چگونه والدین خوبی باشیم؟ روش آموزش خود مراقبتی نوجوانان

0 2,370
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

امروزه نسل جوان نسبت به چالش‌های سلامت روان، به ویژه اضطراب و افسردگی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده است و ترسناک‌تر این است که افسردگی و خودکشی افراد جامعه مدام در حال افزایش است. ما در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد نداریم هیچ راه حل قطعی برای این حل این مشکلات پیشنهاد دهیم، اما به اموری می‌پردازیم که شما والدین و نوجوانان با آموزش آنها در سنین نوجوانی و کودکی می‌توانید از این مشکلات در آینده پیشگیری کنید.

بیایید بررسی کنیم خود مراقبتی چیست؟ جوانان چگونه می‌توانند از سلامت روان خود مراقبت کنند و با استرس‌های زیادی که امروزه با آن مواجه هستند، کنار بیایند؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

خودمراقبتی چیست؟

اولین چیزی که پس از شنیدن کلمه خود مراقبتی به ذهن شما خطور می‌کند چیست؟ احتمالا تصاویر یک روز آرام یا شستن خود در حمام آب گرم در خانه را تصور می‌کنید؛ اما معنی خود مراقبتی بیش از این‌ها است.

درواقع خود مراقبتی به معنای انجام دادن قعالیت‌هایی است که برای دستیابی به زندگی سالم، شاد و متعادل لازم است. خودمراقبتی شامل فعالیت‌ها، شیوه‌ها و عادت‌هایی است که استرس و فشار بر ذهن و بدن را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند شما احساس شادی و آرامش داشته باشید. بهتر است بدانید، هیچ کسی شما را بهتر از خودتان نمی‌شناسد. این موضوع برای فرزندان شما نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خودمراقبتی نوجوانان
خودمراقبتی نوجوانان

آموزش خود مراقبتی به نوجوانان

به عنوان والدین، وظیفه ما مراقبت از فرزندانمان است. با این‌حال، ما همیشه نمی‌دانیم که در بدن و ذهن فرزندان‌ ما چه می‌گذرد. به همین دلیل بسیار مهم است که به آنها در مورد مراقبت از خود و نحوه نظارت مداوم بر سلامت جسمی و روانی خودشان آموزش دهیم.(1) تکنیک‌هایی که باید برای آموزش خودمراقبتی به فرزندان آموزش دهید شامل موارد زیر است:

