 45 ساله هستید، با پزشک خود مشورت کرده و به توصیه او واکسن HPV را در چند دوز دریافت کنید.

    توجه داشته باشید حداقل 2 دوز و در صورت امکان 3 دوز برای افرادی که به یک بیماری زمینه‌ای و یا به HIV مبتلا هستند ضروری است.

    اهمیت واکسن HPV

    ویروس HPV یا ابتلا به زگیل تناسلی بیماری شایعی است که می‌‎تواند به راحتی از شخصی به شخص دیگر و از طریق تماس پوستی منتقل شود.

    غالب افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی داشته باشند، در دوره‌ای از زندگی به HPV مبتلا می‎‌شوند. گاهی حتی از این بیماری مطلع نمی‌شود و اثرات ویروس در زمانی کوتاه بهبود می‌یابد. اما همان‌طور که اشاره شد این ویروس ممکن است بدخیم و از نوع پرخطر آن باشد و در نهایت منجر به سرطان دهانه رحم و انواع دیگری از سرطان‌ها شود. به همین دلیل اهمیت واکسن اچ پی وی بسیار زیاد است. متأسفانه در ایران این واکسن به صورت گسترده تزریق نمی‌شود و افراد زیادی پس از ابتلا به این بیماری برای اولین بار مطلع می‌شوند که واکسن HPV را می‌توانستند خیلی پیش‌تر دریافت و از این بیماری پیشگیری کنند.

    چه کسانی نباید واکسن HPV را دریافت کنند؟

    واکسن HPV برای زنان باردار یا افرادی که بیماری متوسط یا شدید دارند، توصیه نمی‌شود. در صورت داشتن هر گونه آلرژی شدید، از جمله حساسیت به مخمر یا لاتکس، فرد باید حتماً با پزشک خود مشورت کند. همچنین اگر به هر یک از اجزای تشکیل دهنده واکسن، آلرژی شدید و تهدیدکننده داشته باشید یا در صورتی که به دوز اول این واکسن واکنش نشان داده‌اید، نباید واکسن HPV را دریافت کنید.

    تست HPV
    تست HPV

    قبلا HPV گرفته‌ام آیا نیاز به تزریق واکسن HPV هست؟

    پاسخ این سؤال بله است. زیرا حتی اگر فرد قبلاً به یک سویه HPV مبتلا شده باشد، واکسن HPV باز هم می‌تواند بدن را در برابر سایر سویه‌ها مقاوم کند. همچنین برخی پزشکان برای احتمال تسریع روند درمانی شما تزرق واکسن گارداسیل را پیشنهاد می‌کنند. همچنین تزریق واکسن HPV در افراد مبتلا، در برابر گونه‌های خاصی از HPV که قبلاً در معرض آن قرار نگرفته‌اند، محافظت خواهد کرد.

    عوارض واکسن HPV

    واکسن HPV یا واکسن زگیل تناسلی نیز مانند خیلی از واکسن‌ها دارای عوارض جانبی است که فرد باید پیش از تزریق از آن‌ها مطلع باشد. شایع‌‎ترین عوارض واکسن اچ پی وی عبارتند از:

    • تب
    • حالت تهوع
    • غش کردن
    • استفراغ
    • سرگیجه
    • درد خفیف
    • ورم نواحی مختلف
    • خارش مداوم
    • قرمزی محل تزریق
    عوارض واکسن HPV
    عوارض واکسن HPV

    ماندگاری و دوام واکسن HPV

    تأثیر واکسن HPV طولانی مدت است. تا به امروز تحقیقات نشان داده‌اند که ایمنی ناشی از این واکسن می‌تواند تا چندین سال باشد و با توجه به نظارت‌های گسترده بر افراد واکسینه شده هیچ مدرکی در راستای تضعیف ایمنی ارائه نشده است.

