معرفی بهترین داروی ضد افسردگی + عوارض و شرایط مصرف

0 4,253
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

افسردگی یک مشکل سلامت روان است که اغلب در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود. این عارضه روانی بیشتر در زنان شایع است. با اینحال، هر فردی در هر سنی ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کند. داروی ضد افسردگی یک انتخاب برای درمان افسردگی است. اگرچه داروهای ضد افسردگی ممکن است افسردگی را درمان نکنند، اما می‌توانند علائم آن را کاهش دهند. اما بهترین داروی ضد افسردگی چیست؟ داروهای ضد افسردگی چگونه عمل میکند؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات و بیشتر بپردازیم.

داروی ضد افسردگی چیست؟

داروی ضد افسردگی برای درمان افسردگی است و افسردگی بیماری است که بر مغز شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین مصرف داروهایی که می‌توانند بر مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر بگذارند ممکن است مفید باشد. داروهای ضد افسردگی رایج ممکن است به کاهش علائم شما کمک کنند، اما گزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که میتواند شرایط شما را بهبود ببخشند.(1)

معمولا پزشکان برای درمان افسردگی، مصرف داروها را پیشنهاد می‌کنند. زمانی که برای اولین بار داروی ضد افسردگی را امتحان می‌کنید، ممکن است برایتان موثر بوده و به خوبی عمل کند. اما اگر مصرف این داروها علائم شما را تسکین ندهند یا باعث ایجاد عوارض جانبی شوند که موجب آزار شما می‌شود، ممکن است لازم باشد داروهای دیگری را امتحان کنید. انواع زیادی از داروهای ضد افسردگی در دسترس هستند که به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند و عوارض جانبی متفاوتی دارند.

عوامل موثر در انتخاب داروی درمان افسردگی

هنگام انتخاب یک داروی ضد افسردگی که برای شما خوب عمل کند، پزشکتان ممکن است موارد و فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشد:

  • شدت علائم: شدت علائم افسردگی در افراد ممکن است متفاوت باشد و یک داروی ضد افسردگی ممکن است علائم خاصی را بهتر از دیگری تسکین دهد. به عنوان مثال، اگر مشکل خواب دارید، یک داروی ضد افسردگی که باعث آرامش یا خواب آلودگی می‌شود، ممکن است گزینه بهتری برای شرایط شما باشد.
  • عوارض جانبی: عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی از دارویی به داروی دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوارض جانبی آزاردهنده، مانند خشکی دهان، حالت تهوع، افزایش وزن یا عوارض جانبی جنسی مانند کاهش میل جنسی، می‌تواند ادامه درمان را دشوار کند. اگر در حین مصرف داروهای ضد افسردگی، هرکدام از این عوارض جانبی را تجربه کردید بهتر است آن را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین برخی از داروهای ضد افسردگی در صورت مصرف با سایر داروها می توانند واکنش‌های خطرناکی ایجاد کنند.
  • تاثیر دارو بر دیگر بستگان: اینکه یک دارو برای یکی از خویشاوندان خونی، مانند والدین یا خواهر و برادر چگونه کار می‌کند، می‌تواند نشان دهد که چقدر ممکن است برای شما موثر باشد. همچنین، اگر یک داروی ضد افسردگی در گذشته برای افسردگی شما موثر بوده، ممکن است باز هم خوب عمل کند.
  • مصرف دارو در طول دوره بارداری یا شیردهی: تصمیم برای استفاده از داروهای ضد افسردگی در طول دوران بارداری و شیردهی بر اساس تعادل بین خطرات و فواید است. به طور کلی، خطر نقایص مادرزادی و سایر مشکلات برای نوزادان افرادی که در دوران بارداری خود داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، بسیار کم است. با اینحال، مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی، مانند پاروکستین (Paxil، Pexeva)، در طول دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
  • سایر شرایط سلامتی: برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص روحی یا جسمی مشکلاتی را ایجاد کنند. از سوی دیگر، برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است به درمان سایر شرایط سلامت جسمی یا روانی همراه با افسردگی کمک کنند. به عنوان مثال، بسیاری از داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم اختلالات اضطراب را تسکین دهند. بوپروپیون ممکن است به شما در ترک سیگار کمک کند. نمونه‌های دیگر عبارتند از استفاده از دولوکستین (سیمبالتا، دریزالما اسپرینکل) برای کمک به علائم درد یا فیبرومیالژیا، یا استفاده از آمی تریپتیلین برای جلوگیری از میگرن.
  • هزینه و پوشش بیمه: برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است گران باشند، بنابراین بپرسید که آیا نسخه عمومی موجود است یا خیر و در مورد اثربخشی آن صحبت کنید. همچنین دریابید که آیا بیمه درمانی شما داروهای ضد افسردگی را پوشش می‌دهد و آیا محدودیتی در مورد پوشش آنها وجود دارد یا خیر.
داروی درمان افسردگی
داروی درمان افسردگی

انواع داروهای ضد افسردگی

بسیاری از متخصصان سلامت روان بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی با افسردگی مرتبط هستند، به ویژه سروتونین (ser-o-TOE-nin)، نوراپی نفرین (nor-ep-ih-NEF-rin) و دوپامین (DOE-puh-meen). اکثر داروهای ضد افسردگی با تأثیر بر این انتقال دهنده‌های عصبی نامیده می‌شوند و به کاهش افسردگی و ارتباط بین سلول‌های مغز کمک می‌کنند. هر یک از انواع داروهای ضد افسردگی به روش‌های متفاوتی بر این انتقال دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد. البه این به شدت مهم است که تنها تحت نظر پزشک این داروهارا مصرف کنید.

