علت عرق کردن زیاد بدن یا هایپرهیدروزیس چیست؟ + بهترین درمان

0 4,397
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

هایپرهیدروزیس باعث می‌شود بدن شما گاهاً بدون دلیل مشخصی بیشتر از آنچه که نیاز دارد عرق کند. عرق کردن می‌تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علت و روش‌های درمان عرق کردن زیاد بدن بپردازیم. در این مقاله شما یاد می‌گیرید علائم خود را کاهش دهید و احساس کنید که کنترل زندگی خود را در دست دارید.

هایپرهیدروزیس چیست؟

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در برابر گرماست که توسط غدد زیر پوست تولید می‌شود. این واکنش در راستای خنک کردن بدن صورت می‌گیرد. اما هنگامی که به عرق کردن زیاد بدن که با آن هیپرهیدروزیس نیز گفته می‌شود، مبتلا باشید غدد عرق بدن شما بیش از حد کار می‌کنند. این فعالیت با قرار گیری در یک وضعیت احساس، و یا اضطراب باعث تعریق بیش از حد در افراد می‌شود. برای بسیاری از افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس، مدیریت علائم می‌تواند یک چالش همیشگی باشد. در ادامه با انواع هایپرهیدروزیس آشنا می‌شویم.(1)

هایپرهیدروزیس کانونی

هایپرهیدروزیس کانونی یا هایپرهیدروز اولیه یک اختلال پوستی مزمن است که می‌توانید آن را از خانواده خود به ارث ببرید. این عارضه ناشی از یک جهش (تغییر) در ژن‌های شماست. اکثر افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند، هایپرهیدروزیس کانونی دارند. این نوع عرق کردن زیاد بدن معمولاً فقط زیر بغل، دست‌ها، پاها و سر را درگیر می‌کند. معمولاً در اوایل زندگی، قبل از 25 سالگی شروع می‌شود. بیشتر بخوانید: درمان عرق کردن کف دست و پا

هایپرهیدروزیس عمومی

هایپرهیدروزیس عمومی تعریق بیش از حد است که به دلیل یک مشکل پزشکی دیگر اتفاق می‌افتد. بسیاری از شرایط پزشکی مانند دیابت و بیماری پارکینسون باعث می‌شوند بدن شما بیش از حد معمول عرق کند. برخی از داروها، مانند ناپروکسن (Aleve) و مکمل‌های روی (Cold-Eeze)، به عنوان یک عارضه جانبی باعث عرق کردن زیاد بدن می‌شوند. هایپرهیدروزیس عمومی که به آن هایپرهیدروزیس ثانویه نیز گفته می‌شود، اغلب در بزرگسالان رخ می‌دهد.

هایپرهیدروزیس چقدر شایع است؟

برآوردها حاکی از آن است که بین 2 تا 5 درصد از مردم در جهان به عرق کردن بیش از حد بدن دچار هستند. با این‌حال، این تعداد ممکن است بیشتر هم باشد. بسیاری از افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند در مورد علائم خود صحبت نمی‌کنند و هرگز برای این عارضه به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این امر سنجش تعداد افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس را دشوار می‌کند.

علت عرق کردن زیاد بدن

همانطور که گفته شد، عرق کردن به این معناست که وقتی بدن شما خیلی گرم می‌شود مانند زمانی که ورزش می‌کنید و یا مریض هستید، بدن شما با تعریق، خودش را خنک می‌کند. در افرادی که مبتلا به عارضه عرق کردن زیاد بدن هستند، غدد عرق بدون هیچ دلیلی خاصی عرق تولید می‌کنند. هایپرهیدروزیس کانونی معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  • گرما و رطوبت هوا
  • برخی بیماری‌های عفونی مانند کرونا و آنفولانزا
  • برخی بیماری‌های بدخیم، مانند بیماری سرطان سیستم لنفاوی
  • یائسگی
  • بیماری‌ها و اختلالات متابولیک، از جمله پرکاری تیروئید، دیابت، هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، فئوکروموسیتوم (تومور خوش خیم در غدد فوق کلیوی)، نقرس و بیماری هیپوفیز
  • استرس روانی شدید

در هایپرهیدروزیس عمومی، یک وضعیت پزشکی یا دارویی باعث می‌شود که شما بیش از حد معمول عرق کنید. اما هایپرهیدروزیس کانونی یک عارضه مزمن است و تاکنون دلیلی خاصی برای اینکه چه چیزی باعث هایپرهیدروزیس کانونی می‌شود یافت نشده است.

