علت عرق کردن کف دست چیست؟ + بهترین درمان عرق کف دست و پا

0 34,022
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

تعریق، کارکردی برای تنظیم دمای بدن است. علیرغم این واقعیت که همه افراد عرق می‌کنند، زندگی با دست‌های عرق کرده می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بسته به فرهنگ ما که افراد هنگام سلام و احوال پرسی دست می‌دهند، افرادی که دستشان عرق نمی‌کند مشکلی با دست دادن ندارند و دستان خود را برای اینکار دراز می‌کنند. اما اگر دست‌های شما دائما مرطوب است، چیزی به سادگی دست دادن می‌تواند برای شما اضطراب ایجاد کند و از انجام آن اجتناب کنید. اما علت عرق کردن کف دست و پا چیست؟ درمان عرق کف دست و پا چگونه است؟ اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان را مطالعه کنید تا بیشتر درباره عرق کف دست و پا بخوانیم.

علت عرق کردن کف دست و پا چیست؟

امروزه شیوع بیماری‌های عفونی مانند کرونا و آنفولانزا باعث شده تا بسیاری از افراد برای تحصیل یا کار در خانه بمانند که باعث کمتر شدن فعالیت‌های روزمره آنان شده است. عدم تحرک و زندگی آپارتمان نشینی موجب شده است تا اختلال عرق کف دست و پا در بین افراد شایع‌‌تر شود.(1) همچنین عوامل مختلفی، از جمله یائسگی، مشکلات هورمونی و چاقی می‌توانند میزان طبیعی تعریق بدن را تغییر دهند. عرق کف دست و پا که به آن هایپرهیدروزیس کف دست و پا نیز گفته می‌شود، به علت فعالیت بیش از حد غدد عرق بوده که باعث تعریق بیش از حد کف دست و کف پا در افراد می‌شود. این پاسخ ربطی به دمای داخل یا خارج و یا سطح فعالیت بدنی شما ندارد. برخی از افراد از تعریق خفیف کف دست به عنوان یک نگرانی جزئی شانه خالی می‌کنند. اگرچه این وضعیت همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست، در برخی موارد عرق بیش از حد نشانه یک بیماری زمینه‌ای است، مانند:

در برخی موارد، عرق کف دست می‌تواند به دلیل کمبود برخی ویتامین‌ها باشد. اکثر افرادی که با تعریق بالای کف دست و پا روبرو بوده‌اند با مصرف ویتأمین D توانستند بر این مشکل غلبه کند. اگر تعریق شما همراه با لرز، درد قفسه سینه، حالت تهوع، سبکی سر یا تب باشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عصبانیت و استرس و اضطراب نیز یکی از دلایل اصلی تعریق بدن و عرق کف دست و پا به حساب می‌آیند. هنگامی که عصبانی هستید و به نقطه جوش خود رسیده‌اید، بدن هورمون‌هایی را ترشح می‌کند. در این وضعیت ضربان قلب و فشار خون شما افزایش پیدا کرده و دمای بدنتان بالا می‌رود که موجب عرق کف دست و پا خواهد شد.

تشخیص عرق کردن کف دست

اگر شما برای تشخیص و یا درمان هایپرهیدروزیس کف دست به پزشک مراجعه کنید، اغلب از شما می‌خواهند تا آزمایش خون و آزمایش ادرار بدهید. انجام این دو آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت قند خون و پرکاری تیروئید شما بررسی کنند.

یشتر بخوانید:

درمان‌ عرق کف دست‌ و پا

خوشبختانه روش‌های متفاوتی برای درمان خانگی عرق کردن کف دست‌ و پا وجود دارند که می‌تواند به شما کمک کند تا عرق کف دست و پا را متوقف کنید. اما بهتر است بدانید که ممکن است تمامی آنها برای بهبود این عارضه در شما کارآمد نباشند. بهتر است با تمرین هر کدام از این روش‌های درمانی، بهترین گزینه درمانی را برای خودتان را پیدا کنید. اگر دست‌های عرق‌ کرده شما مستلزم مراجعه به پزشک نیست، چندین ترفند و روش‌های درمانی زیر می‌توانند به میزان قابل توجهی تعریق دست و پای شما را کاهش دهند.

