جوش سینه چیست و چگونه درمان میشود؟

0 183
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

جوش یا آکنه می‌تواند در هر قسمتی از بدن از جمله سینه‌ها ایجاد شود. راه‌های مختلفی برای کنترل جوش‌های روی سینه وجود دارد، مثل کاهش استرس یا استفاده از برخی کرم‌ها. اگر شما نیز درگیر این مشکل هستید، در این مقاله از مجله سلامت کیوان می‌خواهیم با شما درباره علت ایجاد جوش روی سینه و نحوه درمان آن صحبت کنیم.

علت جوش سینه چیست؟

عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد جوش روی سینه شود در واقع آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست مسدود می‌شوند. سلول های مرده پوست ممکن است در منافذ گیر کنند و وجود کثیفی، روغن و باکتری‌ها می‌تواند آکنه را بدتر کنند. ماندن چربی و باکتری اضافی در منافذ صورت امری رایج است، اما این امر می‌تواند در هر جایی از بدن از جمله سینه ها رخ دهد. عوامل زیادی می‌توانند باعث تجمع چربی یا باکتری روی پوست سینه شوند. این عوامل عبارتند از:

ژنتیک

به گفته متخصصین مجله سلامت کیوان، یکی از عوامل ایجاد آکنه می‌تواند مربوط به ژنتیک باشد. اگر والدین یا خواهر و برادر فرد مستعد ابتلا به آکنه باشند، ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوند.

رژیم غذایی

مطالعات نشان می‌دهند که برخی غذاها با افزایش خطر آکنه مرتبط هستند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده
  • شیر و پروتئین های لبنی
  • چربی های ترانس
  • چربی های اشباع شده

استرس

با وجود این‌که استرس به تنهایی نمی‌تواند باعث آکنه شود، ممکن است آکنه موجود را بدتر کند. برخی از متخصصان پوست فکر می کنند که استرس بر غدد تولید کننده سبوم (یک ماده روغنی ساخته شده از چربی) تأثیر می‌گذارد. استرس ممکن است باعث شود این غدد بیش از حد کار کنند و چربی بیشتری تولید کنند که می‌تواند آکنه را بدتر کند و منجر به جوش‌های بیشتر در ناحیه سینه شود.

نوسانات هورمونی

تغییراتی که در سطح هورمون‌ها اتفاق میفتد، معمولا باعث ایجاد آکنه در دوران بلوغ می‌شود. هورمون ها همچنین می توانند روی پوست در دوران بزرگسالی، به ویژه در زنان، تأثیر بگذارند. بسیاری از زنان مستعد ایجاد جوش‌های سینه قبل و یا در هنگام قاعدگی هستند.

برخی از داروها

برخی از داروها مثل کورتیکواستروئیدها و برخی آنتی بیوتیک‌ها می توانند منجر به ایجاد آکنه شوند. اگر دارویی باعث ایجاد این مشکل در شما شد، قبل از قطع مصرف دارو ضروری است که با پزشک در مورد جایگزین‌ها و خطرات صحبت کنید.

رعایت نکردن بهداشت بعد از ورزش

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، بهداشت ضعیف بعد از ورزش ممکن است منجر به افزایش آکنه شود. عرق می‌تواند منافذ را مسدود کند. به دلیل این‌که سینه ها بیشتر از سایر قسمت های بدن عرق می کنند،  بلافاصله پس از ورزش دوش بگیرید و لباس زیر خود را عوض کنید تا باکتری‌ها باعث ایجاد جوش روی بدن و سینه شما نشوند.

پوشیدن لباس‌های تنگ یا نامناسب بودن جنس لباس

پوشیدن لباس های خیلی تنگ یا لباس‌هایی که هوا نمی‌تواند از آن عبور کند، می‌تواند ابتلا به جوش سینه را در افراد افزایش دهد. همچنین پارچه هایی که پوست را تحریک می کنند می توانند آکنه را بدتر کنند. برای جلوگیری از بدتر شدن جوش سینه، همیشه لباس زیر خود را به صورت مرتب بشویید.

لوسیون‌ها و کرم‌های بدن

برخی از لوسیون ها و کرم های بدن می توانند باعث ایجاد جوش در سینه شوند. برخی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد جوش شود، عبارتند از: مرطوب کننده های سنگین و چرب و لوسیون‌های معطر.

