12 علامت اختلال شخصیت خودشیفتگی + درمان

2 6,416
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

اختلال شخصیت خود شیفته باعث ایجاد مشکلات در زمینه‌های مختلف زندگی از جمله روابط، کار و زندگی شخصی می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی ممکن است زمانی که تعریف و تمجید و توجه خاصی را که معتقدند سزاوار آن هستند دریافت نکنند، ناراضی و ناراحت شوند. درمان می‌تواند به آنها کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند. اما اصلا اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟ درمان اختلال شخصیت خودشیفته چگونه است؟ ویژگی‌های شخصیت خودشیفته چیست؟ برای پاسخ به این سوالات و مطالب بیشتر در مورد اختلال شخصیت خودشیفته تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته یا به انگلیسی (Narcissistic personality disorder) و به اختصار NPD یکی از انواع اختلالات شخصیت است که افراد مبتلا به آن، به صورت اغراق آمیزی احساس خود‌ بزرگ بینی دارند و خواهان تمجید و توجه خارجی هستند. افراد مبتلا به این اختلال معمولا مغرور، خودخواه و مطالبه‌گر توصیف می‌شوند. آنها اغلب به خود اعتماد زیادی دارند و ممکن است معتقد باشند که از دیگران خاص‌تر یا برتر هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که آنها نیاز به تحسین بیش از حد دارند و ممکن است نسبت به انتقادات وارد شده به آنها واکنش نشان دهند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است توانایی درک یا اهمیت دادن به احساسات دیگران را نداشته باشند.

اختلال شخصیت خودشیفته معمولا مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند و اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود.

ویژگی‌های اختلال شخصیت خودشیفتگی

ویژگی بارز افراد خودشیفته خود بزرگ بینی است و آنها تمایل دارند استعداد‌ها و دستاورد‌های خود را اغراق کنند و در مقابل، دستاورد‌های دیگران را کم اهمیت جلوه دهند. معمولا این افراد بیشتر درگیر قدرت، موفقیت و زیبایی هستند. عدم درک و عدم توجه به احساسات و نیازهای دیگران نیز از ویژگی‌های این بیماری است.

ممکن است برخی از ویژگی های شخصیت خودشیفته و فرد دارای اعتماد به نفس سالم شبیه به هم به نظر رسند، اما این دو اصلا با یکدیگر یکسان نیستند. به عنوان مثال افراد دارای اعتماد به نفس سالم معمولا متواضع هستند، در حالیکه افراد خودشیفته معمولا این ویژگی را ندارند و خود را بهتر از دیگران تصور می‌کنند. باید بدانید از نظر روانشناختی، خودشیفتگی به معنای علاقه به خود نیست. این درست‌تر است که بگوییم افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته عاشق تصویری ایده‌آل و بزرگ از خود هستند.

اختلال شخصیت خودشیفتگی
اختلال شخصیت خودشیفتگی

علائم خودشیفتگی

علائم اختلال شخصیت خودشیفته و شدت آنها در افراد، متفاوت است. علائم خودشیفتگی به گفته مایو کلینیک آمریکا شامل موارد زیر است:

  • دستاوردها و استعداد‌های خود را بزرگ نمایی می‌کنند.
  • باور دارند از دیگران بهتر هستند.
  • خواهان داشتن بهترین‌ها از همه چیز هستند.
  • در شناخت و درک نیازها و احساسات دیگران ناتوان هستند.
  • انتظار لطف های ویژه را دارند
  • انتظار دارند حتی بدون تلاش و موفقیت، برتر به نظر برسند.

در عین حال افراد خودشیفته با اینکه از آنها انتقاد شود مشکل دارند، آنها می توانند:

  • زمانی که به رسمیت شناخته نمی شوند یا رفتاری که انتظار دارند را دریافت نمی کنند، بی تاب یا عصبی شوند.
  • معمولا در تعامل با دیگران مشکلات اساسی داشته باشند
  • از موقعیت هایی که ممکن است در آن شکست بخورند کناره گیری کنند یا از آنها اجتناب کنند.
  • احساسات پنهانی از ناامنی، شرم، تحقیر و ترس از افشا شدن به عنوان یک شکست داشته باشند. 
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی در برابر تغییر رفتار خود بسیار مقاوم هستند. (1)