انواع داروی درمان افسردگی شامل موارد زیر است:

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

متخصصان سلامت روان اغلب برای درمان افسردگی با تجویز داروهای SSRI شروع می‌کنند. این داروهای ضدافسردگی عموماً عوارض جانبی آزاردهنده کمتری ایجاد می‌کنند و در دوزهای درمانی بالاتر نسبت به سایر انواع داروی ضدافسردگی کمتر مشکل ایجاد می‌کنند. SSRI ها شامل فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا)، سرترالین (زولوفت)، سیتالوپرام (سلکسا) و اسیتالوپرام (لکساپرو) هستند.

عوارض جانبی رایج SSRI ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • مشکلات خواب
  • عصبی و حساس بودن
  • لرزش بدن
  • مشکلات جنسی (کاهش میل جنسی)

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)

نمونه هایی از SNRI ها عبارتند از دولوکستین (Cymbalta، Drizalma Sprinkle)، ونلافاکسین (Effexor XR)، دسوونلافاکسین (Pristiq) و لوومیلناسیپران (Fetzima).

عوارض جانبی رایج SNRI ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • یبوست
  • خشکی دهان

داروهای ضد افسردگی غیر معمول

 انواعی از داروی درمان افسردگی وجود دارند که به عنوان داروهای ضدافسردگی غیر معمول شناخته می‌شوند، زیرا به طور منظم در هیچ یک از دسته‌بندی‌های ضد افسردگی دیگر قرار نمی‌گیرند. داروهای ضد افسردگی که معمولاً در این دسته تجویز می‌شوند عبارتند از ترازودون، میرتازاپین (رمرون)، ورتیوکستین (Trintellix)، ویلازودون (Viibryd) و بوپروپیون (Forfivo XL، Wellbutrin SR) و غیره.

عوارض جانبی رایج داروهای ضد افسردگی غیر معمول عبارتند از:

  • استفراغ
  • مشکلات خواب
  • عصبی و حساس بودن
  • یبوست

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند ایمی پرامین، نورتریپتیلین (Pamelor)، آمی تریپتیلین، دوکسپین و دزیپرامین (Norpramin)، نسبت به دیگر داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی بیشتری ایجاد می‌کنند. بنابراین داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای معمولاً تجویز نمی‌شوند مگر اینکه ابتدا داروهای ضد افسردگی دیگر را امتحان کرده و بهبودی نداشته باشید.

درنهایت لازم به ذکر است که داروهای ذکر شده فقط به جهت آشنایی شما با نام و انواع آنها بوده است و به منزله تجویز نیست. توصیه می‌کنیم به هیچ وجه خودسرانه داروی ضد افسردگی مصرف نکنید و حتما قبل از مصرف، با متخصص روانپزشک مشورت نمائید.

داروی ضد افسردگی و خطر خودکشی

اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما سازمان غذا و دارو ایجاب می‌کند که همه داروهای ضد افسردگی هشدارهای روی جعبه را داشته باشند. در برخی موارد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا زمانی که دوز آن تغییر می‌کند، افکار یا رفتار خودکشی داشته باشند. هر فردی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کند باید از نظر بدتر شدن عوارض و یا شدت علائم افسردگی یا رفتار غیرعادی به دقت تحت نظر باشد. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید در هنگام مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارید، فوراً با متخصص سلامت روان خود تماس بگیرید.

جهت مطالعه بیشتر:

کلام آخر

افسردگی یک مشکل سلامت روان است که اغلب در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود. این عارضه روانی بیشتر در زنان شایع است. با این‌حال، هر فردی در هر سنی ممکن است به افسردگی مبتلا شود. مصرف داروی ضدافسردگی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای درمان افسردگی است که معمولا پزشکان برای درمان این عارضه آن را تجویز می‌کنند. اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما سازمان غذا و دارو ایجاب می‌کند که همه داروهای ضد افسردگی هشدارهای روی جعبه را داشته باشند.

داروی ضد افسردگی چیست؟

داروهای ضد افسردگی یک انتخاب درمانی برای افسردگی هستند. اگرچه داروهای ضد افسردگی ممکن است افسردگی را درمان نکنند، اما می‌توانند علائم آن را کاهش دهند.

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی چیست؟

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی از دارویی به داروی دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوارض جانبی آزاردهنده، مانند خشکی دهان، حالت تهوع، افزایش وزن یا عوارض جانبی جنسی مانند کاهش میل جنسی، می‌تواند ادامه درمان را دشوار کند.

داروهای ضد افسردگی چگونه عمل می‌کنند؟

بسیاری از متخصصان سلامت روان بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی با افسردگی مرتبط هستند، به ویژه سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین. اکثر داروهای ضد افسردگی با تأثیر بر این انتقال دهنده‌های عصبی به کاهش افسردگی کمک می‌کنند و به ارتباط بین سلول‌های مغز کمک می‌کنند.

منبع healthline

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.