  • درمورد سبک زندگی سالم با فرزندتان صحبت کنید: با آموزش به فرزندان خود که چگونه سالم بمانند شروع کنید. از رعایت بهداشت گرفته تا فعالیت‌های ورزشی. آن‌ها را تشویق کنید تا در مورد هرگونه تغییر ناگهانی فیزیکی یا مشکلات عاطفی آمادگی صحبت کردن داشته باشند. اگر آن‌ها متوجه چیزی در بدن خود شدند که به نظر می‌رسد احساس خوبی ندارند، مانند بریدگی که ممکن است عفونی شده باشد، یا توده ای که قبلا وجود نداشته است، یا چیزی در حال رشد روی پوست آنها باشد، به شما اطلاع دهند. خودمراقبتی را به طور منظم برنامه ریزی کنید و به آنها در مورد بحث در مورد نگرانی‌های فیزیکی مشورت دهید.
  • خودمراقبتی عاطفی را با فرزندتان تمرین کنید: بحث در مورد احساسات با فرزندانتان گامی در مسیری درست است. فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد مسائل عاطفی آزاردهنده مانند روابط اجتماعی با دوستانش، صحبت کند، چه مربوط به او باشد چه مربوط به دوستان یا همکلاسی هایش. رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی بخش بزرگی از زندگی هر کسی را در بر گرفته و اغلب نوجوانان احساسات خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. اما فرزندان شما باید بدانند که می‌توانند برای درد دل و بیان احساسات خود به سراغ والدین بیایند تا در مورد مشکلات خود صحبت کنند.
  • درمورد مسائل جنسی با فرزند خود صحبت کنید: شاید این‌کار برای والدین سخت‌تر باشد؛ چراکه در فرهنگی بزرگ شده‌ایم که برخی با تفکر بسته، صحبت درباره این مسائل مهم را عیب می‌دانند چون باعث از بین رفتن احترام بین والد و فرزند می‌شود؛ این کاملا غلط است. شما باید درباره مسائل جنسی اعم از نحوه رشد و نمو جنسی کودکان، ساختار بدن، حریم خصوصی، نیاز جنسی و جایگاه رابطه جنسی در زندگی را برای کودکتان شرح دهید. چراکه اگر شما به صورت صحیح آموزش ندهید، از فضای مجازی و افراد غیرمتخصص اطلاعات غلطی خواهد گرفت و یا ممکن است با عدم دانایی تجاوز جنسی را تجربه کند.
  • در مورد تغییرات دوران بلوغ با فرزند خود صحبت کنید: با فرزندان خود درباره تغییرات دوران بلوغ صحبت کنید. اگر فرزند پسر دارید به او بگویید که دستگاه تناسلی او در سن بلوغ رشد خواهد کرد و نیاز جنسی ممکن است بر او غالب شود و باید سعی در کنترل آن داشته باشد. اگر فرزندتان دختر است، درباره تغییرات بدن در دوران بلوغ اعم از رشد سینه‌ها و یا قاعدگی و مراقبت‌های بهداشتی یک زن کامل با او صحبت کنید. کودکان و نوجوانان ذهن کنجکاو و فعالی دارند، شما باید درست‌ترین اطلاعات را در همه زمینه‌ها به آنها بدهید تا در مسیر غلطی قرار نگیرند.
  • عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید: فرزندان خود را تشویق کنید تا در فعالیت‌های مثبت شرکت کند. از ورزش گرفته تا کار داوطلبانه و کلاس‌های آموزشی مانند آموزش موسیقی، بازیگری و طراحی. همگی به رها شدن افکار و احساسات فروخورده و افزایش اعتماد به نفس فرزندتان کمک خواهد کرد. در سنین پایین به آنها یاد دهید که مدیتیشن یا یوگا تمرین کنند تا بدن و ذهن خود را آرام کنند.
  • به فرزندان خود وقت شناسی را آموزش دهید: وقت‌شناسی یک پیش نیازهای اساسی برای تمام فعالیت‌هایی است که می‌خواهید آن را انجام دهید. به فرزندان خود آموزش دهید که باید به زمان خود اهمیت دهند و یک برنامه روزانه مفید داشته باشند. اگر از همین حالا شروع آموزش وقت‌شناسی به فرزندان خود کنید، این امر در آنها تبدیل به یک عادت می‌شوند.
  • به فرزندان خود مدیتیشن کردن را آموزش دهید: طبق گفته برخی محققان، مدیتیشن، ذهن و عملکرد مغز را تغییر می‌دهد و راهی شگفت انگیز برای ارتقای آرامش در عین حال کاهش اضطراب، افسردگی و استرس است.
  • فرزندان خود را به انجام ورزش کردن تشویق کنید: ورزش کردن برای قدرت، استقامت و سلامت بدن بسیار مفید است. تنها ساعاتی پیاده روی در روز، می‌تواند ورزش خوبی برای تقویت بدن و شادابی فرزندتان باشد؛ ورزش کردن نه تنها شما را از نظر جسمی سالم می‌کند، بلکه یک راه طبیعی برای کمک به کاهش افسردگی و اضطراب است.
  • در مورد برنامه خواب مناسب با فرزندان صحبت کنید: محرومیت از خواب برای تفکر فرد و وضعیت جسمی و عاطفی افراد مضر است. بیشتر نوجوانان به ۸ تا ۹ ساعت خواب عمیق نیاز دارند تا در بهترین حالت خود عمل کنند. تناسب دادن این زمان با برنامه‌ای که پر از فعالیت‌های علمی، اجتماعی و تفریحی است، کار آسانی نیست، اما مطمئنا بازدهی زیادی دارد. با فرزندان خود صحبت کنید و به آنها بگویید سعی کنند تا حد امکان برنامه خواب منظمی داشته باشند.
  • به فرزندان خود بیاموزید تا بیان خلاقانه برای ابراز احساسات خود داشته باشند: به فرزندان خود بیاموزید تا برای انتقال افکار و احساسات خود بیانی خلاقانه را انتخاب کنند. این امر می‌تواند شامل نوشتن شعر، نقاشی یا طراحی کردن، عکاسی، رقص یا نواختن موسیقی باشد. نکته کلیدی در اینجا هدایت وضعیت عاطفی فرزندان شما از طریق یک فرم هنری است.
  • از فرزندان خود بخواهید برای مدتی تلفن های هوشمند خود را خاموش کنند: با اینکه این کار بسیار سخت است و ممکن است باعث ایجاد پرخاشگری در فرزندتان شود، اما بهتر است با لحنی دوستانه به آن‌ها بیاموزید که آن‌ها می‌توانند حتی برای بخشی از روز هم از تلفن هوشمند خود استفاده نکنند. در نهایت ممکن است کمی عقب نشینی یا اضطراب در مورد درست نبودن آن برای آنچه که فکر می‌کنید، وجود داشته باشد، اما فقط کافی است با فرزند خود صادقانه و دوستانه برخورد کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین مشورت با یک روان شناس و متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش‌هارا در پیش بگیرید.
  • به فرزندان خود را کتابخوانی تشویق کنید: به فرزندان خود بیاموزید که کتابخوانی و یادگیری مهارت‌های جدید یکی از بهترین روش‌ها برای بالا بردن سطح فردی و اجتماعی است. یادگیری مهارت‌ها و کسب تجربه‌های جدید نقش مهمی در ارتقای توانمندی‌های فرزندان شما می‌کند. هرچه به فرزندان خود بیاموزید که توانمند‌تر شوند، آن‌ها نیز احساس خودارزشمندیِ بیشتری خواهند داشت.

برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله سن، نشانه‌ها و علائم بلوغ دختران و پسران را بخوانید.

کلام آخر

امروزه نسل جوان نسبت به چالش‌های سلامت روان، به ویژه اضطراب و افسردگی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده است و ترسناک‌تر این است که افسردگی و خودکشی افراد جامعه مدام در حال افزایش است. به همین دلیل، وظیفه ما والدین است تا مراقبت از فرزندانمان باشیم. با این‌حال، ما همیشه نمی‌دانیم که در بدن و ذهن فرزندان‌ ما چه می‌گذرد. به همین دلیل بسیار مهم است که به آنها در مورد مراقبت از خود و نحوه نظارت بر سلامت جسمی و روانی مداوم خود آموزش دهیم.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

خودمراقبتی چیست؟

خودمراقبتی شامل فعالیت‌ها، شیوه‌ها و عادت‌هایی است که استرس و فشار بر ذهن و بدن را کاهش می‌دهند و باعث می‌شود شما احساس شادی و آرامش داشته باشید.

چگونه می‌توانیم به فرزندمان خودمراقبتی آموزش دهیم؟

برای اینکار نباید بترسید. اگر با آگاهی و صادقانه جلو بروید قطعا نتایج مطلوبی خواهید گرفت. همچنین شما می‌توانید قبل از اینکه خود مراقبتی را به فرزندتان آموزش دهید، از یک روانشناس و متخصص در این خصوص راهنمایی بگیرید.

خودمراقبتی شامل چیست؟

هرچیزی که به سلامت جسم و مخصوصا روان شما کمک کند را می‌توان به نوعی خودمراقبتی نامید. ورزش، یوگا، بیان احساسات به صورت صحیح، وقت شناسی، مراقبت هنگام تجاوز و سایر مواردی که در این مقاله به طور کامل شرح داده شده است روش‌های خودمراقبتی برای داشتن زندگی بهتر است.

منبع momjunction

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.