کرونا و مشکلات گوارشی همراه با آن

18 25,991
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

از سال 1399 تاکنون کرونا و مشکلات گوارشی آن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌‌های افراد بوده است. کرونا در این سال‌ها جان افراد زیادی را گرفته است به همین دلیل به یکی از وخیم‌ترین بیماری‌های قرن تبدیل شده است. در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، علائم گوارشی بسیار زیادی یافت می‌شود. در بعضی از سویه‌های این ویروس علائم گوارشی ابتدایی‌‌ترین علائم محسوب می‌شود. به همین دلیل در این مطلب از مجله سلامت کیوان تصمیم گرفتیم تا شما را با این علائم گوارشی و روش‌های بهبود آن بیشتر آشنا کنیم. با مطالعۀ این مطلب درمی‌یابید که اگر علائم گوارشی این ویروس در شما پدیدار شد چه اقداماتی را باید انجام دهید. با ما در این بخش همراه باشید.

همچنین لازم به ذکر است مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ می‌تواند نشانه سایر بیماری‌هایی که جدیدا در ایران شیوع پیدا کرده است، مانند وبا، تب کریمه کنگو، اسهال استفراغ ویروسی جدید نیز باشد. با دانستن درباره سایر علائم، تا حدودی می‌توانید از بیماری خود آگاهی پیدا کنید. همچنین حتما با پزشک مشورت نمائید.

گذری بر کرونا و مشکلات گوارشی

با اینکه همگان بر این باورند که تب و لرز، گلودرد و سرفه علامت‌های پایه این ویروس هستند، اما باید بگوییم که آلودگی‌های گوارشی می‌تواند از این علائم مهم‌تر جلوه کند. افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند حتماً می‌دانند که تا ماه‌ها دارای ضعف و بی حالی یا کمبود انرژی هستند. چنانچه بیماری آن‌ها به درگیری ریه منجر شده باشد، ممکن است تا چند وقت سرفه کنند یا تنگی نفس داشته باشند. چنانچه در دوران بارداری به این ویروس مبتلا شده باشند، ممکن است جنین آن‌ها آسیب دیده باشد یا حتی منجر به مرگ جنین شده باشد. بعضی از افراد در برخورد با این ویروس دچار ایست قلبی شده بودند و بعضی نیز از بیماری‌های پوستی رنج می‌بردند.

اینکه ویروس کرونا در هر سویۀ خود با علائم مختلفی همراه بود به دلیل تغییر ژنوم این ویروس است. اما یکی از مهم‌ترین گونه‌های کرونا، آن گونه‌ای است که فرد را با مشکلات گوارشی درگیر می‌کند. بی‌اشتهایی و سایر مشکلات گوارشی از علامت‌های مهمی است که بسیاری از افراد درگیر با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. اگر بخواهیم مشکلات گوارشی کرونا را برای شما نام ببریم، باید آن را در چند دستۀ مختلف برای شما توضیح دهیم.

کرونا و مشکلات گوارشی
کرونا و مشکلات گوارشی

مطلب مرتبط:

انواع علائم کرونا و مشکلات گوارشی

همان‌طور که گفتیم این ویروس منحوس در هر فردی با علائم خاصی بروز می‌کند اما مشکلات گوارشی از عمدۀ مشکلاتی است که اغلب بیماران کرونایی از آن رنج می‌برند. این مشکلات گوارشی شامل بی اشتهایی، استفراغ و اسهال می‌شود که هر کدام را در بخش بعدی برای شما معرفی می‌کنیم.

بی اشتهایی در کرونا

یکی از علامت‌های مشکلات گوارشی در کرونا بی اشتها شدن افراد بود که به وفور به چشم می‌خورد. این در حالی است که برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، فرد باید تغذیۀ خوبی داشته باشد. این امر ممکن است به دلیل کم شدن آب بدن افراد بروز کند و در افراد سالمند نیز شیوع بیشتری دارد. کرونا و مشکلات گوارشی آن به بسیاری از افراد ضررهای بدنی زده است. در صورت مشاهدۀ بی اشتهایی باید به بیمار سوپ و سایر غذاهای آبکی داد تا علاوه بر آب بتوان فیبر، الکترولیت و پروتئین را به بدن وی رساند. مصرف سبزیجات، لبنیات، مرکبات، تخم مرغ و گوشت‌ها نیز در صورت وجود بی اشتهایی به بیمار توصیه می‌شود.

