تاثیر ویتامین K در مهار عوارض شدید کرونا

0 497
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

رفع کمبود ویتامین K باعث بهبود سلامت قلب می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ویتامین K می‌تواند به بدن در تنظیم انعقاد خون و جلوگیری از ترومبوز ناشی از ویروس کرونا کمک کند. اما این سوال مطرح است که آیا مصرف ویتامین K می‌تواند از عوارض شدید کرونا جلوگیری کند؟

در ادامه به بررسی این ویتامین و پاسخ سوال بالا می‌پردازیم.

ویتامین ‌K

ویتامین K گروهی از مواد مغذی است که از ویتامین K1 و K2 تشکیل شده است. هر دوی این ویتامین ها برای بدن مفید و ضروری هستند. ویتامین K1 در انعقاد خون و ویتامین K2 در حفظ سلامت استخوان‌ها و قلب نفش دارد. ویتامین K1 در سبزیجات سبز برگ دار و برخی سبزیجات مانند اسفناج یا مارچوبه و نیز ویتامین K2 در غذاهای حیوانی پرچرب، مانند لبنیات، زرده تخم‌مرغ و جگر  و در غذاهای تخمیر شده یافت می‌شود.

آیا  مصرف ویتامین K  از عوارض شدید کرونا می‌کاهد؟

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویتامین K می تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری یا درمان کند وجود ندارد، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نقش ویتامین K در انعقاد خون و نیز سلامت قلب به بدن کمک کند تا با برخی از بدترین علائمی که می تواند همراه با عفونت باشد مبارزه کند.

اگرچه ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است، اما عفونت‌ها می‌توانند منجر به بیماری قلبی عروقی شوند. موارد شدید ممکن است منجر به ذات الریه شود که گاهی اوقات منجر به ترومبوز یا لخته شدن خون می‌شود. ویتامین K از تجمع کلسیم در شریان‌ها جلوگیری می‌کند. ویتامین K بخش مهمی از فرآیند انعقاد خون بدن است. در واقع، به ساخت یک سوم پروتئین هایی که بدن برای انعقاد خون استفاده می‌کند، کمک می‌کند.

در حالی که ویتامین K ممکن است نتواند از بروز ویروس کرونا جلوگیری نکند، اما می‌تواند در جلوگیری از بدترین علائم کمک کننده باشد.

بیشتر بخوایند

میزان مصرف ویتامین K

میزان مصرف ویتامین K بستگی به سن و سطح ویتامین K هر فرد دارد. بسیاری از افراد با یک رژیم غذایی سرشار از سبزی‌های سبز و برگ‌دار، ویتامین K1 کافی دریافت می‌کنند، اما برخی از افراد در معرض خطر کمبود ویتامین K هستند، از جمله کسانی که شرایطی دارند که بر جذب ویتامین‌ها تأثیر می‌گذارند.

مطالعات اخیر نشان داده است که ویتامین K2 یک مکمل ارزشمند برای افرادی است که در معرض خطر بیماری قلبی هستند، اما مکمل‌های ویتامین K1 ممکن است ارزش چندانی اضافه نکنند. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر وجود اثرات نامطلوب مکمل ویتامین K وجود ندارد.

قرص و مکمل‌های ویتامین K

ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند به حمایت از سیستم ایمنی بدن و کاهش شدت علائم ویروس کرونا کمک کنند. ویتامین‌ها و مکمل‌ها نباید جایگزین پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ویروس کرونا شوند. سعی کنید مطمئن شوید که یک رژیم غذایی مغذی و مناسب دارید. از مصرف سرخود قرص‌ها و مکمل‌های دارای ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین K خوداری کنید. میزان کمبود ویتامین‌ها باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

منابع غذایی حاوی ویتامین k

ویتامین K2 توسط باکتری ها در روده خود انسان ساخته می شود. مواد غذایی حاویی ویتامین K عبارتند از:

  • فلفل قرمز و زردچوبه
  • کلم بروکلی و پیازچه و گوجه فرنگی
  • خیارترشی
  • چای سبز
  • زرده‌ی تخم مرغ
  • شلغم
  • روغن سویا

مطالب مرتبط:

کدام علائم در فرد مبتلا به کرونا قطعی است؟

به طور کلی تب، سرفه، سر درد، از دست دادن بویایی و چشایی، مشکل در تنفس، خستگی جزو بیشترین علائم مشاهده شده هستند.

آیا داروی سالیراویرا گیاهی و طبیعی است؟

بله، این دارو حاوی عصاره گیاهانی چون شیرین بیان، سرخارگل، جنسینگ، زوفا، ریواس و رزماری است. گیاهان مورد استفاده در داروی سالیراویرا هر کدام به طور منحصر به فرد دارای خواص مقابله با ویروس کرونا می باشد.

آیا داروی سالیراویرا می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نماید؟

بله، سالیراویرا می‌تواند به عنوان داروی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصرف روزانه یک عدد قرص سالیراویرا موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.