آیا میتوانیم رابطه جنسی در بارداری داشته باشیم؟ چگونه؟

0 4,732
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

در صورتی که مشکلی در بارداری شما وجود نداشته باشد و پزشک شما هیچ مشکلی درباره بارداری شما نداشته باشد، داشتن رابطه جنسی در طول بارداری می‌تواند امن باشد. با این‌حال، بهتر است همواره با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. اگر عوارض و عوامل احتمالی خطز آفرین داشتن رابطه جنسی در بارداری جزو سوالات شما است، حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

می توانیم در بارداری رابطه جنسی داشته باشیم؟

در یک جمله، داشتن رابطه جنسی در بارداری بلا مانع است، اما باید در نظر داشت که در برخی موارد، رابطه جنسی منجر به بروز برخی مشکلات در بارداری می‌شوند و باید مطمئن شوید که این اتفاق نمی‌افتد.

در طول بارداری، برخی عوارض و مشکلاتی ممکن است در اثر رابطه جنسی رخ دهد. برخی از این مشکلات شامل عفونت های ادراری، خونریزی و درد در ناحیه شکم و لگن می‌شوند. همچنین، در برخی موارد، رابطه جنسی ممکن است باعث ایجاد کانقلوم و تشدید مشکلات آن شود. به طور کلی، در صورتی که بارداری شما نرمال است و پزشک شما هیچ ممانعتی با داشتن رابطه جنسی در طول دوره بارداری شما ندارد، می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید.

آیا میل جنسی در بارداری تغییر می‌کند؟

در دوران بارداری به دلیل تاثیرات هورمونی میزان میل جنسی ممکن است تغییراتی بکند. در مواقعی به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون، حساسیت اندام جنسی و پستان‌ها بیشتر شده و فرد حس می‌کند از میل بیشتری برخوردار است. با بزرگ شدن تدریجی شکم اما گاهی بانوان حس می‌کنند تمایل چندانی برای برقراری رابطه جنسی ندارند.

اما نکته مهم این است که تغییرات میل خود را حتما با شریک جنسی خود در میان بگذارید. مثلا در سه ماه اول بارداری شرایطی مثل خستگی، دردناکی پستان‌ها و حالت تهوع بر بدن زنان حاکم است. از این رو شاید علی‌رغم داشتن میل جنسی، قادر به برقراری رابطه جنسی در بارداری نباشند.

در سه ماه دوم بارداری معمولا انرژی از دست رفته به بدن زن باردار برمی‌گردد. در این دوره آزمایشات مختلفی انجام می‌شود که بهتر است تا چندین روز پس از انجام این آزمایش‌ها به بدن خود استراحت داده و رابطه جنسی نداشته باشید.

در سه ماه سوم بارداری، احساس خستگی و سنگینی بیشتر می‌شود و همچنین دردهایی مثل کمر درد و پا درد، و یا سوزش معده می‌توانند امیال جنسی شما را سرکوب کنند. در همه این مراحل لازم است که میل و خواسته خود را در نظر گرفته، با همسرتان در میان بگذارید و بر اساس آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

در چه مواردی باید از رابطه جنسی در دوران بارداری اجتناب کرد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم چنانچه شرایط حساسی نداشته باشید می‌توانید با توجه به میل خود در دوران بارداری رابطه جنسی داشته باشید. اما در موارد پرخطر معمولا پزشک بر پرهیز از رابطه جنسی تاکید می‌کند.

  • در صورت قرار گرفتن جفت در بخش پایینی رحم (جفت سرراهی)، باید از رابطه جنسی اجتناب شود.
  • چنانچه زودتر از هفته 37ام در شما انقباضات زایمانی دیده شود، رابطه جنسی ممکن است خطر زایمان زودرس در پی داشته باشد.
  • اگر بدون علت خاصی درد زیر شکم یا خونریزی و ترشح واژینال داشته باشید، نباید رابطه برقرار کنید.
  • اگر گردن رحم زودتر از موعد باز شود، باید از این کار پرهیز کنید.
  • در صورتی که دوقلو یا چندقلو حامله باشید، رابطه جنسی توصیه نمی‌شود.
  • اگر قبلا سابقه سقط جنین داشته باشید اکنون نیز احتمال این اتفاق برای شما وجود دارد. بنابراین احتیاط کرده و از رابطه جنسی پرهیز کنید. (1)
داشتن رابطه جنسی حین بارداری
داشتن رابطه جنسی حین بارداری

بیشتر بخوانید:

نکات احتیاطی برای رابطه جنسی در بارداری

در این قسمت قصد داریم تمامی نکاتی را که باید برای داشتن سکس در بارداری در نظر بگیرید عنوان کنیم. با رعایت نکات احتیاطی می‌توانید این دوران را با اطمینان خاطر بگذرانید.

