به جای آنتی هیستامین این سبزی را برای آبریزش بینی بخورید!

0 887
زمان مطالعه این مطلب: 2 دقیقه

یکی از مشکلاتی که زمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار آزاردهنده و کلافه کننده شود، آبریزش بینی است. معمولا افراد سعی می‌کنند از انواع داروهای سرماخوردگی مثل ادالت کلد، ستیریزین و آنتی هیستامین برای رفع این مشکل استفاده کنند. اما جالب است بدانید که مصرف روزانه دو فنجان چای گشنیز می‌تواند آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان کند! اما چگونه؟ ادامه مقاله را بخوانید.

گشنیز را می‌توان به شکل‌های مختلف به عنوان چای استفاده کرد، زمانی که با برگ‌ها و دانه‌هایش کامل بماند، طعم مرکبات دارد و سبک و شیرین است. اگر برگ‌ها و دانه‌ها آسیاب شوند، طعم آن به خاک نزدیک‌تر است. اگر تا به حال چای گشنیز را امتحان نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید! به خصوص اگر سرما خورده‌اید و از آبریزش بینی رنج می‌برید.

اما چقدر با گشنیز و خواص درمانی و مزایای آن آشنایی دارید؟ گشنیز در واقع یکی از مفیدترین گیاهان و سبزیجاتی است که فواید زیادی برای بدن و سلامتی دارد.

گشنیز یکی از قدیم‌ترین گیاهان در جهان است و حدود 7000 سال است که از آن استفاده می‌شود. برگ‌های سبز گشنیز، دانه گشنیز معطر در غذاهای مبتنی بر کاری، چندین غذای قومیتی، سوپ، سبزیجات ترش، سبزیجات پخته، نان و خورش‌ها استفاده می‌شود.

تمام قسمت‌های گشنیز خوراکی هستند، اگرچه طعم آنها متفاوت است. دانه‌های گشنیز طعمی مایل به خاک دارند که پس از گرما بیشتر می‌شود. خمیر تخم گشنیز را می‌توان در خمیرها استفاده کرد. برگ‌های آن تند و شبیه برگ مرکبات است. از پوره برگ گشنیز با سیر، بادام زمینی و آب لیمو برای تهیه خمیری می‌توان در بوریتو یا دیپ سالسا استفاده کرد. برگ گشنیز همچنین چاشنی عالی برای سوپ، سالاد پاستا، و غذاهای تایلندی است.

مصرف گشنیز می‌تواند فواید متعددی برای کل بدن داشته باشد. از کاهش سطح قند گرفته تا تقویت سیستم ایمنی، از جوانسازی مو تا پاکسازی پوست. در واقع مزایای گشنیز برای سلامتی بی پایان است.

گشنیز منبع غنی فیبر غذایی، منگنز، آهن و منیزیم است. گشنیز همچنین منبع عالی ویتامین K، ویتامین C و پروتئین است. علاوه بر این، گشنیز حاوی مقدار کمی فسفر، کلسیم، پتاسیم، کاروتن و نیاسین است. این ویژگی‌های مفید برگ گشنیز به بهبود سطح قند خون، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب، بهبود هضم، بهبود عملکرد کلیه و موارد دیگر کمک می‌کند.

همچنین خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی آن می‌تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند و همینطور درمان موثری برای بیماری‌های تنفسی و کاهش اشتها و حافظه باشد.

روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی چیست؟

به چشم‌ها و بینی‌تان دست نزنید، بیشتر بخوابید، ورزش کنید، غذاهای سالم و میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید، از افراد بیمار فاصله بگیرید، مقدار زیادی مایعات بنوشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.