بهترین روش قطع و درمان آبریزش بینی کرونا

1 83,392
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

آبریزش بینی و احتقان بینی هر دو علائم ناخوشایند دستگاه تنفسی فوقانی هستند. آبریزش بینی می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. این حالت بسیار برای افراد آزار دهنده است؛ به گونه ‌ای که سریعاً تلاش می‌کنند تا اقدام به درمان آبریزش بینی کنند. یکی از مهم ترین دلایل آبریزش بینی، می‌تواند شروع پاندمی کرونا باشد.

آبریزش بینی ترشح مخاط از سوراخ‌های بینی بوده که نتیجه تولید بیش از حد مخاط بینی است. مخاط اضافی بینی منجر به ترشحات آبکی بینی می‌شود که از سوراخ‌های بینی شما خارج یا به گلو می‌ریزد. در این مقاله از مجله سلامت کیوان قصد داریم به دلایل و روش‌های قطع آبریزش بینی بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آبریزش و گرفتگی بینی

احتقان بینی یا گرفتگی بینی به دلیل التهاب پوشش داخلی حفره بینی است. مجاری متورم جریان هوا را منقبض و تنفس از طریق بینی را سخت‌تر می‌کنند. این التهاب همچنین خروج مخاط از بینی را سخت‌تر خواهد کرد. بنابراین ممکن است مخاط غلیظ و خشک شود. این حالت باعث می‌شود که شما در بینی خود احساس گرفتگی کنید.

سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب دلیل اصلی آبریزش بینی یا احتقان بینی هستند، اما هر دو می‌توانند ناشی از آلرژی نیز باشند. اینها تنها علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا نیستند. همچنین ممکن است علائم مرتبط دیگری مانند عطسه، سرفه، احتقان قفسه سینه، گلودرد، سردرد و بدن درد را تجربه کنید.

علاوه بر آنچه گفته شد، یکی دیگر از دلایل آبریزش بینی کروناست. از زمان شروع پاندمی، به دلیل شباهت بسیار علائم کرونا با آنفولانزا، گاهی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. بنابراین برای تشخیص دلیل آبریزش بینی بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و یا تست بدهید. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در تهران، آماده خدمت رسانی در زمینه انجام تست‌های ویروسی و اولین آزمایشگاه در انجام آزمایش تشخیص کرونا – آنفولانزا می‌باشد. جهت درخواست تست روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آیا آبریزش بینی از علائم کروناست؟

گفته شد که آبریزش بینی می‌تواند یکی از علائم کرونا باشد. سایر علائم رایج کرونا عبارتند از:

سردرد همراه با آبریزش بینی نشانه چیست؟

خیلی از اوقات فرد سردرد را همراه با آبریزش بینی تجربه می‌کند. به خصوص افرادی که سردردهای مکرر یا میگرن دارند ممکن است آبریزش بینی را نیز همراه با سردرد تجره کنند. اما از طرفی سردرد همراه با آبریزش بینی می‌تواند نشانه کرونا باشد. یکی از علائم بیماری کرونا بروز سردرد و آبریزش بینی است. بنابراین بهتر است برای مطمئن شدن حتما تست کرونا بدهید.

علت آبریزش بینی چیست؟

آبریزش بینی شما ممکن است یک یا چند علت داشته باشد. علل احتمالی عبارتند از:

درمان آبریزش بینی

برای درمان آبریزش بینی در سرماخوردگی یا کرونا روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها به کمک دارو بوده و برخی از انواع درمان نیز به وسیله درمان‌های خانگی است. در ادامه قصد داریم به انواع درمان آبریزش بینی بپردازیم.

داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک برای درمان آبریزش بینی که معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد، نیازی نیست. گاهی اوقات، یک داروی ضد التهاب نیز ممکن است برای درمان سریع آبریزش بینی بزرگسال کمک کند، اما در صورت داشتن شرایط خاص یا مصرف داروهای دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه داروهایی بدون نسخه برای شما مناسب هستند.

به طور معمول، بهترین درمان برای آبریزش بینی شامل موارد زیر است:

  • استراحت
  • نوشیدن مایعات
  • اسپری نمکی
  • مرطوب نگه داشتن هوا

از اسپری بینی نمکی برای کمک به تسکین علائم استفاده کنید. استفاده از اسپری‌های ضد احتقان بینی را طبق دستورالعمل روی برچسب بسته بندی، به بیش از چند روز محدود کنید. یک دستگاه مرطوب‌کننده با مه خنک کنار تخت می‌تواند با ازدحام ناشی از هوای خشک زمستانی مقابله کند. همچنین محلول پلارژین برای درمان آبریزش بینی کودکان و افراد بالای 12 سال توصیه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید.

پلارژین - افزایش سیستم ایمنی بدن - محصول گیتا دارو
پلارژین – افزایش سیستم ایمنی بدن – محصول گیتا دارو

چه درمانی برای آبریزش بینی ناشی از آلرژی توصیه می‌شود؟

  • زمانی که تعداد گرده‌ها زیاد است، معمولاً در صبح زود و در روزهای بادی در خانه بمانید.
  • در فصل آلرژی پنجره‌ها را بسته نگه دارید و تا حد امکان از تهویه مطبوع استفاده کنید.
  • اگر در فضای باز کار می‌کنید از ماسک گرد و غبار استفاده کنید. بلافاصله پس از آمدن به داخل خانه لباس را عوض کنید و دوش بگیرید.
  • اگر به پوست حیوانات حساس هستید از تماس با گربه‌ها و سگ‌ها خودداری کنید.