    قیمت واکسن HPV سال 1402

    حالاکه تا اینجای مطلب را خوانده‌اید، شاید خرید واکسن HPV برای شما یک دغدغه باشد و به دنبال یافتن مرکزی برای دریافت واکسن HPV باشید. شماره تماس خود را در فرم اول همین صفحه برای ما ارسال کنید تا درباره خرید واکسن HPV شمارا راهنمایی کنیم. لیست قیمت و هزینه واکسن HPV خارجی در سال 1402 در ایران به شرح زیر است:

    نوع واکسن HPVقیمت هر دوز واکسن HPV
    واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی 4,900,000 تومان
    واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی 9,500,000 تومان
    تعرفه قیمت واکسن HPV در سال 1402

    بهترین واکسن HPV کدام است؟

    واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی، تایید شده توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده است و می‌تواند برای دختران و پسران استفاده شود. اگر این واکسن قبل از قرار گرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود می‌تواند از سرطان دهانه رحم پیشگیری کند همچنین این واکسن می‌تواند از سرطان واژن و سرطان فرج نیز پیشگیری کند.  

    جمع‌بندی

    در آخر لازم به ذکر است که HPV به عنوان یک ویروس شایع که باعث بیماری می‌شود در جهان شناخته شده است. در نتیجه راه‌های پیشگیری زیادی از جمله واکسن اچ پی وی برای آن وجود دارد. حال که اطلاعات کاملی از واکسن این ویروس در اختیارتان قرار گرفت، بهتر است در صورتی که آن را دریافت نکرده‌اید برای تزریق آن اقدامات لازم را انجام دهید.

    همچنین باید بدانید که در صورتی که خانم‌ها این واکسن را دریافت کرده‌اند نباید تصور کنند دیگر نیازی به تست‌ پاپ اسمیر ندارند. زیرا تشخیص معمول برای سرطان دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ اسمیر که از سن 21 سالگی شروع می‌شود، بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

    همچنین درصورتی که نیاز به مشاوره رایگان و تست HPV دارید روی تصویر زیر کلیک کنید، تا متخصصین ما در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان راهنمائی لازم را در این خصوص انجام دهند.

    اگر قبلا رابطه جنسی داشتیم، باز هم می توانیم واکسن HPV بزنیم؟

    بهتر است واکسن hpv قبل از اولین تماس جنسی تزریق شود، با این حال تزریق واکسن برای کسانی که قبلاً هم تماس جنسی داشته‌اند نیز مفید خواهد بود.

    اگر آلوده به HPV هستیم واکسن HPV کمکی می کند؟

    به طور واکسن اچ پی وی خاصیت درمانی ندارد و برای پیشگیری از این ویروس ساخته شده است، اما برخی پزشکان با توجه به شدت و نوع ابتلای شما تزریق گارداسیل 9 ظرفیتی را پیشنهاد می‌کنند. تزریق واکسن HPV در افراد مبتلا دو کارکرد خواهد داشت؛ اول از احتمال عفونت مجدد در افراد پیشگیری می‌کند و روند درمان را سریع می‌کند، همچنین مانع از آلودگی فرد به انواع دیگر ویروس که مبتلا نشده است می‌شود.

    آیا واکسن های HPV ایمن هستند؟

    بله؛ در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن HPV ایمن است.
    به طور کلی، عوارض این واکسن معمولاً خفیف هستند. شایع ترین عوارض واکسن HPV شامل درد مختصر، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. این مشکلات مشابه مشکلاتی است که معمولاً با سایر واکسن‌ها تجربه می‌شود. 
    گاهی اوقات پس از تزریق واکسن گارداسیل، سرگیجه یا غش مشاهده می‌شود که ممکن است باعث صدمات جدی مانند آسیب سر گردد.با نشستن فرد تا 15 دقیقه پس از واکسیناسیون تا حد زیادی می‌توان از این موارد جلوگیری کرد.
    FDA و CDC به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یادآوری کرده‌اند که برای جلوگیری از سقوط و صدمات، همه دریافت‌کنندگان واکسن باید نشسته یا دراز بکشند و به مدت 15 دقیقه پس از واکسیناسیون از نزدیک تحت نظر باشند. همچنین سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است در افراد واکسینه مشاهده شود.  

