عوارض کشنده مخدر شیشه؛ بهترین روش‌های ترک اعتیاد

0 218
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

مخدر شیشه نوعی داروی محرک غیرقانونی و اعتیادآور است که مصرف کنندگان آن تحت آثار سرخوشی طولانی مدتی قرار می‌گیند. اما مخدر شیشه دقیقا چیست؟ مخدر شیشه چگونه ساخته می‌شود و چگونه باید شیشه را ترک کرد؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سولات بپردازیم.

مخدر شیشه چیست؟

مخدر شیشه (Crystal Meth) نوعی مواد مخدر مصنوعی و صنعتی است که اصطلاحاً به عنوان متامفتامین نیز شناخته می‌شود(1). این مواد مخدر در ابتدا به عنوان یک داروی روان‌درمانی برای درمان بیش فعالی و اختلالات درون افکاری و روانی استفاده می‌شد. همچنین در گذشته از این مخدر به عنوان دارویی برای کاهش وزن و یا بهبود افسردگی نیز استفاده می‌شده است. اما به شکل غیرمجاز به عنوان یک ماده مخدر غیرقانونی در بسیاری از کشورها، جمله ایران، تولید و به فروش می‌رسد.

مخدر شیشه نوعی محرک مصنوعی است که برای مدت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این ماده مخدر برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، این مخدر به عنوان نوعی دارو به سربازان آلمانی داده می‌شد تا آن‌ها بتوانند در نبردهای طولانی بیدار بمانند.

امروزه برخی از افراد مصرف شیشه را به مخدرهای دیگر ترجیح می‌دهند زیرا با مصرف آن می‌توانند احساس سرخوشی طولانی‌تری نسبت به برخی دیگر از مخدرهای مشابه ایجاد کند. همچنین افراد مبتلا به افسردگی که با تشخیص پزشک، داروهای ADHD را مصرف می‌کنند ممکن است قربانی تاثیر کوتاه مدت مخدر شیشه در بهبود خلق و خوی خود شوند.هرچند این تغیرات به تدریج مقاومت بدن نسبت به مقادیر مصرفی این دارو را بالا برده و بیمار ناچار به افزایش دوز مصرفی خود می‌شود.

اثرات مخدر شیشه چیست؟

برخی از اثرات کوتاه مدت مصرف مخدر شیشه عبارتند از افزایش بیداری، افزایش انرژی برای انجام فعالیت‌های بدنی، کاهش اشتها، تنفس سریع، ضربان قلب سریع یا نامنظم، و افزایش فشار خون و دمای بدن. همچنین اثرات طولانی مدت استفاده منظم از مخدر شیشه از کاهش وزن شدید، اعتیاد، بیماری‌های دهان و دندان، خارش شدید پوست، اضطراب، تغییرات در ساختار مغز، گیجی، از دست دادن حافظه، مشکلات بی‌خوابی، رفتارهای خشونت آمیز، توهمات و پارانویا است.

روش‌های ترک اعتیاد به شیشه
روش‌های ترک اعتیاد به شیشه

چگونه اعتیاد به شیشه را متوقف کنیم؟

یکی از سوالات همیشگی افرادی که دچار اعتیاد به این مادر مخدر می‌شوند اغلب یک چیز است؛ چگونه می‌توان مخدر شیشه را به تنهایی ترک کرد؟ قبل از اینکه تصمیم بگیرید به تنهایی استفاده از مخدر شیشه و سم زدایی پس از آن را متوقف کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مکانی امن پیدا کنید که در آن از سایر افرادی که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند دور باشید.

همچنین بهتر است در طول این فرایند از حمایت دوستان، خانواده و پزشک خود نیز برخوردار شوید. کمک گرفتن از مشاوران یا گروه‌های حمایتی به طور منظم می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به ثبت نام در یک مرکز توانبخشی، مخدر شیشه را به تنهایی ترک کنید. بر اساس گفته برخی محققان در این حوزه، حمایت همتایان یک جزء کلیدی برای بسیاری از رویکردهای بهبودی است و به افراد در حال بهبودی کمک می‌کند تا از مصرف مخدر شیشه خودداری کنند.

