اعتماد به نفس چیست؟ + راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

0 418
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

داشتن اعتماد به نفس در تمام جنبه‌های زندگی شما می‌تواند اثرگذار باشد. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنید راه‌های زیادی وجود دارد، اما باید توجه کنید برای ایجاد اعتماد به نفس در خود نیازمند زمان و عبور از فراز و نشیب‌های زیادی هستید. اما اعتماد به نفس چیست؟ چگونه می‌توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟ آیا داشتن اعتماد به نفس بالا آسان است؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به تعریف و روش‌های افزایش اعتماد به نفس بپردازیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شماست؛ یعنی فرد به توانمندی‌های خودش ایمان داشته باشد. این بدان معناست که شما خودتان را می‌پذیرید و به آن اعتماد دارید و در زندگی خود احساس کنترل دارید. همچنین نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خود دارید. انتظارات و اهداف واقع‌بینانه تعیین می‌کنید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید انتقادات را مدیریت کنید. احساس اعتماد به نفس ممکن است به موقعیت شما نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید در برخی زمینه‌ها اعتماد به نفس بالا و قابل قبولی داشته باشید، اما در شرایط دیگر مانند روابط با دیگران، از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشید.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود شما احساس شک و تردید داشته باشید، منفعل یا مطیع باشید، یا در اعتماد به دیگران دچار مشکل باشید. همچنین ممکن است نسبت به انتقادات دیگران حساس باشید.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

خوشبختانه راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. در ادامه شما را با چند راه موثر برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن اعتماد به نفس بالا آشنا می‌کنیم.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس
راهکارهای افزایش اعتماد به نفس
  • روی طرز ایستادن و نشستن خود کار کنید

اگر می‌خواهید احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، صاف بایستید، صاف بنشینید و لبخند بزنید. در ژست قدرت بایستید، با این کار این پیام به مغز شما ارسال می شود که شما قدرتمندید.

  • ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید

ورزش تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس شما دارد. زمانی که ورزش می‌کنید، نه تنها از لحاظ فیزیکی بهتر می‌شوید، بلکه انگیزه بیشتری خواهید داشت تا به روش‌هایی عمل کنید که اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

  • با خودتان خوب رفتار کنید

خودتان را تأیید کنید! کسی باشید که کلمات تشویق کننده‌ای را که آرزوی شنیدن آن را دارید می گوید. با دلسوزی، مهربانی و تشویق با خودتان صحبت کنید. به هر حال، مهمترین رابطه‌ای که در زندگیتان دارید رابطه با خودتان است، پس آن را به یک رابطه خوب تبدیل کنید.

  • به خود اجازه ریسک و اشتباه کردن بدهید

اغلب ما فکر می‌کنیم که مثل دیگران موفق، شاد و زیبا نیستیم و دیگران از من بهتر هستند. اما چیزی که باید همیشه به آن توجه کنیم این است که هیچ وقت نباید خود را با دیگران مقایسه کنید. زیرا شما از درون زندگی دیگران خبر ندارید. حتی کسانی که در برخی از زمینه‌های زندگی عالی و استثنایی هستند، احتمالا در برخی زمینه‌های دیگر دچار مشکل هستند. به خودتان اجازه دهید که یادگیرنده باشید، تازه کار باشید. باور داشته باشید که لازم نیست همیشه کامل و بدون نقص باشید.

از منطقه امن خود خارج شوید. یک تجربه جدید کسب کنید، ریسک کنید و یک کار جدید انجام دهید. وقتی کاری را که خارج از محدوده امن شماست با موفقیت تکمیل می‌کنید، در حال بالا بردن اعتماد به نفس خود هستید.

  • اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

لحظه‌‎ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که دوستانتان چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند. آیا شما را بالا می‌برند یا پایین می‌آورند؟ آیا آنها دائماً شما را قضاوت می‌کنند یا شما را همانطور که هستید می پذیرند؟

افرادی که با آنها وقت می‌گذرانید می‌توانند بر افکار و نگرش‌های شما در مورد خودتان تأثیر بگذارند، شاید بیش از آنچه که تصور می‌کنید. اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خود پیدا می‌کنید، ممکن است زمان خداحافظی با آن شخص فرا رسیده باشد.
در عوض، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت اندیش هستند و می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کنند.

  • با ترس‌های خود روبرو شوید

از به تعویق انداختن کارها خودداری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد اعتماد به نفس در این موقعیت‌ها، روبه‌رو شدن با ترس‌هایتان است. رویارویی با برخی از ترس‌های خود را که ناشی از کمبود اعتماد به نفس است، تمرین کنید. به خود بگویید که این فقط یک آزمایش است و ببینید که چه اتفاقی می‌افتد.
ممکن است یاد بگیرید که داشتن کمی استرس و اضطراب یا انجام چند اشتباه آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد نیست و هر بار که به جلو حرکت می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید.