درمان عرق کف دست و پا
درمان عرق کف دست و پا
  • داروهای ضد تعریق برای درمان عرق کف دست: داروهای ضد تعریق را معمولاً برای عرق کردن زیر بغل می‌شناسید، اما این داروها برای جلوگیری از تعریق در نواحی مختلف بدن از جمله دست‌ها و پاها نیز مؤثر هستند. اگر با تعریق بیش از حد مشکل دارید، برای کاهش مرطوبی و سردی دست‌هایتان از ضد تعریق استفاده کنید. با یک داروی ضد تعریق با دوز پایین شروع کنید، سپس اگر به نتایج دلخواه خود نرسیدید به یک ضد تعریق با دوز بالینی بیشتر بروید. ضد تعریق‌ها زمانی که آنها را در شب استفاده می‌کنید بهترین عملکرد را دارند زیرا به دستان شما زمان بیشتری برای جذب آنها می‌دهد. این محصولات با سیگنال دادن به بدن شما برای توقف تعریق عمل می کنند.(2)
  • استفاده از لوازم بهداشتی ضد تعریق: برخی ضد تعریق‌ها مانند مام‌های بدن وجود دارند که آنها نیز بیشتر برای ناحیه زیر بغل استفاده می‌شود.ضد تعریق‌ها با مسدود کردن مجاری عروقی بدن، تعریق را در افراد کاهش می‌دهند. شما می‌توانید ضد تعریق‌ها را روی کف دست‌های خود نیز بمالید. این کار باعث کاهش تعریق و رطوبت کف دست‌های شما می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید، که بهتر است از لوازم بهداشتی بدون الکل استفاده کنید.
  • جوش شیرین برای درمان عرق کف دست و پا: جوش شیرین یک راه سریع و ارزان برای کاهش تعریق در دست و پای شماست. اکثر مردم، یک بسته جوش شیرین در آشپزخانه یا حمام خود دارند. ممکن است متوجه نباشید که چگونه جوش شیرین به عنوان یک ضد تعریق و دئودورانت عمل می‌کند. از آنجایی که جوش شیرین، قلیایی است، می‌تواند تعریق را کاهش داده و باعث شود که عرق دست و پا به سرعت تبخیر شود. دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری از آن ایجاد شود. حدود پنج دقیقه خمیر را روی دستان و پاهای خود بمالید و سپس بشویید.
  • سرکه سیب برای درمان عرق کف دست و پا: اگر اختلال هایپرهیدروزیس دارید، سرکه سیب می‌تواند کف دست و کف پای عرق کرده شما را با متعادل کردن سطح pH در بدن خشک نگه دارد. می‌توانید کف دست و پای خود را با سرکه سیب پاک کنید. بهتر است بگذارید یک شب روی آن بماند تا بهترین اثر را داشته باشید. همچنین شما می‌توانید روزانه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • برگ مریم گلی برای درمان عرق کف دست و پا: افزودن برگ مریم گلی به غذا یا نوشیدن چای مریم گلی ممکن است میزان عرق کردن دست و پا را کاهش دهد. همچنین شما می‌توانید مریم گلی خشک شده را در بسته بندی پارچه‌ای در جیب خود حمل کنید و گاهاً دستان خود را دور آن قرار دهید تا از تعریق کف دست‌ها جلوگیری شود. مریم گلی چربی اضافی پوست را از بین می‌برد و از تعریق جلوگیری می‌کند. این خاصیت همچنین می‌تواند بوی ناشی از تعریق را کاهش دهد. برای بهترین نتیجه، یک مشت برگ مریم گلی را در آب بریزید و سپس دستان خود را حدود 20 دقیقه در آن قرار دهید. گزینه دیگر نوشیدن چای مریم گلی است. از آنجایی که مریم گلی یک گیاه دارویی است، قبل از نوشیدن این چای با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید تداخل نداشته باشد.
  • پودر بچه برای درمان عرق کف دست و پا: پودر بچه مایعات را به خود جذب می‌کند. زمانی که احساس کردید کف دست‌تان عرق کرده کافی است مقداری پودر بچه را به آرامی در کف دست‌تان ریخته و دست‌هایتان را ماساژ دهید. ریختن پودر بچه روی کف دست و کف پا می‌تواند عرق دست و پا را به طور موقت جذب کند.
  • عمل جراحی: اگر تعریق کردن کف دست‌های شما به شدت بر زندگی و فعالیت‌های روزانه شما تأثیر گذاشته است، پزشکتان ممکن است انجام جراحی را پیشنهاد کند. در این جراحی، غداد عرق دست و پای شما برای کنترل شدت تعریق برداشته یا تنظیم می‌شوند.
  • بوتاکس: این روش می‌تواند به کاهش عرق کردن کف دست‌ها کمک کند. بوتاکس مانع از تعریق بیش از حد غدد عرق می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که انجام این فرایند بسیار حساس است به همین دلیل باید توسط یک پزشک متخصص زیبایی و بوتاکس انجام شود.

در بیشتر موارد با توجه به علت تعریق کف دست‌ می‌توانید درمان‌های ذکر شده را انجام داده و بدون مراجعه به پزشک، این عارضه را برطرف کنید. اما اگر در وضعیتی هستید که هیچ‌کدام از این روش‌ها تاثیری بر روی شدت تعریق شما نداشته، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. به طور کلی هایپرهیدروزیس اولیه از نظر پزشکی جدی نیست. با این‌حال، تعریق بیش از حد کف دست و پا، می‌تواند نشانه برخی مشکلات پزشکی زمینه‌ای باشد.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

کلام آخر

برخی افراد وجود دارند که عرق دست و پای آنها بیش از حد است که به آن هایپرهیدروزیس کف دست و پا نیز گفته می‌شود. این عارضه به علت فعالیت بیش از حد غدد عرق بوده که باعث تعریق زیاد کف دست در افراد می‌شود. این وضعیت همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست، هرچند در برخی موارد تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد.

علت عرق کردن کف دست و پا چیست؟

عدم تحرک و زندگی آپارتمان نشینی موجب شده است تا اختلال هایپرهیدروزیس در بین افراد شایع‌ شود. همچنین عوامل مختلفی، از جمله یائسگی، مشکلات هورمونی و چاقی می‌تواند میزان تعریق بدن را تغییر دهند.

تشخیص هایپرهیدروزیس کف دست و پا چگونه است؟

برای تشخیص هایپرهیدروزیس کف دست، پزشکان از شما می‌خواهند تا آزامایش خون و ادرار بدهید. انجام این دو آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت قند خون و پرکاری تیروئید شما برسی کنند.

روش‌های درمان عرق کف دست و پا چگونه است؟

اگر دست‌های عرق‌کرده شما مستلزم مراجعه به پزشک نیست، استفاده از داروهای ضد تعریق، جوش شیرین، سرکه سیب و برگ مریم گلی می‌توانند به میزان قابل توجهی تعریق شما را کاهش دهند.

منبع https://childrensnational.org/ medlineplus

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.