علت عرق زیاد زیر بغل چیست؟ + بهترین روش‌های درمان

2 295
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

آیا از پنهان کردن لکه‌های عرق زیر بغل و کنترل عرق زیر بغل خود خسته شده‌اید؟ علائم خجالت آور و قابل مشاهده عرق می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد و شما را در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی دچار مشکل کند حتی گاهی اوقات عرق زیر بغل می‌تواند آنقدر بد باشد که منجر به اضطراب و افسردگی شود.

اما خوشبختانه، شما در مبارزه با عرق ناتوان نیستید؛ بیایید در مورد چگونگی جلوگیری از تعریق زیر بغل و راه‌های درمان عرق زیر بغل حرف بزنیم. در این نوشته از مجله سلامت کیوان به این موضوع می‌پردازیم. اگر این مشکل جزو دغدغه‌های شما هم هست، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

علت عرق زیاد زیر بغل چیست؟

تعریق بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب سیگنال‌هایی را به غدد عرق می‌فرستند بدون اینکه در اثر گرما یا فشار فیزیکی تحریک شوند و غدد عرق بیش از حد فعال شوند.

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که هایپرهیدروزیس ممکن است برای برخی افراد ارثی باشد زیرا در تاریخچه‌های خانوادگی مشاهده شده است، اما ژن دقیقی که باعث این بیماری می‌شود شناسایی نشده است. برخی از شرایط فیزیکی و پزشکی نیز باعث تعریق بیش از حد می‌شوند. برخی از این شرایط عبارتند از بیماری قلبی، یائسگی، سکته مغزی، پرکاری تیروئید، سرطان و غیره.

تعریق بیش از حد نیز از عوارض جانبی چندین دارو است. اگر مشکوک به تعریق بیش از حد ناشی از یک بیماری یا دارو هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه برای درمان عرق زیر بغل را به شما پیشنهاد دهد.

راه‌های درمان عرق زیاد زیر بغل چیست؟
راه‌های درمان عرق زیاد زیر بغل چیست؟

راه‌های درمان عرق زیاد زیر بغل چیست؟

چندین درمان طبیعی، دارویی و پزشکی وجود دارد که می‌تواند تعریق اضافی زیر بغل را کاهش داده یا از بین ببرد. در ادامه این راه‌های درمانی را به شما معرفی می‌کنیم.

از ضد تعریق‌های موضعی استفاده کنید

از لکه‌های عرق روی پیراهن خود خسته شده‌اید؟ سعی کنید دئودورانت استاندارد خود را کنار بگذارید و به سمت ضد تعریق بروید. دئودورانت ممکن است بوی زیر بغل شما را از بین ببرد، اما برای جلوگیری از تعریق کامل شما طراحی نشده است.

ضد تعریق‌ها هم باکتری‌های ایجادکننده بو را از بین می‌برند و هم به طور فعال غدد عرق شما را از تولید عرق زیر بغل باز می‌دارند. این کار می‌تواند به کاهش ناراحتی و حتی درمان عرق زیر بغل شما کمک کند.

با این حال، برای برخی از افراد، ضد تعریق‌های بدون نسخه این کار را به طور کامل انجام نمی‌دهند. اگر متوجه شدید که ضد تعریق‌های معمولی برای شما کار نمی‌کنند، به دنبال ضد تعریق‌های قوی‌تر با مقدار بیشتری از کلرید آلومینیوم، ماده فعال (حداقل 13 درصد) باشید. و اگر جواب نداد، با پزشک خود در مورد دریافت نسخه ضد تعریق قوی‌تر صحبت کنید.

