بهترین روش‌های درمان افسردگی در خانه بدون دارو

0 286
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

افسردگی یک بیماری شایع اما کاملا قابل درمان است. همان طور که می‌دانید افسرده بودن باعث می‌شود احساس درماندگی کنید و از بسیاری از چیز‌ها لذت نبرید. درحالی که هم روان درمانی و هم داروهای مناسب افسردگی می‌توانند بسیار مؤثر باشند، درمان‌ها و جایگزین‌های بسیاری نیز برای بهبود شرایط افسردگی وجود دارند که در این مقاله از مجله سلامت کیوان به آن می‌پردازیم.

نکات و راهکار های درمان افسردگی در خانه بدون دارو

علاوه بر روان درمانی و دارو درمانی، ر‌وش‌هایی وجود دارند که می‌توانید بدون دارو و در خانه برای مقابله با افسردگی انجام دهید. انجام فعالیت‌های بدنی، داشتن سبک زندگی و حتی طرز فکرتان همگی درمان‌های طبیعی افسردگی هستند.
هرچند برای درمان افسردگی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما راه‌هایی هم وجود دارد که می‌‌تواند مکمل درمان شما باشد یا در مواقع خفیف موثر واقع شود. در این قسمت به برخی از روش‌های درمان افسردگی در خانه و بدون دارو اشاره می‌کنیم.

برای خود یک روتین در نظر بگیرید

تنظیم یک برنامه روزانه مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا کمی به زندگی عادی برگردید. تعهد به یک روتین روزمره ساده نیز می‌تواند در بهبود وضعیت شما مفید باشد.

هدف گذاری کنید

وقتی افسرده هستید، ممکن است احساس کنید نمی‌توانید کاری انجام دهید. این باعث می‌شود احساس بدتری نسبت به خودتان داشته باشید به همین دلیل اهداف روزانه‌ای را برای خود تعیین کنید. بهتر است هدف‌های خود را بسیار کوچک تنظیم کنید تا بتوانید در آن موفق شوید و آن‌ها را به درستی انجام دهید. این کار احساس خوبی را در شما ایجاد می‌کند.(1)

ورزش کنید

ورزش یک روش طبیعی و قدرتمند برای بهبود اختلال افسردگی است. ورزش کردن به طور موقت اندورفین را بالا می‌برد که به داشتن خلق و خوی شما کمک می‌کند. همچنین ورزش کردن در طولانی مدت نیز برای شما مفید خواهد بود. به خوبی شناخته شده است که ورزش یک تقویت کننده عالی خلق و خو است. داشتن فعالیت‌های ورزش منظم همچنین می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

مدیتیشن کنید

یکی دیگر از ابزار‌های ارزشمندی که به شما در درمان افسردگی بدون دارو کمک می‌کند، تمرینات مدیتیشن منظم است. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تمرکزتان در لحظه حال باشد و به شما در کنترل احساسات منفی کمک میکند.

درمان افسردگی در خانه بدون دارو
درمان افسردگی در خانه بدون دارو

غذای سالم بخورید

به طور کلی هیچ رژیم غذایی جادویی وجود ندارد که افسردگی را برطرف کند. با این‌حال، این ایده خوبی است که مراقب آنچه می‌خورید باشید. اگر افسردگی باعث پرخوری شما می‌شود، کنترل غذا خوردن به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. همچنین محدود کردن قند و شکر، نوشابه و غذا‌های فرآوری شده ممکن است مفید باشند.

خواب کافی داشته باشید

افسردگی و اضطراب خود می‌توانند باعث بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت شوند. کم شدن و نامنظم بودن خواب می‌تواند افسردگی شما را بدتر کند. باید سعی کنید کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید. هر روز در ساعت معینی به تخت خواب بروید و در ساعت معینی بیدار شوید. قبل از خواب با گوشی خود کار نکنید. حداقل دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب از مصرف تمام نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. دمای اتاق خواب خود را مناسب نگه دارید. همچنین اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب تا حد امکان تاریک و ساکت باشد.

مسئولیت‌های خود را بپذیرید

زمانی که افسرده هستید، دوست دارید مسئولیت‌های خود را رها کنید. برای مثال، زمانی که افسرده هستید شما بیشتر زمان خود را در خانه و در تنهایی میگذرانید و دوست دارید شغل خود را ترک کنید. اما اینکه درگیر کار‌های روزمره خود باشید و سرتان گرم آنها باشد، به شما کمک می‌کند که با افسردگی خود مقابله کنید.

افکار منفی را به چالش بکشید

وقتی فردی افسرده است، اغلب درگیر افکار منفی می‌شود به همین خاطز بهتر است که طرز فکر خود را تغییر دهید. دفعه بعد که احساس بدی نسبت به خود داشتید، از منطق خود استفاده کنید. مثلا زمانی که حس می‌کنید فرد بی ارزشی هستید، آیا شواهد واقعی برای آن وجود دارد؟ ما اغلب افکار خود را بدون به چالش کشیدن آنها می‌پذیریم. در حالیکه اینها تنها تفکرات خود ما هستند.

سعی کنید تفریح کنید

ممکن است اگر مبتلا به افسردگی باشید، فکر کنید چیزی خوشحالتان نمی‌کند. اما مهم این است که به تلاش خود ادامه دهید و خود را وادار به فعالیت کنید. مثلا با دوستان خود به گردش بروید حتی اگر فکر می‌کنید این کار خوشحالتان نمی‌کند.

بخشی از زمان خود را در طبیعت بگذرانید

تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد طبیعت گردی می‌تواند بر سلامتی روحی ما اثر بگذارد. همچنین طبیعت گردی فواید بسیاری برای کاهش علائم افسردگی دارد.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

بسیاری از درمانگران و پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران افسرده اقداماتی مانند آن چه که در این مقاله گفتیم را همراه با مشاوره و دارو انجام دهند. همان طور که در این مقاله خواندید، روش‌ها و درمان‌های خانگی و طبیعی مختلفی وجود دارند که می‌تواند به مدیریت افسردگی کمک کند. ورزش می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کرده و به کاهش استرس کمک کند و همینطور مدیتیشن و یوگا می‌تواند استرس شما را کاهش دهند.

برخی از درمان های گیاهی و مکمل‌ها نیز ممکن است کمک کننده باشند. البته باید به خاطر داشته باشید که همیشه ابتدا با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش‌ها برای شما ایمن، مناسب و موثر هستند.

چند مورد از روش‌های درمان افسردگی در خانه و بدون دارو را نام ببرید.

روش‌هایی مثل در نظر گرفتن یک روتین برای خود، هدف گذاری، ورزش، خوردن غذای سالم، مدیتیشن، به چالش کشیدن افکار منفی، خواب کافی و مناسب، تفریح و ارتباط با دیگران و … از روش های درمان افسردگی در خانه و بدون دارو هستند.

آیا درمان افسردگی بدون دارو امکان پذیر است؟

بله. در حالی که هم روان درمانی و هم داروهای مناسب افسردگی می‌توانند بسیار موثر باشند، درمان‌های جایگزین بسیاری نیز برای افسردگی وجود دارد.

منبع webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.