همچنین، بسیاری از داروهای ایمن و مؤثر برای کمک به کنترل علائم آلرژی، مانند اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی هیستامین‌های خوراکی وجود دارند. اگر علائم شدید باشند، پزشک شما ممکن است داروهای تجویزی را توصیه کند یا شما را برای آزمایش و درمان هدفمند به متخصص آلرژی ارجاع دهد. در صورتی که امکان مراجعه به پزشک ندارید می‌توانید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید تا متخصصان مجله سلامت کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص درمان و بهبود آبریزش بینی را انجام دهند.

درمان خانگی آبریزش بینی

آبریزش بینی به خودی خود معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگر علائم دیگری ندارید، راه‌های مختلفی برای مدیریت آبریزش بینی در خانه با گزینه‌های خودمراقبتی طبیعی که شامل دارو نیست، وجود دارند. در ادامه به معرفی این روش‌ها برای قطع و درمان آبریزش بینی می‌پردازیم.

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید: اگر گرفتگی بینی دارید، با نوشیدن آب فراوان و آب مرغ شفاف، خود را هیدراته نگه دارید تا مخاط شما رقیق‌تر و مایع‌تر شود. این باعث می‌شود که سریع‌تر از بینی و سینوس‌های شما تخلیه شود. لازم به ذکر است که از مصرف مایعاتی مانند کافئین که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید: هنگام بیماری بسیار مهم است که به اندازه کافی بخوابید تا بدن شما بهبود یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که بدن شما سلول‌های جدید سیستم ایمنی بدن را در هنگام خواب می‌سازد. پروتئین‌های معروف به سیتوکین‌ها که برای مبارزه با عفونت و التهاب مهم هستند، در طول خواب تولید و آزاد می‌شوند. همچنین استراحت باعث می‌شود پس از بیداری تنفش راحت‌تری داشته باشید.
  • از کمپرس گرم استفاده کنید: قرار دادن کمپرس گرم چند بار در روز روی بینی و پیشانی می‌تواند به تسکین علائم تنفسی فوقانی مانند احتقان بینی کمک کند. اگر کمپرس ندارید، سعی کنید یک حوله را با آب گرم مرطوب کنید و چند بار در روز آن را به صورت خود بمالید. این کار به شل شدن مخاط برای کمک به رفع گرفتگی بینی کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سیستم ایمنی چیست؟ روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

کلام آخر

شما تا زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید و کودکان را در خانه نگه دارید. با افراد دیگر تماس نزدیک برقرار نکنید و از در آغوش گرفتن، بوسیدن یا دست دادن با دیگران خودداری کنید. قبل از اینکه سرفه یا عطسه کنید، مطمئن شوید که از افراد دیگر فاصله دارید همچنین در داخل دستمال کاغذی سرفه و عطسه کنید و سپس آن را دور بیندازید، یا در حالی که دهان و بینی خود را کاملاً پوشانده‌اید، داخل آستین بالای پیراهن خود سرفه و عطسه کنید. پس از سرفه، عطسه یا دمیدن بینی، دست‌های خود را بشویید و به خاطر داشته باشید که سطوح و اشیایی که اغلب لمس می‌شوند، از جمله اسباب بازی‌ها و دستگیره‌های در را ضد عفونی کنید.

چگونه آبریزش بینی را سریع متوقف کنم؟

برای آبریزش بینی چی خوبه؟ با این موارد می‌توانید آبریزش بینی را سریع درمان کنید: چای‌های داغ، رطوبت ساز، بخار صورت، دوش آب گرم، اسپری بینی، کمپرس گرم و هیدراته نگه داشتن بدن.

آبریزش بینی چقدر طول می‌کشد؟

آبریزش بینی که به عنوان تخلیه بینی نیز شناخته می‌شود، یکی از عوارض جانبی ناخوشایند اکثر سرماخوردگی‌ هاست. آبریزش بینی معمولاً 2 تا 3 روز پس از شروع علائم به اوج خود می‌رسد، اما ممکن است تا یک هفته ادامه یابد. آبریزش بینی معمولاً با مخاط شفاف و آبکی شروع می‌شود.

آیا علائم کرونا به طور ناگهانی ظاهر می‌شود؟

علائم کرونا می‌تواند تدریجی‌تر باشد. در حالی که علائم این ویروس می‌تواند تا دو روز پس از آلوده شدن شما ایجاد شود، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می‌گوید پنج روز پس از ابتلا به عفونت عادی است.

یک نظر
  1. یاس گفت

    سلام وبا تشکر از مطالب مفید شما . تخلیه سینوسها یی که سرد شده ویا به اصطلاح وبه دلایل مختلف منجمدشده ، با گرم شدن ،تبدیل به اب ریزش شده ودر واقع مغز سبک میشود . بنابه فرمایش آقا امیرالمومنین ، چند چیز موجب پیشگیری از چند چیز بدتر است ، یکی ازآن سرماخوردگی ،عطسه و آبریزش برای جلوگیری از دیوانگی وآلزایمر است .‌( طبیعت اگر آدمی در آن دخالت نکند )خود درمانگر است ، باتشکر ازشما .‌

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.