علت اختلال شخصیت خودشیفتگی

علت اختلال شخصیت خودشیفتگی به طور کامل مشخص نیست اما متخصصان موارد زیر را به این اختلال مربوط می‌دانند:

  • ژنتیک
  • سوء استفاده یا بی توجهی در دوران کودکی
  • توجه بیش از حد والدین

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

درمان اختلال شخصیت خودشیفته در درجه اول روان درمانی است. اگر علائم اختلال شخصیت خودشیفته در کنار بیماری روانی دیگری مثل افسردگی رخ دهد، ممکن است برای درمان از دارو نیز استفاده شود. اما هیچ دارویی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود ندارد. روان درمانی به شما کمک می کند تغییراتی در خود ایجاد کنید مانند:

  • با دیگران به شیوه‌ای مثبت و مفید ارتباط برقرار کنید.
  • عزت نفس سالم را توسعه دهید.
  • از دیگران انتظارات واقع بینانه‌تری داشته باشید.

شروع روان درمانی قدم بزرگی برای بهتر شدن است. زیرا افراد خودشیفته چون نسبت به انتقاد حساس هستند، ترس از انتقاد می‌تواند آنها را از دریافت کمک مورد نیاز باز دارد. تمایل به تغییر در درمان این اختلال حیاتی است. با مشاوره می‌توانید شروع به اصلاح الگوهای فکری خود کنید که رفتار شما را تغییر می‌دهد. با گذشت زمان، این تغییرات می‌تواند کیفیت روابط و زندگی شما را بهبود بخشد. درصورتی که امکان مراجعه حضوری به برای مشاوره را ندارید حتما سری به این مقاله بزنید: مشاوره تلفنی و آنلاین با برترین پزشکان کشور

کلام آخر

در این مقاله خواندیم فرد با اختلال شخصیت خودشیفتگی با مشکلات در رابطه، محل کار و زندگی شخصی مواجه می‌شود. همچنین افراد خودشیفته ممکن است به افسردگی و اضطراب و سایر اختلالات شخصیتی مبتلا شوند. اما شروع درمان در اسرع وقت قدم بزرگی در بهتر شدن افراد مبتلا به شخصیت خودشیفته است.

جهت مطالعه بیشتر:

اختلال شخصیت خودشیفتگی چیست؟

افراد مبتلا به شخصیت خود شیفتگی به صورت اغراق آمیزی احساس خود‌ بزرگ بینی دارند و خواهان تمجید و توجه خارجی هستند. افراد مبتلا به این اختلال معمولا مغرور، خودخواه و مطالبه گر توصیف می شوند.

ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

ویژگی بارز افراد خودشیفته خود بزرگ بینی و عدم درک و توجه به احساسات و نیازهای دیگران است. افراد خودشیفته تمایل دارند استعداد‌ها و دستاورد‌های خود را اغراق کنند و در مقابل دستاورد‌های دیگران را کم اهمیت جلوه دهند.

علائم اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

علائم اختلال شخصیت خودشیفته شامل: بزرگنمایی استعدادها و دستاوردهای خود، باور به بهتر بودن از دیگران، نیاز به برتر به نظر رسیدن حتی در صورت عدم موفقیت، ناتوانی در همدلی و شناخت و درک نیاز ها و احساسات دیگران، نپذیرفتن انتقاد‌های دیگران و غیره است.

علت اختلال شخصیت خودشیفتگی چیست؟

علت ایجاد اختلال شخصیت خودشیفته به طور کامل مشخص نیست اما به نظر می‌آید ژنتیک، سوء استفاده یا بی توجهی در دوران کودکی و توجه بیش از حد والدین می‌تواند در بروز این اختلال موثر باشد.

درمان اختلال شخصیت خودشیفته چگونه است؟

درمان اختلال شخصیت خودشیفته در درجه اول روان درمانی است. اگر علائم اختلال شخصیت خودشیفته در کنار بیماری روانی دیگری مثل افسردگی رخ دهد، ممکن است برای درمان از دارو نیز استفاده شود.

منبع mayoclinic
2 نظر
  1. هیرا گفت

    دقیقا خصوصیات پسر من،،،و نمی‌دونم چیکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه میکنیم حتما به متخصص سلامت روان مراجعه کنید تا قابل کنترل است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.