    کدام دسته از افراد نباید واکسن تزریق کنند؟

    افرادی که به دوز قبلی واکسن حساسیت داشته‌اند.
    افرادی که به مخمر و لاتکس حساسیت دارند.
    زنان باردار
    افرادی که دارای بیمار شدید یا متوسط هستند. برای مثال تب کمتر از ۴۰ درجه، سرماخوردگی، آبریزش بینی یا سرفه دارند.

    در چه سنی می توانیم واکسن HPV بزنیم؟

    بهتر است کودکان از سن 9 سالگی تحت نظر پزشک، تزریق واکسن HPV را شروع کنند. زیرا اثر بخشی واکسن در سنین پایین بیشتر است.
    نوجوانان زیر 15 سال باید دو دوز واکسن به فاصله ی 6 تا 12 ماه دریافت کنند. اگر افراد زیر 15 سال دو دوز واکسن را به فاصله کمتر از 6 ماه دریافت کنند؛ به دوز سوم نیاز دارند.  
    افراد باالای 15 سال و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی باید 3 دوز واکسن دریافت کنند.
    حداقل فاصله ی بین دوز اول و دوم 4 هفته و بین دوز دوم و سوم 12 هفته می‌باشد.
    واکسیناسیون برای افراد بالای ۲۶ سال توصیه نمی‌شود. با این حال، برخی از افراد ۲۷ تا ۴۵ ساله که قبلا واکسینه نشده‌اند، ممکن است این واکسن را تزریق نمایند و موثر واقع شود.
    اگر برنامه واکسیناسیون به هم بخورد، نیاز به تکرار دوز قبلی واکسن نیست.

    آیا زنانی که در برابر HPV واکسینه شده اند هنوز نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم دارند؟

    بله؛ از آنجایی که واکسن‌های HPV در برابر تمام انواع HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند محافظت نمی‌کنند، به زنانی که واکسینه شده‌اند توصیه می‌شود که همان توصیه‌های غربالگری از طریق آزمایش پاپ را که زنان واکسینه نشده انجام می‌دهند، دنبال کنند. ممکن است تغییرات آتی در توصیه‌های غربالگری برای زنان واکسینه شده وجود داشته باشد.

    آیا می توان پس از ابتلا به HPV واکسن تزریق کرد؟

    واکسن HPV در برابر 9 گونه از ویروس HPV مقاومت ایجاد می‌کند. این واکسن نقشی در درمان ویروس ندارد اما می‌تواند از آلودگی به انواع دیگری از ویروس جلوگیری کند. واکسن HPV پیش از ابتلا و مواجه فرد با این ویروس از انتقال آن جلوگیری می‌کند و پس از ابتلا تاثیری ندارد.

    آیا واکسن HPV برای ثبت نام در مدرسه لازم است؟

    واکسن HPV بخشی از برنامه روتین واکسن‌های دوران کودکی است. اینکه آیا واکسن به یک الزام ثبت نام در مدرسه تبدیل شود، براساس تصمیم گیری سازمان‌های دولتی و نظارتی می‌باشد.

    اگر در گروه سنی توصیه شده واکسن قرار نداریم، برای پیشگیری از ویروس HPV چیکار کنیم؟

    HPV از طریق انواع رابطه جنسی شامل رابطه واژینال، رابطه دهانی و رابطه مقعدی گسترش می‌یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

    تفاوت گارداسیل 4 و 9 چیست؟

    واکسن HPV نه ظرفیتی نسبت به واکسن HPV چهار ظرفیتی محافظت بیشتری در برابر HPV ارائه می‌دهد و به همان اندازه ایمن است. تجزیه و تحلیل مقرون به صرفه بودن به نفع استفاده از آن، حداقل در دختران نوجوان است. بنابراین، پزشکان باید واکسن HPV 9 ظرفیتی را به جای واکسن HPV چهار ظرفیتی به بیماران توصیه کنند.