همچنین مهم است که مطمئن شوید ضد تعریق خود را به درستی استفاده می‌کنید تا بتواند کار خود را همانطور که در نظر دارید انجام دهد. این بدان معنی است که شما باید:

  • ضد تعریق را فقط روی پوست خشک و تمیز بمالید (آن را روی زیر بغل‌هایی که از قبل عرق کرده یا زیر بغل‌هایی که هنوز در اثر دوش گرفتن مرطوب هستند استفاده نکنید).
  • از ضد تعریق خود در شب، بعد از حمام کردن، زمانی که بدنتان خنک‌تر است، استفاده کنید. این به ماده فعال اجازه می‌دهد تا اثر کامل خود را داشته باشد.
  • زیر بغل خود را اصلاح کنید، زیرا مو می‌تواند مانع از انجام کار ضد تعریق شود. (با این حال، از زدن ضد تعریق بلافاصله بعد از اصلاح خودداری کنید، زیرا ضد تعریق می‌تواند پوست تازه تراشیده شده شما را تحریک کند.)
  • به آن زمان بدهید تا کار کند. ممکن است تا 4 روز طول بکشد تا شما اثر کامل ضد تعریق را تجربه کنید.

    بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن کمی صبر کنید

    بعد از دوش گرفتن، چند دقیقه صبر کنید تا لباس روز را بپوشید. به ویژه اگر دوش آب گرم می‌گیرید یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، این امر خیلی مهم است. اجازه دادن به بدن برای خنک و خشک شدن قبل از پوشیدن لباس می‌تواند به جلوگیری از تعریق زیر بغل شما بلافاصله بعد از حمام کمک کند. گاهی شاید درمان عرق زیاد زیر بغل به همین سادگی باشد.

    زیر بغل را اصلاح کنید

    تراشیدن موهای زیر بغل می‌تواند تعریق بیش از حد را کاهش دهد. موها رطوبت را در خود نگه می‌دارند، به خصوص موهای زیر بغل.

    اگر در حال حاضر تعریق شدید زیر بغل خود را تجربه می‌کنید، اصلاح کردن ضروری است. و اگر به طور مداوم در کنار عرق با بوی بدن مبارزه می‌کنید، اصلاح نیز می‌تواند به کاهش یا از بین بردن آن کمک کند.

    از غذاهایی که باعث تعریق می‌شوند پرهیز کنید

    ‌آیا می‌دانستید که رژیم غذایی شما می‌تواند بر میزان تعریق شما تأثیر بگذارد؟ برخی از غذاها می‌توانند باعث شوند بدن شما بیشتر از بقیه عرق تولید کند. اجتناب از این غذاها ممکن است بتواند به کاهش تعریق و یا حتی درمان عرق زیاد زیر بغل کمک کند.

    اگر احساس می‌کنید بیش از حد عرق می‌کنید، کاهش یا حذف غذاهای محرک عرق در رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد.

    غذاهای با محتوای فیبر کم، دستگاه گوارش شما را مجبور می‌کند تا برای تجزیه مواد غذایی‌تان اضافه‌کاری کار کند. یک رژیم غذایی با سدیم بالا به این معنی است که بدن شما تمام آن نمک را به شکل ادرار و عرق اضافی سم زدایی می‌کند. و خوردن غذاهای پرچرب باعث گرم شدن درون شما می‌شود زیرا بدن شما چربی را پردازش می‌کند.

    برخی از غذاها و نوشیدنی‌های دیگری که می‌توانند باعث عرق کردن زیر بغل شوند عبارتند از:

    • غذاهای فراوری‌شده
    • مشروب و آبجو
    • سیر و پیاز
    • غذاهایی که محتوای چربی بالایی دارند
    • کافئین
    • غذاهای داغ و تند
    • بستنی

    بدن را هیدراته نگه دارید

    نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا می‌تواند بدن شما را خنک نگه دارد و از تعریق بیش از حد زیر بغل جلوگیری کند.

    سیگار نکشید

    نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن دریافت می‌کنید، درست مثل کافئین، دمای بدن شما را افزایش می‌دهد، ضربان قلب شما را تندتر می‌کند و باعث می‌شود غدد عرق شما اضافه کار کنند.

    سیگار کشیدن با انبوهی از نگرانی‌های مرتبط با بهداشت و سلامتی مانند بوی بد دهان، دندان‌های لکه دار و سرطان مرتبط است. بنابراین، اگر برای کاهش تعریق اضافی و بهبود سلامت کلی خود آماده هستید، و یا قصد انجام هر گونه درمان عرق زیاد زیر بغل را دارید، ترک سیگار ممکن است قدم  خوبی برای شما باشد.