علائم عرق زیاد بدن

علائم هایپرهیدروزیس می‌تواند از نظر شدت و تأثیری که بر زندگی شما میگذارد بسیار متفاوت باشد. علائم جزئی ممکن است برای مدت طولانی فروکش کنند. تعریق بیش از حد ممکن است یک چالش روزمره، و باعث ناامیدی و ناامنی در افراد باشد. از دیگر علائمی هایپرهیدروزیس عبارتند از:

  • خارش و التهاب پوست هنگام تعریق
  • بوی بد بدن؛ زمانی که باکتری‌های روی پوست با ذرات عرق مخلوط می‌شوند موجب ایجاد بوی بد بدن می‌شوند.
  • بقایای ترکیبی از عرق، باکتری‌ها و مواد شیمیایی (دئودورانت) که آثار قابل توجهی بر روی لباس باقی می گذارد.
  • تغییرات پوستی، مانند رنگ پریدگی، ترک یا چین و چروک. و ایجاد خراشیدگی غیرمعمول در کف پا.

علائم شما ممکن است سرنخ‌هایی در مورد نوع هایپرهیدروزیس شما ارائه‌ دهد. تعریق بیش از حد به دلیل هایپرهیدروزیس کانونی معمولاً هر دو طرف بدن را درگیر می‌کند. همچنین هایپرهیدروزیس کانونی باعث تعریق شبانه در افراد نمی‌شود اما افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس عمومی ممکن است هنگام خواب تعریق داشته باشند.

هایپرهیدروزیس چه قسمت‌هایی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هیپرهیدروزیس کانونی بیشتر موارد زیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

  • زیر بغل (هایپرهیدروزیس زیر بغل)
  • کف پا (هایپرهیدروزیس کف پا)
  • سطح زیرین کف دست (هایپرهیدروزیس کف دست)
  • صورت، از جمله گونه ها و پیشانی
  • پایین کمر
  • اندام تناسلی

تشخیص عرق کردن زیاد بدن

تعریق بیش از حد می‌تواند شرم آور و ناراحت کننده باشد. بسیاری از مردم هرگز مشکل خود درباره هایپرهیدروزیس را با پزشک مطرح نمی‌کنند. با این‌حال اگر از عرق کردن زیاد بدن خود رنج می‌برید بهتر است بدانید، صحبت با یک پزشک متخصص پوست می‌تواند به تشخیص این بیماری و درمان این عارضه به شما کمک کنند. آزمایش‌های که برای تشیخص هایپرهیدروزیس انجام می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

جهت تشخیص عارضه خود ممکن است به یک یا چند آزمایش نیاز داشته باشید برای مثال آزمایش خون یا آزمایش ادرار مشخص می‌کند چه چیزی باعث تعریق بیش از حد بدن شما شده است. همچنین پزشک شما ممکن است آزمایشی به نام آزمایش تعریق حرارتی را برای اندازه گیری میزان عرق تولید شده توسط بدن شما توصیه کند.

در این آزمایش، پودری که به رطوبت حساس است روی پوست و نقاطی مانند کشاله ران، بازوها، صورت، و دیگر نقاط بدن اعمال می‌شود. سپس بیمار در معرض حرارت و رطوبت زیاد قرار می‌گیرد که باعث تغییر دما در کل بدن می‌شود. هنگامی که فرد تعریق کند، رنگ پودر شروع به تغییر می‌کند. این آزمایش به پزشک در تعیین تشخیص و شدت بیماری افراد کمک می‌کند.