    آیا می توانم هم سرواریکس و هم گارداسیل مصرف کنم؟

    اگرچه این دو واکسن برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در زنان توصیه می‌گردد. اما آنها قابل جایگزین نیستند و این می‌تواند منجر به مشکلاتی در افراد شوند. 

    بهترین واکسن HPV چیست؟

    Gardasil 9 یک واکسن HPV تایید شده توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده است و می‌تواند برای دختران و پسران استفاده شود. اگر این واکسن قبل از قرار گرفتن دختران یا زنان در معرض ویروس تزریق شود می‌تواند از سرطان دهانه رحم پیشگیری کند همچنین این واکسن می‌تواند از سرطان واژن و سرطان فرج نیز پیشگیری کند.  

    چه کسانی می توانند واکسن سرواریکس را تزریق کنند؟

    واکسن سرواریکس فقط برای زنان استفاده می‌شود، اما سایر واکسن‌های موجود HPV را می توان در مردان استفاده کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسن HPV را برای همه پسران و دختران 11 یا 12 ساله توصیه می‌کند.

    آیا شخصی قبلا واکسن گارداسیل 4 را تزریق کرده بود می تواند واکسن گارداسیل 9 را دریافت کند؟

    خیر؛ واکسیناسیون مجدد با گارداسیل 9 برای کسانی که این سری را با واکسن HPV متفاوت تکمیل کرده‌اند ضمانت ندارد.

    آیا باید به دخترم واکسن HPV بزنم؟

    واکسن HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) در حال حاضر برای دختران و پسران هر دو توصیه می‌شود. این به محافظت از آنها در برابر سرطان‌های مرتبط با HPV و زگیل تناسلی کمک می‌کند. اگر فرد قبل از شروع فعالیت جنسی، یک سری واکسن‌ها را دریافت کند، می‌تواند شانس خود را در برابر سایر عفونت‌ها افزایش دهد.

    آیا می توانم واکسن HPV را در 40 سالگی دریافت کنم؟

    در اکتبر 2018، سازمان غذا و دارو ایالات متحده اعلام کرد که سن تایید شده برای واکسن HPV را تا سن 45 سالگی برای زنان و مردان افزایش داده است.

    روش نگهداری واکسن HPV چگونه است؟

    واکسن HPV را می‌توان در یخچال در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد (36 تا 46 درجه فارنهایت) نگهداری کرد. همچنین باید مراقب بود تا یخ نزند و از نور آفتاب دور باشد. اگر واکسن منجمد شده است باید دور انداخته شود و قابل استفاده نیست.

    منبع mayoclinic CDC webmd
    4 نظر
    1. حسینی گفت

      با سلام، آیا آزمایشگاه کیوان واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی را دارد و آیا دوزهای بعدی (دوم و سوم) را بعد از خریداری برای مراجعه‌کننده نگهداری می‌نماید؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        برای دریافت اطلاعات و مشاوره در خصوص واکسن گارداسیل با این شماره تماس حاصل فرمائید:
        09365007078

    2. مانی گفت

      سلام خسته نباشید . سوال داشتم که اگر یکی از طرفین واکسینه شده باشه( و قبلا هم رابطه نداشته باشه ) ولی طرف مقابل واکسینه نشده باشه . امکان داره فرد واکسینه شده ناقل بیماری برای فردی که واکسینه نشده بشه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        تزریق واکسن HPV به جهت پیشگیری فردی که واکسن را تزریق کرده کاربرد خواهد داشت.
        درصورتی که فرد واکسینه شده به این ویروس مبتلا نباشد امکان انتقال به جهت واکسن زدن وجود نخواهد داشت.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.