  • کارهایی را انجام دهید که در آنها مهارت دارید

وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که در آن مهارت دارید چه اتفاقی می‌افتد؟ اعتماد به نفس شما شروع به افزایش می‌کند. نقاط قوت شما حتی قوی‌تر می‌شوند، که به بهبود باور شما نسبت به خودتان کمک می‌کند. اتخاذ این رویکرد یک مزیت دیگر نیز دارد، این می‌تواند میزان رضایت شما از زندگی را نیز افزایش دهد.

به عنوان مثال، اگر در ورزش خاصی مهارت دارید، حداقل یک بار در هفته تمرین کنید یا بازی کنید. اگر در کار خاصی مهارت دارید، سعی کنید آن کار را بیشتر انجام دهید. ایجاد بر روی نقاط قوت خود نیز می‌تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند.

  • برای خود اهداف واقع بینانه تعیین کنید

به جهت افزایش اعتماد به نفس برای خود اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی تعیین کنید. انتظار کامل بودن نداشته باشید؛ غیرممکن است که در تمام جنبه‌های زندگی بتوانید کامل و بدون ایراد باشید.

مشخص شده است که تعیین اهداف بلندمدت و بزرگ و ناتوانی در دستیابی به آنها به سطح اعتماد به نفس آسیب می‌رساند. برعکس، اهداف واقع‌بینانه قابل دستیابی هستند. هرچه بیشتر به اهداف خود دست یابید، اعتماد به نفس و توانایی‌هایتان بیشتر می‌شود.(1)

  • احساسات خود را مستقیم بیان کنید

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس، این است که بتوانید احساسات، عقاید و نیازهای خود را مستقیماً و محترمانه بیان کنید. از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرید یا پاسخ منفی بگیرید نترسید.

  • بر نقاط قوت خود تاکید کنید

برای اینکه اعتماد به نفس بالا داشته باشید، نقاط قوت خود را بشناسید و بر آنها تأکید کنید. به خاطر تلاش‌ها و پیشرفت‌هایتان به خودتان پاداش دهید و قدردان خودتان باشید.

  • قدرت نه گفتن داشته باشید

یاد بگیرید به درخواست‌های غیر منطقی نه بگویید. خجالت نکشید و با کسی تعارف نکنید؛ هرجا احساس کردید درخواستی غیر منطقی است و ممکن است جواب مثبت به این درخواست به شما آسیب بزند با صراحت نه بگویید.

مطالب مرتبط:

مزایای داشتن اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس می‌تواند مزایای زیادی را در خانه، محل کار و در روابط شما به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از تأثیرات مثبت یادگیری نحوه داشتن اعتماد به نفس بالا میپردازیم:

مزایای داشتن اعتماد به نفس بالا
مزایای داشتن اعتماد به نفس بالا
  • عملکرد بهتر

به جای هدر دادن زمان و انرژی با نگرانی از اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، می‌توانید انرژی خود را صرف تلاش‌های خود کنید. در نهایت، زمانی که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، عملکرد بهتری خواهید داشت.

  • روابط سالم تر

داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساسات شما نسبت به خودتان تأثیرگذار است، بلکه به شما کمک می‌کند دیگران را بهتر درک کنید و دوست داشته باشید. همچنین به شما این قدرت را می‌دهد که بتوانید از یک رابطه که لیاقت شما نیست دور شوید.

  • تمایل برای آزمایش چیزهای جدید

وقتی به خود ایمان دارید، تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید دارید و فرصت‌های بیشتری را پیش روی خود خواهید دید. چه برای ارتقای شغلی درخواست دهید یا در یک کلاس آشپزی ثبت نام کنید.

  • تاب‌آوری

باور به خود می‌تواند انعطاف‌پذیری یا توانایی شما را برای غلبه بر چالش‌ها یا ناملایماتی که در زندگی با آن روبرو می‌شوید افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

در این مقاله با مفهوم و روش‌های افزایش اعتماد به نفس آشنا شدیم. داشتن اعتماد به نفس بالا کمک به رشد بیشتر شما می‌کند و بر زندگی کاری و شخصی شما تأثیر مثبت می‌گذارد. برای به دست آوردن اعتماد به نفس نیاز به تلاش و تمایل برای حرکت به خارج از منطقه امن است. طبیعتا ایجاد و رشد اعتماد به نفس زمان‌بر است و فراز و نشیب‌های زیادی را در بر می‌گیرد. با تمرین روش‌هایی که در این مقاله آوردیم می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شماست. فرد دارای اعتماد به نفس خودش را می‌پذیرد، نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسد، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کند و نسبت به خود با دید مثبت نگاه می‌کند.

چگونه می توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

راه‌های زیادی برای بالا رفتن اعتماد به نفس وجود دارد. راه‌هایی مانند تعیین اهداف واقع بینانه، روبه رو شدن با ترس‌ها، ورزش منظم، تقویت مهارت نه گفتن, همنشینی با افراد مثبت و غیره.

اعتماد به نفس چه مزایایی دارد؟

اعتماد به نفس باعث می‌شود شما عملکرد بهتر، روابط سالم‌تر، تمایل به انجام کارهای جدید و غیره داشته باشید.

منبع verywellmind

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.