  1. اگر پزشک، شما را از رابطه جنسی منع کرده، این بدان معناست که هرگونه ارگاسم یا تحریک جنسی نیز برای شما ممنوع است.
  2. اگر در رابطه جنسی شاهد درد و خونریزی بودید، بهتر است این کار را متوقف کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
  3. بهتر است از برخی پوزیشن‌ها در این مدت خودداری کنید. برای پیدا کردن پوزیشنی که در آن احساس درد کمتری دارید با شریک جنسی خود مشورت کنید.
  4. در دو ماه آخر بارداری از خوابیدن به پشت بپرهیزید تا از وارد شدن فشار به رگ‌های اصلی جنین در حال رشد جلوگیری کنید.
  5. یکی از پوزیشن‌هایی که می‌تواند در این دوران مناسب باشد، پوزیشن خوابیدن به پهلو است. در این پوزیشن به شکم فشاری نمی‌آید و دخول عمیقی صورت نمی‌گیرد. (2)
  6. اگر مبتلا به خشکی واژن هستید حتما از لوبریکانت استفاده کنید تا در اثر دخول دچار آسیب نشوید. همچنین می‌توانید از همسر خود بخواهید که مرحله پیش‌نوازی را طولانی‌تر انجام دهد.
  7. رابطه مقعدی، در صورتی که مادر به بواسیر مخصوص دوره بارداری مبتلا باشد، می‌تواند شرایط جسمانی او را وخیم‌تر کند.
  8. از انجام رابطه جنسی واژینال بعد از رابطه مقعدی، به شدت بپرهیزید. چون با این کار باکتری‌های مقعد به واژن انتقال پیدا کرده و باعث عفونت واژن می‌شود.
  9. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که از رابطه جنسی در هفته‌های آخر بارداری اجتناب کنید. اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه هورمون‌های پروستاگلاندین در مایع منی مرد می‌توانند انقباضات رحمی را تحریک کرده و باعث ایجاد درد و حتی زایمان زودرس شوند. گرچه هنوز توافق نظری روی این موضوع وجود ندارد، اما بهتر است در ماه آخر بارداری به این مورد توجه داشته باشید.
  10. اگر از سلامت جنسی شریک خود اطلاع ندارید بهتر است از رابطه جنسی در دوران بارداری بپرهیزید یا حداقل از کاندوم استفاده کنید. بیماری های مقاربتی مانند HPV، زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی می‌توانند روی جنین اثر بگذارند و او را نیز مبتلا کنند.

بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، انجام تست در یک آزمایشگاه معتبر است. در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان انواع تست‌های بیماری‌های ویروسی و مقاربتی بالاترین دقت و کیفیت قابل انجام است. جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان و انجام تست روی تصویر زیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

چه مدت پس از زایمان می‌شود رابطه جنسی داشت؟

تا شش هفته پس از زایمان شرایط به گونه‌ای است که داشتن رابطه شاید برای هیچکدام از طرفین مطلوب نباشد. در این مدت میل جنسی کاهش پیدا می‌کند و بدن در حال بازسازی است. در صورت زایمان طبیعی، برش اپیزیوتومی که در کناره‌های واژن ایجاد شده، در این شش هفته در حال ترمیم است. همچنین اگر زایمان به صورت عمل سزارین انجام شده باشد، برش‌هایی که روی شکم و روی رحم زده شده‌اند باید بهبود یابند.

مهم‌تر از همه اینکه مادر چهار تا شش هفته پس از زایمان خونریزی دارد و دچار خستگی و تحلیل‌رفتگی ناشی از زایمان است. نوزاد نیاز به رسیدگی دارد و بنابراین مادر باید انرژی بیشتری ذخیره کند.

همچنین تغییرات هورمونی ایجاد شده و پستان‌ها بر اثر شیردهی مداوم دردناک هستند. افسردگی بعد از زایمان یکی از مشکلاتی است که برای برخی خانم‌ها به وجود می‌آید و همین تاثیر مستقیمی روی خلق و خو و امیال آنها می‌گذارد. از طرفی نگرانی و دغدغه مراقبت از نوزاد، هم مادر و هم پدر را درگیر کرده و تمام وقت و انرژی آنها را به خود اختصاص می‌دهد.

برای بازگشت به زندگی جنسی قبلی، باید به خود زمان بدهید. حتی ممکن است این زمان ماه‌ها طول بکشد. بهتر است صبر کنید تا از لحاظ جسمی و روحی مجددا برای این کار آماده شوید.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم تمامی جزئیات و نکاتی را که درباره رابطه جنسی در بارداری وجود دارد برای شما شرح دهیم. به طور کلی انجام سکس در دوران بارداری منعی ندارد مگر اینکه پزشک از انجام این عمل منع کرده باشد. شاید خانم حین بارداری میل جنسی و تمایل کمتری برای برقراری رابطه جنسی داشته باشد و این طبیعی بوده و باید توسط مرد درک شود. بعد از آگاهی از بارداری، حتما درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کنید و احتیاط‌های لازم را رعایت نمایید.

آیا رابطه جنسی در بارداری ایمن است؟

در صورتی که شرایط حساسی نداشته باشید و پزشک شما را از رابطه جنسی در دوران بارداری منع نکرده باشد، این کار بلامانع است.

آیا میل جنسی در بارداری تغییر می‌کند؟

میزان میل جنسی بسته به عواملی چون به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در دوران بارداری تغییر می‌کند.

در چه مواردی نباید در دوران بارداری رابطه جنسی داشت؟

در مواردی مثل درد شکم و خونریزی، جفت سرراهی، حاملگی دوقلو یا چندقلو، و سابقه سقط جنین، معمولا پزشک زوج را از رابطه در دوران بارداری منع می‌کند.

منبع mayoclinic nhs

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.