استفراغ یکی از مشکلات گوارشی در کرونا

استفراغ یکی دیگر از نشانه‌های بروز بیماری کرونا محسوب می‌شود. بسیاری از افراد با بروز تب و لرز تصور می‌کنند که سرماخوردگی دارند، هر چند که بعضی از بیماران نیز استفراغ را علامت مسمومیت غذایی دانسته و به توصیه‌های پزشکان در خصوص کرونا و مشکلات گوارشی توجهی ندارند. خوب است بدانید که استفراغ یکی از رایج‌ترین علامت‌های کرونا در کودکان بوده است. به طوری که بر اساس آمار ثبت شده در سال 2020 حدود 67 درصد از کودکانی که به کرونا مبتلا شده اند، این مشکل را تجربه کرده اند.

مطالب مرتبط:

اسهال یکی دیگر از علائم کرونا

یکی دیگر از مشکلات گوارشی که با بروز کرونا در فرد به وجود می آید، اسهال است. براساس گزارش مجلۀ گوارش امریکا، در حدود 20 درصد از بیماران کرونایی، اسهال نخستین علامت بروز بیماری بوده است.

با توجه به اینکه باید مشکلات گوارشی را نشانۀ اصلی بیماری کرونا در نظر گرفت، اما نباید علائمی مثل خستگی، درد یا تب را نادیده بگیرید. بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده، سندروم رودۀ تحریک پذیر، زخم معده یا دیگر مشکلات معده شده اند، باید مراقب باشند. گاهی ممکن است با نادیده گرفتن این علائم موجب ایجاد حالت وخیم‌تری در خود شوید. بنابراین پیش از مصرف هرگونه دارویی باید به پزشک مراجعه کنید.

چنانچه احساس کردید که یکی از این علائم را دارید، اول از همه بهتر است در خانه بمانید و با پزشک در مورد علائم خود مشورت کنید. خوب است در منزل سرویس بهداشتی و اتاق خواب جداگانه داشته باشید تا از ابتلای سایر افراد خانواده به کرونا جلوگیری کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

اُمیکرون و مشکلات گوارشی

همان‌طور که می‌دانید سویۀ جدید ویروس کووید 19، اُمیکرون بوده که ظاهراً از سایر سویه‌ها خفیف‌تر است. لازم به ذکر است که این سویه به جای درگیری مجاری تنفسی، روده را تحت تأثیر قرار داده و منجر به ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. دستگاه گوارش اصلی‌ترین محل حملۀ این سویه از کروناست. علائم گوارشی این سویه عبارتند از حالت تهوع، اسهال، استفراغ، سوزش معده، نفخ شکم و دل درد.
علاوه بر مشکلات گوارشی در این مدل از کرونا ممکن است افراد با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، افزایش ضربان قلب، درد عضلانی، سرگیجه و خستگی نیز روبرو شوند. توجه داشته باشید که اگر مشکلات گوارشی و معدۀ شما ظرف 48 ساعت بهبود نیافت باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

نتیجه گیری

  • یکی از مهم ترین علامت‌های بروز بیماری کرونا علائم گوارشی هستند.
  • مشکلات گوارشی در کرونا به سه دستۀ بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ تقسیم بندی می‌شوند.
  • بی اشتهایی رایج‌ترین مشکل گوارشی در بیماران کرونایی است.
  • بی اشتهایی بیماران را باید به وسیلۀ خوراندن سوپ درمان نمود تا سیستم ایمنی بیمار را بتوان از این طریق تقویت کرد.
  • حدود 20 درصد از افراد در ابتدا با بی اشتهایی متوجه این بیماری می‌شوند.
  • کرونا و مشکلات گوارشی می‌تواند در آینده برای افراد مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند. بنابراین به هنگام بروز مشکلات گوارشی سهل انگاری نکنید و حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • با بروز هر نوع علامت بهتر است با پزشک مشورت کنید و از مصرف داروهای تجویز نشده خودداری کنید.
  • در خانه بمانید و از سایر افراد خانواده دور باشید.