عرق کردن زیاد بدن - هایپرهیدروزیس
عرق کردن زیاد بدن – هایپرهیدروزیس

عوارض هایپرهیدروزیس چیست؟

با گذشت زمان، تعریق بیش از حد می‌تواند شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های پوست قرار دهد. عرق کردن زیاد بدن همچنین می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. ممکن است متوجه شوید که رفتار خود را تغییر می‌دهید تا علائم خود را از دیگران پنهان کنید. عرق کردن زیاد ممکن است آنقدر شدید باشد که از انجام کارهای معمول مانند بلند کردن بازوها یا دست دادن اجتناب کنید. حتی ممکن است برای جلوگیری از مشکلات یا خجالت ناشی از عرق بیش از حد خود از فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید دست بکشید.

درمان عرق کردن زیاد بدن

تاکنون هیچ درمانی برای هایپرهیدروزیس کانونی کشف نشده است. اما می‌توانید با رعایت برخی تکنیک‌ها علائم این عارضه را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود دهید. پس از مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو، پزشک ممکن است روش‌هایی جهت کنترل عرق کردن بدن و بهبود علائم شما پیشنهاد کند. این روش‌های درمانی عبارتند از:

  • تغییرات در سبک زندگی

ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی مانند دوش گرفتن بیشتر و رعایت اصول بهداشتی ممکن است علائم جزئی هایپرهیدروزیس را بهبود بخشد. پزشک در مورد تمام گزینه‌های درمانی با شما صحبت می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

  • ضد تعریق‌های مبتنی بر آلومینیوم

ضد تعریق ها با بستن غدد عرق موجب می‌شوند تا بدن شما تولید عرق را متوقف کند. پزشک شما ممکن است انواع ضد تعریق‌ها را توصیه کند اما احتمال بروز تحریک‌های پوستی از عوارض جانبی این نوع داروها هستند.

  • داروهای آنتی‌کولینرژیک

بیمارانی که از داروهای آنتی‌کولینرژیک استفاده می‌کنند معمولا در عرض ۲ هفته متوجه بهبود علائم خود می‌شوند. در واقع این داروها مانع از انتقال پالس‌‌های عصبی پاراسمپاتیک می‌شوند.

کلام آخر

در حالی که عرق کردن زیاد بدن یا هایپرهیدروزیس خطر جدی برای سلامتی نیست، اما می‌تواند به طور جدی نحوه زندگی شما را مختل کند. اگر شما در طول روز به طور غیر عادی عرق می‌کنید و تعرق شما دلیلی غیر از گرما و تحرک زیاد دارد بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. نگرانی در مورد تعریق بیش از حد می‌تواند بر روابط، زندگی اجتماعی و شغل شما تأثیر بگذارد. بهتر است برای درمان عرق کردن زیاد به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت و درمان این عارضه را بیابید.

هایپرهیدروزیس چیست؟

هنگامی که به هایپرهیدروزیس مبتلا باشید، غدد عرق بدن شما بیش از حد کار می‌کنند. این فعالیت بیش از حد باعث می‌شود، شما زیاد عرق کنید و معمولا بوی عرق بدهید.

آیا عرق بوی بدی می‌دهد؟

عرق به خودی خود بی بو است و بیشتر از آب تشکیل شده است. با این حال، زمانی که باکتری‌های روی پوست با قطرات عرق تماس پیدا می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد بوی بدن شوند.

علت عرق كردن زياد در خواب چیست؟

برخی عوامل وجود دارند که باعث عرق كردن زياد در خواب می‌شوند، این عوامل شامل تب، خشکی واژن، یائسگی و یا بروز عفونت در برخی نقاط بدن باعث عرق كردن زياد در خواب می‌شود.

آیا می‌توانیم از عرق کردن زیاد بدن پیشگیری کنم؟

هایپرهیدروزیس کانونی قابل پیشگیری نیست. اما ممکن است بتوانید از برخی علائم هایپرهیدروزیس عمومی پیشگیری کنید.

آیا هیپرهیدروزیس به صورت ژنتیکی منتقل می شود؟

ابتلا به هیپرهیدروزیس برای چندین عضو از یک خانواده بسیار معمول است. هیپرهیدروزیس کانونی در بین افراد خانواده دیده می‌شود که نشان دهنده یک پیوند ژنتیکی است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.