 درمان خانگی جوش سینه چیست؟

راهکارهایی برای درمان جوش سینه وجود دارد که عبارتند از:

رعایت بهداشت

برخی از مواردی که باید برای رعایت بهداشت انجام دهید عبارتند از:

  • زمانی که قصد ورزش کردن دارید، لباس تمیز و شسته شده بپوشید
  • از یک حوله تمیز برای پاک کردن عرق در طول ورزش استفاده کنید
  • پاک کردن نواحی مستعد آکنه با پدهای اسید سالیسیلیک یا دوش گرفتن بلافاصله بعد از ورزش
  • از وسایل خود تا حد امکان به صورت شخصی استفاده کنید
  • اگر می‌خواهید هنگام ورزش از تجهیزات عمومی استفاده کنید، ابتدا آن‌ها را ضدعفونی کنید
  • از ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید تا هم پوستتان در برابر آفتاب محافظت شود و هم جوش نزنید

کاهش مصرف مواد غذایی تشدید کننده آکنه

ممکن است پزشک به شما توصیه کند، مصرف لبنیات و غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده را کاهش دهید.

کاهش استرس

برخی از روش‌ها وجود دارد که می‌تواند به کاهش استرس در افراد کمک کند مثل یوگا، مدیتیشن و ورزش. استرس مزمن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود که شدیدتر از آکنه است. مراجعه به یک درمانگر می‌تواند به فرد کمک کند تا راه‌هایی برای کاهش و مدیریت استرس بیابد.

پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی

انتخاب لباس‌های نخی و گشاد که باعث عبور هوا می‌‌شود و شستن منظم آن‌‎ها می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش جوش سینه ایفا کند.

استفاده از لوسیون ها و کرم هایی که منافذ را مسدود نمی کنند

افراد مستعد آکنه باید محصولاتی را انتخاب کنند که منافذ آنها را مسدود نکند. به دنبال لوسیون بدن، ضد آفتاب و سایر لوازم آرایشی بدون چربی یا غیر جوشزا باشید.

در صورت نیاز استفاده از کرم‌ها و پمادهای ضد جوش

بسیاری از محصولات بدون نسخه (OTC) می توانند آکنه روی سینه ها و سایر نواحی را درمان کنند. کرم‌ها و پمادهایی که حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پروکساید هستند می‌توانند آکنه موجود را برطرف کرده و از بازگشت آن جلوگیری کنند.

شستشو با شوینده بدن مخصوص

استفاده از شوینده بدن حاوی اسید سالیسیلیک می‌تواند به مبارزه و پیشگیری از آکنه کمک کند. افرادی که مستعد جوش روی سینه‌های خود هستند ممکن است از استفاده منظم از این نوع شوینده از جمله بعد از ورزش سود ببرند.

علت جوش سینه چیست؟
علت جوش سینه چیست؟

درمان پزشکی جوش سینه چیست؟

درمان‌های خانگی یا درمان‌های بدون نسخه گاهی اوقات برای از بین بردن جوش روی سینه کافی نیستند. در این صورت پزشک ممکن است درمان‌های زیر را تجویز کند:

  • رتینوئیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند
  • قرص‌های ضدبارداری
  • ایزوترتینوئین
  • لایه برداری شیمیایی
  • خارج کردن جوش های سر سیاه و سر سفید
  • تزریق استروئید
  • لیزر

چه زمانی برای جوش سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان‌های بدون نسخه بیا درمان های خانگی برای جوش سینه جواب نداد، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا درمان قوی تری را تجویز کند. در صورت استفاده از داروهای ضد آکنه و بروز مشکلات زیر باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس
  • تورم صورت یا دهان
  • احساس تنگی در گلو
  • غش کردن

همچنین بهتر است در مورد جوش هایی که با داروهای تجویزی از بین نمی روند با پزشک صحبت کنید.

توجه کنید در موارد نادر سرطان سینه می‌تواند باعث ایجاد جوش و سایر تغییرات در پوست سینه شود. در مورد لکه های قرمز یا شبیه پوست پرتقال حتما به پزشک مراجعه کنید. بسیار اهمیت دارد در صورت دیدن هرگونه تغییری در ظاهر سینه خود پزشک را در جریان بگذارید.

جمع‌بندی

جوش های روی سینه ممکن است آزاردهنده باشند، اما معمولا بی ضرر هستند. خوشبختانه، بسیاری از داروهای خانگی و داروهای تجویزی می توانند به درمان و پیشگیری از آکنه کمک کنند. اگر مبتلا به جوش یا توده ای در سینه خود شده اید که خوب نمی‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا از خطرناک نبودن آن اطمینان حاصل کنید. (1)

آیا جوش از علائم سرطان سینه در زنان است؟

در موارد نادر سرطان سینه می‌تواند باعث ایجاد جوش و سایر تغییرات در پوست سینه شود. در مورد لکه های قرمز یا شبیه پوست پرتقال حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند متوجه شوید خطری وجود دارد یا خیر.

علت خارش زیر سینه چیست؟

تعریق زیاد یا برخورد لباس با ناحیه می‌تواند از علل خارش سینه باشد.

آیا ممکن است استرس باعث ایجاد جوش سینه شود؟

ممکن است استرس به تنهایی در ایجاد آکنه نقش نداشته باشد اما می‌تواند باعث بدتر شدن جوش‌ها و کند شدن روند درمان شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.