آیا یبوست از علائم کرونا هستند؟

در واقع یبوست از علامت‌های شایع کرونا نبوده اما ممکن است بعضی از افراد به صورت غیرمستقیم یا مستقیم با این بیماری به یبوست دچار شوند.

شایع ترین علامت گوارشی در کرونا چیست؟

بی اشتهایی را می‌توان یکی از رایج ترین علامت‌ها در این بیماری دانست.

چرا کرونا منجر به خونریزی مقعد می‌شود؟

دلیل اصلی خونریزی از مقعد عفونت سیتومگالوویروس بوده که در افراد مبتلا به کرونا نیز گاهاً این عفونت دیده شده است.

18 نظر
  1. علیرضا گفت

    سلام خسته نباشید من سه هفته ای هست مشکلات گوارشی دارم اولش فقط نفخ و عفونت روده بود ولی بعدش سردرد و بی حالی که همچنان بعد ۳هفته ادامه داره ولی اسهال و استفراغ ندارم اصلا و نه گلو درد البته که تب خفیف رو تجربه کردم الان ۳هفته هم بیشتر شده و یک هفته ای هست حس بویاییم تعطیل شده با حس چشایی لطفا راهنمایی کنید این امیکرونه؟ چقدر طول میکشه مشگل گوارشی خوب بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال زیاد ابتلا به اومیکرون است، باید صبر کنید.

  2. a.m گفت

    سلام . من بعد از سرماخوردگی نسبتا سخت دچار خراش گلو (توام با خون بعد از ترکیدن برامدگی که در قسمت حنجره حس می کردم) و التهاب گلو شدم که توام با علایم نسبی سرماخوردگی بود. احساس میکنم رفلاکس مری حنجره دارم و تاول های ابدار در حنجرم هست که هر ازگاهی خالی میشه و جاش می سوزه. چند بار هم دکتر رفتم داروها عواض داد , و دیگه از دارو میترسم. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      گلودرد و زخمهای پشت گلو بعد از برخی عفونت های ویروسی شایع است. در بیشتر موارد عفونت با ویروس کوکساکی همراه با تاول و زخم در گلو همراه است؛ البته عفونت با سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها مانند استرپتوکوک نیز می توانند علائم مشابه ایجاد کنند. توصیه می‌شود چنانچه این علائم برطرف نشد توسط پزشک حاذق معاینه شوید.

  3. ایمان گفت

    سلام. من اوایل ورود کرونا به کشور مبتلا شدم ولی هنوز مشکلات گوارشی مانند اختلال در بلع غذا و رفلاکس و خستگی و ضعف شدید دارم. آیا هنوز دچار عوارض کرونا هستم یا مشکل جای دیگه هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، متاسفانه در برخی افراد عوارض طولانی مدت کرونا ممکن است رخ دهد که مدت زیادی درگیر با آن باشند.
      توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی یا گوارش جهت معاینه مراجعه نمائید.
      ضمنا در این خصوص در مقاله‌ای جداگانه توضیحات کامل را شرح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: کویید طولانی