افرادی که از حمایت دیگر افراد برخوردارند، میزان پرهیز بیشتری از خود نشان می‌دهند و کمتر از افرادی که حمایت نمی‌شوند، فشار ناشی از ترک را تجربه می‌کنند. همچنین ثابت شده است که حمایت از همتایان، خودکارآمدی فرد را بهبود می‌بخشد و احساس گناه و شرم و همچنین هوس را کاهش می‌دهد.

هیدراتاسیون

شما باید مایعات زیادی بنوشید تا بدن شما بتواند سموم مخدر شیشه را دفع کند و سریعتر بهبود یابد. همچنین باید مصرف کافئین خود را کاهش دهید و در صورت امکان سیگار نکشید. کافئین یک ادرارآور شناخته شده است و می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.

تغذیه مناسب

برای حفظ یک تغذیه مناسب، مهم است که مطمئن شوید وعده‌های غذایی کوچک و مکرر مصرف می‌کنید. حتما غذاهای پر پروتئین مانند ماهی و سبزیجات و همچنین مولتی ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این وعده‌های غذایی برای اطمینان از داشتن ویتامین کافی برای مقاومت در برابر عوارضی که بدن شما در شرف دریافت آن است، مهم هستند.

ورزش

داشتن فعالیت‌های ورزشی منظم به شما این امکان را می‌دهد که استرس فیزیکی و روانی را که بدنتان در اثر کناره گیری از مصرف مواد مخدر تجربه می‌کند را بهتر مدیریت کنید. فعالیت‌های ورزشی به بدن شما اجازه می‌دهد تا سموم بدن را دفع کند و سطح سیستم ایمنی شما را افزایش دهد.

علاوه بر توصیه‌هایی قبلی، باید تأکید داشت که ترک اعتیاد به مواد مخدر یک فرآیند چند مرحله‌ای است که به طور کلی شامل مراجعه به پزشک، داشتن مشاوره، روش‌های درمانی با دارو و در برخی موارد روش‌های درمانی روان‌شناختی است. دوره درمان و موفقیت در ترک این مواد بر اساس میزان و مدت مصرف، تحمل بدن فرد به در طول دوره سم زدایی و خصوصیات شخصی فرد مصرف کننده، می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، روش‌های ترک شیشه و درمان اعتیاد، باید شخصی سازی شده و به نیازهای شخصی و وضعیت جسمانی و روانی شخص مصرف کننده تطبیق داده شود.

کلام آخر

مخدر شیشه ترکیباتی شبیه به آمفتامین دارد که به شکل بلوری تولید می‌شوند. مخدر شیشه را می‌توان به صورت خوراکی، سینه‌کش و در بعضی مواردی به صورت تزریق مستقیم به بدن، مصرف کرد.

مخدر شیشه دارای تاثیرات همچون افزایش انرژی، تحریک پذیری بالا، افزایش احساس شادی، افزایش تمرکز و توجه، و فشارخون است. با این‌حال، مصرف این مواد مخدر با تاثیرات جانبی و خطرناکی همراه است بطور مثال باعث ایجاد اختلالات روانی شدیدی می‌شود، و تنها بعد از چند بار مصرف می‌تواند باعث ایجاد اختلالات روانی دو قطبی، وسواس در کار و خرید، بروز عوارض قلبی و عروقی و اختلالات سیستم عصبی در فرد مصرف کننده شود، همچنین در موارد شدید اعتیاد به مخدر شیشه، اغلب منجر به فوت مصرف کننده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده مخدر شیشه چیست؟

مت آمفتامین از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مخدر شیشه است. مت آمفتامین از دارویی به اسم آمفتامین تقلید می‌کند و این دو به لحاظ ترکیبات شیمیایی، بسیار مشابه هم هستند.

آیا مخدر شیشه مصارف دارویی دارد؟

امروزه از مخدر شیشه به عنوان یک دارو استفاده نمی‌شود زیرا این ماده می‌تواند بسیار اعتیاد آور باشد. آما در گذشته و یا در برخی موارد بسیار نادر، از مت آمفتامین برای کمک به درمان بیش فعالی و نارکولپسی استفاده می‌شود.

عوارض ناشی از ترک مخدر شیشه چیست؟

استرس و اضطراب، خستگی مفرد و افسردگی شدید از شایع ترین عوارض ناشی از ترک مخدر شیشه هستند که افراد در طول دروه سم زدایی و ترک این ماده مخدر اغلب دچار آن می‌شود

منبع .malaprops
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.