ارتباط عجیب بین ابتلا به کبد چرب و دیابت

0 4,763
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

شماهم متعجب شدید؟ کبد چرب و دیابت با هم ارتباط دارند؟ با رواج بیشتر بیماری کبد چرب، طبیعی است که فکر کنید چطور باید از کبد محافظت کرد. اما نکته‌ قابل توجه این است که دیابت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. در این شرایط، چربی در کبد شما جمع می‌شود، حتی اگر الکل کم مصرف کنید یا اصلا مصرف نکنید.

حداقل نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و شاید کبد چرب و دیابت به هم مرتبط باشند. متخصصان نمی‌دانند که آیا افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند یا خیر. میزان چاقی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 تقریباً یکسان است. سایر شرایط پزشکی نیز خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا.

بیماری کبد چرب معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. اما خطر ابتلا به تورم یا زخم در کبد را افزایش می‌دهد، که وضعیتی به نام سیروز است. همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد، بیماری قلبی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد. بیماری کبد چرب حتی ممکن است در دیابت نوع 2 نیز نقش داشته باشد. اگر هر دو بیماری را دارید و دیابت نوع 2 شما به خوبی کنترل نمی‌شود، می‌تواند بیماری کبد چرب را بدتر کند.

بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • برای کنترل قند خون خود اقدام کنید.
  • در صورت نیاز وزن خود را کاهش دهید و سعی کنید وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • اقداماتی را برای کاهش فشار خون انجام دهید.
  • کلسترول “بد” خود – که لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) نیز نامیده می شود – و چربی خون به نام تری گلیسیرید را در محدوده توصیه شده نگه دارید.
  • مصرف الکل را کنار بگذارید و یا تا حد امکان کم کنید.
  • اگر دیابت دارید، پزشک شما ممکن است معاینه اولتراسوند از کبد را در اولین تشخیص توصیه کند. سپس احتمالاً آزمایش‌های خونی بعدی را برای نظارت بر عملکرد کبد شما انجام می‌دهد.

چه عواملی باعث ایجاد کبد چرب می‌شوند؟

علت ایجاد این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما با این موارد در ارتباط است: اضافه وزن یا چاقی، مقاومت به انسولین، قند خون بالا، میزان بالای چربی (تری‌گلیسیرید) در خون، وقفه تنفسی در خواب، ابتلا به PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک). بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد سالخورده، مردان، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افرادی که در قسمت شکم دارای اضافه وزن هستند بیشتر شایع است. بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد سالخورده، مردان، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افرادی که در قسمت شکم دارای اضافه وزن هستند بیشتر شایع است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.