  4. علیرضا گفت

    سلام وقتتون بخیر باشه .
    یک سوالی ذهنم رو درگیر کرده و اونم این هست که من حدود دو ماه پیش امیکرون گرفتم و حدود دو هفته به علایم شدیدی بخاطر همین ویروس دچار شده بودم. پس از بهبودی کامل که بیش تر از یک ماه هست میگذرد. دایما دچار نفخ های عذاب آور و سوزش های معده پس از خوردن غذا میشم . تا قبل از مبتلا شدن به این بیماری اصلا اینجوری نبودم اما از وقتی که بیمار شدم و پس از بهبودی خیلی دچار نفخ میشم به طوری که یا باعث میشه بی اشتها بشم یا سوزش سر معده ایجاد میکنه برام . در ضمن خدمتتون بگم که اصلا از غذا ها و نوشیدنی هایی هم که باعث نفخ میشه اصلا استفاده نمیکنم. خواستم بدونم واقعا ممکنه از عوارض کرونا باشه ؟ و اینکه امکان داره تا مدت های طولانی دچار نفخ باشم یا خیر ؟ لطفا بهم بگید چون این مسئله به شدت بر روی زندگی روزمره م هم اثر منفی گزاشته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت شماهم بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی، در برخی افراد عوارض کرونا تا مدتی بعد از بهبودی نیز همراه فرد خواهد بود و به مرور زمان برطرف خواهد شد. که به آن کووید طولانی گویند. توصیه می‌کنیم در مرحله اول به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمائید تا علت این علائم مشخص شود (ممکن است به بیماری دیگری مبتلا شده باشید). در صورتی که عوارض طولانی کرونا باشد با مصرف داروهای تجویزی پزشک و رژیم غذایی مناسب برطرف خواهد شد.

  5. پریس گفت

    سلام آیا ممکنه کرونای گوارشی بعد از چهار ماه به طور ضعیف تر ظهور کنه ؟ و آیا ممکنه اون ابتلای اولی عوارضی روی دستگاه گوارشم گذاشته باشه و کمابیش اذیت کنه ؟

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری حاد تنفسی می شود اما تظاهرات خارج از دستگاه تنفسی بسیاری نیز گزارش شده است. یکی از اینها عوارض گوارشی هست که در اغلب موارد بصورت حاد و در کوتاه مدت در بیماران ایجاد می شود. موارد نادری از سندرم روده تحریک پذیر IBS که بصورت مزمن بیماران را درگیر می کند نیز گزارش شده است.

  6. ساناز گفت

    من ده روزه از بی اشتهایی و استفراغ شدید رنج‌میبرم ‌زندگیم مختل شده . چکار باید بکنم دکترم رفتم قرص ها افاقه نمیکنه هرچی میخورم بالا میارم. بالا هم نیارم حالت تهوع بهم دست میده مجبورم خودم بالا بیارم ارزوی مرگ‌میکنم دیگه

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن ارزوی سلامتی برای شما، احتمالا به ویروس اسهال و استفراغ جدید مبتلا شده‌اید. مایعات زیاد بدون قند مصنوعی مصرف کنید تا ویروس از بدنتون خارج بشه. ضمناً توصیه می‌شود، جهت معاینه بهتر و دقیق‌تر به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

  7. Lili گفت

    سلام وقت بخیر
    من تقریبا ۱۰ روز از زمانی که اولین علائم کرونا رو داشتم میگذره اما هنوز به شدت حالت تهوع دارم و اسهال
    لازمه باز به دکتر مراجعه کنم یا خودش رفع میشه؟!

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      در موارد شدید بیماری ممکن است علائم تا 14 روز هم ادامه دار باشد. البته در صورتی که علائم شما شدید هست جهت تسکین و بهبود علائم به پزشک جهت درمان مراجعه نمائید.

  8. ملودی گفت

    من کرونا گرفتم و دقیقا ۳روز میگذره جدا از سردرد و تهوع و گلودرد و…. امروز معده درد شدید گرفتم و آمپول و قرص استفاده کردم ولی بی تاثیر بود باید چیکار کنم؟

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      به پزشک متخصص مراجعه نمائید. بدون معاینه دقیق امکان تجویز دارو نداریم.
      انشاءالله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل میشه…

      1. حسام گفت

        سلام وقتتون به خیر…به تازگی از ویروس کرونای گوارشی بهبود پیدا کردم اما مشکل معده درد و دلپیچه و حالت تهوع خفیفی که داشتم پابرجا مونده..برای درمان و بهبودی کامل چیکار باید بکنم ..ممنون میشم راهنمایی کنید…

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        علائم ویروس تا چندروزی همراه شما خواهد بود. برای بهبودی سریعتر، استراحت کنید و مایعات زیاد و بدون قند مصرف کنید تا چندروز آینده مشکل شما برطرف خواهد شد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.