    تزریق بوتاکس یا جراحی

    اگر روش‌های دیگر مؤثر نبودند، ممکن است یک روش پزشکی مانند تزریق بوتاکس یا جراحی را برای جلوگیری از تعریق بیش از حد زیر بغل در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که تزریق بوتاکس برای درمان عرق زیاد زیر بغل موثر است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که متخصص پوست می‌تواند برای مسدود کردن ارتباط اعصاب سمپاتیک که باعث تعریق می‌شود، تجویز کند.

    اثرات تزریق بوتاکس از بین می رود، بنابراین این روش باید بعد از مدتی تکرار شود تا موثر بماند. چندین گزینه جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس وجود دارد که دو مورد از آنها سمپاتکتومی قفسه سینه و برداشتن غده عرق است.

    سمپاتکتومی قفسه سینه یک جراحی کم تهاجمی است که در آن جراح اعصاب سمپاتیک را قطع می‌کند، بنابراین اعصاب نمی‌توانند سیگنال‌هایی را به غدد عرق ارسال کنند. غدد عرق را می‌توان از طریق جراحی با تکنیک‌های جراحی مختلف از جمله برداشتن، کورتاژ و لیپوساکشن برداشت. (1)

    چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

    اگر درمان‌های خانگی و بدون نسخه مؤثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، ممکن است به یک داروی ضد تعریق خاص نیاز داشته باشید. درمان‌هایی مانند تزریق بوتاکس زمانی در دسترس هستند که گزینه‌های خود را تمام کرده باشید. پزشک شما را به سمت بهترین گزینه‌ها برای بدنتان راهنمایی می‌کند.

    جمع بندی

    ممکن است تغییراتی در عادات خود ایجاد کنید تا تعداد دفعات تعریق را به حداقل برسانید. ایجاد تغییرات در سبک زندگی، مانند تنظیم رژیم غذایی و کاهش مصرف کافئین، می‌تواند به کنترل تعریق شما کمک کند. استفاده از ضد تعریق‌های موضعی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

    اگر این روش‌ها برای درمان عرق زیر بغل مؤثر نبودند، با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید تزریق بوتاکس یا روش پزشکی دیگری را برای توقف تعریق خود امتحان کنید، صحبت کنید. با رویکرد درست، به زودی دوباره از زیر بغل‌های خشک‌تر و راحت‌تر لذت خواهید برد.

    علائم تعریق بیش از حد و یا عرق زیاد زیر بغل چیست؟

    تعریقی که برای بیش از شش ماه و بی‌دلیل ادامه داشته باشد. تعریق زیاد زیربغل فعالیت‌های روزانه را مختل کند. تعرق زیا قبل از 25 سالگی شروع شده باشد. تعرق زیر بغل در هنگام خواب. سابقه خانوادگی تعریق زیاد زیر بغل.

    داروهای درمان عرق زیاد زیر بغل چیست؟

    داروهای بلوک عصبی یا آنتی کولینرژیک، پمادهای تجویزی حاوی گلیکوپیرولات، یون درمانی یا یون رانی.

    هزینه تزریق بوتاکس برای درمان عرق زیاد زیر بغل چقدر است؟

    هزینه تزریق بوتاکس بسته به شرایط شما و اینکه کجا زندگی می‌کنید، متفاوت است. اگر نیاز به تزریق بوتاکس در چند نقطه از بدن داشته باشید، هزینه آن بیشتر خواهد بود. البته شرکت‌های بیمه بخشی از هزینه و یا همه هزینه را تقبل می‌کنند.

    منبع healthline
    2 نظر
    1. Zero گفت

      سلام وقت بخیر۱۳ سالمه (دخترم)۶ سال شده که بکس میرم وزنه بردارم و کلا هر چه بعد کشتی ، مسابقه و….
      فورا حمام میزم مام میزنم اما چند وقتی شده عرق میکنم اما بو نمیده اصلااا
      متشکرم کمکم‌ کنید همچنین آرزوی موفقیت

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر عرق می‌کنید و بو نمیدهد که مشکل چیست؟

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.